Da's nu een goeie, ook ik ben er mee aan de slag gegaan.Vitharr schreef: ↑13 nov 2022, 09:28Ik heb een spelletje met de energieleverancier van mijn vader gespeeld om het bedrog te ontmaskeren. Mijn vader heeft de eindafrekening in oktober ontvangen en daarmee hebben ze de laatste bewijzen voor hun oplichterij verschaft. Lees even aandachtig mee.
Mijn vaders periode loopt van oktober tot oktober. In het afgelopen jaar zijn 3x de tarieven verhoogd. De eindafrekening wordt echter bepaald op de meterstand van oktober vorig jaar en die van dit jaar. Daarom is in principe niet bekend wat je meterstand is op het moment dat een tariefverhoging plaatsvindt.
Wat de smeerlappen dus openlijk doen is je jaarverbruik delen door 365 dagen. Zo krijg je een gemiddeld dagverbruik. Vervolgens berekenen ze hoeveel dagen je een bepaald tarief hebt gehad en vermenigvuldigen dat met je gemiddelde dagverbruik. Dat zetten ze openlijk in de jaarafrekening.
Mijn vader had zijn piekverbruik in de winter, dus voor de tariefverhoging. Omdat niet zijn werkelijke verbruik, maar het daggemiddelde gebruikt wordt betaalt mijn vader dus een hoger tarief dan wat gold toen hij het product verbruikte. Aanzienlijk meer zelfs.
Nou ben ik niet dom en heb bewust gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf tussentijds de meterstanden door te geven. Daaruit blijkt overduidelijk dat ze te weinig tegen het goedkopere tarief hebben gefactureerd en veel teveel tegen het hogere tarief. Ik wil dit aan de kaak stellen en ben benieuwd wie hetzelfde op zijn jaarrekening ziet.
Het is eenvoudig te zien. Pak een jaarrekening en kijk of er een tariefverhoging opstaat. Tel het aantal dagen dat dit tarief voor jou gold. Deel vervolgens je jaarverbruik in kWh of m3 door 365, vermenigvuldig dat met het aantal dagen wat je net uit hebt gerekend en als de uitkomst gelijk is aan het verbruik waar ze in die periode mee rekenen dan wordt je bestolen.
Ik heb een variabel zakelijk contract bij de waterval en heb twee weken geleden een schrijven gehad dat per 1 januari de tarieven verhoogd worden. Ik heb ze vandaag gebeld en verteld over het schrijven en wat vragen gesteld. Ik vertelde dat ik de prijsverhogingen wel begreep en dat het prijsplafond nog niet helemaal rond was, dat snapte ik allemaal wel.
Mijn eerste vraag was of ik per 31 december een afrekening krijg, normaal krijg ik de jaarafrekening in mei, voor het afgelopen verbruik. Ik kreeg aanvankelijk het antwoord dat dit niet het geval is en dat de prijsverhoging gebaseerd is op een schatting van gebruik. Zo zijn in het verleden de wijzigingen altijd doorgevoerd en niemand heeft daar ooit iets van gezegd kreeg ik als antwoord. Ik zei toen dat dit niet klopt en niet eerlijk is en neer komt op diefstal. Omdat nu de tariefverhoging drastisch is, dan zou mijn energieverbruik van de voorgaande maanden meegenomen worden en ik nu dus in feite al het hogere tarief zou moeten afrekenen terwijl de consument denkt dat dit pas per 1 januari geldt. Dat is misschien bij een slimme meter wél het geval maar die heb ik niet, en velen onder mij ook niet, dus automatische registratie kan niet plaats vinden. De telefoniste vertelde mij dat zij deze vraag eigenlijk nooit kreeg waaruit ik op maak dat er maar weinig mensen zijn die zich hierover bekommeren.
Het vrouwtje ging even advies vragen op de achtergrond. Na een poosje kwam zij terug en vertelde mij dat het mogelijk is om per 31 december de meterstand door te geven en dat dan de waterval organisatie hiervan een schrijven toestuurt als bevestiging. Ik kan dat niet online doen maar moet telefonisch en daarna volgt de schriftelijke bevestiging per post.
Mijn tweede, en laatste vraag, was waarom deze optie niet vermeld staat in het toegezonden schrijven. Vele klanten met mij hebben met hetzelfde euvel te maken. Dat wist ze eigenlijk niet. We hebben deze inschattingsmethode al jaren toegepast, ook bij mij vanaf 2013, en daar heeft nooit iemand over gereclameerd vertelde ze mij. Ik vertelde dat het in het verleden vaak over een correctie van enkele centen per keer ging en dat wekt geen indruk maar dat nu de tariefverhogingen drastisch zijn en het toegepaste systeem nu in feite neer komt op diefstal. Men weet ook niet dat het zo gebeurd.
Zij kon mij daar geen duidelijk antwoord op geven maar herhaalde nog een keer dat ik met mijn contract de mogelijkheid had om per 31 december mijn meterstand op te geven, telefonisch, en dat dit dan verder door hun administratief geregeld en teruggekoppeld werd. Ik krijg dan geen afrekening maar de tariefwijziging wordt doorgevoerd. Ik krijg, zoals gebruikelijk, in mei mijn jaarafrekening.
Dat belooft wat.
Samenvattend komt het er op neer, en ik vermoed dat dit voor elke energiemaatschappij geldt, dat als de consument hiervan geen melding maakt hij door de energiemaatschappij benadeeld wordt en dat deze boven de huidige hoge winsten op de energie ook een extra inkomstenpost hierbij verkrijgen doordat er een administratief gekonkel wordt toegepast wat juridisch is ingedekt. Naderhand hier op terugkomen is niet mogelijk omdat het bewijs van de opgenomen meterstand dubieus wordt. Frauderen door een hogere meterstand op te geven kán, maar daarmee val je door de mand. De maatschappij weet exact wat je gemiddeld verbruikt per maand, al zeggen ze dat het een inschatting betreft. Al het verbruik wordt diverse keren gemeten, de netwerkbeheerder weet exact wie wat verbruikt en wanneer. Dat geldt voor gas en voor stroom.
Dus mensen, let goed op.