AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door taigitu » 20 dec 2021, 12:45

AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Nieuws 20-12-2021

Electrolux, het moederbedrijf van AEG, is een terugroepactie gestart voor de draadloze stofzuiger AEG FX9.
Het apparaat kan door oververhitting vlam vatten.
Er wordt verzocht onmiddellijk te stoppen met het gebruik van het apparaat[/b]

Probleem met een onderdeel

Het bedrijf legt uit dat er een probleem is met een onderdeel van het product, dat onder bepaalde omstandigheden oververhitting kan veroorzaken.
'Oververhitting wordt beschouwd als een ernstig risico dat kan resulteren in een brand die zich mogelijk uitbreidt naar aangrenzend brandbaar materiaal.
Mogelijke oververhitting van het product kan alleen worden veroorzaakt wanneer het product wordt gebruikt, niet tijdens het opladen of in stand-by.'

Lees verder via de link: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/a ... d-vliegen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door Fenna » 20 dec 2021, 12:59

Da's niet fijn als zo'n stofzuiger in de fik vliegt.
Heb ik eens een keer gehad met een oude philps.
Man wat stink dat verbrande stof in die zak.
Bah.
Direct de stekker eruit getrokken, op het balkon gekieperd en er een bak water over heen gegooid.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door univers » 20 dec 2021, 15:58

Direct de stekker eruit getrokken
Lijkt me moeilijk gaan, bij een draadloze. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door Fenna » 20 dec 2021, 16:00

Die AEG waar taigitu het over heeft, maar dat oude lijk van mij niet Smurf.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door taigitu » 20 dec 2021, 19:57

Ik heb nog geen stofzuiger nodig, maar het lijkt me ongemakkelijke dingen die zonder stofzak.
Geen slang waarmee je tussen of onder stoelen of banken kan zuigen. Of een hoekje waar je een slang
kan laten zakken met of zonder stang. Ik hoop niet dat ze alle antieke stofzuigers op de schop doen en je verplicht
bent zo'n 'stok' te kopen.... een steelstofzuiger? Niet erg flexibel om onder de tafel te stofzuiger.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door Witte wel » 20 dec 2021, 20:42

Voorheen hadden wij 2x een Dyson, nu een Miele stofzuiger. Maar ook deze laatste gaat niet eeuwig mee. De Dysons zijn uiteindelijk doorgebrand. De Miele doet het nog maar is pas nieuw.
Voor mijn werk in de bouw wat ik ruim 23 jaar heb gedaan heb ik destijds een James, de grijze Henry versie, stofzuiger gekocht. Ik heb er schoorstenen mee leeggezogen, bouwpuin en gruis opgezogen, kalkresten opgezogen. Het ding heeft heel wat te verduren gehad.
Toen ik hem kocht zei de verkoper dat ik er levenslang garantie op kreeg en verzekerde mij dat het ding niet kapot zou gaan. Nooit heb ik er iets aan gehad en het apparaat zuigt nog als een nieuwe. De beste koop die ik ooit gedaan heb. Gewoon een eenvoudige Henry. Tegenwoordig heet deze Numatic. Gewoon de eenvoudige, het bolhoedje.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door Fenna » 20 dec 2021, 20:47

Afbeelding
Dat waren top dingen.
Ik heb een aantal jaren in schoonmaak gewerkt en daar hedden zij die dingen ook.
Ze waren vrijwel overwoestbaar.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: AEG roept stofzuiger terug: kan door oververhitting in brand vliegen

Bericht door taigitu » 20 dec 2021, 22:30

Geschiedenis

Afbeelding
Stofzuigend dienstmeisje in 1912 (de stofzuiger is een Fisker & Nielsen, thans Nilfisk)

Rond 1900 werd de stofzuiger uitgevonden, maar tot 1960 had nog lang niet iedereen zo'n apparaat. De tapijten werden meestal geveegd of buiten uitgeklopt met de mattenklopper.
Hubert Booth en de Booth Machine
De ingenieur Hubert Booth (1871-1955) vond het raar dat mensen, terwijl ze hun kamer schoonmaakten, alleen maar keken naar hoe ze het vuil weg konden blazen. Waarom zouden ze het stof niet opzuigen en gelijk in een zak opvangen bedacht hij. In 1901 maakte hij de eerste stofzuiger, de Booth Machine; deze was met 50 kilogram erg zwaar. De machines waren gemonteerd op wagentjes en werden getrokken door paarden. Zo ging de Booth Machine langs de huizen om die schoon te maken. Het apparaat bleef buiten staan en de metalen slangen werden langs de trap of door ramen naar de kamer gebracht die schoongemaakt moest worden. Eén persoon bediende de motor en een andere stofzuigde de vloeren en tapijten. Stofzuigen was kostbaar en alleen bedrijven en rijke mensen konden het betalen. De eerste keer dat het publiek kennismaakte met de stofzuiger van Hubert Booth was op 25 februari 1902. Op die dag was de kroning van Edward VII en Booth stofzuigde daarvoor de tapijten.

Lees verder via de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofzuiger

Soms lopen dingen zo bijzonder in het leven. Een soort vervolgverhaal van momenten met een zelfde raakvlak.
Zo hoorde ik toevallig een paar dagen eerder het verhaal van het ontwerpen van de eerste stofzuiger.
En dat Hubert Booth dus zijn gedachten had over mensen en hoe deze schoonmaakten en dat dat anders moet of zou moeten kunnen....
En dat had als gevolg dat er inderdaad een machine werd ontworpen die wij allemaal gebruiken, niet zonder kunnen in ons huishouden.
Dat heeft mij weer aan het denken gezet over een voorval eerder waarin ik weer eens bewust werd dat toeval niet bestaat.
Alles is oorzaak en gevolg en, vanaf de observatie over dat schoonmaken, waardoor Ir. Booth werd getriggerd en zijn gedachten kon omzetten in materie, een stofzuiger.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie