De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 06 sep 2022, 13:08

Tammy schreef:
02 sep 2022, 09:15
...

Dank je wel voor je tip Determinist.
Nou nog een tip die je veel kan besparen.
Zet je CV ketel op 60 graden (of minder).
Standaard staan die dingen op 80 graden wat in meeste gevallen veel te hoog is.
(zeker als je huis goed geïsoleerd is). Die extra energie gaat direct zo door de pijp naar buiten.

Ik dacht, mijn HR CV ketel staat wel goed want ik heb een mannetje die elk jaar de zaak nakijkt.
Nou nee dus. Gewoon 80 graden blazen.
Met een simpele handeling deze nu op 60 gezet. Zodra het weer koud is ga ik testen hoeveel lager ik nog kan gaan voordat ik het huis niet echt warm meer krijg.

Dit gaat mij honderden euro's per jaar schelen.

Kijk eens deze video (en nog veel meer video's van dat kanaal). Heel veel info en handige tips om zelf heel veel geld te besparen.




Hier de hele reeks aan verschillende onderwerpen:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... k36h1BbKlh

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 06 sep 2022, 13:16

Ik ga het bekijken bedankt alvast Determinist. :hands:

Ik heb een airco ( ja ik weet dat die duur gaat uitpakken maar de hitte gaat vanaf morgen gelukkig weg ) en ik wil via de airco warmte krijgen in de winter straks, tot 19 a 20 graden want dat vind ik warm zat.
De airco word mijn verwarming, monteur zegt dat dat veel goedkoper is.

Ik moet je linken nog allemaal bekijken en wie weet staat het erbij.
Maar zoniet klopt het wat die monteur zei nu de situatie veranderd is met deze energiecrises ?

Vitharr bedankt voor de uitleg, stuk duidelijker nu voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 06 sep 2022, 15:10

Tammy schreef:
06 sep 2022, 13:16
Maar zoniet klopt het wat die monteur zei nu de situatie veranderd is met deze energiecrises ?
Zekers.

Gas is vergeleken met stroom nu veel en veel duurder geworden.
Het kan dus inderdaad zo zijn dat verwarmen met stroom in bepaalde situaties financieel veel beter is dan gebruik maken van verwarmen met gas.
Eigenlijk kan je stellen dat nu het besparen van gas het meeste oplevert. Dus zo veel mogelijk alternatieven vinden.

Dit topic wordt veelal gesproken over de oorzaken van de energiecrisis. Echter is men zelf aan zet om naast het zeuren over zaken waar wij toch niets aan kunnen veranderen actie te ondernemen en te letten op al die plekken in huis waar je kan besparen.
En veelal is het niet eens inleveren aan comfort of daadwerkelijk een teruggang merken in hoe je omgaat met energie.

Het idee dat led lampen duur zijn en lelijk licht geven is gewoon vandaag de dag onwaar. Om als voorbeeld te noemen.
Het is goedkoop in aanschaf en gebruik en gaat langer mee en in alle kleuren te krijgen die ook nog dimbaar.
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je nog steeds voor ouderwetse producten gaat. Je wint dus alleen maar door bewust het huis langzamerhand te voorzien van leds.

Waarom moeten al die sluimerende apparaten aan staan? Wellicht moet je enkele seconden langer wachten zodat het te gebruiken is.
En slechts een paar watt besparing...
Maar tel alles op 24/7/365 dan scheelt dat nu met al die hoge prijzen enorm.

Als ik bij mijn moeder kom, die uitermate ouderwets zuinig is op alles, zie ik lampen her en der aan staan (geen leds). Elke kamer lijkt wel een sauna zo warm.
Deuren staan open. Vlees staat uren te pruttelen op gas. Om de dag wordt er een was gedaan. Voor een paar bordjes en glazen wordt de gootsteen volgezet met warm water om af te wassen.
De TV staat de hele dag aan, maar ze kijkt vrijwel niet.

Tsja. Echter ze ziet niet direct wat dit allemaal kost. En vroeger viel het wel mee, goedkoop gas en goedkope stroom.
Dus lekker verstoken. Niet naar omzien.

Ik heb dus ook voor haar de P1 meter gekocht en ga ik morgen bij haar installeren.
Daarna met haar door het huis lopen en elk apparaat en lamp testen wat het verbruikt. Ik hoop dat de houding van zuinigheid nu opeens ook gaat gelden voor haar energierekening.

Als alleenstaande vrouw verbruikt ze zowat aan wat een gemiddeld gezin verstookt.
Met een paar wijzigingen zal ze zeker honderden euro's (als het niet meer is) in haar knip kunnen houden.

Het is dat water eigenlijk belachelijk goedkoop is. Maar eigenlijk zou ik de watermeter ook moeten kopen om te zien hoeveel ik er doorheen jas.
Ook zoiets. De afgelopen weken zo nu en dan de tuinslang gebruikt om wat te besproeien.
Maar nu loop ik een paar meter en haal het water uit de sloot en gebruik dat. Het is in dit geval ook gewoon luiheid omdat het zo makkelijk is een slang aan te zetten.

Zonnepanelen heb ik vorige maand laten plaatsen. Veel geld, maar dat haal ik er uiteindelijk uit.
Ik wil van gasfornuis af en vervangen door inductie koken.

Je kan het niet een voordeel noemen. Maar een crisis zorgt er ook voor dat je bewust wordt van je eigen gedrag en je eigen verspilling,
Daar waar het goedkoop is verspil je het ook onnodig. Je voelt het namelijk niet. Je doet maar wat en haalt je schouders op.
Nu we het wel voelen kom je erachter dat bepaalde zaken eigenlijk van de knotse is.

Zo loop ik het winkelcentrum in en kom opeens in een soort van koelkast. Overal. De centrale hal is heerlijk koel.
Maar waarom? Kan dat niet een tikkie minder?

Al die elektronische billboards die 24/7 onnodig licht de ruimte in sturen. Met kut reclames.
Zet die gewoon uit. Ik zou zeggen verbied het voortaan of maak het extra duur.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 06 sep 2022, 15:26

Mooi hoe jij beschrijft hoe het bij je moeder is Determinist.
Het is wat herkenbaar voor mij met mijn schoonmoeder vroeger, behalve het licht niet.
Mijn man en ik gaan je linken deze week bekijken, wie weet kunnen we wat bezuinigen.
Bedankt alvast voor alle info. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 06 sep 2022, 15:41

Ik denk ook dat de wijze waarop wij onze gebruikte energie betalen niet handig is.
Waarom niet gewoon een rekening per maand wat we daadwerkelijk hebben gebruikt?
Waarom moet dat per jaar en alleen een vrijwillig voorschot bedrag?

Mensen dienen vrijwel meteen in te zien wat ze verbruiken en niet pas een jaar later op de eindafrekening.
Meteen betalen. Meteen voordeel zien als men minder gebruikt.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De energiecrisis

Bericht door Tet » 06 sep 2022, 15:50

Ik stel meer prijs op een vast bedrag per maand.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 06 sep 2022, 17:18

Tet schreef:
06 sep 2022, 15:50
Ik stel meer prijs op een vast bedrag per maand.
;P!
Ik ook.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 06 sep 2022, 17:47

Ieder zijn meug.

Echter zie ik het verschil niet zo tussen het afnemen van een energieabonnement en een telecom abonnement.
Het is prachtig dat je slechts 30 euro per maand betaalt voor je mobiele telefoon abonnement (en met dat bedrag als lokkertje klant geworden bent), echter zodra je de jaarafrekening krijgt en blijkt dat je voor 50 euro per maand hebt besteed vanwege meer gigabytes en teveel 06 nummers gebeld te hebben is deze 30 euro eigenlijk het jezelf voor de gek houden.

Het zou denk ik voor de meeste mensen met een abonnement die per jaar afgerekend wordt een ramp zijn om achteraf te constateren dat ze "boven hun afgesproken stand" geleefd hebben.
Waarom zou dat bij een energie abonnement ook niet gelden?

Hoeveel mensen houden zich zelf voor de gek door te denken dat ze met hun lage voorschot per maand gunstig uit zijn?
Het eindbedrag gaat het uiteindelijk om en dat zie je pas aan het einde van de rit. Tot zover je gunstige voorschot, wat gewoon een psychologisch lokkertje is.
Hoeveel mensen komen na de rit niet opeens met een voor hen onbetaalbare rekening?

Als ze per maand de schade te verwerken krijgen zijn ze eerder geneigd hun lange douchebeurten en dure stroom slurpende apparaten wat minder lang aan laten staan.
Net zoals de telefoonbezitters sneller geneigd zijn hun youtube filmpjes niet via 4G maar gewoon via WIFI te bekijken na de laatste rekening afgetikt te hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 06 sep 2022, 17:49

Aan de ene kant is een maandelijks bedrag wat je die maand daadwerkelijk hebt verbruikt best een goed idee.
Aan de andere kant een vast maandelijks bedrag is weer dat je altijd weet wat je kwijt bent.
Met mijn man net over gehad, wij gaan voor wat Determinist zegt.
Betalen per maand wat je daadwerkelijk verbruikt hebt.

Een apparaat waarop het exacte verbruik word weergegeven in de kamer.
Als het teveel word in een maand dan de laatste week van de maand beter opletten om minder verbruiken.
Maar zoiets zal wel niet mogelijk worden in Nederland.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 06 sep 2022, 17:49

Afbeelding

Jetten geeft gemeenten iets meer lucht rondom gascontracten.

DEN HAAG - Gemeenten die van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op zoek moesten naar een nieuwe gasleverancier vanwege de sancties tegen Rusland, krijgen iets meer lucht. Minister Rob Jetten heeft Brussel gevraagd hoe de sancties moeten worden uitgelegd. Zo’n 140 partijen -waaronder gemeenten, scholen en drinkwaterbedrijven- hoeven daardoor niet voor 10 oktober hun contract op te zeggen met de Nederlandse dochter van het Russische staatsbedrijf Gazprom.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1638810 ... contracten


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Minister Rob Jetten heeft Brussel gevraagd hoe de sancties moeten worden uitgelegd
Wat moet er worden uitgelegd ?
Nederland is het enigste land die het zo doet.
Wat snappen andere landen wel wat Jetten niet snapt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De energiecrisis

Bericht door Witte wel » 06 sep 2022, 20:55

Determinist schreef:
06 sep 2022, 13:08
Nou nog een tip die je veel kan besparen.
Zet je CV ketel op 60 graden (of minder).
Standaard staan die dingen op 80 graden wat in meeste gevallen veel te hoog is.
(zeker als je huis goed geïsoleerd is). Die extra energie gaat direct zo door de pijp naar buiten.

Ik dacht, mijn HR CV ketel staat wel goed want ik heb een mannetje die elk jaar de zaak nakijkt.
Nou nee dus. Gewoon 80 graden blazen.
Met een simpele handeling deze nu op 60 gezet. Zodra het weer koud is ga ik testen hoeveel lager ik nog kan gaan voordat ik het huis niet echt warm meer krijg.
Heb ik er misschien nog een voor je die heel wat kan besparen. Je hebt ketels van 21, 32, 45 Kw enz. Je ketelvermogen is berekend op je huis echter dat vermogen is niet exact. Het kan goed zijn dat je huis maar 18 Kw nodig heeft maar toch hangt er een 21 Kw ketel. Zelden wordt het vermogen exact afgesteld en draait de ketel dan op 21 Kw, op oververmogen dus. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld 25 Kw nodig hebt, dan hangt er een ketel van 32 Kw. Er zijn maar weinig monteurs die een exacte vermogensberekening uitvoeren en plaatsen gewoon de ketel en draaien maar. Er zijn sites waar je berekeningsmodules kunt vinden om dit uit te rekenen maar je kan ook een vuistregel hanteren. Ik gebruikte die gedurende de meer dan twintig jaar dat ik installaties aan bracht als ondernemer. Bereken de m3 inhoud van je woning en vermenigvuldig deze met 60, slecht geïsoleerd, 55, redelijk geïsoleerd, en 50, goed geïsoleerd. Bij de extreem goed geïsoleerde woningen kan je zelfs de waarde 45 hanteren. Als je nu het vermogen hebt berekend kan de cv ketel daarop afgeregeld worden. Dat doe je met het bedieningspaneel van de ketel. Even opzoeken in de handleiding en als je het aan durft het juiste vermogen instellen. Het tapwater moet je op max laten staan ivm bacterievorming in het water en leidingwerk. Je ketel hoeft dan niet te hard te werken om de woning op temperatuur te krijgen of verbrand niet teveel gas hiervoor met oververmogen. Bij oververmogen kan de ketel de warmte niet afdoende kwijt en gaat staan pendelen. Pendelen is duur stoken. Duik er maar eens in Determinist, hieruit kan je nog een klein stukje winst halen. Alle huidige cv ketels zijn electronisch af te regelen. Tegenwoordig zijn de apps erg populair om via de smartphone de cv installatie te bedienen maar men vergeet dat deze installatie eerst goed afgeregeld moet zijn. De toerentalgeregelde pomp ed zijn een hulpmiddelen, de branderautomaat regelt de stook. Bij de allernieuwste cv ketels gaat dat automatisch maar bij de meeste bestaande niet. Vroeger, bij de hele oude ketels deden we dat door de branderdruk af te stellen maar daar moet je als leek tegenwoordig van af blijven, dan kan je warmtewisselaar verbranden. De huidige ketels hebben vaak geen boiler meer maar een platenwisselaar. Hierbij regelt de ketel zelf het vermogen aan de hand van een delta T. Als bij een ketel met boiler de tapwatertemperatuur te laag staat bestaat de kans dat er bacteriegroei ontstaat. Dat moet je niet willen. Badruimtes zijn vaak voorzien van thermostaatkranen dus dat regelt zichzelf. Ga deze temperatuur niet verlagen, je bereikt hier niets mee. Haal de waterspaarders uit de douchkop, die vervuilen of verkalken alleen maar. Ik heb ze altijd verwijdert om niet terug te hoeven komen. Je kan eenvoudig zelf de kraan wat dichter draaien. Waarom de doorstroom forceren met een o-ringetje of doorstroombegrenzer. Geeft alleen maar ellende en ook dan stookt de ketel onrendabel.
Iets omeven onder de loep te houden. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 07 sep 2022, 08:24

Witte wel schreef:
06 sep 2022, 20:55
Heb ik er misschien nog een voor je die heel wat kan besparen.
...
Super tip Witte wel. Daar ga ik zeker naar kijken.

;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 11:09

Tammy schreef:
06 sep 2022, 17:49
Met mijn man net over gehad, wij gaan voor wat Determinist zegt.
Betalen per maand wat je daadwerkelijk verbruikt hebt.
Op basis van wat ik nu veel lees betalen jullie dan 's zomers niets en 's winters 2000 euro per maand als jullie een gemiddeld verbruik hebben. Lijkt mij niets hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 11:29

Ik schreef dat Vitharr als die mogelijkheid er zo zou zijn om zo dit soort rekeningen te betalen.
En natuurlijk ook zomers, hoe kom je erbij dat we dan niks betalen ?

Maar die mogelijkheid is er niet om zo te betalen naar gelang je verbruik per maand, dus betalen we net als iedereen elke maand een vast bedrag.
Maar die hebben we nu twee keer flink verhoogd zodat we we volgend jaar ons niet teveel kapot schrikken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 11:35

Energie besparen was vroeger het mantra. Het beste voor het milieu en je portemonee. De groene leugen heeft dar veranderd. Het moest hernieuwbaar zijn en dan maakte het verbruik niet meer uit. Het energieverbruik is door verduurzaming fors gestegen. En dan voel je prijsstijgingen extra hard.

Ik heb het bij het oorspronkelijke idee gehouden. Wij betaalden 78,- p/m aan voorschot en volgens de jaarrekening hebben wij maar 720,- verbruikt dus krijgen we 216,- terug. We hebben geen zonnepanelen en het enige bijzondere is dat we met lokale verwarming 's winters maar 1 kamer als leefruimte gebruiken. Wij hebben zelfs nog een geiser en douchen dagelijks. En dan ook nog een variabel contract.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 11:45

Ik heb nooit energie bespaard en al helemaal niet voor klimaatdoeleinden waar ik zoals je weet een zeer uitgesproken mening over heb.
Nu zijn de energieprijzen door het dak gegaan dus ga ik een beetje opletten, maar puur voor mijn portemonnee aangezien de grootste slurper mijn airco is waar ik dol op ben. En die gaat niet uit bij mij als het bloody hot is.
Verwarming in winters heb ik amper aan, heb zoals ook bekend is een hekel aan warmte.
Hier ook Vitharr alleen beetje aan in de huiskamer, nergens anders.

Vroeger ook vaak geld terug gekregen bij jaarafrekening.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen nu.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 11:50

Tammy schreef:
07 sep 2022, 11:29
Ik schreef dat Vitharr als die mogelijkheid er zo zou zijn om zo dit soort rekeningen te betalen.
En natuurlijk ook zomers, hoe kom je erbij dat we dan niks betalen ?

Maar die mogelijkheid is er niet om zo te betalen naar gelang je verbruik per maand, dus betalen we net als iedereen elke maand een vast bedrag.
Maar die hebben we nu twee keer flink verhoogd zodat we we volgend jaar ons niet teveel kapot schrikken.
Het gros van de onkosten zit in de winter. Veel mensen hebben zonnepanelen. 's zomers verdienen die mensen geld omdat de productie van de panelen hoger is dan het verbruik. 's winters is dit andersom en wordt er ook meer gas gebruikt. Werkelijke kosten betalen betekent dan in de zomer niets en je volledige jaarverbruik in de winter.

Er zijn diverse manieren om te doen wat Determinist zegt. Wat je nu betaalt is een voorschot. Wist je dat je dat kwijt bent als je leverancier omvalt? Je kunt het ook zelf bewaren, dat doen wij. Wij betalen een laag voorschot en sparen daarnaast zelf. Als je een slimme meter hebt biedt bijna elke leverancier de mogelijkheid om je werkelijke verbruik per dag/maand in te zien inclusief de gemaakte kosten. Als je dat per maand bekijkt kun je het bedrag dus apart zetten. Dan wordt in de winter ook duidelijk wat ik bedoelde. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 11:56

Tammy schreef:
07 sep 2022, 11:45
Ik heb nooit energie bespaard en al helemaal niet voor klimaatdoeleinden waar ik zoals je weet een zeer uitgesproken mening over heb.
Ik zei milieu he, niet klimaat. Zuinig met energie om gaan betekent minder milieuvervuiling zoals windmolens en zonnepanelen. :mrgreen:

Bij mij draait het niet om het geld maar om afhankelijkheid. Het is bizar om te zien hoeveel mensen inmiddels denken dat je doodvriest in een slaapkamer zonder CV.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 11:59

Zonnepanelen balanceren overigens wel mooi je aircokosten. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 12:03

Ik heb geen zonnepanelen en zal dat ook niet aanschaffen.
Wij zitten bij United Consumers en hoe of wat hoe dat werkt heb ik aan mijn man overgelaten, maar wij krijgen elke maand bericht hoeveel we hebben verbruikt.
we hebben ook al bericht gekregen dat ons energieverbruik omhoog is gegaan, logisch ook want dit jaar heb ik de airco aan staan voor de eerste keer.
En die draait met deze rot hitte volop bij mij.
Dus logisch ook de verhoging.

Ik wacht af hoe het allemaal verder gaat.
Door de sancties tegen Poetin zitten we nu in de miseria.
Wat een toestand.

.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie