Van het gas af.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Van het gas af.

Bericht door Fenna » 30 apr 2022, 08:34

Tegen je zijn van het gas af? Vanaf 2024 zou dat zo maar kunnen.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... nuari-2024
--------------
Ik wist dat dit plan al langer op de plank lag, maar tot mijn grote schrik hoor ik op het journaal dat men nu echt een wet in de maak heeft die gemeenten de mogelijkheid geeft om mensen te dwingen van het gas af te gaan.

Dit is een horror scenario.

Wij hebben net als velen een eigen huis, maar kunnen geen veertig- tot zestigduizend euro betalen voor aanpassingen om ons huis gasvrij te maken of een lening afsluiten voor zo'n hoog bedrag zonder dat wij krom moeten liggen voor de maandelijkse afbetaling.
Het zou betekenen dat wij ons huis waar wij al 29 jaar met plezier in wonen, moeten verkopen om tenslotte niet in de kou te zitten.
En aangezien de krapte op de woningmarkt, is het nog maar de vraag of wij nog een huis kunnen krijgen als wij ons huidige huis moeten verkopen.

Nederland lijkt steeds meer op Noord Korea aan de Noordzee als men de burgers middels wetten gaat dwingen om mee te doen aan contraproductieve klimaat- en milieuregels.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80646
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Van het gas af.

Bericht door Tammy » 01 mei 2022, 08:29

Dit is toch te gek voor woorden als het verplicht word.
Ik wens niet mee te doen aan die klimaat hysterie.
Ja er is een klimaatverandering aan de gang, maar wij mensen hebben daar amper invloed op om die te vertragen zoals ik het zie.

En al helemaal niet als niet heel de wereld mee doet.
En daar bedoel ik dus IEDEREEN mee.
En dat gebeurt niet maar dit speldenprikje op de wereldkaart wat Nederland heet wilt weer het braafste jongetje van de klas zijn.
Wat een wereld. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4711
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Van het gas af.

Bericht door Witte wel » 01 mei 2022, 09:36

Gewoon negeren deze berichtgevingen, is weer angsten aanjagen. Technisch is het niet eens mogelijk om alle utiliteiten en woningen aan te passen. Er zullen daar eerst wetten voor aangepast dienen te worden en dáár zijn ze al wel mee bezig. Nederland van het gas af duurt tientallen jaren. Als we nu al moeten overschakelen op stroom hoeven we in de winter geen zout meer te strooien in woonwijken, het net kan dit niet aan.
We hebben nu op het moment te maken met een opgelegde panieksamenleving en in hoeverre is men daar ontvankelijk voor. Praatjes vullen geen gaatjes maar doen het wel goed bij de bevolking.
Gewoon langs je heen laten gaan, dan heb je er geen last van.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Van het gas af.

Bericht door Fenna » 01 mei 2022, 09:47

:post: Tammy
Inderdaad.
Wij zijn maar een piepklein kruimeltje op deze wereldbol en gaan echt niet het verschil maken.
Grote vervuilers als China, Rusland, Afrika en Amerika doen geen moer aan het klimaat, maar hier in kikkerlandje, willen ze zich weer op de borst kloppen en het braafste jongentje van de klas zijn en dat zij onderwijl hun bevolking financieel ten gronde richten, boeit ze niet.

Ik blijf er bij dat het een natuurlijk proces is waar wij mensen geen invloed op hebben.
Wat wel het geval is, is dat het een verdienmodel is vooral voor groot industriëlen.

Ik heb al eens uitgelegd hoe het werkt met verkoop van emissierechten.
Dat is een super krom systeem.

Even beknopt:
In Nederland staat een vervuilende fabriek en deze kan emissierechten kopen van een land waar meer grondoppervlak is en naar verhouding minder vervuilende industrie is.
Dan kan de Nederlandse fabriek rechten kopen zodat het hier kan blijven produceren en vervuilen, maar op papier vervuilen zij dan minder.

Hoe krom wil je het hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Van het gas af.

Bericht door Fenna » 01 mei 2022, 10:14

Witte wel schreef:
01 mei 2022, 09:36
Gewoon negeren deze berichtgevingen, is weer angsten aanjagen. Technisch is het niet eens mogelijk om alle utiliteiten en woningen aan te passen.
Lijkt mij ook, maar Karin Dekker (wethouder Assen) en Kajsa Ollogren vertrouw ik voor geen meter.
Zij zijn hier al jaren mee bezig en beide vrouwen zijn zo geobsedeerd van hun plan dat het ze gaat lukken vrees ik.

Als er een wet moet komen waar de burger profijt van heeft, dan kan het meestal niet of het duurt jaren en jaren, maar dit gaat er vast komen en waarschijnlijk sneller dan ons lief is.

Ik daag ze voor de rechter als het zover komt, desnoods tot aan het Europese hof voor rechten van de mens omdat ze een enorme groep mensen opzadelen met een door hun gecreëerd probleem.
Het is wat jij zegt Witte, het is niet mogelijk om alles aan te passen, zeker niet in oudere woningen gebouwd voor 1980 en dat zijn er veel, héél véél.

De kosten voor aanpassen van een woning ligt tussen de 40.000 en 60.000 euro voor optimaal rendement.
Denk je dat je met een paar aanpassingen al voordeel behaalt, kan je het wel vergeten.
Bij ons in Groningen zijn al vele huurwoningen van het gas af, waaronder ook die van mijn neef en ondanks de zachte winter heeft hij in de kou gezeten toen het 2 dagen en klein beetje koud was en hij moet als klap op de vuurpijl ook nog een paar honderd euro méér betalen voor zijn energierekening dan voorheen.
Dat telt overigens voor iedereen die bij ons al van het gas af is omdat het warmtenet nog steeds verwarmd word mét gas.
Diegene die info avonden verzorgden om mensen in te praten van het gas af te gaan, zeiden eerlijk dat het minstens 30 jaar zou duren voor dat je er rendement van had.
Dus het geld wat je er in stop is eigen het financieren van dit contraproductieve project.

Ik heb het niet op mijn rekening en kan het ook niet meer lenen zonder krom te moeten liggen voor de afbetaling.

Het zou betekenen dat vele mensen in de kou komen te zitten of hun huis moeten verkopen en waar moeten ze dan heb in deze overspannen huizen markt?

Ik ga alvast de tunnels uit Univers post opzoeken :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4711
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Van het gas af.

Bericht door Witte wel » 01 mei 2022, 12:53

Als het dan toch zover komt dan gaan we toch weer hout stoken. Er zijn tegenwoordig goede houtstook CV ketels En dan bedoel ik niet het pallethout korreltjes want dat kost klauwen vol met geld. Gewoon CV ketel vervangen door houtstookketel waar gewoon blokken hout in kunnen. Alternatieven genoeg en hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het is alleen niet volgens het duurzame energieplan met zonnepanelen en windmolens. De eerste CV ketels waren niet anders, stookte op hout of kolen. Ik ben ze zelfs nog tegen gekomen in het begin van mijn loodgieters carrière.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Van het gas af.

Bericht door Fenna » 01 mei 2022, 13:38

Witte wel schreef:
01 mei 2022, 12:53
Als het dan toch zover komt dan gaan we toch weer hout stoken. Er zijn tegenwoordig goede houtstook CV ketels En dan bedoel ik niet het pallethout korreltjes want dat kost klauwen vol met geld. Gewoon CV ketel vervangen door houtstookketel waar gewoon blokken hout in kunnen. Alternatieven genoeg en hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het is alleen niet volgens het duurzame energieplan met zonnepanelen en windmolens. De eerste CV ketels waren niet anders, stookte op hout of kolen. Ik ben ze zelfs nog tegen gekomen in het begin van mijn loodgieters carrière.
Dat zegt je zo wat.
Ik heb een HR hout kachel en dat zou met niet al teveel moeite om te bouwen moeten zijn om de CV platen van warm water te voorzien.
Een boiler voor het douchen, en electrische kookplaat en dan zou ik van het gas af kunnen.
Vrees dat de prijs van hardhout de komende tijd wel flink gaat stijgen want er zijn vast meer mensen die zoiets gaan ondernemen.
Maar hoe dan ook, het gaat wel weer geld kosten.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie