Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80587
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Tammy » 10 nov 2021, 15:03

Afbeelding

Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

BRUSSEL - Brussel lijkt overvallen door de discussie over de vraag of een extra prik nodig is om het stempel ’volledig gevaccineerd’ te behouden. Zonder overleg gaan lidstaten nu weer op eigen houtje extra voorwaarden stellen. Zo heeft Oostenrijk per 3 januari aanvullende eisen bekendgemaakt voor mensen die met Janssen zijn geprikt. Nederland probeert via alle diplomatieke kanalen eenduidige Europese spelregels af te dwingen, maar een gecoördineerde aanpak blijft vooralsnog uit. „We moeten geduld hebben”, klinkt het in Brussel.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1511051 ... en-stellen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Geweldig hoor die eensgezindheid van de EU………
Werkt goed. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80587
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Tammy » 10 nov 2021, 17:43

Wat we nu gaan krijgen in Europa is dat landen allemaal verschillende regels maken , iets wat alles nog moeilijker maakt.
In het ene land kom je wel binnen met je vaccinatie en kan men skien bijvoorbeeld , en ergens anders weer niet want die regels zijn weer wat anders .
Nu gaat de boosterprik ook een rol spelen , en wat ik begrijp loopt Nederland daar weer als laatste achteraan..
Het word er allemaal niet makkelijker op.

En Brussel kijkt ook nu ietwat verdwaasd rond, zo van wat moeten we doen ?
Dit schiet weer niet op zo.
Dit bedoel ik dus als ik me negatief uitlaat over de EU.
De landen zijn allemaal verschillend , dat samen dezelfde schouders eronder zetten lukt niet.
Maar dat zei ik jaren geleden al.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Determinist » 10 nov 2021, 19:54

Tammy schreef:
10 nov 2021, 17:43
En Brussel kijkt ook nu ietwat verdwaasd rond, zo van wat moeten we doen ?
Dit schiet weer niet op zo.
Dit bedoel ik dus als ik me negatief uitlaat over de EU.
De landen zijn allemaal verschillend , dat samen dezelfde schouders eronder zetten lukt niet.
Maar dat zei ik jaren geleden al.
Nou ik heb een positiever beeld.

Als eerste is Brussel niet een losstaand iets boven of tussen de Europese landen.
De EU is een groep landen die trachten samen te werken op belangrijke gemeenschappelijke vraagstukken.
Want elk land weet dat samenwerken uiteindelijk meer oplevert dan bij niet samenwerken.

Maar in een groep dien je dus overeenstemming te krijgen. En dat is altijd een wikken en wegen en in sommige gevallen een strijd.
Dat heb je nu eenmaal bij samenwerking.

Tammy, dan wil ik je een vraag stellen.

Wat denk jij. Is een groep landen die als lid in een samenwerking zitten een betere situatie dan dat elk land het zelf gaat bepalen?
Denk jij dat wanneer er geen EU was geweest, dus allemaal losse landen die niet samen in een groep zitten om trachten beleid op elkaar af te stemmen het eerder wel dan niet voor elkaar krijgen iets samen te bepalen?

Ik weet zeker dat als de EU landen losse landen waren dat het nog moeilijker was geweest om afstemming te krijgen.

Dat is nu juist de bedoeling van de EU. Het is een groep die tracht samen te werken op een officieel platform. Let wel: tracht.
IN een groep blijf je verschillen houden. Dat geldt voor elke samenwerkingsgroep. Maar als je een systeem hebt waarbij getracht wordt overeenstemming te bereiken is dat altijd beter dan een set van losse landen die niet met elkaar trachten overeenstemming te bereiken.

Denk jij dat als er geen EU was geweest dat het sneller of wellicht zelfs beter was gegaan met alle maatregelen aangaande covid en deze op 1 lijn te krijgen?
Ik zelf denk het niet.

Ik ben voor samenwerking en voor een platform waarin landen die overeenstemming trachten te bereiken.
Daarom ben ik voor de EU.

Niet dat alles goed gaat. Zeker niet.

Maar het alternatief is vele malen ellendiger.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80587
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Tammy » 11 nov 2021, 06:58

Determinist schreef :
Tammy, dan wil ik je een vraag stellen.

Wat denk jij. Is een groep landen die als lid in een samenwerking zitten een betere situatie dan dat elk land het zelf gaat bepalen?
De groep landen samen zou beter moeten zijn Determinist in een ideale wereld, maar dat is het niet.
Want er is geen ideale wereld.
Dit continent is behoorlijk uniek qua samenstelling vind ik.
De verschillen zijn zo groot en ook zo mooi.
Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis en de daarbij behorende gevoelens en normen en waarden.
Geen enkel land is hetzelfde .

Misschien kijk ik anders naar de EU omdat ik uit twee werelden kom, ik weet het niet.
Maar ik heb de EU nooit zien zitten.
1 van de verschillen bijvoorbeeld is de mentaliteit van de volkeren op dit continent.
Elk land is daarin anders , dat maakt Europa ook zo leuk.
Maar zorgt ook voor verdeeldheid, kijk naar hoe noordelingen kijken naar zuidelingen als laatsgenoemde weer geld uit Brussel krijgen enz.

Men kan zakelijke deals sluiten maar niet samen zoals nu vast in een groep.
Sommige dingen kunnen lukken maar de echt grote zaken niet als ik kijk naar twee gigantische crisissen waar ik verder in mijn bericht over vertel.
Ik weet hoe jij over de EU denkt, je bent niet de enigste.
Denk jij dat wanneer er geen EU was geweest, dus allemaal losse landen die niet samen in een groep zitten om trachten beleid op elkaar af te stemmen het eerder wel dan niet voor elkaar krijgen iets samen te bepalen?
Ja want ze krijgen het beleid op elkaar af te stemmen nu ook niet voor elkaar.
En niet alleen over Covid-19 Determinist.
Kijk eens naar het immigratiebeleid, de puinhoop die Merkel in gang heeft gezet met haar welkomsgroet.
Kijk eens naar de overvolle kampen in bijvoorbeeld Griekenland en de vele verdrinkingen op zee enz.
Zij besliste zelf en gaat straks gewoon met pensioen, ik snap niet dat er geen consequenties waren voor haar voor de chaos die ze heeft gecreëerd op dit continent.

Daarnaast Determinist vind ik dat Duitsland en Frankrijk teveel macht hebben.
Vergeet daarbij niet de landen waar een zoals ik het noem een trots gevoel is over hun land.
Ik weet niet hoe ik de juiste woorden moet vinden , maar inmenging bijvoorbeeld van Brussel in de politiek van een land werkt niet.
Het wekt wrevel en woede op en samenwerking word bijna onmogelijk.

Er zijn landen die een zeer trotse inslag hebben zeg maar , boven sommige wat ik noem nuchtere landen.
Dat heeft allemaal met de geschiedenis te maken van een land waarin mentaliteit-trots/eergevoel-eigen zelfstandigheid enz een hele grote rol spelen.
Een rol die veel groter is dan Brussel en voorstanders van de EU denken.

Daarom zal die echte eensgezindheid die de EU zou moeten uitstralen er nooit komen.
We zien het bij de echte grote crisissen, crisissen die er toe doen.
Niet hoe krom een banaan mag worden verkocht, maar het echte werk.
En de uitslag is zeer bedroevend, men doet uiteindelijk zelf wat het wilt.
Zoals men dat altijd heeft gedaan.

Europa noemt men ook weleens de oude wereld.
En dat is ze ook.
Vlieg eens terug in de geschiedenis , beeld je in dat je een adelaar bent.
En kijk naar beneden als je over de landen vliegt.
Ik zie bijvoorbeeld Italia en de opkomst en ondergang van het Romeinse rijk en de passie en hartstocht voor het leven en alles wat daar bij hoort .
En ik zie Nederland met zijn stoere zeevaarders en handelsmensen en bedenkers van projecten om het water tegen te houden en nog veel meer.
Zomaar wat simpele voorbeelden , maar die je op een hele grote schaal van verschillen moet zien.
Compleet met de aard van volkeren die verschillend van elkaar zijn.
En zo heeft elk land wat en is elk land uniek .
Maar al die verschillende geschiedenissen maken een land met zijn eigen wetten en gedragingen enz.
Niet 1 grijze massa, maar elk kleurrijk en uniek.

Je zal misschien denken waar heeft ze het over.
Maar probeer heel de geschiedenis in een groot beeld te krijgen van de lidstaten van de EU.

Men kan samenwerken , gewoon als los land zeg maar.
Natuurlijk kan dat.
Maar samen in een vaste groep ?
Nee , teveel verschillen en mentaliteiten.
De mentaliteiten maken de mens, en die maken weer een land.

Kijk naar de immigratie ellende.
En de opvang daarvan, denkt iedereen hetzelfde daaronder ?
Nee, is al vanaf 2015 een puinhoop.
En dan druk ik mij nog zacht uit, dit was een mooie test geweest om te kijken hoe goed de EU samen zou werken.
Is er al een oplossing ?
Welnee, omdat Brussel een visieloos gedrocht is die geen harde maatregelen durft te nemen in deze puinzooi.
Test compleet mislukt.

De Covid-19 pandemie.
Andere zeer grote test.
Ook compleet mislukt , iedereen doet maar wat.

Om een lang verhaal af te sluiten:

De EU gaat ooit net als het Romeinse rijk eens ten onder.
Het is niet werkbaar in mijn ogen op de manier die men voor ogen had.

Maar iedereen zal daar zijn of haar eigen kijk op hebben. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door univers » 11 nov 2021, 08:36

Duidelijker kan niet, Tammy. :post:

De idealen van Determinist, zijn mooi, maar gaat nooit lukken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Determinist » 11 nov 2021, 09:37

Tammy schreef:
11 nov 2021, 06:58
De groep landen samen zou beter moeten zijn Determinist in een ideale wereld, maar dat is het niet.
Want er is geen ideale wereld.
Precies. Het is geen ideale wereld. Je dient dus niet te denken en te verwachten dat daarin een ideale EU mogelijk is.
Het is net alsof wij moeten uitgaan dat de EU een soort van vervanging is voor de niet-ideale wereld en het daarmee ideaal maken.

De EU is juist opgericht om de niet-ideale wereld iets meer ideaal te maken.
De bedoeling van de EU is juist om op diplomatiek niveau de gedeelde waarden te benadrukken en daar waar conflict ontstaat met elkaar tot compromissen te komen.
Dit continent is behoorlijk uniek qua samenstelling vind ik.
De verschillen zijn zo groot en ook zo mooi.
Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis en de daarbij behorende gevoelens en normen en waarden.
Geen enkel land is hetzelfde .
Dat is dus een argument om juist de gedeelde waarden te benadrukken.
Je hebt geen samenwerking nodig tussen elementen die gelijk zijn. Want daar ontstaat van nature al samenwerking.
Het gaat juist om die conflicterende elementen waar je samenwerking moet trachten te vinden.

Het "we zijn zo verschillend" is JUIST een argument VOOR samenwerking. Want daar waar verschillen zijn en geen samenwerking plaatsvindt ontstaat conflict.
En we weten wat conflict tussen landen aanricht. Dat dien te dus te minimaliseren door je te verbinden in een groep die zich tot doel stelt deze conflicten op diplomatieke manier op te lossen.
En dat is de EU.
Misschien kijk ik anders naar de EU omdat ik uit twee werelden kom, ik weet het niet.
Maar ik heb de EU nooit zien zitten.
Maar dat komt omdat jij denkt dat de EU een product van en voor een ideale wereld is.
Als je die blik hebt zal inderdaad de EU nooit werken. Omdat er altijd verschillen en conflicten zullen zijn.
Maar als je het idee van de EU nu omdraait, dat het een diplomatieke poging is om niet-ideale landen in een niet-ideale wereld samen te brengen en trachten elkaars verschillen te respecteren en trachten te werken naar samenwerking in plaats van naar conflict, dan maakt het idee van de EU opeens heel veel zin.

De reden voor de EU is ontstaan na duizenden jaren van conflict waar volkeren met oorlog en geweld gedaan hebben waar ze zin in hadden.
Europa was een broeinest van conflict. En zodra nationalisme ging groeien, daar waar autonome landen ontstonden, heeft dit geleid tot de grootste conflciten die de wereld ooit heeft gezien.
De EU is een poging om niet alleen conflict vreedzaam op te lossen maar ook om op elkaar te letten.
1 van de verschillen bijvoorbeeld is de mentaliteit van de volkeren op dit continent.
Elk land is daarin anders , dat maakt Europa ook zo leuk.
Precies. Verschillende mentaliteiten. Zou het nu niet handig zijn om de gedeelde mentaliteiten, zoals het voorkomen van oorlog en geweld en conflict, te onderstrepen en samen af te spreken dat we ons best gaan doen het anders te doen dan de duizenden jaren daarvoor?
Maar zorgt ook voor verdeeldheid, kijk naar hoe noordelingen kijken naar zuidelingen als laatsgenoemde weer geld uit Brussel krijgen enz.
Precies. Daar dien je dan diplomatiek uit te komen.
Men kan zakelijke deals sluiten maar niet samen zoals nu vast in een groep.
Sommige dingen kunnen lukken maar de echt grote zaken niet als ik kijk naar twee gigantische crisissen waar ik verder in mijn bericht over vertel.
Je kan je richten op de mislukkingen. Je kan je focussen op die conflicten die lastig zijn op te lossen. En die conflicten gebruiken om de samenwerking dan maar af te schrijven.
Alsof de EU een ideale wereld is en daar waar het mislukt meteen afgedankt moet worden.

Weet je hoeveel de EU in samenwerking heeft gedaan tussen al die verschillende landen en volkeren en mentaliteiten?
Het heeft zeer veel bereikt. Het heeft voor elkaar gekregen dat al die verschillende landen een basis hebben afgesproken over onze rechten.
Dat we praten met elkaar. Dat we hebben afgesproken dat WO1 en WO2 nooit meer mag gebeuren. Dat mensen kunnen aankloppen bij vooraf afgesproken instanties tussen landen.

De landen in de EU hebben een basis afgesproken waar iedere burger recht op heeft. Daar waar dat nooit was.
En als deze rechten gebroken worden dat de landen hebben afgesproken dat ze elkaar daarop mogen aanspreken.

Dit alleen al is een wonder in een door conflict verscheurd Europa met al die verschillen.
Je kan deze samenwerking als een zegen zien als antwoord op al de ellende van daarvoor.

Daarnaast Determinist vind ik dat Duitsland en Frankrijk teveel macht hebben.
In een ideale wereld heeft elk land dezelfde macht. Maar we leven niet in een ideale wereld. Er zijn en zullen altijd landen zijn die meer macht hebben.

Is het dan niet handig om met elkaar af te spreken, tussen landen met minder macht en de landen met meer macht, dat we conflicten niet meer gaan oplossen door het machtige land de rest laten domineren?
Want in een niet-ideale wereld (waar we leven) en een niet ideaal land (zoals het machtige Duitsland en Frankrijk) daar waar we geen diplomatieke oplossingen meer hebben zal de macht gaan winnen.
En wat houdt het machtige land dan tegen om het zaakje maar in te nemen? Zoals dit al duizenden jaren het geval is?

Door de macht beter te verdelen EN met afspraken het zodanig te maken dat het minder voordelig is voor een machtig land maar te laten doen wat het wil.
De EU zorgt ervoor dat het onvoordelig voor een machtig land is de volledige macht te grijpen.
Vergeet daarbij niet de landen waar een zoals ik het noem een trots gevoel is over hun land.
Ik weet niet hoe ik de juiste woorden moet vinden , maar inmenging bijvoorbeeld van Brussel in de politiek van een land werkt niet.
Het wekt wrevel en woede op en samenwerking word bijna onmogelijk.
Het beeld dat Brussel een soort van machtig land is die de wil op anderen wil opleggen komt dus vanuit een verkeerde blik op wat de EU nu eigenlijk is.
Het zijn de afspraken tussen landen (=lees de EU) die trachten gemeenschappelijke rechten en plichten voor burgers gelijk te houden.
Als een land die lid is en heeft afgesproken zich aan de afgesproken regels te houden die ze zelf mede heeft opgesteld, samen met andere landen, zich opeens NIET aan die regels houdt dan is afgesproken (mede door het land zelf) dat de andere landen (=de rest van de EU staten) het recht hebben het overtredende land op de vingers te tikken.
En ja, soms is dit lastig voor het land waar het om gaat. Maar dit geldt voor elk land eender.
Dat heeft allemaal met de geschiedenis te maken van een land waarin mentaliteit-trots/eergevoel-eigen zelfstandigheid enz een hele grote rol spelen.
Een rol die veel groter is dan Brussel en voorstanders van de EU denken.
Nee totaal niet. De EU is JUIST opgericht om de "mentaliteit-trots/eergevoel-eigen zelfstandigheid enz een hele grote rol spelen" in betere banen te leiden dan het in de geschiedenis heeft gedaan.
Want de landen van de EU weten de geschiedenis. Zeer goed zelfs.

Het is JUIST de geschiedenis in een niet-ideale wereld die diplomatie nodig heeft. De EU is een noodxzakelijke samenwerking die ontstaan is JUIST uit deze feiten.
Men kan samenwerken , gewoon als los land zeg maar.
Natuurlijk kan dat.
Maar samen in een vaste groep ?
Nee , teveel verschillen en mentaliteiten.
De mentaliteiten maken de mens, en die maken weer een land.
Ik hoop met mijn uitleg hierboven dat met een andere blik op de reden waarom de EU is zoals het is een betere oplossing is voor conflict.
Zeker met machtige landen. Die eerder het niet nodig vonden hun verschillen diplomatiek trachten op te lossen.
Om een lang verhaal af te sluiten:

De EU gaat ooit net als het Romeinse rijk eens ten onder.
Het is niet werkbaar in mijn ogen op de manier die men voor ogen had.

Maar iedereen zal daar zijn of haar eigen kijk op hebben. :peace:
God behoede ons, zelfs mij als atheïst.
De reden voor het uiteenvallen van de EU kan alleen maar zijn omdat men de eigen nationale belangen voorop stelt boven die van andere landen.
Geen gemeenschappelijke waarden meer zien. Geen rol meer ziet in diplomatie.

Dat is voedingsbodem voor nog te maken geschiedenis waar we later zeer veel spijt van gaan krijgen.

Het zelfs willen van het mislukken van de EU, daar kan ik alleen nog maar dit op zeggen:
be careful what you wish for, you just might get it

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Fenna » 11 nov 2021, 11:25

:post: Tammy en Uni.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80587
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brussel lijkt overvallen door booster-discussie: lidstaten kunnen op eigen houtje extra voorwaarden stellen

Bericht door Tammy » 11 nov 2021, 11:55

Dank je voor je uitgebreide bericht waarop je jouw visie deelt Determinist.
Ik heb het met veel interesse gelezen wat ik altijd doe.
Ik begrijp hoe jij het ziet maar ik kijk er gewoon anders tegenaan.
Ik heb dat allemaal geschreven in mijn vorige bericht en kan er niks anders van maken.
Visies kunnen veranderen door de jaren heen en ook inzichten , op allerlei gebied.
Dat is bij mij ook gebeurd met sommige zaken maar niet over de EU.

Ik zie door het gebrek aan echte samenwerking tussen de EU lidstaten tijdens grote crisissen , dat er een verdeeldheid heerst in Europa die heel groot is.
Zo groot Determinist dat ik in tegenstelling tot wat jij denkt zelfs geloof dat in de nabije toekomst burgeroorlogen mogelijk zijn in de toekomst.

Je schrijft ook dit o.a:
In een ideale wereld heeft elk land dezelfde macht. Maar we leven niet in een ideale wereld. Er zijn en zullen altijd landen zijn die meer macht hebben.

Is het dan niet handig om met elkaar af te spreken, tussen landen met minder macht en de landen met meer macht, dat we conflicten niet meer gaan oplossen door het machtige land de rest laten domineren?
Want in een niet-ideale wereld (waar we leven) en een niet ideaal land (zoals het machtige Duitsland en Frankrijk) daar waar we geen diplomatieke oplossingen meer hebben zal de macht gaan winnen.
En wat houdt het machtige land dan tegen om het zaakje maar in te nemen? Zoals dit al duizenden jaren het geval is?

Door de macht beter te verdelen EN met afspraken het zodanig te maken dat het minder voordelig is voor een machtig land maar te laten doen wat het wil.
De EU zorgt ervoor dat het onvoordelig voor een machtig land is de volledige macht te grijpen.
Je hoeft geen land meer in te nemen in deze tijd Determinist in de EU om bijna heel de macht te grijpen en te doen wat je wilt .
Merkel met haar solo actie in 2015 is daar een mooi voorbeeld van.
Men kan denken dat dat lang geleden is en niet meer belangrijk , maar het heeft voor een nog steeds blijvende situatie gezorgd waarin mensen in erbarmelijke omstandigheden en valse hoop hun leven slijten .
En dat duurt al 7 jaar.
Zeer ontwrichtend voor de Europese landen waarvan vele met de handen in het haar zitten met overvolle AZC’s, en voor de mensen die komen ook.
Ze komen met hoop die in vele gevallen niet uit gaat komen en waarbij doden waaronder kinderen vallen.
En nog steeds heeft Brussel geen werkbaar plan om dat een halt toe te roepen en een oplossing hiervoor te vinden.

Waar is de gezamenlijke effectieve aanpak waar de EU voor staat ?

Een besluiteloos log orgaan waardoor het zorgt voor steeds minder draagvlak bij de Europese bewoners.
En dat is een gevaarlijk iets.

Inderdaad Determinist, hier komt de geschiedenis om de hoek kijken maar nu in EU tijd.
Waarvan jij denkt dat het dan niet gebeurt.
Ik zie dat anders.
Ontevreden bevolkingen zijn levensgevaarlijk, dat gaat goed totdat het over kookt, ook in EU verband vrees ik.
Er is een verharding bezig in vele samenlevingen door allerlei omstandigheden en tijdens deze pandemie word dat steeds zichtbaarder en erger.
Nu weer crisis vanuit Wit-Rusland , Polen heeft hulp nodig , ben benieuwd hoe “snel” Brussel nu weer is met besluiten.

Macht kan in vele vormen verschijnen Determinist.
Men hoeft niet meer met legers zoals vroeger binnen te vallen , een ingrijpende eenzijdige beslissing nemen vanuit een zeer hoge positie is al voldoende.
Weet je hoeveel de EU in samenwerking heeft gedaan tussen al die verschillende landen en volkeren en mentaliteiten?
Het heeft zeer veel bereikt. Het heeft voor elkaar gekregen dat al die verschillende landen een basis hebben afgesproken over onze rechten.
Dat we praten met elkaar. Dat we hebben afgesproken dat WO1 en WO2 nooit meer mag gebeuren. Dat mensen kunnen aankloppen bij vooraf afgesproken instanties tussen landen.

De landen in de EU hebben een basis afgesproken waar iedere burger recht op heeft. Daar waar dat nooit was.
En als deze rechten gebroken worden dat de landen hebben afgesproken dat ze elkaar daarop mogen aanspreken.

Dit alleen al is een wonder in een door conflict verscheurd Europa met al die verschillen.
Je kan deze samenwerking als een zegen zien als antwoord op al de ellende van daarvoor.
En, is de samenwerking gelukt ?
Bijvoorbeeld de rechten van homo’s en de rechtstaat en persvrijheid in bijvoorbeeld Hongarije of Polen ?
Men zou sancties opleggen , hoop dat alles is opgelost.
Ik lees er niet veel meer over.
Bij dat soort landen kan je al zien dat die zelf willen bepalen hoe of wat er gebeurt in hun land.
Dat ze bij de EU zitten is mij een raadsel of eigenlijk ook niet.
Men gaat voor de voordelen, meestal word daar geld mee bedoeld.
Het blijft een raar gezicht om Rutte en actievoerders/demonstranten tekeer zien gaan tegen die landen terwijl in Amsterdam homo’s in elkaar worden geslagen door homohaters.
Word daar eindelijk eens iets aan gedaan ?
Dat hypocriete alleen al word ik doodmoe van.
Gelijke rechten in de EU ?
Toch niet voor iedereen helaas.
De reden voor het uiteenvallen van de EU kan alleen maar zijn omdat men de eigen nationale belangen voorop stelt boven die van andere landen.
Geen gemeenschappelijke waarden meer zien. Geen rol meer ziet in diplomatie.
Juist Determinist , dat zie je goed.
Want uiteindelijk gaat het daar om draaien .
Niet wat betreft geen gemeenschappelijke waardes meer zien of geen rol meer zien in diplomatie, want dat kan je als los land gewoon nog hebben .
Dat kan gewoon aanwezig zijn.
Maar dat nationale eigenbelang komt uiteindelijk altijd op de eerste plaats bij landen.
Dat zie je bij de opvang van asielzoekers en ook bij de Covid-9 pandemie bijvoorbeeld.
Dat gemopper erover en de agressie van veel mensen.
Men flipt tegenwoordig al om niks lijkt het wel.
Wat is het beste voor eigen land en bevolking, zo denken veel mensen .
En die groep ziet de top in Brussel niet, en dat kan lelijk uitpakken uiteindelijk.

Men kan eerst samen in 1 huis wonen maar uiteindelijk ontstaat er wrijving .
Zo is dat wezen wat mens word genoemd nu eenmaal.
Je ziet de barsten nu al.
Het idee was mooi maar ik denk dat de EU geen blijvertje is uiteindelijk.
De verdeeldheid is te groot samen met de onvrede die burgers steeds meer krijgen over hun regeringen.
Deze pandemie maakt het nog erger.
De tijd zal het leren beste Determinist.

Jouw visie en kijk erop vind ik mooi maar ik zie iets anders.
Misschien zit ik er helemaal naast maar dit is hoe ik erin sta wat de EU betreft.
I know heel negatief, kan er niks anders van maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie