Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tet » 04 aug 2022, 22:30

De Amerikaanse topbasketbalster Brittney Griner is in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel voor drugssmokkel. Ze werd in februari opgepakt op het vliegveld van Moskou, omdat ze cannabisolie bij zich had in vullingen voor een e-sigaret.

De straf valt een half jaar lager uit dan de 9,5 jaar die de Russische aanklager had geëist. De 31-jarige atlete heeft ook een boete gekregen van 1 miljoen roebel (ongeveer 16.000 euro).

Brittney Griner werd geboeid naar een kooi in de rechtszaal geleid. Tijdens de zitting zei de aanklager dat ze de cannabisolie bewust had meegenomen.

De straf die Griner opgelegd heeft gekregen is uitzonderlijk hoog - zelfs voor Russische maatstaven. Ook in de Russische media wordt daarover bericht. Normaal gesproken komt men er in dit soort 'lichte' zaken met een hoge boete of een paar maanden gevangenisstraf vanaf.

Dat lijkt te illustreren dat Griner onderdeel is geworden van een groter, diplomatiek spel; oftewel gijzeldiplomatie. Het is niet ongebruikelijk in Rusland dat prominente mensen op basis van verzonnen of zwaar overdreven overtredingen voor lange tijd worden vastgezet om mogelijk ingezet te worden bij een gevangenenruil.
Afbeelding

https://nos.nl/artikel/2439403-amerikaa ... n-jaar-cel

Arme vrouw.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tammy » 05 aug 2022, 07:13

Tsja drugs in welke vorm of hoeveelheid ook word in sommige landen niet getolereerd.
De straf is belachelijk hoog maar we weten natuurlijk ook waarom.
Sinds Joe openlijk Poetin heeft aangevallen voor de oorlog zijn de verhoudingen zo slecht dat deze hoge straf een gevolg daarvan is.
Onder Trump was dit niet gebeurd denk ik.

Misschien kan ze naar huis via een gevangenenruil en anders heeft ze dikke pech.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Fenna » 05 aug 2022, 08:07

:post: Tammy
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tet » 05 aug 2022, 10:32

Tammy schreef:
05 aug 2022, 07:13
Onder Trump was dit niet gebeurd denk ik.
Ik zie dit vaak voorbij komen.
Maar wat had Trump anders gedaan dan Biden?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tammy » 05 aug 2022, 10:43

Wat ik bedoel met Trump Tet is dat de verhoudingen tussen hem en Poetin een stuk beter waren.
Ze waren geen vrienden maar ze verstonden elkaar zeg maar.
Net als die kleine Rocket man uit Noord-Korea.
Trump verstond de kunst zeg maar van aan de buitenkant zogenaamd respect tonen bij dat soort kerels.
Daar bereik je veel meer mee dan schreeuwen wat Joe Biden doet .

Deze abnormale straf is in mijn ogen gegeven omdat ze Amerikaanse is.
Joe heeft de “goede” relatie met Poetin meteen al om zeep geholpen toen hij president werd.
Onder Trump was de straf waarschijnlijk niet zo hoog geweest.
Dat bedoel ik met Trump Tet.

Ik kan er naast zitten hoor, maar zo zie ik deze hoge straf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door univers » 05 aug 2022, 10:45

Je weet wat de gevolgen zijn, met drugs smokkelen.
En of het nou Trump of Biden is, die hebben er niets mee te maken.
De gevolgen zal ze zelf moeten dragen.
Risico genomen en verloren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door taigitu » 05 aug 2022, 10:52

Ik zag gisteren in een nieuwsprogramma dat ze werd afgevoerd en een cel inliep met tralies als deur.
Er werd ook gesproken dat er zeer waarschijnlijk een deal wordt gemaakt. Dus ze zal niet lang zitten.
Cannabisolie

Brittney Griner was intussen op de luchthaven van Sjeremetjevo in Moskou opgepakt voor het bezit van cannabisolie.
De 31-jarige en 2m06 grote vedette van Ekaterinburg, Phoenix Mercury en Team USA zit, ondanks vele diplomatieke pogingen
van Amerika en veel steunbetuigingen - ”We Are BG” - van vooral Amerikaanse sporters nog steeds vast in een Russische cel.
Haar proces is begonnen en ze riskeert een lange gevangenisstraf. Amerika stelde onlangs een gevangenenruil voor, Rusland reageerde nog niet.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220804_92485821
Heerlijk toch voor Poetin dat Biden hem moet 'smeken'?
En die hoge straf geeft veel publiciteit hierbij.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tet » 05 aug 2022, 11:00

Tammy schreef:
05 aug 2022, 10:43
Wat ik bedoel met Trump Tet is dat de verhoudingen tussen hem en Poetin een stuk beter waren.
Ze waren geen vrienden maar ze verstonden elkaar zeg maar.
Net als die kleine Rocket man uit Noord-Korea.
Trump verstond de kunst zeg maar van aan de buitenkant zogenaamd respect tonen bij dat soort kerels.
Daar bereik je veel meer mee dan schreeuwen wat Joe Biden doet .

Deze abnormale straf is in mijn ogen gegeven omdat ze Amerikaanse is.
Joe heeft de “goede” relatie met Poetin meteen al om zeep geholpen toen hij president werd.
Onder Trump was de straf waarschijnlijk niet zo hoog geweest.
Dat bedoel ik met Trump Tet.

Ik kan er naast zitten hoor, maar zo zie ik deze hoge straf.
Bedankt voor je antwoord Tammy. ;P!
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Witte wel » 05 aug 2022, 11:01

Onzin allemaal. Wetgeving is wetgeving, risico's zijn risico's en gevolgen zijn gevolgen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Fenna » 05 aug 2022, 11:49

Ze moet gewoon op de blaren zitten voor haar stommiteit.
Ze kende de risico's.
Ze heeft gegokt en heeft verloren.
Jammer dan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Tammy » 05 aug 2022, 12:19

Witte wel schreef :
Onzin allemaal. Wetgeving is wetgeving, risico's zijn risico's en gevolgen zijn gevolgen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Als er schijnbaar normaal gesproken in dit soort zaken een hoge boete en een paar maanden gevangenisstraf word gegeven zoals het artikel aangeeft en nu 9 jaar, dan maak je mij niet wijs dat de gespannen relatie tussen Amerika en Rusland er niks mee te maken heeft.
Maar ieder zijn visie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Determinist » 05 aug 2022, 12:23

Witte wel schreef:
05 aug 2022, 11:01
Onzin allemaal. Wetgeving is wetgeving, risico's zijn risico's en gevolgen zijn gevolgen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Wat is de wetgeving dan precies aldaar?
Wellicht heb je een link naar de boetes/straffen die opgelegd worden in Rusland voor dergelijke overtredingen?

De vraag hier is of binnen de wetgeving die 9 jaar is vastgelegd of niet.

Je mag hier niet wildplassen. Echter een straf van 9 jaar nadat je betrapt bent op wildplassen noem ik meer onrechtspaak.

Zodra rechtspraak afhankelijk is van politieke willekeur en niet terug te vallen is op precedenten, oei...

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Witte wel » 05 aug 2022, 12:26

Tammy schreef:
05 aug 2022, 12:19
Als er schijnbaar normaal gesproken in dit soort zaken .....
Dat wordt gesuggereerd en doet men geloven. De wereld is gelukkig niet overal zo soft als in nederland.
En ik ben helemaal niet tegen softdrugsgebruik, kan soms heel goed zijn voor de mens hebben we uit sommige culturen kunnen leren in de oudheid.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Witte wel » 05 aug 2022, 12:41

Determinist schreef:
05 aug 2022, 12:23
Wat is de wetgeving dan precies aldaar?
Ben nu eens niet zo'n wijsneus Determinist en vragen naar een gedetailleerde link naar een Russisch wetboek van strafrecht.
Wat de rechter uit spreekt is bepalend. En dat geldt ook voor allen hier in nederland terwijl soms de verwachting anders was. De rechter Determinist, die weegt af en relativeert en trekt daaruit conclusies voor een besluitvorming en uitspraak.
Maar volgens de wet. Wetgeving is een leidraad die voert tot bepaling en uiteindelijk de rechter doet een uitspraak. Ben je het daar niet mee eens dan kan je in beroep gaan of er mee akkoord gaan. Dat in Rusland strafbepalingen strenger zijn dan hier in nederland, of het westen, dat is al geen nieuws meer toch.

En als je het dan hebt over rechtvaardigheid in uitvoer van wetgevingen. Kijk eens hier binnen de grenzen wat er de afgelopen twee jaren aan wetten voorbij is gelopen door overheden, en rechters hebben daarin gebogen en niet de wet gehanteerd zoals deze geschreven staat. Het is gemakkelijk een wetgeving in een vreemd land te bekritiseren als het eigen land hier al helemaal in tekort schiet natuurlijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Osiris » 05 aug 2022, 12:45

Soft drugs gebruik is nog tot daar aan toe en zeker soms genezend te noemen.
Echter vervoeren naar landen word een ander verhaal, niet alle landen houden er een zelfde wetgeving op na.
In Thailand bijvoorbeeld ben je nog erger af , als je betrapt word op vervoer/smokkel het land in.
In het verleden zijn daar ook Nederlanders behoorlijk op hun bek gegaan.

Je maakt me niet wijs dat je je vooraf niet informeert wat je wel of niet kan vervoeren/meenemen en dus neem je het risico....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door taigitu » 05 aug 2022, 12:52

De Amerikaanse topbasketbalster Brittney Griner is in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel voor drugssmokkel.
Ze werd in februari opgepakt op het vliegveld van Moskou, omdat ze cannabisolie bij zich had in vullingen voor een e-sigaret.
In het artikel zelf wordt beschreven dat ze de olie had verstopt in vullingen voor een e-sigaret.
Ik denk dat dat niet de verpakking is van de apotheek of andere winkels waar deze olie te koop is.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Determinist » 05 aug 2022, 12:56

Ah Wille Wel als doorgewinterde totalitair regime aanhanger denkt dat het goed voor de burger is dat wetgeving door een rechter zodanig uitgerekt mag worden.

Je mag mij wijsneus noemen, prima. Echter jouw idee van rechtvaardige rechtspraak slaat kant noch wal. Zelfs in Rusland binnen de wettelijke precedenten is dit voorbeeld excessief.
Jij vindt dit allemaal onzin en niet zo moeilijk. Nou, mijn kijk op rechtspraak binnen de wet van een land is duidelijk en die van jou dus blijkbaar ook.

En ja, ik vraag inderdaad naar documentatie over de wetten en precedenten binnen Rusland aangaande deze overtreding.
Want alleen met die informatie kan je jouw standvastige opmerking onderbouwen.

Dus, kom maar op met je onderbouwing.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Determinist » 05 aug 2022, 13:03

Osiris schreef:
05 aug 2022, 12:45
Soft drugs gebruik is nog tot daar aan toe en zeker soms genezend te noemen.
Klopt.
Echter vervoeren naar landen word een ander verhaal, niet alle landen houden er een zelfde wetgeving op na.
In Thailand bijvoorbeeld ben je nog erger af , als je betrapt word op vervoer/smokkel het land in.
In het verleden zijn daar ook Nederlanders behoorlijk op hun bek gegaan.
Inderdaad. Ik snap niet dat men het nog steeds voor elkaar krijgt deze wetten te overtreden. Hoe dom kan je zijn.
Je maakt me niet wijs dat je je vooraf niet informeert wat je wel of niet kan vervoeren/meenemen en dus neem je het risico....
Echter is "risico" iets wat je moet kunnen afwegen. Dus al je kiest om dom te zijn en toch het risico neemt, dan dien je vooraf te kunnen weten wat de gevolgen zijn.
Is het risico de doodstraf? Is het risico de helft van je leven het gevang in? Een aantal dagen? Een geldboete?
Welke marge zit daarin?
Kan de ene met een dagje zitten gestraft worden en de ander krijgt de kogel?

Een dergelijk rechtsysteem waarin je onafhankelijk van de wetten en precedenten een dergelijke groot verschil ziet, politiek gedreven en wellicht doorspekt van corruptie is een rechtsysteem waar je als burger beter niet mee in aanraking komt en niet zou moeten willen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door univers » 05 aug 2022, 13:19

Straf op drugssmokkel en drugsbezit in het buitenland
Uitvoeren van drugs uit Nederland is altijd strafbaar. De straffen zijn zeer zwaar. Enkele voorbeelden:

800 gram heroïne in Venezuela betekende 15 jaar gevangenisstraf;
619 gram cocaïne in het Verenigd Koninkrijk betekende 7 jaar gevangenisstraf;
2900 xtc-pillen in Roemenië betekende 17 jaar gevangenisstraf.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Amerikaanse basketbalster Griner in Rusland veroordeeld tot negen jaar cel

Bericht door Witte wel » 05 aug 2022, 13:25

Flauwekul Determinist, volstrekte onzin dit te moeten onderbouwen. Dan zou je je niet meer kunnen bezig houden met wereldse zaken omdat je de wetgeving in detail niet kent.
Valt wel op dat je nu mijn persoon betiteld en ik enkel bij jou je gedrag een naamgeving gaf, maar goed, dat kan. Ik voel mij in ieder geval niet aangevallen.
Wat men ook vind, denkt of bespreekt over buitenlandse wetgevingen, alles is bepalend binnen die landsgrenzen ongeacht wat een buitenstaander daar van vindt. Als er onderbouwingen aangedragen moeten worden over al het handelen buiten de grenzen dan verdrink je in de door eigen ogen ingeschatte misstappen in wetgeving en rechtsvoering vanwege tekortkoming in kennis. Daarnaast wordt bij regelvoering en toezicht hierop en ander criteria gehanteerd zonder de burgerlijke emotionele beladingen.
Toon het tegendeel eens aan dan Determinist. Kom jij eens met een citaat uit een Russisch wetboek van strafrecht dat in soortgelijke gevallen als dit voorval andere regels gelden en de rechter zich misdraagt door deze niet toe te passen. Kom maar op hoor, ik ben overtuigd, jij blijkbaar niet.
Ik krijg de indruk dat het begrip totalitair niet helemaal begrijpt. Onze westerse samenleving is naar het totalitarisme toe aan het schuiven maar ook blijkbaar dat lijken vele burgers niet te zien en mijn zienswijze sluit niet aan op deze ideologie. Unipolariteit is een bijkomend resultaat hieruit en ikzelf ambieer multipolariteit wat betere kansen biedt voor meerdere partijen en meer in de richting komt van een democratisch bewind, als zou dat nog bestaan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie