Opnieuw anonieme graven gevonden bij voormalige inheemse internaten in Canada

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Opnieuw anonieme graven gevonden bij voormalige inheemse internaten in Canada

Bericht door Fenna » 18 feb 2022, 11:02

Ik kan mij voorstellen dat je dat niet fijn vond Herman50, maar is het daarom minder erg wat er met die kinderen is gebeurt door toedoen van volwassenen uit naam van HET geloof?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Opnieuw anonieme graven gevonden bij voormalige inheemse internaten in Canada

Bericht door taigitu » 02 apr 2022, 14:19

Paus biedt met jaren vertraging excuses aan voor misbruiken in Canadese internaten: 'Schaamte en pijn'

Rudi Rotthier - Knack-correspondent in de Verenigde Staten - 1 april 2022

Paus Franciscus heeft vrijdag zijn 'excuses' aangeboden voor de gewelddaden die gedurende decennia begaan werden in internaten
voor autochtone kinderen in Canada die door de Kerk bestuurd werden. Hij gaf zijn 'schaamte en pijn' en 'verontwaardiging' te kennen.
Paus biedt met jaren vertraging excuses aan voor misbruiken in Canadese internaten: 'Schaamte en pijn'

Afbeelding
Archiefbeeld van een residentieschool in de provincie Manitoba, in de jaren 1940.

'Ik vraag vergiffenis aan God' en 'voeg me bij mijn broeders de Canadese bisschoppen om u mijn excuses aan te bieden', zei de kerkvorst
volgens het persagentschap Belga tijdens een audiëntie op het Vaticaan voor delegaties van kleurlingen, Inuit en First Nations.

'De verhalen over het leed, de ontberingen, de discriminerende behandelingen en verschillende vormen van misbruik die verscheidene van u ondergingen,
onder meer in de internaten', stemmen de paus 'erg droef'. Franciscus hekelde ook de 'ideologische kolonisatie' en 'assimilatie' waarvan 'zoveel kinderen
het slachtoffer werden'. 'Uw identiteit en cultuur werden gekwetst, veel gezinnen werden gescheiden.'

Lees verder via de link: https://www.knack.be/nieuws/wereld/paus ... 53139.html
Moeten we nu aanemen dat de Katholieke Kerk nu niet meer zondigt tegen kinderen?
Dat het 'grondpersoneel' van de Heer, de katholieke God, zich weet te gedragen ......?
Het zou wat geloofwaardiger worden als het 'instituut katholieke kerk' de daders van alle
gruwelen, onder het rechtssysteem lieten vallen van het land waarin ze hun gruwelen praktiseerden.
Nu pas, na zoveel lange jaren en godsgruwelijk veel leed aangedaan aan de slachtoffers, nu pas excuses?
Het is gelijk een farce en kan pas als serieus worden aangemerkt als de daders per land worden
opgepakt en ze terecht laten staan in openbare rechtszaken.
Maar ja, dat hoeven we niet te verwachten want dan gaat het 'instituut kerk' failliet,
ja en wat dan......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opnieuw anonieme graven gevonden bij voormalige inheemse internaten in Canada

Bericht door Tammy » 30 aug 2023, 07:14

Afbeelding
Kruizen op een plek waar de lichamen van inheemse kinderen zijn gevonden in de Canadese provincie Alberta. Foto ter illustratie. © AFP

Opnieuw tientallen graven van inheemse kinderen ontdekt in Canada.

Een inheemse gemeenschap in het westen van Canada heeft dinsdag bekendgemaakt dat ze bijna honderd ongemarkeerde graven van kinderen heeft ontdekt in de buurt van een voormalige religieus internaat.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/opnieuw-ti ... ~a2cf5a36/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie