Filmpje dat hoofddoek promoot na ophef verwijderd

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80558
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Filmpje dat hoofddoek promoot na ophef verwijderd

Bericht door Tammy » 03 nov 2021, 14:42

Afbeelding

Filmpje dat hoofddoek promoot na ophef verwijderd.

BRUSSEL - Er is een enorme rel uitgebroken over een campagne van de Raad van Europa waar de hoofddoek wordt gepromoot als teken van vrijheid. In verschillende landen is er woest gereageerd.

Op sociale media heeft de mensenrechtenorganisatie, waar ook Nederland lid van is, berichten geplaatst waarin de hijab wordt geprezen als teken van diversiteit. Er is bijvoorbeeld een gesplitst beeld te zien van twee vrouwen, de ene bedekt en de ander niet, met de slogan: ’Diversiteit is schoonheid, de hijab staat voor vrijheid.’

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8887910 ... verwijderd




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Logisch dat er ophef is.
Er zitten vrouwen in Iran in de cel omdat ze weigeren een hoofddoek te dragen.
Niks geen vrijheid.
Goed dat het is verwijderd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Filmpje dat hoofddoek promoot na ophef verwijderd

Bericht door Fenna » 03 nov 2021, 17:11

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Filmpje dat hoofddoek promoot na ophef verwijderd

Bericht door taigitu » 04 nov 2021, 12:37



Nederland
De hoofddoek is in Nederland en minder vaak ook in België een kledingstuk bij autochtone vrouwen bedoeld om het hoofd te beschermen tegen de regen.
Ook als onderdeel van klederdracht komt de hoofddoek nog voor. Een voorbeeld hiervan is de Zeeuwse kap.
Bij klederdracht zijn echter wel religieuze factoren van invloed geweest.
Op zich vind ik een hoofddoek als kledingstuk niets bijzonders. Het kan zowel mooi als praktisch zijn.
Maar als daar strenge regels bij komen waar de desbetreffende vrouw zelf geen keuze heeft of ze dat zelf wel/niet wil...
dan kijk ik (onbewust of bewust) anders naar die vrouw. En wordt ik kriegelig over de machthebbers hierbij die haar dat opleggen.
Met welk recht kan die persoon dat een vrouw opleggen.

Zelf heb ik ook verschillende sjaaltjes, niet zo zeer als hoofdbedekking maar
kan deze dragen om mijn hals, onder mijn jas, voor als het fris is. Of als hoofddoek omdat ik dat wil.
Vroeger droeg ik hem ook wel als het regende. Maar daar is al lange tijd de paraplu, indien nodig,
voor in de plaats gekomen.

Maar er zijn zoveel meer landen waar hoofddoeken worden gedragen en waar verschillende regels aan verbonden zijn.
Lees hierover via de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek
Christendom
De maagd Maria met een hoofddoek
De maagd Maria met een hoofddoek

Hoofddoeken in de vorm van een sluier, tulband of een doek om het hoofd worden in verschillende Bijbelverzen genoemd.

Tot het Tweede Vaticaans Concilie was het vrouwen verplicht hoofdbedekking te dragen in een katholieke kerk. Dit gebod vindt zijn oorsprong in I Korintiërs 11:5-6 ("Iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan..."). Tegenwoordig wordt de hoofddoek nog gedragen door een aantal vrouwen in Noord-Europa en Noord-Amerika. In Tridentijnse missen (de buitengewone vorm van de Romeinse ritus) dragen de vrouwen nog steeds een sluier of een hoofddeksel, al is dit niet meer verplicht. In Zuid-Europese en Latijns-Amerikaanse landen draagt men nog vaak een hoofddoek in de kerk en dan vooral de mantilla die uit zwarte kant vervaardigd is. In Azië wordt vooral de witte kanten versie gedragen. In oosters-orthodoxe kerken en oriëntaals-orthodoxe kerken bedekken nog steeds alle vrouwen het hoofd. Alleen bij de Oudgelovigen mag dit uitsluitend een hoofddoek zijn, bij de andere oosters-orthodoxen mag het ook een sluier zijn. Uit een afbeelding van een nestoriaanse non uit de 18e eeuw, valt af te leiden dat ook de nikab onder oosterse christenen niet onbekend was.
Zo is er een ander artikel van Wikipedia die beschrijft de verschillende manieren van een hoofddoek dragen
waarbij meer info wordt gegeven, zie via onderstaande link
https://www.wikiwand.com/nl/Hoofddoek
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie