Het Oekraïne-Rusland conflict

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tet » 24 sep 2022, 22:01

Tammy schreef:
24 sep 2022, 21:45
Dus als ik het goed begrijp worden die vier genoemde gebieden eind deze maand ingelijfd door Rusland ?
En als Oekraïne die aanvalt is dat op Russisch grondgebied en is het officieel oorlog en kan alles worden ingezet ?
Heb ik dat goed begrepen uit het artikel ?
Zo begrijp ik het ook Tammy.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 24 sep 2022, 22:18

Dan gaan we een zeer gevaarlijke situatie krijgen Tet en is dit nog maar het begin wat er nu gaande is.
Wat jij zegt, ze laten er geen gras over groeien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tet » 24 sep 2022, 22:45

Ben er niet blij mee. "nee
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 24 sep 2022, 22:56

Tammy schreef:
24 sep 2022, 21:45
Heb ik dat goed begrepen uit het artikel ?
Yup.
Het westen heeft er ook heel hard aan meegewerkt dat het zover is gekomen met de sancties, wapenleveranties, tegen het verdrag van Minsk in toch uitbreiden naar het oosten en geld schenken aan Oekraïene.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 25 sep 2022, 01:25

Ik schreef al hoofdstuk 2. En daarna volgen er nog meer.

Zo was oekraine.
Afbeelding

en zo gaat het worden.
Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 25 sep 2022, 07:38

Dat is wel heel veel rood Witte wel.
Geen idee of het werkelijk ook zo zal worden uiteindelijk.
Zelensky heeft vannacht gezegd dat hij alles zal herveroveren wat Poetin afpakt.
De strijd is nog niet gestreden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Kristof Piessens » 25 sep 2022, 08:41

Nou ja, de strijd zal nog lang duren als de onderliggende (oorspronkelijke) geschiedenis niet gekend is, maar dan helpt het niet als de daar aangekoppelde emotie van de volkeren in hun eigen kwaliteiten en/of eigenheid niet gewaardeerd worden of erkent, de hand reiken naar elkaar om samen te werken gaat daarom niet in tegen de culturele ontwikkeling, maar leren luisteren en begrijpen wat de bedoelingen zijn tegenover elkaar kan je niet met gedrag een lesje leren als de fundament van een mensenleven zelf onderuitgehaald wordt, de context van oorlog is een bewustzijn blokkerende activiteit, daar draait het in mijn idee om als polariseren an sich betekend dat wantrouwen het vertrouwen schaadt in de omgang met elkaar, wat politiek gemeen heeft met criminaliteit is juist de idee dat je tegengestelde consequenties toelaat dat in wezen ook een bewustzijn blokkerende activiteit veroorzaakt, het ene toelaten en het andere afstraffen werkt nooit, of de wet koppelen aan de persoon in de vorm van autoriteit heeft altijd weerslag op de interne ontwikkeling van een volk waarin bepaalde waarden zoals 'vrijheid' niet dat vertegenwoordigd wat het dient te zijn zeker niet als je dat in de ondermijnende context ziet, beter is dat iemand qua bewustzijn groeit kan het lagere bewustzijn de hogere bewustzijn niet terugtrekken wat niet de bedoeling kan zijn maar de ontwikkeling wijst er wel op dat dit ook daadwerkelijk de poging is, daar draait de strijd dagelijks om.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door taigitu » 25 sep 2022, 08:54

Kristof Piessens schreef:
25 sep 2022, 08:41
Nou ja, de strijd zal nog lang duren als de onderliggende (oorspronkelijke) geschiedenis niet gekend is, maar ....
Mooi verwoord.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 25 sep 2022, 09:56

Tammy schreef:
25 sep 2022, 07:38
Dat is wel heel veel rood Witte wel.
Dit is het plan dat Dmitri Medvedev een tijdje geleden preseteerde.
Ik heb al vaker geschreven, let op wie achter Putin staan want zij vormen een hele sterke achterban. Men focust op Putin en ziet dan niet wat er nog meer gebeurd.
Let wel, stel dat een Lavrov, Medvedev of Putin om zeep geholpen zou worden dan heeft het westen een nog groter probleem.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 25 sep 2022, 11:00

Dat zou best kunnen Witte wel wat je zegt.
De tijd zal het leren.
Misschien weten we het antwoord eind deze maand al.
Ik sta nergens meer van te kijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 27 sep 2022, 09:01

Afbeelding

Poetin geeft klokkenluider Snowden Russisch paspoort.

Klokkenluider Edward Snowden heeft de Russische nationaliteit gekregen na een decreet van president Poetin, blijkt uit een bericht van het Kremlin dat gisteren is gepubliceerd.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/poetin-gee ... ~af56ac51/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 27 sep 2022, 09:40

Afbeelding
Russen arriveren op het vliegveld van Yerevan, Armenië. Vluchten uit Rusland zaten de afgelopen dagen volledig volgeboekt, nadat president Poetin aangekondigde dat reservisten zouden worden opgeroepen voor de oorlog in Oekraïne.

Kabinet beraadt zich op soepel beleid voor gevluchte Russische reservist .

Het kabinet beraadt zich op een soepele opvangregeling voor Russische reservisten die hierheen vluchten om militaire dienst in Oekraïne te ontlopen.
Dit jaar vroegen al 328 Russen asiel aan in Nederland.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-bera ... ~afdf60f5/

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Gaan we nog meer mensen opnemen ?
We hebben al genoeg problemen met opvang.
Het houd niet op in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 27 sep 2022, 11:39




Na vrijdag word het spannend.
Want dan gaat Poetin delen van Oekraïne inlijven.
Worden die gebieden aangevallen dan is dat voor Poetin een aanval op Russisch grondgebied.
Dan hebben we de poppen echt aan het dansen vrees ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 27 sep 2022, 12:12

Zat er al lang aan te komen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door taigitu » 27 sep 2022, 12:26

Erdogan eist dat Rusland alle in Oekraïne bezette gebieden teruggeeft

Jippie 20-09-2022

De Turkse president Erdogan verwerpt een mogelijke Russische annexatie van andere gebieden in Oekraïne.

Erdogan vertelde de Amerikaanse omroep PBS dat als er vrede in Oekraïne moet worden bereikt, de teruggave van het door Rusland bezette land
erg belangrijk zal zijn. Erdogan benadrukte dat dit ook geldt voor het Krim-schiereiland, dat door Moskou in 2014 is geannexeerd.
Hij heeft dit al aan het Russische staatshoofd Poetin verzocht. In de Russische oorlog tegen Oekraïne heeft de Turkse president meermaals als bemiddelaar opgetreden.

Na de invasie van Oekraïne op 24 februari, heeft Rusland grote gebieden in het zuiden en oosten van het land ingenomen.
Er zijn Russische pogingen ondernomen om daar een referendum over annexatie te houden.

Ondertussen kan Oekraïne binnenkort vijf miljard euro verwachten van de Europese Unie.
Volgens het Tsjechische voorzitterschap van de Raad hebben de EU-landen de financiële steun formeel aanvaard.
De lening maakt deel uit van een hulppakket dat in mei is aangekondigd.

https://frontpage.fok.nl/nieuws/860985/ ... geeft.html
Ik weet niet of Erdogan enige invloed kan uitoefenen op het besluit van de annexatie van de Oekraïne door Poetin. Ik ben bang van niet.
Nu lees ik dat de Oekraïne een hulppakket krijgt van 5 miljard euro. Als de Oekraïne geannexeerd wordt, hoe gaat het dan met die lening?
Als die lening doorgaat (?) wie gaat het geld besteden, en/of wie gaat hem aflossen.
Het lijkt me onzinnig om de lening door te laten gaan als men nog niet duidelijk heeft hoe een en ander gaat verlopen.
Kan na een annexatie Poetin ook in de portemonnaie van die 5 miljard komen.

EU-ministers Financiën akkoord met 5 miljard bijstand voor Kiev - Hoofdinhoud
vrijdag 9 september 2022, 18:01
Ukrainian and European flags
Bron: European Commission

PRAAG (ANP) - De EU-ministers van Financiën hebben in Praag ingestemd met 5 miljard euro aan financiële bijstand voor Oekraïne. Nederland en de andere 26 EU-landen
staan garant voor ongeveer 70 procent van deze leningen waarvoor de Europese Commissie de markt zal opgaan. De rest komt uit de EU-begroting.


Nederland steunt de zogeheten Macro-Financiële Bijstand (MFB) die de Europese Commissie heeft voorgesteld aan Oekraïne ook. "Dat gaan we doen", zei minister Sigrid Kaag in Praag. "Geweldig nieuws", vindt vicevoorzitter van de commissie Valdis Dombrovskis. Het geld is nodig om de basisvoorzieningen in het land in stand te houden, zoals de uitbetaling van pensioenen. Alle nationale parlementen, dus ook de Tweede Kamer, moeten de bilaterale garantstellingen goedkeuren.

De 5 miljard is een deel van de 9 miljard euro bijstand die de EU-leiders op een speciale Oekraïne-top eind mei overeenkwamen om het sinds de Russische invasie door oorlog geteisterde land te helpen lopende rekeningen te betalen. In juli werd besloten 1 miljard vrij te maken als "hoogst voordelige langlopende lening". Dat geld is al overgemaakt naar Kiev.

De Oekraïense regering staat te springen om het geld. Premier Denis Sjmihal zei maandag in Brussel te hopen dat de EU-landen snel zouden besluiten over de uitkering van een volgend deel van de beloofde 9 miljard euro. Dombrovskis wees er in Praag op dat nu nog ruimte voor de resterende 3 miljard euro moet worden gevonden die voor dit jaar aan Oekraïne is toegezegd.
https://www.europa-nu.nl/id/vlw7o93bt5t ... rt_tab0=60
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Determinist » 27 sep 2022, 12:55

taigitu schreef:
27 sep 2022, 12:26
Als de Oekraïne geannexeerd wordt, hoe gaat het dan met die lening?
Annexatie geldt op dit moment uiteraard alleen voor die gebieden die bezet zijn door Rusland en de rest van Oekraïne wordt uiteraard niet geannexeerd.
Daarvoor moeten de Russen dus eerst de rest veroveren.

Brengt mij wel op een idee. Ik annexeer het huis van de buurman. Leuke tuin en ik kan best wel wat verzinnen met zijn salaris.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door taigitu » 27 sep 2022, 13:50

Determinist schreef:
27 sep 2022, 12:55

Brengt mij wel op een idee. Ik annexeer het huis van de buurman. Leuke tuin en ik kan best wel wat verzinnen met zijn salaris.
Pas maar op, je weet nooit wat voor hobby hij beoefend in de Mancave

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door taigitu » 27 sep 2022, 14:09

Russische politici eisen vertrek Poetin

12 september 2022 - Bart Reijmerink

Politici uit achttien districten in Moskou en Sint-Petersburg eisen dat president Vladimir Poetin vertrekt.
Lokale politici hebben daarom een openbare verklaring ondertekend, dat meldt The Insider.


'Wij, de gemeentelijke afgevaardigden van Rusland, zijn van mening dat de acties van president Poetin
de toekomst van Rusland en zijn burgers schaden.
We eisen dat Vladimir Poetin wordt ontslagen uit de functie van president
van de Russische Federatie', staat er te lezen in de openbare verklaring.

De Russische politica Ksenia Torstrem heeft de verklaring gepubliceerd en ook op Twitter geplaatst.
'De tekst van de petitie is beknopt en brengt niemand in diskrediet. Ben je een afgevaardigde en wil je meedoen,
dan ben je van harte welkom', schrijft de Russische politica.

De politici uit Moskou en Sint-Petersburg willen dat de Doema (het Russische parlement) Poetin beschuldigt
van 'verraad' wegens de oorlog in Oekraïne.

https://nieuwrechts.nl/89528-russische- ... rek-poetin
Afbeelding

Als dit is waar de Russische bevolking naar toe gaat..... Een donderslag bij heldere hemel.
Wow, dat is dan sneller dan ik verwacht.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 27 sep 2022, 14:13

Leuke tuin en ik kan best wel wat verzinnen met zijn salaris.
Wil ik je best bij helpen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Determinist » 27 sep 2022, 14:26

taigitu schreef:
27 sep 2022, 14:09
Als dit is waar de Russische bevolking naar toe gaat..... Een donderslag bij heldere hemel.
Wow, dat is dan sneller dan ik verwacht.
Nou ja, dat is ook al eerder door Russische analisten naar voren gebracht welke uitgaan van hoe de Russische samenleving in elkaar steekt.
Er wordt beweerd dat het overgrote gedeelte van de Russen zich niet echt met politiek bezig houden. Dit heeft uiteraard een historische oorsprong, verankerd in de samenleving.
Daarbij hebben veel Russen wel wat anders aan hun hoofd gezien hoe groot het land is en dat vele gebieden erg arm zijn.
Mede ook omdat Rusland niet slechts 1 land en monocultuur is maar een samenraapsel van zeer veel verschillende culturen, verspreid over immens grote afstanden.
Kan ook niet anders als het grootste land ter wereld.

De meeste mensen willen gewoon met rust gelaten worden en wapperen normaliter politiek vanuit Moskou weg.

Echter nu er een verplichte mobilisatie is, waarbij vooral de arme gebieden veel onder te leiden zullen hebben komt het regime dicht bij de bevolking.
Kan je stellen dat het "slechts" maar enkele honderdduizenden zijn, over zo'n groot gebied met zo vele mensen.
Toch heeft ieder die naar het front gaat naast zichzelf een hele buts aan mensen om zich heen die ook direct getroffen worden.
Vaders en moeders, zussen en broers, kinderen en andere familieleden, vrienden en collega's etc etc.
We hebben het dan over miljoenen mensen.

Nu wordt opeens de politiek wel belangrijk want deze raakt de bevolking direct. Men zit over het algemeen niet te wachten op een oorlog waar ze niets mee te maken willen hebben, geïnitieerd vanuit Moskou.
Het wegwuiven is nu niet meer mogelijk en zich met hun eigen leven bemoeien. Hiermee maak je vanzelf een passieve bevolking zonder interesse in een gemotiveerde bevolking die er niets van wil hebben.
En daarmee ook hun lokale bestuurders, want die zitten met de onrust in hun regio waar ze niet op zitten te wachten.

Plaats reactie