De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 07 nov 2022, 08:31

Ik hoop dat jullie het filmpje kunnen afspelen.

Jetten is doodsbenauwd.
https://www.telegraaf.nl/w/220355788/
Geweldig zoals Simon Roosendaal, Ed Nijpels op zijn plaatst zet.
Nijpels is minstens zo erg als klimaatdrammer als Jetten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 13 nov 2022, 09:28

Ik heb een spelletje met de energieleverancier van mijn vader gespeeld om het bedrog te ontmaskeren. Mijn vader heeft de eindafrekening in oktober ontvangen en daarmee hebben ze de laatste bewijzen voor hun oplichterij verschaft. Lees even aandachtig mee. :wink:

Mijn vaders periode loopt van oktober tot oktober. In het afgelopen jaar zijn 3x de tarieven verhoogd. De eindafrekening wordt echter bepaald op de meterstand van oktober vorig jaar en die van dit jaar. Daarom is in principe niet bekend wat je meterstand is op het moment dat een tariefverhoging plaatsvindt.

Wat de smeerlappen dus openlijk doen is je jaarverbruik delen door 365 dagen. Zo krijg je een gemiddeld dagverbruik. Vervolgens berekenen ze hoeveel dagen je een bepaald tarief hebt gehad en vermenigvuldigen dat met je gemiddelde dagverbruik. Dat zetten ze openlijk in de jaarafrekening.

Mijn vader had zijn piekverbruik in de winter, dus voor de tariefverhoging. Omdat niet zijn werkelijke verbruik, maar het daggemiddelde gebruikt wordt betaalt mijn vader dus een hoger tarief dan wat gold toen hij het product verbruikte. Aanzienlijk meer zelfs.

Nou ben ik niet dom en heb bewust gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf tussentijds de meterstanden door te geven. Daaruit blijkt overduidelijk dat ze te weinig tegen het goedkopere tarief hebben gefactureerd en veel teveel tegen het hogere tarief. Ik wil dit aan de kaak stellen en ben benieuwd wie hetzelfde op zijn jaarrekening ziet.

Het is eenvoudig te zien. Pak een jaarrekening en kijk of er een tariefverhoging opstaat. Tel het aantal dagen dat dit tarief voor jou gold. Deel vervolgens je jaarverbruik in kWh of m3 door 365, vermenigvuldig dat met het aantal dagen wat je net uit hebt gerekend en als de uitkomst gelijk is aan het verbruik waar ze in die periode mee rekenen dan wordt je bestolen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 13 nov 2022, 09:49

Ratten zijn het.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 15 nov 2022, 13:29

Afbeelding

Duitse nationalisatie Gazprom-dochter biedt Nederlandse gemeenten uitweg.

Gemeenten hoeven hun energiecontract met het voormalige Gazprom Energy niet langer te verbreken. Duitsland nationaliseerde gisteren de Europese tak van het Russische staatsgasbedrijf. Daarmee valt ook de Nederlandse dochteronderneming niet meer onder de Europese sancties, laat Energieminister Rob Jetten (D66) de Kamer weten in een brief die later vandaag verschijnt.

Lees verder via link :

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245249 ... ten-uitweg

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Heel sneu voor de gemeentes die door Rob Jetten miljoenen euro’s kwijt zijn.
Hij was te voorbarig met zijn oproep.
Ze hebben het over compensatie, het is te hopen volledige compensatie.
Maar dat zal wel niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 21 nov 2022, 21:57

Afbeelding

Onzekerheid over vaste energiecontracten voor Nederlandse huishoudens.

DEN HAAG - Nederlandse huishoudens blijven nog langer in onzekerheid en geconfronteerd met hoge energierekeningen, nu volstrekt onzeker en vaag blijft of en wanneer energieleveranciers verplicht vaste (jaar)contracten moeten gaan aanbieden aan consumenten. Minister Rob Jetten (Energie) wil dit in de wet opnemen, maar vooralsnog blijft onduidelijk wanneer.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7115874 ... uishoudens

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De traagheid van een slak en totaal niet geschikt als minister deze Rob Jetten.
Wat een pech dat wij die hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 22 nov 2022, 08:27

'Jetten moet gemeenten die Gazprom-contract opzegden volledig compenseren'.

Gemeenten die onder druk van minister Jetten (Klimaat en Energie) hun contract met energieleverancier Gazprom hebben opgezegd moeten volledig worden gecompenseerd. Dat vinden de regeringspartijen CDA en ChristenUnie. De gemeenten zijn ten onrechte op hoge kosten gejaagd, zeggen de twee partijen.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2453369-jetten-m ... ompenseren

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Gemeenten moeten zeker volledig gecompenseerd worden.
Gaat miljoenen kosten en was niet gebeurd als we op die post iemand hadden zitten met verstand van zaken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 22 nov 2022, 08:51

:post: Tammy
Die kleuter kan beter weer terug naar de schoolbanken, maar zo zijn er meer in de Tweede Kamer.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 22 nov 2022, 08:55

Inderdaad Fenna, echt hopeloos. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 23 nov 2022, 10:38

Afbeelding

’Energierekening wordt 2500 euro duurder zodra prijsplafond eindigt’

AMSTERDAM - De energienota gaat extreem stijgen zodra het prijsplafond eindigt. Ieder huishouden betaalt vanaf 2024 weer de volledige stookkosten en wordt dan ook nog eens keihard geraakt door fors hogere energiebelastingen, waarschuwt Vereniging Eigen Huis (VEH). De gemidd

Lees verder via link:

https://www.telegraaf.nl/financieel/122 ... nd-eindigt

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een verkapt gedram om ons aan de zonnepanelen te krijgen, alles voor de linkse groene agenda.
Als een wijk allemaal zonnepanelen heeft raakt het al overbelast wat al vaker is voorgekomen.
Walgelijke energieprijzen gaan we krijgen bah.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 23 nov 2022, 11:33

Tammy schreef:
23 nov 2022, 10:38
Een verkapt gedram om ons aan de zonnepanelen te krijgen, alles voor de linkse groene agenda.
Nou Tammy, het is geen gedram om te negeren. Het gaat om je eigen portemonnee.

Met een koophuis en uiteraard het geld aanwezig voor de investering ben je een dief van je eigen portemonnee als je geen zonnepanelen neemt.
Met de huidige prijzen (en verwachte toekomstige prijzen) heb ik mijn investering er binnen 3 jaar uit.

Ik betaal nu 0 euro aan stroom en verdien er zelfs aan.
Daarbij reken ik alleen als terugverdientijd wat ik niet meer aan de leverancier hoef te betalen.
Maar mijn huis is nu ook meer waard, wat ook een investering is die ik eigenlijk nu al mee zou moeten rekenen. Echter is dat virtueel geld. Maar toch.

Toevallig gisteren mijn eindafrekening over 2022 gehad. Elk jaar moest ik bijbetalen.
Nu krijg ik 1.500,= euro terug ! En dat eigenlijk pas vanaf augustus toen ik de zonnepanelen heb laten plaatsen en de lente en zomermaanden dus nog niet meetelden.

Ik snap de frustratie maar je blindstaren op ideologie waar je tegen bent gaat in je nadeel werken. Dit omdat de logische conclusie is dat met alles wat je zelf opwekt dit niet in de kas van de leverancier komt maar in eigen zak blijft zitten. En drie jaar nul euro betalen vanaf nu en daarna de investering eruit te hebben is op de middellange termijn geen ideologie, maar gezond verstand.

Gelukkig kan ik dit omdat ik een eigen huis heb en wat geld achter de hand had wat toch maar geen drol aan rente oplevert.
Maar iedereen die in dezelfde situatie zit is het nu tijd om toe te happen. Het niet doen vanwege politiek waar je tegen bent is gewoonweg slecht voor je bankrekening.

Nu eigenlijk nog totaal van het gas af.
Want het feit is dat meer en meer mensen dit gaan doen en dus minder en minder mensen de gas-infrastructuur gezamenlijk betalen. Daarmee gaat de prijs simpelweg omhoog.
Dus onafhankelijk of gasprijs per m3 hoger of lager wordt, zullen al die mensen die nog op gas blijven zitten de kosten die al die anderen niet meer betalen toch moeten opbrengen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 23 nov 2022, 11:47

Tammy schreef:
23 nov 2022, 10:38
Een verkapt gedram om ons aan de zonnepanelen te krijgen, alles voor de linkse groene agenda.
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 23 nov 2022, 11:57

Determinist schreef:
23 nov 2022, 11:33
Met een koophuis en uiteraard het geld aanwezig voor de investering ben je een dief van je eigen portemonnee als je geen zonnepanelen neemt.
In theorie klopt dit, maar in de praktijk niet altijd.
Veel huizenbezitters hebben een hogere leeftijd waarop een extra hypotheek of lening ten eerste al moeilijker te verkrijgen is een ten tweede, als je het al krijgt, want je moet ook geen gezondheidsrisico vormen voor de bank, zit je aan een hogere aflossing vast.
Dit is voor velen van hen niet op te brengen aangezien ook andere kosten de pan uit rijzen.
En echt, niet iedereen heeft dit op de bank staan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 23 nov 2022, 12:56

Fenna schreef:
23 nov 2022, 11:57
Dit is voor velen van hen niet op te brengen aangezien ook andere kosten de pan uit rijzen.
En echt, niet iedereen heeft dit op de bank staan.
Mijn opmerking gaat dus over mensen die wel een spaarcent hebben en deze investering kunnen betalen. Voor die groep mensen is het verstandig om zsm zonnepanelen te plaatsen.
Hoe langer je wacht zullen de subsidie regelingen afgebouwd worden, de tijd voor afbouw saldering dichterbij komen en je ondertussen steeds meer voor je kwh gaat betalen.
Voor deze groep mensen is het eigenlijk een no-brainer.

Deze was als reactie op
Een verkapt gedram om ons aan de zonnepanelen te krijgen
Wat onzin is aangezien het gedram en zonnepanelen los staan van elkaar staan. Alsof het slecht is dat er gedram is. Het gedram is wellicht gemaakt vanuit klimaat-ideologie, maar voor jezelf zou het correct gedram moeten zijn voor je bankrekening. Ook al zegt klimaat je niks en je totaal niet interesseert in de huidige klimaat discussie of je bent zelfs anti en geloof je er niet in, de voordelen van zonnepanelen staan daar qua geld besparen totaal los van. Alsof je opeens anti-zonnepaneel moet zijn, wat dus nergens op slaat.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 23 nov 2022, 17:39

Mooi Determinist dat je geld terug krijgt en mooi hoe je alles uitlegt in je berichten.
Ik heb vanochtend ook de afrekening van 2022 gehad.
Ik dacht dat dat volgende maand zou zijn.
Ik krijg geld terug van gas en stroom.
Iets wat ik totaal niet had verwacht want mijn airco heeft heel de zomer staan loeien door die bloody hitte.
Maar ik heb een half jaar geleden wel met ettelijke tientjes het maandtarief verhoogd toen de berichten kwamen dat we door de oorlog in Oekraïne ons blauw gaan betalen aan energiekosten.

Ik kan als ik wil morgen zonnepanelen op mijn dak plaatsen.
Maar ik besteed liever mijn geld aan andere dingen.
Dat ik het over een paar jaar eruit haalt qua kosten boeit me niet op het ogenblik.
Ik leef dag bij dag.
Binnenkort weer operatie en hopelijk komt er dan een dag dat ik weer in staat ben om in het vliegtuig te stappen.
Daar wil ik mijn kostbare centjes aan besteden.
Dan maar dief van mijn portemonnee, sommige dingen zijn belangrijker dan geld.

En dat gedram van die linkse lui over klimaatcrises enz ben ik spuugzat.
Klimaatverandering is een feit.
Bereid je voor op die verandering en pas je aan.
En stop met de illusie dat de mens in 2050 de aarde 1,5 graad kouder kan maken.
Dat kunnen we niet .

Dus hup jongere generatie, allemaal de koppen bij elkaar steken en aanpassingen verzinnen om de komende duizenden jaren mee om te gaan met een veranderd klimaat.
Doe je best zoals de generatie die ver in de toekomst leeft dat ook moet gaan doen als er weer een ijstijd aan komt.

Good luck en maak er iets van. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 23 nov 2022, 18:07

ben spekkoper.
Ik heb 15.57, van mijn waterbedrijf terug gekregen. :dansen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 23 nov 2022, 18:13

:rolfl:
Wauw.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 23 nov 2022, 18:28

Daar kan je een mooi biertje van kopen Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 23 nov 2022, 19:03

Afbeelding

Ambtenaren waarschuwen eigen minister: prijsplafond is mogelijk staatssteun.

Er zijn opnieuw problemen ontstaan bij het invoeren van het prijsplafond per 1 januari. De manier waarop minister Rob Jetten energiebedrijven wil compenseren loopt het risico om door de Europese Commissie als staatssteun te worden beoordeeld.

Lees verder via link :

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245357 ... taatssteun

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wie zet deze prutser uit zijn functie ?
Wat Nederland in deze roerige tijden niet kan gebruiken is een incompetente minister op deze plek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 23 nov 2022, 19:48

Zit er wel een competente tussen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 24 nov 2022, 10:48

Geen idee Univers, ze komen er niet uit. [doh]

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Minister Jetten (Energie) vaart met Duitsland en Denemarken een andere koers.

EU-ministers blijven ruziën over prijsplafond voor gas: ’Het is een soort grap’

BRUSSEL - De gasruzie in de Europese Unie blijft voortwoekeren. De EU-energieministers dreigen het donderdag weer niet eens te worden over maatregelen om de torenhoge energieprijzen voor huishoudens en bedrijven te temmen.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/financieel/145 ... soort-grap

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie