taigitu schreef: ↑02 mei 2022, 10:25
Triest toch? Zeker nu het voor veel mensen al bijna niet te betalen is.
Diefstal loont voor de fabrikant dus wel.
Wat een onzin. Het is geen diefstal.
Diefstal is als de fabrikant op de verpakking zet dat er 500 gram in zit, maar er zit maar 400 in.
Dat het "sneaky" truukjes zijn dat klopt. Maar het is aan de vrije consument om de eigen vrije wil in te zetten een product zelf te beoordelen of het voldoet aan de eigen gestelde eisen.
Dat consumenten het gevoel hebben dat 4,99 veel goedkoper is dan 5,00, dat in een grote verpakking meer lijkt te zitten dan in een kleine, is een eigenschap van de consument.
En dat daar gebruik van wordt gemaakt, hoe sneaky het ook is, is gewoon onderdeel van ondernemen.
Als de productie en afzet van een product duurder wordt kan de fabrikant:
De verkoopprijs van het product verhogen waarbij de inhoud hetzelfde blijft. (qua kwaliteit en hoeveelheid)
Dit schrikt consumenten af en kijken wellicht naar alternatieven. Een fabrikant wil graag dat klanten bij het merk blijven en het bevorderen dat consumenten gaan uitkijken naar andere merken past niet in die strategie.
De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit en inhoud niet aanpassen.
Dit is nadelig voor de fabrikant die moet inleveren en minder winst gaat maken.
De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit verminderen en inhoud niet aanpassen.
Bestaande klanten voor het merk zullen wellicht de kwaliteit zodanig gaan beoordelen dat ze uitkijken naar een alternatief. Iets wat eerder als goed werd beoordeeld kan door verminderen va kwaliteit klanten kosten.
De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit behouden en inhoud verminderen.
Hopende op niet oplettende klanten zullen deze geen verschil zien in prijs en kwaliteit. De kwantiteit is veelal een ongemerkte aanpassing.
Want klanten letten vaak niet op deze wijzigingen. Het is dus een truuk, maar een valide truuk die handig gebruik maakt van de luiheid van consumenten.
Daarbij heeft deze truuk niet alleen nadelen voor consumenten.
Daar waar mensen op centen moeten letten en producten kopen die nodig zijn maar wel moeten passen in budget en daar waar het product alleen voordelig in veeltallen tegelijkertijd gekocht worden is het gelijk houden van prijs de beste optie.
Waarom?
Stel je hebt slechts 10,= euro budget om WC papier te kopen. Je hebt het echt nodig. Daarbij maak je niet in 1 keer alle rollen op. Het gebruik is verspreid over tijd.
Wat is beter in het geval dat al je rollen thuis op zijn en je moet nieuwe halen maar je hebt slechts 10 euro te besteden.
Optie 1 is dat dezelfde set aan rollen opeens 10,10 kost. Met tien euro op zak kan je die set aan rollen dus niet kopen.
Je zal dan een alternatief moeten zoeken welke wel 10 euro kost OF je koopt voor minder een set aan veel minder rollen welke per rol duurder is dan als je 10,10 had uitgegeven.
Optie 2 is dat je met je 10,= jouw gekozen product aan rollen kan kopen, maar er zit er 1 minder in. Je komt dus thuis met 1 rol minder voor hetzelfde geld waar eerder je 1 rol meer zou hebben. Wel hetzelfde product die je gewend bent. Ben je duurder uit, ja. Maar je kon het wel in 1 set kopen en het was niet nodig om een kleinere kleinverpakking te kopen of met een ander wellicht inferieur product thuis te komen.
De consument heeft nog steeds de keuze om het eerder gekozen product links te laten liggen en te gaan voor iets anders.
Dat consumenten het niet door hebben dat ze duurder uit zijn is de verantwoordelijkheid van de consument en als ze het er niet mee eens zijn dienen ze hun koopgedrag aan te passen.
Diefstal van de fabrikant? Nee.