Gaskraan Groningen.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 26 feb 2022, 09:09

Vrij artikel.
Rutte: 'Opendraaien gaskraan is aller-, aller-, allerlaatste optie'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/900234/r ... tste-optie
#rtvnoord
Het is nog steeds het plan om de gasproductie in Groningen te stoppen. Dat antwoordde premier Mark Rutte op vragen over de stijgende gasprijzen, als gevolg van het conflict in Oekraïne.

'Je gaat natuurlijk niet 100.000 tot 200.000 mensen blootstellen aan grotere aardbevingsrisico's om de gasprijs te laten dalen', zei Rutte tijdens de persconferentie vrijdagavond na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Leveringszekerheidproblemen

Hij sluit niet uit dat dat standpunt verandert, bijvoorbeeld wanneer er een veiligheidsprobleem ontstaat door leveringszekerheidsproblemen met het gas. Dat is volgens hem niet helemaal uit te sluiten, 'maar het is wel het aller-, aller-, allerlaatste en dan ook het aller- aller- allerlaatste als het zeer onverwachte scenario zich voordoet dat er ineens geen gas meer uit de pijpjes komt thuis'. Volgens Rutte is er op dit moment geen enkele aanleiding om dat te verwachten.

Koopkracht onder druk.

Rutte zei verder dat de reparatie van de koopkracht al onder druk staat en door de oorlog in Oekraïne niet makkelijker wordt. Op de korte termijn dreigt 'een enorme dreun' op dekoopkracht. De koopkracht van mensen wordt minder door de snel stijgende inflatie. Veel spullen worden duurder.

Lees verder in link.
Hoezo gaskraan opendraaien allerlaatste optie?
Pinokkio heeft er ook geen moeite mee om voor Duitsland de gaskraan verder open te draaien en wij mogen dan in de kou zitten terwijl wij bovenop de gasbel zitten waar den Haag lekker van profiteerd?
Laat hij naar eens over de brug komen met geld en de mensen ruimhartig compenseren.
Ooit zijn ons Langmangelden toegezegd toen er nog geeneens sprake was van aardbevingsschade, maar daar krijgen wij maar 1% van, het meeste blijft in het westen aan de strijkstok hangen zo'n 80%.
Maar neem ook bijvoorbeeld die prachtige snelweg in Maastricht, die is ook volledig van de Langmangelden betaald en wij kunnen maar wachten, wachten, wachten.... tot wij een ons wegen.

Draai die kraan maar open voor eigen volk en laat het buitenland maar wachten.
En schiet en keer op met kernenergie.
Het is de schoonste bron van energie.
Wij moeten zorgen onafhankelijk te zijn van anderen.
In principe hebben wij alles in eigen land om zelf voorziend te zijn maar vanwege de Europese afspraken met leveringen aan Jantje, Pietje en Klaasje moeten wij alles uitdelen.
Wij betalen 2.15 per kuub gas, in België betaald men voor ons gas 0.80 cent per kuub en waarom?
Heffinkje dit, heffinkje dat.

Wij zouden de gelden krijgen voor economische groei.
Nou mooi niet.
Hij laat ons in de stront zakken en lacht ons uit.
Wij zijn een wingewest voor hem, niks anders.
En koopkracht?
Sinds dat die klo.....k aan het bewind is is de koopkracht alleen maar gedaald en gedaald en gedaald.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Witte wel » 26 feb 2022, 09:45

Rustig rustig Fenna, adem in en adem uit, wil je erover praten? :mrgreen:
Ja als je iemand sancties oplegd tegen of een vanwege een systeem of bedrijfsvoering en, de nu veelvuldig gebruikte journalistieke term, je schiet jezelf hiermee in de voeten, gebruikt dan moet je niet aan komen janken dat dit een enorme dreun op de koopkracht zal geven. En dat wordt nu wel gezegd door onze pinokkio.
De Russen zijn niet de oorzaak van de tekorten maar wie de sancties op legt en zich verschuilt achter de Russen.

Maar let maar eens op bij de journalistiek. Iedereen lijkt nu een wapen te hebben en zichzelf in de voet te schieten. Keer op keer komt deze uitdrukking terug waarmee gesuggereerd wordt dat men niet weet waar men mee bezig is. Maar dat is afleiding want pinokkio wist heel goed dat de mogelijkheid bestond dat in geval de boringen hier in Nederland weer hervat zouden worden en er gevolgen uit voortvloeien door de opgelegde sancties. Maar ook dat de gasprijzen gigantisch zullen stijgen hierdoor. Wie schiet bij wie nu in eigen voeten
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 26 feb 2022, 10:21

Witte wel schreef:
26 feb 2022, 09:45
Rustig rustig Fenna, adem in en adem uit, wil je erover praten?
:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Tammy » 26 feb 2022, 13:46

Ja rustig Fenna, we krijgen eerst reclamespotjes van Jetten ! :mrgreen:
Ollogren op Defensie tegenover Putin en Robbie op Klimaat en Energie en dus over ons gas.
Dit land is verloren.

>>>>>>>>>>>>>

Kabinet heeft reclamecampagne ‘op de plank liggen’ voor het geval het gas op raakt.

Het kabinet heeft een reclamecampagne klaarliggen voor het geval er een tekort aan gas ontstaat.
Die moet Nederlanders uitleggen ‘hoe we met z’n allen een beetje zuinig met ons gas om kunnen gaan’. ,,Dat is voor een situatie van nood.”

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-heef ... ~aa1d00ea/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 26 feb 2022, 13:50

Tammy schreef:
26 feb 2022, 13:46
Het kabinet heeft een reclamecampagne klaarliggen
Ik las ook al ergens dat Rob Jettten de nadruk legt op het versnellen van de energietransitie.
Dus nog meer windturbines, zonnepanelen en bomen in de biomassa.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Witte wel » 26 feb 2022, 14:41

Tammy schreef:
26 feb 2022, 13:46
Het kabinet heeft een reclamecampagne klaarliggen voor het geval er een tekort aan gas ontstaat.
Die moet Nederlanders uitleggen ‘hoe we met z’n allen een beetje zuinig met ons gas om kunnen gaan’. ,,Dat is voor een situatie van nood.”
We krijgen straks allemaal een aanbieding in de bus om een windmolen in de tuin te zetten en tevens een voor een turbine voor als de wind niet waait.
Voor het gas krijgen we een aanbieding voor een Smoky Joe met de daarbij horende houtskolen.
Voor de verwarming zetten we een vuurkorf midden in de kamer.
;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door univers » 26 feb 2022, 15:05

Voor de verwarming zetten we een vuurkorf midden in de kamer.
Dat heet binnenshuis, kramperen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 26 feb 2022, 15:13

univers schreef:
26 feb 2022, 15:05
Voor de verwarming zetten we een vuurkorf midden in de kamer.
Dat heet binnenshuis, kramperen. :mrgreen:
Krijg je toch nog een vakantiegevoel want betalen kunnen we het straks meer :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 12 mar 2022, 10:12

Alle BTW en accijns verhogingen die ons opgelegd worden, zijn bedoeld om de miljarden aan coronasteunpaketten te dekken en hebben niets met de oorlog van doen.
Zo zie ik het tenminste.

Toen ons kabinet begon te strooien met miljarden om bedrijven (er is ook fors gefraudeerd) zgn te redden van de ondergang, wist ieder wel denkend mens dat dit linksom of rechtsom terug betaald moest worden door Jan met de pet.
Veel kleine bedrijven die het nodig hadden, hebben geen cent gezien, maar grote bedrijven die draagkrachtig genoeg waren, denk bijvoorbeeld aan tuincentra, doe het zelf centra, hebben flink geprofiteerd, of boeren die seizoenstelers zoals asperges, aardbeientelers e.d die normaal gesproken maar 1 kwartaal inkomsten van hun bedrijf hebben vonden dat zij nu ineens driekwart van het jaar inkomsten misliepen vanwege de coronamaatregelen.

Het kan niet zo zijn dat in het buitenland ons gas maar 80ct per kuub kost een voor ons 2eu15.
Of de benzine in Duitsland en adviesprijs heeft van 2eu.01 in België 1eu.70 en wij 2eu.50.
Die benzine word uit dezelfde olie gewonnen, naar in die landen heden ze niet zoveel belachelijk hoge heffingen als hier.

Dat supers de prijzen verhogen is misbruikt maken van de situatie.
Ik las en paar weken geleden dat AH de levensmiddelen met 10% wil verhogen.
Zij hebben enorme winsten gemaakt tijdens de plandemie.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 11 apr 2022, 08:57

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/912976/v ... compenseer

Vrij artikel.
Vicevoorzitter Duitse Bondsdag: voer productie Gronings gas op en compenseer


Als het aan de vicevoorzitter van het Duitse parlement Wolfgang Kubicki ligt, blijft het Groninger gasveld open en wordt de productie zelfs opgevoerd. Dit om Duitsland vanwege de oorlog in Oekraïne minder afhankelijk te laten zijn van Russisch gas.
Kubicki, ook de tweede man van zijn partij FDP, doet die uitspraak in het Duitse opinieweekblad Der Spiegel. Hij voegt daaraan toe dat Groningers dan wel gecompenseerd moeten worden.
Compensatie vanuit Europa
'We hebben bovendien de Groningse aardgasvoorraden', aldus Kubicki, 'waarvan we meer zouden kunnen gebruiken dan nu het geval is. De mensen bij wie vervolgens schade aan hun huizen ontstaat, zouden uit een Europees schadefonds gecompenseerd moeten worden.'
Volgens Kublicki is dat goedkoper dan geld betalen voor Russisch gas.
Kan je zien wie hier de lakens uitdeelt in Europa.
Duitsland en Frankrijk zijn de baas en bepalen wat er moet gebeuren en beslissen voor ons of wij moeten blijven trillen en schudden door de aardbevingen.
Het zal ze worst zijn zolang zij maar goedkoop gas van ons krijgen.
Gas waar wij zelf de hoofdprijs voor moeten betalen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door taigitu » 11 apr 2022, 13:30

univers schreef:
26 feb 2022, 15:05
Voor de verwarming zetten we een vuurkorf midden in de kamer.
Dat heet binnenshuis, kramperen. :mrgreen:
Wel, ik ben al aan het oefenen met kramperen.
Sinds enkele storingen in de afgelopen maanden vond de blokverwarming van onze flats
het blijkbaar genoeg. Onze flats (blok) worden sinds 1 oktober 2021 onderhevig aan een
isolatieklus. Het hele blok wordt 'ingepakt', ofwel er gaan grote schuimblokken tegen de stenen
muren waar dan weer opnieuw stenen worden geplakt. Enkel glas wordt 2 of 3 dubbel glas.
De oude verwarming wordt vervangen door een nieuw systeem.... O ja, en er komen
zonnepanelen op het dak.
Maar op dit moment is de temperatuur 13 graden in huis met een dooie verwarming.
Oude isolatie is al grotendeels verwijderd en dus warme gezelligheid kan ik vergeten.
Kruiken zijn dan een zegen, zelfs in bed, want ook alles in de slaapkamer is koud,
ook de dekens.

Het nieuwe verwarmingssysteem zou in september waarschijnlijk klaar zijn en werken?????
Maar er klinken ook al geluiden dat het wel uit kan lopen. Iedere bewoner kan een elektrisch kacheltje
gratis in gebruik kunnen krijgen. Ik heb er nog geen gekregen maar hoorde dat ze weinig
warmte geven. Vandaag schijnt de zon maar lekker even in de zon zitten (met een dik vest of jas)
kan ik ook vergeten. Het hele blok is 'werkbaar' gemaakt met de vele steigers, zelfs op alle balkons.
Dat vanaf 1 oktober vorig jaar. Af en toe wordt er gewerkt (het zou 1 jaar duren, maar ook hier wordt
gemeld dat het zeker uit zal lopen) want de diverse onderdelen van deze klus zijn korte of wat langere
klussen. Het wordt afgewisseld want de aannemer heeft meerdere klussen onderhanden en waar ze
verder kunnen met een onderdeel (materiaal/personeel/tijd/weer) wat op dat moment mogelijk
is of rendabel is. 1 oktober werden de steigers geplaatst. Er gebeurde verder niets, volgens mij
bespaarde de aannemer de kosten van opslag voor de steigers voor de winter.

Vanaf 1 oktober 2021 kan ik niets doen op mijn balkon.
Alle spullen die er stonden moesten weg want die steigers werden ook op het balkons geplaatst.
Vanaf 1 oktober 2021 tot nu, is er weinig te zien van verandering, en nu valt ook nog de verwarming helemaal uit.
Ik heb weinig licht in de kamer omdat loopplanken van de steigers op het balkon het licht tegenhouden.
Daarnaast doe ik mijn luxaflex helemaal dicht omdat ik anders verrast wordt door het langslopen over
de steigers van de werklui. En hoe zit of lig ik dan net in het zicht als ze 'langskomen', dus privé is ook niet aan de orde.
Ik wil niet bekeken worden als ze langslopen, of dat mijn kamers aan de voor en achterkant als etalage dienen.
En de toegankelijkheid van buitenstaanders die even willen zien hoe de bewoners wonen is mogelijk,
ook 's nachts. Dus geen ramen open of een kier voor wat frisse lucht 's nachts. want de eerste avond
heeft er iemand de steigers beklommen. Ik weet niet wie, het zou een bewoner geweest kunnen zijn.
En als er iemand fout wil en ziet dat je makkelijk binnen kan komen door een open raam via de steigers.....
Dit is een stress-jaar alleen al door deze isolatieprocedure. En dan nog de gasproblemen en de Oekraïme....

Als het hele gedoe achter de rug is hoop ik weer te genieten van mijn 'vrijheid' in en om huis en lekker
op het balkon in de zon te zitten. En hopelijk is de oorlog Oekraïne/Rusland dan ook voorbij.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 11 apr 2022, 14:55

Jemig taigitu, dat is vervelend.
Mijn tante van 86 heeft dit twee jaar geleden gehad.
De misère duurde driekwart jaar en zijn ervaarde het net zo als jij.
Naderhand was het wel aangenaam warm in het huis, maar daarvoor moest ze wel driekwart van het jaar wooncomfort inleveren.
Het scheelde later wel fors op de energierekening.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 11 apr 2022, 15:00

Stop de levering van Gronings gas aan het buitenland en denk eerst eens aan eigen volk.
En waar men zich gebonden heeft aan contracten, laat men dan het contract openbreken en ze net zoveel betalen als wij.
In het buitenland betaald men veel, héél véél minder voor een kuub van ons Gronings gas dan dat wij moeten vanwege de heffingen en accijnzen die er op zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 08 okt 2022, 08:37

Vannacht was het weer raak met een beving van 3.1 op de schaal v. Richter.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/964492/a ... top-in-bed

Vrij artikel.
De automatische detectie van het KNMI gaf aanvankelijk een kracht van 3.2 aan. Een kleine drie kwartier na de beving werd dat gecorrigeerd naar 3.1.

Mensen uit de wijde omtrek van Wirdum, van Stad tot Delfzijl en van Meerstad tot Appingedam, geven aan dat ze de beving hebben gevoeld. 'Om 4.17 schudde en kraakte het hele huis', laat Arjan Smit uit Appingedam weten. 'Een van de kids van drie jaar werd er zelfs wakker van.'

Ook in stad gevoeld.

De beving werd ook in Stad gevoeld, laat Chris Garrit weten op Twitter. 'Een korte harde schok', zegt hij. 'Het huis kraakte.' Leontien uit Loppersum 'zat rechtop in bed'.

Les verder in link.
-------------
Ik lag te schudden in bed en vanalles kraakte.
Ik ga vandaag de schades maar weer langs die laatst zijn vastgesteld maar nog niet hersteld.
Moet kijken of ze weer erger zijn geworden.

Dat de aardbevingen na het dichtdraaien van de gaskraan nog jaren doorgaan is begrijpelijk, maar ze nemen in kracht weer toe en dat zou toch niet het geval moeten zijn.
Omtzigt wilde eerder dit jaar al een onderzoek naar de bevingen en terecht, want ik denk dat wij besodemieterd worden met de hoeveelheden die opgepompt word.
Ik denk dat er voor heet buitenland meer uit de grond word gehaald.

Sowieso vind ik het belachelijk dat 90% van het gewonnen gas naar het buitenland gaat.
Wij zitten in een uitzonderlijke situatie, dat moeten ze dan aanpassen en eigen volk op de eerste plaats zetten.
Het is toch belachelijk, dit heb ik al vaker gezegd, dat wij meer betalen voor ons gas dan dat zij in het buitenland doen?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 08 okt 2022, 09:03

Toch blijf ik erbij dat die gaskraan verder open moet.
Leuk zijn beving niet, maar waar hebben wij het over, gemiddeld 50.000 Groningers die hulp nodig hebben.
Compenseer ruimhartig en help de mensen daar waar nodig is.
Nu worden en paar miljoen Nederlanders in de financiële ellende gestort door de kraan dicht te draaien en die 50.000 Groningers krijgen ik nog eens de financiële problemen erbij met die belachelijke prijzen.

De oorlog word steeds aangegrepen als oorzaak van de prijsstijging, maar de gasprijs ging ook al flink omhoog voor de oorlog.
De prijsverhoging heeft vooral tot doel om ons van het gas af te dwingen.
Mensen willen niet.
Huurders hebben geen keuze omdat de verhuurder beslist, maar eigen huis bezitters hebben wel een keuze, maar die kunnen vaak geen tientallen duizenden euros betalen om hun vaak oude huizen optimaal aan te passen.
Tevens is het gros van de huizenbezitters op een leeftijd dat lenen of hypotheek verhogen geen optie is omdat ze zich blauw moeten betalen en versneld aflossen vanwege de leeftijd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door taigitu » 08 okt 2022, 11:49

Hoe de OPEC-landen en Rusland het Westen dwarsbomen

Opinie - oktober 2022 - Bart Reijmerink

Het oliekartel OPEC, waar diverse oliestaten lid van zijn, heeft samen met Rusland besloten om de oliekraan voorlopig dicht te draaien.
Vanaf november zal de dagelijkse productie flink dalen: de productie zal dalen met maar liefst twee miljoen vaten per dag. De productieverlaging
moet de olieprijs een flinke boost geven; iets wat Rusland maar al te graag wil.

Diverse oliestaten in het Midden-Oosten, Afrika en Venezuela zijn lid van de OPEC-groep.
Rusland is officieel geen lid, maar sinds 2016 wel een gelegenheidspartner.
Bovendien lijkt Rusland flink wat invloed uit te kunnen oefenen op het oliekartel.
De Russen zouden namelijk hebben aangedrongen op het kunstmatig creëren van wat meer schaarste, aldus de New York Times.

Lees verder via de link:
https://nieuwrechts.nl/89951-hoe-de-ope ... dwarsbomen

Afbeelding



What OPEC's latest move means for Biden and Putin
The sharpest opinions on the debate from around the web


Vertaald:
Joel Mathis
7 oktober 2022

De gasprijzen gaan waarschijnlijk weer stijgen.

De OPEC en enkele van haar collega-olieproducerende landen in de uitgebreide alliantie die bekend staat als OPEC+ – een groep die Rusland omvat – hebben deze week aangekondigd dat ze vanaf november de olieproductie met 2 miljoen vaten per dag zullen verminderen, als onderdeel van "een poging om prijzen", meldt The New York Times. Dat heeft niet alleen gevolgen voor bestuurders. De stap zou ook de maatregelen moeten ondermijnen om Rusland van olie-inkomsten te beroven terwijl het zijn oorlog voert tegen Oekraïne. Andere mogelijkheden: Europa kan in een recessie worden gedreven. En de Democraten kunnen bij de tussentijdse verkiezingen van november wankelen als de stijgende prijzen de kiezers woedend maken.

De zet van de OPEC heeft geleid tot een terugslag tegen een van de machtigste leden van de alliantie, Saoedi-Arabië.
Amerikaanse leiders hebben lang de leiders van het koninkrijk het hof gemaakt. Misschien niet meer. "Van onbeantwoorde vragen over 11 september en de moord op Jamal Khashoggi, tot samenzwering met [de Russische president Vladimir] Poetin om de VS te straffen met hogere olieprijzen, de koninklijke Saoedische familie is nooit een betrouwbare bondgenoot van onze natie geweest," Sen. Dick Durbin (D-Ill.) twitterde donderdag. "Het wordt tijd dat ons buitenlands beleid zich een wereld voorstelt zonder hun alliantie." Hoe zal de actie van de OPEC de Amerikaanse politiek beïnvloeden - en wat betekent het voor de toekomst van het Midden-Oosten?

Lees verder via de link:
https://theweek.com/joe-biden/1017291/w ... -and-putin

Het zou inderdaad Groningen kunnen worden.
Triest voor de mensen wiens woningen al zwaar beschadigd zijn
en er zo weinig voor wordt gedaan. Daar mag de regering best op afgerekend worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 15 okt 2022, 15:41

‘Het is ondenkbaar dat het kabinet blijft zitten na deze parlementaire enquête’ https://www.rtvnoord.nl/nieuws/966673/h ... re-enquete #rtvnoord
Nu de openbare verhoren van de parlementaire enquête gaswinning zijn afgerond, gaat de enquêtecommissie bezig met het opstellen van het eindrapport. Dat is waarschijnlijk in februari klaar. Hoe denken enkele betrokkenen dat het nu verder gaat? Welke conclusies en aanbevelingen mogen niet ontbreken? En: moeten er straks ook koppen rollen?

‘Ik verwacht een hard rapport’, zegt hoogleraar sociale psychologie Tom Postmes. Hij doet bij de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar de maatschappelijke gevolgen van aardbevingsschade en werd daarover begin juli verhoord door de commissie. Postmes heeft de andere verhoren ook gevolgd, maar liet dat van premier Rutte donderdag schieten. ‘Ik heb eerlijk gezegd moeite om naar hem te luisteren.’

Lees verder in link.
-------------
Het is treurig dat geld boven mensenlevens werd gesteld.
--------------
Van der Knoop ziet liever Rutte opstappen. ‘Die is zo glad als een aal en schuift alle verantwoordelijkheid steeds af op de vakministers. Maar híj was al die tijd premier. Ik vind het ongeloofwaardig dat Rutte tijdens zijn verhoor zei dat hij pas in 2018 doorkreeg waarom Groningers zo verontwaardigd waren dat er in 2013, na de zware beving bij Huizinge, veel meer gas werd gewonnen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 15 okt 2022, 15:46

Na zeven weken verhoren weten Groningers: wij waren niet gek https://www.rtvnoord.nl/nieuws/966644/n ... n-niet-gek #rtvnoord
De overheid heeft gefaald in Groningen: geld was bij de gaswinning belangrijker dan veiligheid. Als het gaat om de gevolgen van de winning moesten Groningers jarenlang iedere euro bevechten.

De parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen wilde onderzoeken hoe de besluitvorming op cruciale momenten is verlopen en hoe is omgegaan met de belangen van Groningers. Na zeven weken verhoren geeft vice-premier Wopke Hoekstra met drie woorden antwoord op die vraag: ‘We zijn tekortgeschoten.’

Kroonjuweel.

Al vanaf het begin van de gaswinning is er oog voor maar één ding: geld verdienen met het ‘kroonjuweel’ in de Groningse bodem. Groningen ziet amper iets terug van de inkomsten, maar blijft wel met de ellende zitten. Het beleid is decennia lang gericht op ‘waardemaximalisatie’. Elk beetje gas dat niet wordt gewonnen, wordt gezien als verlies. Verlies voor de NAM en haar aandeelhouders, maar ook voor de Staat der Nederlanden.

Lees verder in link.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door Fenna » 23 feb 2023, 10:53

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... oogleraar/

Vrij artikel.
'De staat liegt, verzwijgt en procedeert tegen burgers: juridische afhandeling van gaswinning in Groningen is dramatische schijnvertoning', zegt emeritus hoogleraar

'De staat liegt, verzwijgt en procedeert tegen burgers: juridische afhandeling van gaswinning in Groningen is dramatische schijnvertoning', zegt emeritus hoogleraar
23-02-2023 07:00 Politiek Auteur: Erik van Prooijen
'De staat liegt, verzwijgt en procedeert tegen burgers: juridische afhandeling van gaswinning in Groningen is dramatische schijnvertoning', zegt emeritus hoogleraar
Een woning in Zeerijp moet verstevigd worden met balken als gevolg van aardbevingsschade door de gaswinning
Bron: ANP
Jurist Jan van Dunné heeft zich 50 jaar beziggehouden met mijnbouw en schadevergoedingen. Volgens hem heeft de staat de Groningers voorgelogen en tegengewerkt. Hij is benieuwd of de parlementaire enquêtecommissie morgen tot dezelfde conclusie komt.

"Juristen zullen niet snel zeggen dat iemand liegt, dat hoort niet, maar in de volksmond zou je kunnen zeggen: 'Al 50 jaar liegt de staat dat het gedrukt staat.'" Aan het woord is emeritus hoogleraar burgerlijk recht Jan van Dunné. Hij heeft geen goed woord over voor de wijze waarop de Nederlandse overheid is omgegaan met het belang van haar (Groningse) burgers. "Het is al jarenlang een juridische schijnvertoning."

Gevaren werden gebagatelliseerd
Een jurist zou zeggen: hier is onwaarheid gesproken. "Maar dat is eigenlijk hetzelfde als liegen", zegt Van Dunné. Dat blijkt volgens hem uit alle pogingen die het ministerie van Economische Zaken, het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
(KNMI) en het Staatstoezicht op de Mijnen jarenlang hebben gedaan om het gevaar van de aardgaswinning in Groningen te bagatelliseren....

Lees verder in link.
-----------
Ik weet nu al wel de schuldigen aan te wijzen.
NAM, Shell en de staat.
Die hebben Groningen als wingewest gebruikt om andere projecten te bekostigen.
Het meeste geld is in het westen blijven hangen voor verbetering van Infrastructuur en Groningen werd met maar 2% van de opbrengsten afgescheept.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaskraan Groningen.

Bericht door univers » 23 feb 2023, 11:21

Ik weet nu al wel de schuldigen aan te wijzen.
NAM, Shell en de staat.
Weet je gelijk, door wie we geregeerd worden.
Laatst gewijzigd door univers op 23 feb 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie