Het Oekraïne-Rusland conflict

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 25 jan 2023, 13:30

Oekraïne bevestigt terugtrekking leger uit Soledar.

KIEV (ANP/AFP) - Oekraïne bevestigt dat zijn troepen na een hevige strijd zijn vertrokken uit het stadje Soledar, iets ten noorden van Bachmoet.
Het Russische leger verklaarde eerder deze maand Soledar te hebben veroverd.

Lees verder via link :

https://www.welingelichtekringen.nl/anp ... it-soledar

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat is al een paar weken bekend maar nu dus ook door Oekraïne bevestigd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 25 jan 2023, 13:31

Ze werken met postduiven. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tet » 25 jan 2023, 15:58

'Levering van honderd tanks gaat wezenlijk verschil maken in de oorlog'

De Westerse bondgenoten lijken overstag, verwacht wordt dat er snel tanks richting het front worden gestuurd, waar Oekraïne al een tijd om vraagt. De verwachting is dat ze belangrijk zullen worden in de oorlog.

De Duitse Leopard 2 wordt gezien als een van 's werelds beste tanks en is in Europa in groten getale aanwezig. "Het is een degelijke, robuuste, goed beschermende tank", legt oud-commandant der landstrijdkrachten Mart de Kruif uit in het NOS Radio 1 Journaal. Hij denkt dat juist in deze fase van de oorlog de tanks het verschil kunnen maken.

"Iedereen voelt dat dit jaar de beslissingen gaan vallen. Er zijn weinig voorraden, zowel bij de Russen als bij de Oekraïners. De komende maanden gaan we heel heftige gevechten zien. Dan zoek je naar zo veel mogelijk middelen om die gevechten zo goed mogelijk in te kunnen gaan", legt De Kruif uit. Hij benadrukt wel dat er dan een paar honderd tanks nodig zijn.
https://nos.nl/artikel/2461153-levering ... -de-oorlog
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 25 jan 2023, 17:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WikiWappia
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 dec 2022, 16:47

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door WikiWappia » 25 jan 2023, 19:23

Tammy schreef:
25 jan 2023, 08:44
Het zal wel aan mij liggen maar deze week is een gigantische corruptie onder veel leden van de Oekraïnse regering aan het licht gekomen.
Mannen in zeer hoge functies , de top zeg maar.
Ben ik de enigste die daaraan denkt ?
De oorlog duurt al een jaar en al die tijd zaten die corrupte mensen in die top.
Hoeveel meer zijn er nog ?
Er is helaas nog veel corruptie in Oekraïne, maar dat heb je in meer landen. Wel is het in Oekraïne veel minder dan in de tijd van de USSR. Ondanks dat het de betere kant op gaat zijn er helaas nog steeds rotte appels. Dat neemt niet weg dat de bevolking heel hard westerse hulp nodig blijft hebben.
Osiris schreef:
25 jan 2023, 09:12
En de belangrijkste reden dat Nederlanders in een referendum jaren geleden tegen de toetreding EU van Oekraine gestemd hebben.
Er is nooit een referendum geweest over een toetreding van Oekraïne bij de EU. Er is wel een raadgevend referendum voor een associatieverdrag met Oekraïne geweest. En heel veel desinformatie, o.a. door Pepijn van Houwelingen (destijds ook bekend als schrijver "Vossius"). Rusland is heer en meester in het verspreiden van desinformatie met als doel de samenleving te ontwrichten. En ze weten ook altijd mensen in het westen voor hun karretje te spannen.
Fenna schreef:
25 jan 2023, 09:21
Als er nu een vijand binnen komt, dan rolt die zo over ons heen.
Die vijand word nu in Oekraïne tegengehouden. Zonder hulp was dat land al lang door Rusland ingenomen en stond het volgende land op de lijst om in te pikken.
Osiris schreef:
25 jan 2023, 12:00
heeft Poetin puin geruimd en Rusland zelf weer welvarender gemaakt, door juist vele van die oligarchen er uit te mikken
Putin heeft die oligarchen groen licht gegeven om verder te gaan met miljarden te verdienen (over de rug van Igor Modaal) zolang ze zich maar niet met de politiek bemoeien. De afgelopen maanden zagen we wel eens een oligarch uit het raam vallen nadat er toch kritiek was geuit tegen Putin. Vladolf wilt namelijk alles alleen kunnen beslissen en duld geen tegenspraak.
Osiris schreef:
25 jan 2023, 12:53
als het om Poetin gaat word hij als dictator afgeschilderd.
Putin duld geen tegenspraak en geen inmenging in de politiek, hem tegen spreken kan tot 15 jaar celstraf opleveren, zijn politieke tegenstander werd opgesloten in een martelkamp. Hoe noem jij zoiemand dan?

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tet » 25 jan 2023, 20:05

Hear hear. ;P!
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 25 jan 2023, 20:09

WikiWappia schreef:
25 jan 2023, 19:23
Die vijand word nu in Oekraïne tegengehouden. Zonder hulp was dat land al lang door Rusland ingenomen en stond het volgende land op de lijst om in te pikken.
Ik help het je hopen, maar vrees dat je geen gelijk krijgt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Determinist » 25 jan 2023, 21:22

WikiWappia schreef:
25 jan 2023, 19:23
Die vijand word nu in Oekraïne tegengehouden. Zonder hulp was dat land al lang door Rusland ingenomen en stond het volgende land op de lijst om in te pikken.
;P!
Jij hebt het door.

WikiWappia
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 dec 2022, 16:47

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door WikiWappia » 25 jan 2023, 22:09

Determinist schreef:
25 jan 2023, 21:22
Jij hebt het door.
Wie niet? :wink:
Nou maar hopen dat de Leopards en de Abrams het juiste effect gaan geven.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 25 jan 2023, 23:13

Nou maar hopen dat de Leopards en de Abrams het juiste effect gaan geven.
Ik vraag mij af wie deze tanks gaat onderhouden, deze vragen veel onderhoud m.n. de Abrams tank, en hoe ze de grote hoeveelheden brandstof aanvoeren. De Leopard 2 kan ca 300 km rijden en dan vraagt deze weer 1150 liter diesel. De Russische T 72 houdt er mee op bij 700 km op 1400 liter diesel. Bij de tanklevering horen natuurlijk ook de materialen en personeel voor onderhoud.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Osiris » 26 jan 2023, 07:24

Tammy schreef:
25 jan 2023, 12:18
Dat is interessant Osiris wat je schrijft.
Vooral dat het leningen zijn.
Ik ga hier eens goed over nadenken.
Je moet hier niet in traditionele leningen denken, waar het geleend geld met rente terugbetaald word.

Als voorbeeld Griekenland e.a. wat bakken met geld kreeg tijdens financiele crisis .
Eerst werd door Goldman Sachs gerotzooid met financieel/economische cijfers,zodat Griekenland tot EU kon toetreden,want economisch gezond, waarna pijnlijk duidelijk werd dat ze dat niet waren.
Het vertrek van tyconen,die miljarden uit de economie onttrokken, maakte het alleen maar erger.
Iedereen wist dat dat geld nooit meer volledig terug zou komen, omdat Griekse economie dat niet kon waarmaken.
Maar wel in andere vormen qua invloed zou dat terugkomen op langere termijn, financiele chantage.
Wat ook met Europa gebeurde na WWII/Marshallplan ; ontstaan VSEU,euro en Brusselse dictatuur over Europese economieen.

Geen geld voor geld,maar geld voor invloed en overname.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 26 jan 2023, 08:53

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1017256 ... n=whatsapp

Vrij artikel.
LIVE | Oekraïne vraagt na tanks nu ook gevechtsvliegtuigen en langeafstandsraketten

Oekraïne is blij met de belofte van Duitsland dat het land binnenkort kan beschikken over een levering Leopard 2-tanks uit Polen en mogelijk andere landen waaronder Nederland. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen rond de tankdeal, de oorlog in Oekraïne en de internationale reacties en ontwikkelingen......

Zie link.
----------------
Dit gaat uit de hand lopen, in zoverre wij al niet in de oorlog zijn meegezogen.
De Leopards maar straks ook nog eens de F16's, worden de nagel aan de doodskist en zal het, vrees ik, en totale oorlog worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 26 jan 2023, 09:19

WikiWappia schreef :
Er is helaas nog veel corruptie in Oekraïne, maar dat heb je in meer landen.
Dat weet ik , ik hoef alleen al naar mijn vaderland daarvoor te kijken.
Maar het gaat niet WikiWappia om andere landen maar om Oekraïne nu.
Wij worden een oorlog ingetrokken voor een land die bekent staat als zeer corrupt en waar we miljarden naar toe brengen voor hulp.
De kans dat we door deze situatie in een derde wereldoorlog komen is gigantisch groot.
Ik maak mij daar hele grote zorgen over.

Men kan de corruptie wel bagataliseren, maar wat afgelopen week aan het licht kwam met al die mensen doet bij mij de vraag rijzen waar we in vredesnaam mee bezig zijn.
Fenna heeft een artikel dat Zelensky nu ook gevechtsvliegtuigen en langeafstandsraketten eist.

Wat is het volgende WikiWappia ?
Soldaten sturen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 26 jan 2023, 09:30

Er is helaas nog veel corruptie in Oekraïne, maar dat heb je in meer landen.
o.a. Nederland.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 26 jan 2023, 12:07

Tammy schreef:
26 jan 2023, 09:19
Wij worden een oorlog ingetrokken voor een land die bekent staat als zeer corrupt en waar we miljarden naar toe brengen voor hulp.
De kans dat we door deze situatie in een derde wereldoorlog komen is gigantisch groot.
Ik maak mij daar hele grote zorgen over.

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 26 jan 2023, 12:11

Afbeelding

Poetin is een ‘nobody’, zegt Zelenski: ‘Ga niet met hem praten over vrede’

De Oekraïense president Volodimir Zelenski is ‘niet geïnteresseerd’ in een ontmoeting met zijn Russische aartsrivaal Vladimir Poetin voor vredesbesprekingen.
Poetin is volgens hem ‘een nobody’, zegt hij in gesprek met de Amerikaanse nieuwszender Sky News.

Lees het artikel en bekijk het intervieuw met nieuwszender Sky News via onderstaande link :

https://www.ad.nl/buitenland/poetin-is- ... ~a074c688/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Met deze houding van Zelensky komen we geen stap verder naar vrede.
Of tenminste het stoppen met bloedvergieten.
Na 12 maanden oorlog is het einde dus nog lang niet in zicht.
Of wel binnenkort maar dan is het voor iedereen afgelopen.
Ja ik weet het, ik klink erg pessimistisch maar dat ben ik ook.
Kan er niks anders van maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 26 jan 2023, 12:55

Kremlin: westerse landen nemen deel aan oorlog

De Verenigde Staten en de NAVO nemen deel aan de oorlog in Oekraïne en verlengen die oorlog. Dit zei Nikolaj Patroesjev, een vertrouweling van president Vladimir Poetin en secretaris van de Veiligheidsraad. Hij reageerde op het besluit van Duitsland en de VS om toch moderne aanvalstanks te leveren aan Oekraïne.
Duitsland stuurt Leopard 2-tanks en staat andere landen toe dergelijke tanks aan Oekraïne te leveren. De VS hebben uiteindelijk besloten ruim dertig Abrahams M1 tanks aan Oekraïne over te dragen. Groot-Brittannië besloot eerder al tanks te sturen.

De Russische topdiplomaat Konstantin Gavrilov waarschuwde in Wenen "de westerse sponsors van het militaire apparaat van Kiev om geen nucleaire provocaties aan te wakkeren". Zij weten volgens Gavrilov dat de toegezegde tanks van bijvoorbeeld het type Leopard 2 en gevechtsvoertuigen zoals de Bradley en de Marder bewapend kunnen zijn met speciale projectielen waarvan de springkop uranium bevat. Dat leidt volgens de topdiplomaat tot ernstige vervuiling in het gebied waar die neerkomt, zoals eerder in Irak en Joegoslavië door de westerse bondgenoten is aangericht.
"Wanneer de munitie met die springkoppen aan Oekraïne wordt geleverd, beschouwt Rusland dat als een aanval op Rusland met vuile nucleaire wapens en reageert dan dienovereenkomstig", aldus Gavrilov, die in Wenen bij de ontwapeningsmissie van Rusland voor overleg met de VS werkt.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1017256 ... aan-oorlog

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 26 jan 2023, 13:04

:post: Tammy.
Wij zijn vroeg of laat het haasje.
Afbeelding
Afbeelding

WikiWappia
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 dec 2022, 16:47

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door WikiWappia » 26 jan 2023, 22:43

Tammy schreef:
26 jan 2023, 12:11
Met deze houding van Zelensky komen we geen stap verder naar vrede.
Of tenminste het stoppen met bloedvergieten.
Het bloedvergieten kan eenvoudig stoppen. Daarvoor hoeven de Russen alleen maar te stoppen met het grondgebied van een ander land aan te vallen en te bezetten.
Even een gedachten experiment: Wat zou jij doen als jij een groot huis heb met allemaal familie en er komt een indringer de helft daarvan vermoorden en verkrachten. De indringer wilt daarna een deel van jouw huis houden en blijft verder aanvallen. Ga jij dan het gesprek aan voor vrede (waarbij de aanvaller wel een groot deel van het huis wilt houden en een hoop onschuldige slachtoffers heeft gemaakt)? Nog een aanvullend detail: Een paar jaar eerder heeft hij jouw garage al afgepakt (die staat in dit gedachte experiment symbool voor de Krim).

Als zoiets mij zou overkomen dan zal ik alles aangrijpen om die aanvaller het huis uit te krijgen, wetende dat als hij zijn zin krijgt dat hij de rest van het huis later nog opnieuw aan gaat vallen). Ermee praten heeft dus absoluut geen zin.

Nu weer terug naar de realiteit: Putin heeft dus in 2014 de Krim al aangevallen en als Russisch grondgebied uitgeroepen. Vorig jaar gaf Putin aan dat hij absoluut niet van plan was om Oekraïne aan te vallen. Net na het einde van de olympische spelen (Putin heeft op verzoek van Xi daarop gewacht) is Putin begonnen met zijn "speciale militaire operatie" waarbij burgerdoelen werden aangevallen, burgers werden gemarteld en met hun handen aan elkaar gebonden weerloos werden neergeschoten en zelfs een tank over een auto met inzittenden is gereden. Putin is nu al bijna een jaar aan het dreigen met nucleare wapens als het westen Oekraïne gaat helpen en blijft burgerdoelen bestoken.

Nu zijn er 2 mogelijkheden:
1. We laten Putin zijn gang gaan waardoor Oekraïne volledig word veroverd en daarna komen de andere aangrenzende landen 1 voor 1 aan de beurt, met een hoop burgerdoden en martelingen als gevolg. Kortom: een optie die aangeeft dat we inderdaad niets van de ellende van de 2e wereldoorlog hebben geleerd.
2. We helpen Oekraïne zo goed en kwaad als mogelijk. Loopt het uit de hand zodat Rusland NAVO landen aan gaat vallen dan zal de gehele NAVO een tegenaanval inzetten. Putin weet dat hij dat niet kan winnen.

Bij optie 1 is het afwachten hoe ve Putin wilt gaan, met een reële kans dat het alsnog uit de hand gaat lopen (zeker als hij het idee heeft om zonder tegenstand zijn gang kan gaan) en bij optie 2 word hij tegen gehouden door de oude zooi van de NAVO, wetende dat het high-tech spul ingezet gaat worden als de NAVO daadwerkelijk aangevallen gaat worden.
1 ding heeft Putin al bewezen: als hij een scheet laat liegt hij al.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 27 jan 2023, 01:52

Ik doe niet mee met dit familie gedachten experiment WikiWappia.
Is niet te vergelijken met de situatie van het gevaar van een totale derde wereldoorlog.
De impact dat ik de indringers naar de eeuwige jachtvelden sla is niet hetzelfde als een derde wereldoorlog.
Dit zijn twee verschillende situaties wat je schetst.

Gezien de wereldwijde impact als dit compleet escaleert met zelfs in het allerergste geval het onleefbaar maken van deze planeet door nucleaire wapens en daarbij de kans op vernietiging van de mensheid ( ja ik denk zover ) , dan is de uitspraak van Zelensky niet hoopvol.
Verre van dat.
By the way , dit zou ik ook precies hetzelfde over Poetin zeggen mocht hij dergelijke uitspraken doen.

Nu zijn het tanks die worden geleverd.
Zelensky wilt nu ook gevechtsvliegtuigen.
Wat is het volgende denk jij WikiWappia wat hij gaat vragen ?

Wat als de gevechtsvliegtuigen als die zouden worden geleverd geen resultaat hebben ?
Wat dan ?

Je zegt bijvoorbeeld :
2. We helpen Oekraïne zo goed en kwaad als mogelijk. Loopt het uit de hand zodat Rusland NAVO landen aan gaat vallen dan zal de gehele NAVO een tegenaanval inzetten. Putin weet dat hij dat niet kan winnen.
Maar wij winnen ook niet WikiWappia.
Dan is het game over voor allemaal.
Realiseer jij je dat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie