'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Tammy » 21 dec 2021, 08:56

Afbeelding

'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020.

Het woord 'prikspijt' is verkozen tot Woord van het Jaar 2021.
Met 82,2 procent van de stemmen won 'prikspijt' ruim van 'woonprotest' (3,7 procent) en 'wappiegeluid' (3,6 procent), zegt Ton den Boon, de hoofdredacteur van de Dikke Van Dale.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/entertainment/6174270 ... -2020.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Altijd grappig dit soort eindejaars polls en peilingen enz.
Stellen natuurlijk weinig voor maar is ook een soort van traditie.

Prikspijt heb ik nog nooit ergens gelezen , ik zou eerder wappiegeluid hebben verwacht als Woord van het Jaar.
De mensen die door hun angst voor het onbekende van alles erbij halen tot in het extreme toe.
Ikzelf gebruik dat woord nooit maar het word vaak gebruikt.
Maar het is dus Prikspijt geworden.

Een reageerder onder het artikel schreef dat misschien Prikspijt ook kan worden gezien door mensen die naar adem happen op de IC’s.
Vond ik wel een goede.
De website laat maar een aantal reacties zien voor niet abonnees maar ververst die regelmatig.
Zo kan men zien dat het alweer meteen verzand in wellus en niettus zoals het altijd gaat over Corona.
Vermakelijk om te lezen.

Op Social Media schijnen vele oproepen te zijn geweest om op dit woord te stemmen.
Tsja zoals ik al zei, dit soort uitslagen stellen natuurlijk weinig voor.

Maar wat men er ook van denkt , Prikspijt is het Woord van het Jaar geworden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door univers » 21 dec 2021, 09:52

Ik zie het zo " mensen hebben spijt de ze de prik genomen hebben ".
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Witte wel » 21 dec 2021, 10:57

Het betreft hier maar een beperkt groepje mensen die aan zo'n poll mee doet natuurlijk. Ikzelf doe dat nooit en vind deze polls een beetje onzinnig. Het feit dat deze poll aantoont dat de mensen die prikspijt hebben 4 keer is wat het vorig jaar was zegt mij dat meer mensen zich belazert voelen wat de vaccinatiecampagne betreft. Als je dit zou vertalen naar de totale bevolking dan kan je stellen dat er weinig vertrouwen is over gebleven in het prikbeleid. Je kan ook stellen dat de mensen door hebben hoe de vork in de steel steekt. Het is alleen niet mogelijk dat als je het drankje al hebt doorgeslikt het nog terug te draaien. Te laat ontwaakt zo gezegd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Tammy » 21 dec 2021, 13:46

Van Dale-hoofdredacteur denkt dat 'prikspijt' nieuwe betekenis krijgt.

'Prikspijt', het Woord van het Jaar 2021, krijgt volgens Van Dale-hoofdredacteur Ton den Boon een nieuwe betekenis. Het woord wordt nu veel gebruikt door mensen die tegen vaccineren zijn, maar juist de tegenovergestelde betekenis - spijt dat je je níét hebt laten prikken - wordt volgens Den Boon gangbaarder.

"Natuurlijk is het niet wenselijk dat de verkiezing wordt misbruikt om een bepaald punt te maken", zegt Den Boon in gesprek met NU.nl. 'Prikspijt' won met 82,2 procent van de stemmen. Er werd in totaal 49.000 keer gestemd voor de verkiezing, ruim vier keer zo veel als vorig jaar. Op sociale media werd er door mensen die een negatieve houding tegenover vaccinaties hebben toe opgeroepen op 'prikspijt' te stemmen.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/cultuur-overig/617433 ... rijgt.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als men zo gaat beginnen kan men beter stoppen met deze verkiezing.
Is totaal niet meer geloofwaardig.
Van Dale heeft over het woord Prikspijt deze betekenis aan toegevoegd :
"de spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte".
Dit was de betekenis en niks anders.
Daarnaast is vanwege de vele oproepen op social media om op dit woord te stemmen volgens mij weinig meer over van echt stemmen.
Maar meer met meedoen met de meute en ik denk dat dat voortaan bij alle andere woorden dat ook in de toekomst zo gaat worden.
Ikzelf heb wat ik eerder schreef niks met polls en peilingen enz, maar ik denk dat dit soort zaken in deze huidige tijd met zoveel opgefokte mensen weinig zin meer heeft.

Maar deze Ton den Boon moet wel eerlijk blijven.
Er was 1 betekenis voor dit woord, maak er geen ander van omdat het niet uitkomt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door univers » 21 dec 2021, 14:34

Het is alleen niet mogelijk dat als je het drankje al hebt doorgeslikt het nog terug te draaien. Te laat ontwaakt zo gezegd.
En een vinger achter in je keel, helpt ook niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Witte wel » 21 dec 2021, 16:47

Kijk eens wat een moeite meneer Boon doet om de boel te sturen.
"Als je op de ic ligt omdat je géén prik hebt genomen. Dan heb je pas prikspijt", twitterde demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) dinsdagochtend. Den Boon verwacht ook dat deze betekenis gangbaarder gaat worden dan de huidige definitie: "de spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte".
En omdat Hugo het zegt zal het zo zijn.
"nee
Je hebt prikspijt als je drie weken na de vaccinatie een hartprobleem hebt, een hersenbloeding krijgt of je gezicht aan één kant weg zakt.
Drie gevallen die ik in mijn directe omgeving mee maak. En er zullen er zeker nog meer volgen alleen die hoor ik pas laat omdat nagenoeg iedereen weet in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring dat ik tegen deze vaccinatie ben en ze er voor heb gewaarschuwd. Enerzijds eigen schuld, anderzijds een misdaad door de staat.
[jaja]
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door univers » 21 dec 2021, 16:59

En omdat Hugo het zegt zal het zo zijn.
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Fenna » 21 dec 2021, 17:36

Advies van Pinokkio.
Rutte: stop met winkelen over de grens
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1460526 ... n=whatsapp

En dat gaat gebeuren???
:rolfl:
Dacht het niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door univers » 21 dec 2021, 18:02

En dat gaat gebeuren???
Nee natuurlijk niet.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Tammy » 22 dec 2021, 08:46

Witte wel schreef :
En er zullen er zeker nog meer volgen alleen die hoor ik pas laat omdat nagenoeg iedereen weet in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring dat ik tegen deze vaccinatie ben en ze er voor heb gewaarschuwd. Enerzijds eigen schuld, anderzijds een misdaad door de staat.
[jaja]
Misschien hoor je het laat Witte wel omdat degene die de bijwerkingen hebben gekregen geen zin hebben om van jou te horen eigen schuld dikke bult omdat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben .
Preekjes zijn altijd zo makkelijk te geven.
Wat ik zo lees zeg je dat ook recht in hun gezicht ?

Deze mensen hebben een prik genomen die ze om wat voor reden ook wilden.
Daar zullen ze over nagedacht hebben wel of niet.
Miljoenen mensen zijn ze voorgegaan en miljoenen hebben geen bijwerkingen gekregen.
En anderen helaas wel.

Deze drie die je kent hebben vette pech.
Is erg voor ze, die zullen geen behoefte hebben om i told you so te horen van jou Witte wel lijkt mij.
Stel dat jij besmet raakt en het fout zou gaan en je ligt op de IC, zeggen die dan ook tegen jou eigen schuld dikke bult ?
Weinig respect hebben jullie dan voor elkaars beslissing.
Ik hoop dat deze drie mensen erboven op komen.
Wat een pech voor ze.
Wens ze beterschap , daar hebben ze meer aan.

Iets als laatste horen in familie of vriendenkring om reden die jij noemt lijk mij niet fijn.
Maar misschien heb jij daar geen moeite mee.

In familie of vriendenkring moet je gewoon kunnen zeggen hoe je hierin staat met deze pandemie.
Dat moet iedereen kunnen.
Maar als je gaat denken in termen van eigen schuld als het mis gaat dat vind ik erg kil.
Daarom mijn reactie want het zijn mijn zaken niet normaal gesproken van anderen hun familie/vriendenkring.
Maar wat je schreef Witte wel vond ik kil en koud vandaar dat ik toch heb gereageerd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Witte wel » 22 dec 2021, 23:23

Je zou mijn bericht ook kunnen lezen als: Had ik maar geluisterd Tammy.
Ik ben wel direct ja, ook in het dagelijkse leven zeg ik waar het op staat. Ik ben van pats boem paardenstal, zo het is is het. Maar ik heb mijn medemens wel lief en wie ik lief heb informeer ik graag. Wat zij daar mee doen is een eigen keuze en ik ben de laatste die wat dan ook opdring.
Ik hoop dat deze drie mensen erboven op komen.
Nee, die hebben nu blijvende schade.
Stel dat jij besmet raakt en het fout zou gaan en je ligt op de IC, zeggen die dan ook tegen jou eigen schuld dikke bult ?
Dan is dat een gevolg van mijn keuze. Als iemand heel zijn leven te vet eet en daardoor hartproblemen krijgt of iemand zich klem zuipt en leverproblemen krijgt of zich suf rookt en longproblemen krijgt dan is dat een welvaartsgevolg. En hoe vreemd dat het ook moge klinken, daar hebben we ook medische zorg voor en iedereen komt daar voor in aanmerking of moet daar voor in aanmerking komen. Industrie en handel verdienen kapitalen aan de verkoop. Zo werkt dat nu eenmaal. Moeten we dan al de mensen die bepaalde niet generale keuzes maken dan maar aan een aparte kapstok hangen?
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Prikspijt' gekozen als Woord van het Jaar, vier keer meer stemmen dan in 2020

Bericht door Tammy » 23 dec 2021, 05:56

Witte wel schreef :
Je zou mijn bericht ook kunnen lezen als: Had ik maar geluisterd Tammy.
Dat zullen ze ongetwijfeld hebben gedaan en van daaruit hun eigen beslissingen hebben genomen.
Jouw welvaartsziekten vind ik niet te vergelijken met de vaccins en het virus.
Veel welvaartsziekten doet de mens zichzelf inderdaad aan.
Maar een besmettelijk virus overkomt je.

En door de vaccins beland je minder vaak in het ziekenhuis, uitzonderingen daargelaten.
Want je kan ook gevaccineerd daar terecht komen natuurlijk maar dat weet iedereen.
Ik ga daar ook niet meer in discussie over op het forum, heeft totaal geen zin.

Er zijn twee opties met de vaccins, ja of nee.
Mensen maken een beslissing en voor velen gaat het goed gelukkig.
Maar soms ook niet.
En dat is gewoon dikke vette pech.

Met directheid is niks mis mee.
Daarom wen ik ook nooit in Brabant, en ik woon hier al vanaf dat toen ik 9 jaar was en ben nu 62.
Hier is het dralen en twintig afslagen nemen voordat men to the point komt.
Wen ik nooit aan maar dat terzijde.

Maar to the point of kil overkomen , daar zit verschil in.
Ik ga natuurlijk niet over jouw familie en vriendenkring.
Maar deze mensen hebben een keuze genomen en die is verkeerd afgelopen helaas.
Ik weet niet of je recht in hun gezicht eigen schuld hebt gezegd en dat hoef ik ook niet te weten.
Zijn mijn zaken natuurlijk niet , maar dat je als laatste word geïnformeerd is niet voor niks denk ik dan.
Maar ieder zijn omgang Witte wel.

Fijne dag en stay safe. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie