Nederland zakt 22 plekken op persvrijheidlijst

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Nederland zakt 22 plekken op persvrijheidlijst

Bericht door univers » 03 mei 2022, 07:35

AMSTERDAM (ANP) - Nederland is dit jaar 22 plaatsen gedaald op de ranglijst van persvrijheid opgesteld door Reporters Sans Frontières (RSF). Volgens RSF neemt de agressie tegen journalisten in ons land toe, ondanks dat er relatief gunstige omstandigheden voor persvrijheid zijn.

Nederland daalt van de 6e naar de 28e plek op de jaarlijkse index. Volgens Free Press Unlimited is dit ongekend in de geschiedenis van de wereldranglijst van persvrijheid. "Nederland heeft sinds 2002 altijd in de top 10 gestaan."

De organisatie verwijst naar meerdere incidenten in het afgelopen jaar, waaruit de agressie tegen journalisten blijkt. Zo werd in Gelderland een persfotograaf met auto en al in de greppel gegooid, kreeg een Groningse journalist een brandbom door zijn brievenbus en werd misdaadjournalist Peter R. de Vries op klaarlichte dag vermoord. De NOS verwijderde de logo's van de busjes om werknemers te beschermen en vorig jaar werden in twee dagen tijd drie journalisten door de politie opgepakt tijdens demonstraties.

Veiligheid neemt af

Drie weken geleden meldde een internationaal rapport, onder leiding van Free Press Unlimited, al dat de veiligheid van journalisten in Nederland afneemt. Zo zijn vrouwelijke journalisten minder veilig dan hun mannelijke collega's en staan journalisten die schrijven over georganiseerde misdaad bloot aan risico's. Het Nederlandse PersVeilig kreeg afgelopen jaar 272 meldingen binnen van journalisten die waren lastiggevallen, werden geïntimideerd of te maken kregen met geweld. In 2020 stond de teller nog op 121 meldingen.

De aanbevelingen die gedaan werden in het rapport moeten zo snel mogelijk in gang gezet worden, vindt directeur van Free Press Unlimited Ruth Kronenburg. "Nederland is altijd voorloper en voorvechter geweest van persvrijheid wereldwijd. Om deze positie te behouden moeten persvrijheid en de veiligheid van journalisten hoog op de agenda komen te staan."

Noorwegen, Denemarken en Zweden voeren dit jaar de persvrijheidindex aan. Onderaan de lijst staan onder meer Iran en Eritrea en op plek 180, de laatste plek, staat Noord-Korea.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 4290420211
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nederland zakt 22 plekken op persvrijheidlijst

Bericht door herman50 » 03 mei 2022, 10:32

nou ga je toch niet vertellen dat Pjotter bóven ons staat he
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland zakt 22 plekken op persvrijheidlijst

Bericht door Tammy » 03 mei 2022, 13:30

Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken waarom dat geweld steeds vaker voor komt tegen journalisten.
Wat is de reden dat het tegenwoordig zo gaat ?
Ik heb daar weleens vaker over nagedacht.
Ik zelf denk dat mensen zien dat de neutrale journalistiek aan het verdwijnen is.
En men word daar nijdig om.

Het begon met Trump dat ik dat begon te zien.
De extreme in mijn ogen hetze tegen die man zag je ook in Nederland.
Vier jaar lang elke dag de aanval op Trump liet geen neutrale journalistiek meer zien maar eentje met persoonlijke voorkeur en afkeur.
Ik zag het bij mijn toenmalige lievelingszender CNN , ze waren ineens veranderd in een vreselijke haatdragende zender en totaal niet onpartijdig .

Dat zag ik ook in Nederland en na Trump is er niks veranderd.
Kijk hoe D66 op het schild is gehesen verleden jaar met de Tweede Kamer verkiezingen.
Een staaltje van in mijn ogen zeer kwalijke partijdigheid die zo duidelijk was voor degene die het zien.

Het geweld tegen journalisten is afschuwelijk en zou niet mogen.
Vroeger las je over geweld tegen journalisten in verre landen zoals Zuid-Amerika enz.
Nu is het bij ons ook aan de gang.
Mijn vrees is dat veel mensen het zo zat zijn dat ze naar geweld grijpen.
Die mensen moet je keihard aanpakken.
Maar is het geweld te stoppen ?
Ik ben bang dat het al te laat is.

Ook dat misdaad verslaggevers in roddel programma’s gaan zitten als een RTL Boulevard.
Die mensen begeven zich in een levensgevaarlijke wereld.
Ik heb het niet over inbrekers of dergelijke lui.
Maar over zeer zware misdaad waar ze over vertellen.
Wat bezielt die mensen toch , je word zo makkelijk een doelwit.
De wereld is hard, er zijn grenzen aan veiligheid helaas.

Want de wereld is veranderd en betekend dat dat je je de mond moet laten snoeren ?
Nee natuurlijk niet.
Maar kijk eens waarom men dIt afschuwelijke geweld ziet opkomen.
Ga dat eens onderzoeken hoe het zover hier heeft kunnen komen.

Ik kan er naast zitten hoor.
Maar dit is hoe ik er naar kijk met dit onderwerp.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nederland zakt 22 plekken op persvrijheidlijst

Bericht door herman50 » 04 mei 2022, 10:32

het is mi al een grove fout dat de afgevaardigde elkaar beschimpen en uitmaken voor rotte vis zonder ook maar een = 1 maatregel tegenover staat
dan denk de 'gewone' man ook ..he dat kan ik ook en daar rolt de bal,,
dan heb je zoals je zegt die misdaad programma's waarom laat dat aan de politie over gaat niet de grote jonge uithangen
van de week een programma met verslaggeefster die tot de hoogste /rotte/ kringen was doorgedrongen ,, tot het moment dat er echt
geschoten werd en str... aan de knikker was, toén vond ze het plots 'eng' en 'gevaarlijk',,,,,

en nee je zit er niet naast maar zolang er gasten rondlopen met een t... , veel geld blijft het zo
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie