De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 18 sep 2022, 19:21

Kabinet koerst op energiecompensatie voor miljoenen gezinnen: ‘Meerderheid van het land profiteert’
(Eerst zien dan geloven. Ik vertrouw ze niet meer)

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-koer ... e09e485/op
Kabinet koerst op energiecompensatie voor miljoenen gezinnen: ‘Meerderheid van het land profiteert’

Het noodpakket om de exploderende energiefactuur te dempen moet de meerderheid van Nederland gaan helpen. De coalitietop sprak vandaag over een ruime compensatieregeling waarbij alle gezinnen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik een lager tarief betalen. Morgen moet het plan definitief afgetikt worden.

Op het ministerie van Financiën was zondag urenlang topoverleg over een noodplan voor de hoge energiefactuur. Betrokken bewindspersonen en coalitiefractieleiders bogen zich over de doorgerekende opties.

Lees verder in link.
Vrij artikel.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 20:59

De coalitietop sprak vandaag over een ruime compensatieregeling waarbij alle gezinnen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik een lager tarief betalen.
Bij de voorbeelden die ik heb gezien betroffen dat gezinnen met een ouderwets gas- en stroomverbruik. Heb je de transitie naar de warmtepomp gemaakt en leveren zonnepanelen niet genoeg dan ben je serieus de sjaak!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De energiecrisis

Bericht door taigitu » 18 sep 2022, 21:18

Vitharr schreef:
18 sep 2022, 18:37
Dat is dus exact waar ik mee worstel. De hoge bedragen die je hoort kan ik niet verklaren. Ik zou graag weten waar die door ontstaan.

Er gebeuren hele gekke dingen Taigitu. Neem het 'prijsplafond' wat als redmiddel genoemd wordt. Bij ieder voorbeeld wat ik zie gaan alleen gasverbruikers er voordeel van hebben. Iedereen die verduurzaamd heeft en daardoor van gasverbruik naar elektriciteit is verschoven valt buiten de boot. Dat is heel raar.

Maar nog even over je contract. (Vergeef me mijn nieuwsgierigheid!) Je schrijft dat je een vast contract hebt. Dat hebben wij ook. Maar binnen een contract heb je vaste en variabele tarieven. De hardste klappen vallen bij mensen die vaste tarieven hadden en aan het eind van hun looptijd zijn. Dan ga je namelijk over op variabele tarieven. Het is dus wel interessant om te weten of bij jou de klap nog komt doordat je vaste tarieven hebt of dat je, net als wij, al in de variabele tarieven zit.
Ik woon hier nu ongeveer 18 jaar in deze flat en heb toen een contract afgesloten, wat nog steeds hetzelfde werkt.
Ik betaal een maandbedrag en krijg dan per jaar een eindrekening. En voor zover ik me herinner heb ik ook altijd geld terug gehad.
Waarschijnlijk zou het daardoor kunnen komen? Ik kan geen klap krijgen in de komende periode want de afrekening van (nu) 1 juli 2022 had ik teveel betaald
en kreeg zelfs 189,00 euro retour. Dat bedrag heb ik dus al ontvangen. Dus ik verwacht zodoende geen variabele verrekening na deze eind afrekening
waarbij ik geld teveel betaald overgemaakt heb gekregen.
Ik zal wel meemaken dat ik over de komende tijd de berekening voor verbruik variabel zal zijn, en dus hoger door de hoge prijzen.
Maar dat verwacht ik pas te zien als er weer een afrekening komt.
Wat ik me daar bij voorstel is dat ze schatten, op mijn eerdere gebruik, dat ik een gemiddeld per maand een bepaald verbruik heb,
en dat dan verrekenen met de prijs van gas van dat meetpunt, die in die maand door het bedrijf betaald is. Dus dat kan fluctueren per maand.
Maar ik verwacht geen maandelijkse rekening toegestuurd te krijgen die fluctueert.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 22:01

taigitu schreef:
18 sep 2022, 21:18
Ik woon hier nu ongeveer 18 jaar in deze flat en heb toen een contract afgesloten, wat nog steeds hetzelfde werkt.
Ik betaal een maandbedrag en krijg dan per jaar een eindrekening. En voor zover ik me herinner heb ik ook altijd geld terug gehad.
Waarschijnlijk zou het daardoor kunnen komen? Ik kan geen klap krijgen in de komende periode want de afrekening van (nu) 1 juli 2022 had ik teveel betaald
en kreeg zelfs 189,00 euro retour. Dat bedrag heb ik dus al ontvangen. Dus ik verwacht zodoende geen variabele verrekening na deze eind afrekening
waarbij ik geld teveel betaald overgemaakt heb gekregen.
Ik zal wel meemaken dat ik over de komende tijd de berekening voor verbruik variabel zal zijn, en dus hoger door de hoge prijzen.
Maar dat verwacht ik pas te zien als er weer een afrekening komt.
Wat ik me daar bij voorstel is dat ze schatten, op mijn eerdere gebruik, dat ik een gemiddeld per maand een bepaald verbruik heb,
en dat dan verrekenen met de prijs van gas van dat meetpunt, die in die maand door het bedrijf betaald is. Dus dat kan fluctueren per maand.
Maar ik verwacht geen maandelijkse rekening toegestuurd te krijgen die fluctueert.
Wat je beschrijft klinkt alsof je al variabele tarieven hebt hoor. Daarom is je maandelijkse bijdrage verhoogd. Een variabel tarief wordt normaliter 2x per jaar vastgesteld en daar is jouw maandelijkse bijdrage op gebaseerd. Als hun verwachting klopt zul je gewoon weer terugkrijgen. Klinkt prima hoor.

Jij lijkt zuinig te zijn en dat loont het meest. Maar ook jij geeft aan in 1 jaar een verdubbeling te ervaren. Bij mensen die niet zuinig (kunnen) zijn levert dat een verdubbeling van een hogere rekening op. Dat snap ik. Maar hoe ga je van 250 naar 1500?

Jouw persoonlijke voorbeeld, waarvoor dank, klinkt als het onze. Ook ons voorschot is gebaseerd op 2 'ijkmomenten' per jaar. Omdat wij ook zuinig zijn hebben we hier ook niet veel last van de 'crisis'. De groep waar dit heel anders voor is zijn de mensen met aflopende contracten met vaste prijzen. Zij betalen nu nog de prijs van enkele jaren terug en gaan in 1 klap over naar de prijs van nu. Dat kan ineens een vertienvoudiging van je voorschot zijn!

Maar als het goed is betalen we uiteindelijk dan wel allemaal dezelfde prijs en zegt het voorschotbedrag alles over je verbruik. Dat van mijn gezin is het dubbele van het jouwe en degene die 1500 moet betalen verbruikt 10x zoveel als jij! Daar lijkt het tenminste sterk op, vandaar dat ik me afvroeg wat anderen ervaren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 18 sep 2022, 22:24

Ik ben zelf ook benieuwd wat de eindafrekening zal worden over twee maand als die ook hoog uitvalt ga vanaf dan deze laatste eindafrekening de meterstanden noteren en met de tip van determinist kan ik ook wat uitzoeken...
Ik kan het ook niet verklaren waarom er zo'n hoge facturen zijn bij heel wat afnemers, maar de verhoging is immers ook verklaarbaar ten dele welliswaar aan de btw tarieven van 21 en/of 6 % samen of enkel 1 van de twee...ik heb beide en toch heb ik niets anders dan voorschotfacturen van minder dan 100 euro zelden heb ik er hoger gehad uitgezonderd mijn laatste van september die was iets meer dan 100 euro denk dat de volgende maanden dat ook zullen zijn, heb er wel steeds info van ontvangen van leverancier over het hoe en waarom van de toegekende kortingen en/of tijdelijke aanpassing van de voorschotfacturen, maar dan ga ik ook toch eens nachecken of ik niet een maandelijkse afrekenfactuur kan aanvragen dan ben ik zeker dat ik enkel dat betaal wat ik werkelijk verbruik, ik zal wel zien, voorlopig ben ik nog niet in de shit met 'niet betaalbare facturen'.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 22:51

Ik las net toevallig een praktijkvoorbeeld. Iemand ging nu het 3e jaar in van zijn contract met vaste tarieven. Hij betaalt nu nog 12,3 ct/kwh. Als zijn contract nu af zou lopen zou zijn nieuwe tarief 1,09 per kwh zijn. Dat is ca. 9x zoveel. Deze persoon kan dus een vernegenvoudiging van zijn stroomrekening verwachten.

Of dat ook betekent dat hij veel moet betalen is een andere vraag die afhangt van zijn verbruik.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 23:47

https://nos.nl/artikel/2445092-kabinet- ... n-november

Ik kan niet wachten tot de getallen bekend worden. Als het 1200m3 gas en 3000kwh wordt is de groene elite bijna verplicht om terug aan het gas te gaan en de elektrische auto weer om te ruilen voor een verbrandingsmotor. We zitten middenin een energietransitie met een tekort aan omvormers en met 3000 kwh heb je niet genoeg voor een warmtepomp, laat staan voor het laden van je elektrische auto.

Dit is toch niet te geloven? :rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 19 sep 2022, 00:03

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -omvormers

De hele branche valt om. *poef* daar gaat de zeepbel. Je zal het hebben. Panelen op je dak gelegd om geld te besparen met de hoge prijzen, kan je ze niet aansluiten omdat je geen omvormer hebt. [doh]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 19 sep 2022, 06:39

Lijkt er wel op dat het een 'zeepbel' verhaal gaat worden, maar warmtepompen die 24/7 werken werkt immers geen besparing oplevert want die pomp werkt namelijk op stroom...zou het dat zijn, kan zijn zijn dat je ook zonnepanelen hebt dat je eerst daarop verbruikt en dan als nacht zonnepanelen niet werken schakelt dat op het verbruik van het net en dat an sich kan wel een hoger energierekening opleveren...het gaat er om wat je allemaal instaleert in of om je huis, gelukkig zijn er veel die dat niet hebben zoals ik, maar veel die dat wel hebben, vermoedt dat die vermoedelijk wel bij veel huizen is geinstaleert zo'n warmtepomp...je maakt kosten en daarbovenop nog een kostelijke energierekening bij...mij ontsnapt nog steeds de context van die hoge facturen waarvan de berekenwijzen verschillen per leverancier...grote verschil is misschien ook je eigen situatie in rekening brengen of je thuis uit hebt gewerkt of niet dan ligt verbruik in mindering van je toelevering van zonnepanelen iets voordeliger als je uit werken gaat...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 19 sep 2022, 09:21

We zitten middenin een energietransitie met een tekort aan omvormers en met 3000 kwh heb je niet genoeg voor een warmtepomp,
Kan ook handgeschakeld. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 19 sep 2022, 10:55

Kristof Piessens schreef:
19 sep 2022, 06:39
warmtepompen die 24/7 werken werkt immers geen besparing oplevert want die pomp werkt namelijk op stroom...

an sich kan wel een hoger energierekening opleveren...
Het levert geen stroom besparing op, maar wel gas besparing.
Je energie rekening is de combinatie van verschillende onderdelen. Gas, stroom, vastrecht, huur, belastingen etc etc.

Als voorbeeld. Je hoeft geen gas vastrecht te betalen als je geen gasaansluiting hebt.

Daarbij is het afhankelijk van leverancier (kosten voor gas versus kosten stroom, vastrecht kosten etc) EN het type huis, grootte gezin en staat van isolatie waar het break-even point ligt waar je met meer stroom verbruik maar met minder gas je voordeliger uit bent of niet.

Uitgaande dat gas duurder is dan stroom en dat een warmtepomp een hogere COP heeft dan gas/stroom verwarming kan dit een groot effect hebben op de rekening.

Dus het vermeerderen van verbruik bij het ene onderdeel en het verminderen van gebruik op het andere kan over het geheel gezien een besparing op de eindafrekening hebben.

Daar moet je dus naar kijken en je niet blindstaren op slechts 1 onderdeel van je rekening.

Neem je dan ook nog eventueel het inzetten van zonnepanelen daarin mee verandert het geheelplaatje enorm.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 19 sep 2022, 11:09


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 19 sep 2022, 12:20

Zo was het vroeger inderdaad. In het prijsplafond lijkt echter een ruim gasquotum te komen. Het elektraquotum belemmert dan de switch van gas naar elektrisch. Naast een warmtepomp hebben best veel mensen uit kostenoverweging besloten met airco's te gaan werken. Dan loop je tegen hetzelfde aan. Als je zelf niet voldoende op kan wekken moet je dure kwhs inzetten om goedkopere m3's te bezuinigen. Met de huidige tarieven wordt de rekensom in het filmpje dan ook ca. 1,78 /m3 voor gas tegen 1,09 voor een kwh.

Ik ben echt heel benieuwd wat de uiteindelijke cijfers gaan worden. Morgen weten we het hopelijk...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De energiecrisis

Bericht door taigitu » 19 sep 2022, 17:04

Voor 8500 euro je huis compleet van het gas af

Hulpartikel - 18-09-2022

Niks geen dure warmtepomp of een ingrijpende verbouwing voor het aanleggen van vloerverwarming. Voor 8500 euro compleet van het gas af en een energierekening van nul euro. De 65-jarige Krijn Hoogenboom kreeg het voor elkaar met bestaande technieken. Dankzij hun bescheiden investering houden hij en zijn vrouw Jetty extra budget over om vaker naar Italië op vakantie te gaan. 'De pizza op vakantie is gratis', grapt Krijn als hij naar de opbrengst van zijn zonnepanelen kijkt.

Krijn Hoogenboom en zijn vrouw Jetty wonen in het landelijke Lemelerveld. Krijn ging ruim vijf jaar geleden met prepensioen en had toen alle tijd om zich te verdiepen in het verduurzamen van hun koopwoning. Hij vond veel van de voorgestelde maatregelen, zoals vloerisolatie, een warmtepomp, het aanleggen van vloerverwarming en de bestaande radiatoren vervangen door convectoren veel te duur.

Te dure oplossingen
Die veel te dure oplossingen worden je allemaal aangepraat door de handel', zegt Krijn. 'Ik heb geen 30.000 of 40.000 euro op de plank liggen voor een warmtepomp. Ik dacht: dat moet anders kunnen en voor veel minder geld.' Na een uitgebreide speurtocht op internet ging hij in 2019 aan de slag met zijn eigen huis. Dit heeft geresulteerd in het 'Krijn-pakket': inspiratie voor mensen die zelf aan de slag willen met een beperkt budget. Hoe kreeg Krijn het voor elkaar?

Lees het via de link:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... +september
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 20 sep 2022, 07:48

Vitharr, je vroeg over de torenhoge rekeningen van mensen en dat je die nog niet bent tegengekomen.
Bij mij word om de 6 maanden bekeken hoe mijn voorschot erbij staat.
En 1 keer per jaar komt de afrekening.
Wij hebben ons voorschot zelf flink verhoogd tijdje terug omdat ik deze zomer heel veel mijn airco heb gebruikt.
Dus hoe hoog mijn rekening is uiteindelijk weet ik pas bij de jaarafrekening.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 20 sep 2022, 12:23

Afbeelding

Airco populair om kamer te verwarmen: 'Scheelt helft gasrekening'

Vanwege de gestegen gasprijzen zijn steeds meer mensen op zoek naar een oplossing voor de almaar hoger wordende energierekening.
Naast elektrische kachels, warmtepompen en houtkachels laten veel mensen nu een airco installeren om deze winter hun huis te verwarmen.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2445261-airco-po ... asrekening

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Toen ik verleden jaar in het najaar mijn airco’s liet installeren hoorde ik pas dat je er ook mee kon verwarmen.
Dat wist ik helemaal niet.
Dat zei de installateur toen en hij zei dat dat veel goedkoper is.
Dus deze winter ga ik dat ook zo doen.
Ben benieuwd.

Door Determinist heeft mijn man boven alles wat stroom verbruikt uitgezet.
Stekkers dus eruit bij tv en wekker en slaapapparaat enz als je ze niet gebruikt .
Door Determinist zijn we gaan nadenken wat onbewust toch stroom kost.
We hebben niet die speciale meter gekocht want er staat niet veel aan bij ons.
Maar toch bewust geworden door de tips van Determinist, bedankt. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 20 sep 2022, 15:43

Afbeelding

Prijsplafond per 1 november: energienota voor gemiddeld huishouden wordt 290 euro per maand .

De energierekening van burgers gaat vanaf 1 november omlaag.
Een huishouden dat een gemiddelde hoeveelheid gas en stroom gebruikt, is dan 290 euro per maand aan energie kwijt.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/politiek/prijsplafond ... ~a588e4d9/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 20 sep 2022, 16:34

Tammy schreef:
20 sep 2022, 07:48
Vitharr, je vroeg over de torenhoge rekeningen van mensen en dat je die nog niet bent tegengekomen.
Bij mij word om de 6 maanden bekeken hoe mijn voorschot erbij staat.
En 1 keer per jaar komt de afrekening.
Wij hebben ons voorschot zelf flink verhoogd tijdje terug omdat ik deze zomer heel veel mijn airco heb gebruikt.
Dus hoe hoog mijn rekening is uiteindelijk weet ik pas bij de jaarafrekening.
Dank je Tam. Klinkt ook als een contract met variabele tarieven die 2x per jaar vastgesteld worden. (Waarbij ook je voorschot aangepast wordt.) Jij snapt het verschil tussen je voorschot en de rekening. In de media wordt dat door elkaar gegooid en dat werkt verwarrend.

Als ik je ook een tip mag geven; het advies om met de airco te stoken is afhankelijk van je situatie geworden door het prijsplafond. Als je verwarming op gas onder het gasplafond blijft qua verbruik betaal je het lagere tarief. Als je door verwarmen met de airco boven het stroomplafond komt betaal je daar het hogere tarief.

Voorheen kostte gas per m3 3 tot 4 keer zoveel als stroom per kwh. Door het prijsplafond kan lagere tarief gas per m3 even duur zijn als hoog tarief stroom per kwh. Het voordeel van verwarmen met airco wordt dan een duur nadeel.

Precies narekenen is moeilijk maar een goede indicatie is kijken hoe je energieverbruik vorig jaar was en dat te vergelijken met het prijsplafond. Alles wat je elektrisch lager zit kun je goedkoper bijstoken met de airco. Alles daarboven is met het prijsplafond waarschijnlijk niet interessant. Als je zonnepanelen hebt blijft de airco waarschijnlijk het goedkoopst door saldering.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 20 sep 2022, 17:01

Zonnepanelen heb ik niet Vitharr en die komen er ook niet.
Binnenkort komt de verwarmingsmonteur weer zoals elk jaar.
Zal hem jouw advies laten weten want ik heb er geen verstand van.
Zal mijn man dit ook laten lezen.
Bedankt alvast voor de info. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 21 sep 2022, 09:04

https://www.nu.nl/tech/6225187/de-slimm ... -nood.html
de slimme meter kan ook actuele informatie over het verbruik delen. Slimme meters hebben een speciale P1-aansluiting. Op deze aansluiting kan een energiemanager aangesloten worden. Dat apparaatje leest het energieverbruik op ieder moment van de dag uit en koppelt direct terug op een los scherm of in een app.

Op het beeldscherm of in de bijbehorende app kan het energieverbruik live gevolgd worden. Zodra de wasmachine aangezet wordt, is het verbruik zichtbaar. Dat maakt het mogelijk om op zoek te gaan naar grote stroomslurpers in huis. Vaak kan met een kleine ingreep energie bespaard worden.

Plaats reactie