'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door taigitu » 02 mei 2022, 09:54

Afbeelding

'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud


19 april 2022

Ook sommige wasmiddelen kennen krimpflatie.

Dat de prijzen de laatste tijd flink stijgen, merken we lang niet altijd.
In plaats van producten in prijs te verhogen, kiezen sommige fabrikanten voor een andere manier: dezelfde prijs,
maar minder in de verpakking. Krimpflatie heet dat.

Gert-Jan Boer uitte zich gisteren verbaasd op Twitter. Daar plaatste hij een foto van twee identieke pakken zelfrijzend bakmeel met de tekst:
"Hoe sneaky de prijs verhogen zonder te prijs echt te verhogen..." De inhoud van het ene pak: 400 gram, de inhoud van het andere: 500 gram.

Hierop reageerden tal van anderen met soortgelijke voorbeelden: van pakjes vleeswaren waar 80 gram in zit in tegenstelling tot de 100 gram
voorheen tot aardbeien en babyvoeding.

Lees en kijk verder via de link:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... sverhoging
Zou dit strafbaar zijn? Of moeten er sites komen die per fabrikant, die zo bezig is, bekend maakt welk artikel door hem nu weer wordt gekrimpflatiet.....
Een soort schandpaal. Want je kan als klant toch niet alle gewichten en prijzen onthouden, om die al winkelend te controleren voor je iets koopt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13674
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Fenna » 02 mei 2022, 10:18

Dit word al langer toegepast.
Het zijn kleine verschillen die de klant niet merkt.
En voorbeeld is keukenpapier en toiletpapier, de vellen zijn in de loop van de tijd dunner geworden waardoor de fabrikant meer kan produceren van hetzelfde product, maar wij betalen nog steeds hetzelfde.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door taigitu » 02 mei 2022, 10:25

Fenna schreef:
02 mei 2022, 10:18
Dit word al langer toegepast.
Het zijn kleine verschillen die de klant niet merkt.
En voorbeeld is keukenpapier en toiletpapier, de vellen zijn in de loop van de tijd dunner geworden waardoor de fabrikant meer kan produceren van hetzelfde product, maar wij betalen nog steeds hetzelfde.
Triest toch? Zeker nu het voor veel mensen al bijna niet te betalen is.
Diefstal loont voor de fabrikant dus wel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Witte wel » 03 mei 2022, 07:16

Is niet zo nieuw, hebben ze bij tabak al lang geleden toegepast. Een builtje shag ging van 50gr naar 40gr, je hoorde niemand klagen want roken is slecht en dit zou ontmoedigen. Zijn er nu minder rokers? Nee, rokers onder de jeugd is zelfs toegenomen. Roken is nog altijd goedkoper dan drinken. De fabrikanten maken enorme winsten hiermee, een succesvolle truc dus. En wij maar denken dat het voor het ontmoedigen van roken was bedoeld.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Determinist » 03 mei 2022, 09:59

taigitu schreef:
02 mei 2022, 10:25
Triest toch? Zeker nu het voor veel mensen al bijna niet te betalen is.
Diefstal loont voor de fabrikant dus wel.
Wat een onzin. Het is geen diefstal.
Diefstal is als de fabrikant op de verpakking zet dat er 500 gram in zit, maar er zit maar 400 in.

Dat het "sneaky" truukjes zijn dat klopt. Maar het is aan de vrije consument om de eigen vrije wil in te zetten een product zelf te beoordelen of het voldoet aan de eigen gestelde eisen.

Dat consumenten het gevoel hebben dat 4,99 veel goedkoper is dan 5,00, dat in een grote verpakking meer lijkt te zitten dan in een kleine, is een eigenschap van de consument.
En dat daar gebruik van wordt gemaakt, hoe sneaky het ook is, is gewoon onderdeel van ondernemen.

Als de productie en afzet van een product duurder wordt kan de fabrikant:

De verkoopprijs van het product verhogen waarbij de inhoud hetzelfde blijft. (qua kwaliteit en hoeveelheid)
Dit schrikt consumenten af en kijken wellicht naar alternatieven. Een fabrikant wil graag dat klanten bij het merk blijven en het bevorderen dat consumenten gaan uitkijken naar andere merken past niet in die strategie.

De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit en inhoud niet aanpassen.
Dit is nadelig voor de fabrikant die moet inleveren en minder winst gaat maken.

De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit verminderen en inhoud niet aanpassen.
Bestaande klanten voor het merk zullen wellicht de kwaliteit zodanig gaan beoordelen dat ze uitkijken naar een alternatief. Iets wat eerder als goed werd beoordeeld kan door verminderen va kwaliteit klanten kosten.

De verkoopprijs van het product gelijk houden en kwaliteit behouden en inhoud verminderen.
Hopende op niet oplettende klanten zullen deze geen verschil zien in prijs en kwaliteit. De kwantiteit is veelal een ongemerkte aanpassing.
Want klanten letten vaak niet op deze wijzigingen. Het is dus een truuk, maar een valide truuk die handig gebruik maakt van de luiheid van consumenten.

Daarbij heeft deze truuk niet alleen nadelen voor consumenten.
Daar waar mensen op centen moeten letten en producten kopen die nodig zijn maar wel moeten passen in budget en daar waar het product alleen voordelig in veeltallen tegelijkertijd gekocht worden is het gelijk houden van prijs de beste optie.

Waarom?

Stel je hebt slechts 10,= euro budget om WC papier te kopen. Je hebt het echt nodig. Daarbij maak je niet in 1 keer alle rollen op. Het gebruik is verspreid over tijd.
Wat is beter in het geval dat al je rollen thuis op zijn en je moet nieuwe halen maar je hebt slechts 10 euro te besteden.

Optie 1 is dat dezelfde set aan rollen opeens 10,10 kost. Met tien euro op zak kan je die set aan rollen dus niet kopen.
Je zal dan een alternatief moeten zoeken welke wel 10 euro kost OF je koopt voor minder een set aan veel minder rollen welke per rol duurder is dan als je 10,10 had uitgegeven.

Optie 2 is dat je met je 10,= jouw gekozen product aan rollen kan kopen, maar er zit er 1 minder in. Je komt dus thuis met 1 rol minder voor hetzelfde geld waar eerder je 1 rol meer zou hebben. Wel hetzelfde product die je gewend bent. Ben je duurder uit, ja. Maar je kon het wel in 1 set kopen en het was niet nodig om een kleinere kleinverpakking te kopen of met een ander wellicht inferieur product thuis te komen.

De consument heeft nog steeds de keuze om het eerder gekozen product links te laten liggen en te gaan voor iets anders.

Dat consumenten het niet door hebben dat ze duurder uit zijn is de verantwoordelijkheid van de consument en als ze het er niet mee eens zijn dienen ze hun koopgedrag aan te passen.

Diefstal van de fabrikant? Nee.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door taigitu » 03 mei 2022, 10:34

Determinist schreef:
03 mei 2022, 09:59
taigitu schreef:
02 mei 2022, 10:25
Triest toch? Zeker nu het voor veel mensen al bijna niet te betalen is.
Diefstal loont voor de fabrikant dus wel.
Wat een onzin. Het is geen diefstal.
Diefstal is als de fabrikant op de verpakking zet dat er 500 gram in zit, maar er zit maar 400 in.

Dat het "sneaky" truukjes zijn dat klopt. Maar het is aan de vrije consument om de eigen vrije wil in te zetten een product zelf te beoordelen of het voldoet aan de eigen gestelde eisen.

Dat consumenten het gevoel hebben dat 4,99 veel goedkoper is dan 5,00, dat in een grote verpakking meer lijkt te zitten dan in een kleine, is een eigenschap van de consument.
En dat daar gebruik van wordt gemaakt, hoe sneaky het ook is, is gewoon onderdeel van ondernemen.

Als de productie en afzet van een product duurder wordt kan de fabrikant:


Diefstal van de fabrikant? Nee.
Je hebt gelijk, het is geen wettelijke diefstal. Ik had het woord diefstal tussen aanhalingstekens ('diefstal') moeten zetten.
Het is bewuste misleiding door trucs waar we allemaal slachtoffer van (kunnen) zijn. Bij merken die dat zo brutaal doen
haak ik af. Op wat voor manieren die trucs worden toegepast is te lezen/zien in onderstaand artikel.

Afbeelding

Zonder dat je het door hebt word je dagelijks beïnvloed door allerlei (psychologische) trucs van bedrijven.
Zelfs de meest rationele koper wordt in de praktijk onbewust beïnvloed. In dit blog leg ik 9 trucjes uit die ook jij kunt gebruiken om je omzet te verhogen.

1. Vermeld geen euro teken voor je prijzen

Afbeelding

Betalen doet pijn! Mensen geven liever geen geld uit. Hoewel iedereen weet dat hij moet betalen bij een aankoop, word je hier liever niet aan herinnerd. Psychologisch is het zien van het euroteken zo’n herinnering. Het niet vermelden van het euroteken voor prijzen verhoogt dan ook de conversie van je webwinkel. Grote jongens die dit toepassen zijn o.a. CoolBlue, Bol en Amazon.


2. Vermeld wel een euroteken wanneer je extra nadruk op de prijs wilt leggen

Afbeelding

Wil je juist extra nadruk leggen op de prijs, dan kan het wel lonen om het euroteken te vermelden.
Dit zien we bijvoorbeeld in de context waar een klant geld kan verdienen “Verdien €5,- bij inschrijving voor onze nieuwsbrief”,
maar ook bij koopjeswebsites waarbij de prijs juist het verkoopargument is en dus extra nadruk mag krijgen.

Lees verder via de link:
https://www.webwinkelkeur.nl/prijzen-9- ... gebruiken/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Tammy » 03 mei 2022, 10:57

Verhip Witte wel , dat van die 40 gram tabak herinner ik me ineens.
Dat klopt dat dat toen was.
Ik rookte Drum en had het eerst niet in de gaten, wel dat ik sneller een nieuw pakje kocht.
Dus het effect van minder roken werkte echt niet bij mij.


Wat Determinist zegt over ondernemen klopt.
Het is sneaky maar de consument moet gewoon opletten.
Voor niks gaat de zon op.
En ondernemen is geld verdienen.

In mijn hele jonge jaren heb ik in winkels gewerkt .
Ik stond een keer op de gordijnafdeling waar elke week veel aanbiedingen waren .
Alleen 8 van de 10 aanbiedingen hadden dezelfde prijs als een week geleden.
Helemaal geen korting dus maar mensen trapten er in.

Maar 1 vrouw niet.
Die keek mij aan en zei: dit gordijn is geen aanbieding , want zo duur was het verleden week ook.
Ik gaf haar gelijk en vond het geweldig dat zij het zag.
Ik gaf haar nog een compliment. :mrgreen:
Ruim 40 jaar geleden maar ik weet het nog.

Dus ogen open en als je het niet in de gaten hebt dan heb je gewoon pech.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Determinist » 03 mei 2022, 11:06

Tammy schreef:
03 mei 2022, 10:57
Alleen 8 van de 10 aanbiedingen hadden dezelfde prijs als een week geleden.
Helemaal geen korting dus maar mensen trapten er in.
Nieuwe wet die eraan komt die dit gaat verbieden

https://www.acm.nl/nl/publicaties/regel ... -bedrijven

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

Bericht door Tammy » 03 mei 2022, 11:15

Aha Determinist , dat is eerlijker.
Veertig jaar na dato dan toch eindelijk actie.
Zal die vrouw leuk vinden deze wet. :mrgreen:

Deze vrouw kwam vaak in de winkel waar ik werkte.
Doen zoveel mensen bij grote winkels die van alles verkopen.
Dan valt het eerder op dat er iets niet klopt aan die zogenaamde aanbieding.
Voor anderen mensen dus niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie