De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 12:05

Ja je zei milieu, sorry zei ik verkeerd.
Ja er zijn zoveel koukleumen Vitharr, ik vind het pas frisjes worden bij -10. :mrgreen:

Als ik zonnepanelen zie dan zie ik de kop van Klaver voor me en daar ben ik zwaar allergisch voor.
Maar windmolens vind ikzelf prachtig om te zien.
Ik word heel rustig als ik ze zie, heel raar is dat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 12:10

Afbeelding

Essent al week totaal onbereikbaar, klanten weten niet waar ze aan toe zijn deze winter.

Energieleverancier Essent en dochtermaatschappij Energiedirect zijn al een week lang op geen enkele manier bereikbaar voor klanten. Oorzaak is een ‘hardnekkige IT-storing’, aldus een woordvoerder. De Consumentenbond neemt daar geen genoegen mee en overweegt een stap naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/binnenland/essent-al- ... a4c161ec8/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 12:13

Tammy schreef:
07 sep 2022, 12:05
Ik word heel rustig als ik ze zie, heel raar is dat.
Dat had ik bij de zee. Leuk sterren kijken vroeger. Nu kijk ik tegen een disco van honderden rode lampjes aan!

Stuur me je adres via PB, dan kom ik ze brengen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 12:25

Dat is dan niet leuk voor je Vitharr, dan snap ik je aversie wel.
Ik woon ergens in het zuiden :mrgreen: , plaats ze hier maar.
No problem voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 13:22

Afbeelding

Poetin waarschuwt Europa: “Rusland zal geen olie of gas meer leveren als er prijsplafond komt”.

Rusland zal geen olie of gas meer leveren indien de prijzen geplafonneerd worden. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin woensdag aangekondigd.
Een plafond zetten op de prijs van Russisch gas, is nochtans exact wat de Europese Unie van plan is. De EU wil vrijdag sterk ingrijpen op de energiemarkt en zo de hoge prijzen doen dalen.

Het plafonneren van de prijzen “zou een absoluut stomme beslissing” zijn, zei de Russische president op een economisch forum in Vladivostok. “Wij leveren helemaal niets als het tegen onze belangen ingaat, in dit geval economische. Noch gas, noch olie, noch steenkool. Niets”, voegde hij eraan toe.

Lees verder via link :

https://www.hln.be/nieuws/poetin-waarsc ... ~a977e699/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 07 sep 2022, 14:09

Nochtans leveren ze niets als het om hun nordstream 1 gaat...
Enerzijds het prijsplafond dient om de prijzen af te grenzen, op die manier dwing je ook de leveranciers zich te beperken tot welke prijs ze kunnen vragen voor het geleverde volume...
Als biedingen doen beslissen om contractueel de leveringen stop te zetten, maken zij de fout om die beslissing dan ook niet onderuit te komen van de stopzettingsclausules indien de contractuele volume niet volledig is geleverd...

Enerzijds als er een besluit is om van het olie/gas of alle afgeleiden hiervan af te komen, verliezen ze misschien de extra inkomsten van europa, eenmaal feit, gaat de rest van de wereld ook ondervinden dat er geen maat is op de olie en gas prijzen....tenzij de meeste landen zich hiervoor ook indekken kunnen ze niets doen aan die constatering als die inkomsten op termijn ook gaan wegvallen...wat dan rusland ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 07 sep 2022, 16:58

Tammy schreef: Poetin waarschuwt Europa: “Rusland zal geen olie of gas meer leveren als er prijsplafond komt”.
Dat prijsplafond is een eigen topic waard zodat misschien helder wordt waarom dingen werkelijk zo duur zijn. Hint; wil Europa zelf niet van Russisch gas en olie af?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 07 sep 2022, 17:58

Start de topic maar als je wilt Vitharr. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 09 sep 2022, 08:36

Afbeelding

Russisch gaswapen moet EU-steun aan Oekraïne ondermijnen en protest voeden.

Leidt het vooruitzicht van een koude winter tot een hete herfst in de Europese steden? In Praag protesteerden afgelopen weekend tienduizenden mensen tegen de regering, de NAVO en de EU vanwege de hoge energieprijzen. Ook in Duitse, Franse en Italiaanse steden gingen demonstranten de straat op. De Europese energieministers overleggen vandaag over noodmaatregelen om verdere prijsstijgingen en sociale onrust te voorkomen.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2443906-russisch ... est-voeden

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dit is nog maar het begin, met de winter zal het erger worden de onvrede.
Regeringen die denken dat hun volk niet de straat opgaan zullen denk ik van een koude kermis thuis komen.
Dit kan zo namelijk niet doorgaan.
Miljoenen en miljoenen mensen in Europa vliegen de kou en armoede in.
En dat gaat Europa denk ik uiteindelijk merken door protesten die steeds groter worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De energiecrisis

Bericht door taigitu » 10 sep 2022, 13:13

Zwitserland overweegt celstraffen in te voeren bij te hoog gasverbruik ten tijde van een gastekort
9 september 2022 - Bart Reijmerink

Zwitserland overweegt om burgers die hun woning of ruimte boven de 19 graden verwarmt tot drie jaar op te sluiten als het land wordt gedwongen
om gas te rantsoeneren als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het land kan ook boetes opleggen aan degenen die de voorgestelde nieuwe regelgeving overtreden,
dat meldt het Zwitserse medium Blick.
Link Blick: https://www.blick.ch/politik/gfroerlis- ... 51055.html

Zwitserse burgers die voorgestelde wetten met betrekking tot een mogelijke gasrantsoenering overtreden, kunnen boetes krijgen van maximaal
3.000 Zwitserse frank of gevangenisstraffen tot drie jaar, volgens een officieel document van het Federale Ministerie van Economische Zaken
dat door Blick is ingezien. Dagelijkse boetes voor overmatig aardgasgebruik kunnen beginnen bij 30 Zwitserse frank,
vertelde een woordvoerder van het ministerie.

De Zwitserse politiechef Fredy Fässler vertelde de regering ook om alleen maatregelen te nemen die redelijkerwijs kunnen worden afgedwongen,
omdat de politiebaas niet wil dat de politie van deur tot deur gaat en de maatregelen oplegt aan burgers. Fässler zei dat eenvoudige boetes,
die men in Zwitserland ook had tijdens de coronapandemie, een veel realistischere methode zouden zijn om mensen te straffen voor het gebruik van te veel brandstof.

https://nieuwrechts.nl/89495-zwitserlan ... -gastekort
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 11 sep 2022, 13:27

Afbeelding

Chagrijn bij gemeenten die gedwongen overstapten naar nieuwe gasleverancier.

Enkele tientallen gemeentes en andere publieke instellingen hebben afgelopen maand in allerijl een nieuw gascontract afgesloten, onder dwang van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Nu dit mogelijk te voorbarig blijkt, wordt er flink gemord omdat tientallen miljoenen in rook op dreigen te gaan.

Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... t-chagrijn

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat een vreselijke prutser is die Jetten toch.
Zelfde niveau als Klaver, daar hebben we dus niks aan.
Helaas hebben we Jetten als minister.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 12 sep 2022, 20:53

Ik las net dat het kabinet van plan is om de schulden over te nemen van mensen die afgesloten dreigen te worden. Die zie ik al een tijdje aankomen. Men noemt dit echter koopkrachtreparatie. Hoe dan? Een dergelijk systeem bevoordeeld mensen die zichzelf in de problemen brengen ja. Zij zijn dan ook de enigen die hier koopkracht mee winnen. Voor hen die de rekening niet kunnen betalen doet het niets omdat ze nog steeds niet kunnen betalen. Degenen die wel hun rekening kunnen betalen schieten er ook niets mee op.

Echt top die regering. Geen bronaanpak maar symptoombestrijding met beloning voor slecht gedrag. Ik vind het ongelofelijk dat er nog mensen in geloven...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 12 sep 2022, 21:04

:post: Vitharr
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 14 sep 2022, 10:57

Ik las net dat Europa de winsten van zonne-,wind- en kernenergie af wil pakken en aan de consument wil geven. Er werd echter ook terloops opgemerkt dat onze elektriciteitsconsumptie met 10% moet dalen. Dat gaat niet als we van het gas af moeten en we door Hugo warmtepompen opgedrongen krijgen. Zouden we nu toch weer aan het gas moeten? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 14 sep 2022, 11:34

:hahaha: ;P! Vitharr
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 14 sep 2022, 12:00

Afbeelding

Brussel belooft 140 miljard tegen hoge energieprijzen.

Consumenten en kleine bedrijven die hun energierekening niet kunnen betalen krijgen binnenkort meer dan 140 miljard steun.
Dat geld komt uit tijdelijke belastingen op de overwinsten van zowel stroombedrijven als gas- en olieproducenten.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/brussel-be ... ~acc605e1/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 14 sep 2022, 12:06

Vitharr hieronder een artikel waar jij het over hebt.

Afbeelding


EU komt met fors energieplan: 10 procent stroom besparen, winstbelasting voor opwekkers.

STATE OF THE UNIONHet stroomverbruik in heel Europa moet 10 procent omlaag en 5 procent in de piekuren. Ook komt er een prijsplafond op de gasimport - hard nodig om de extreem hoge gasprijzen te tackelen - al heeft Brussel daarvoor meer tijd nodig. Dat zijn, samen met een winstbelasting op stroom en een solidariteitsbijdrage voor gas- en olieproducenten, de hoofdlijnen van het energiepakket dat Commissievoorzitter Ursula von der Leyen morgen naar buiten brengt.

Lees het volledige artikel via link :

https://www.ad.nl/buitenland/eu-komt-me ... ~a6d23157/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 14 sep 2022, 12:08

Bedankt Tammy!

Zoals het in het eerste bericht van Tam hierboven staat gaat het geld niet terug naar de consument maar naar het fonds waar schulden mee opgekocht worden. Je energierekening wordt dan voor een (nog groter) deel verkapte belasting.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 14 sep 2022, 12:19

Volgend jaar voert men maatregelen in die werken minder lonend maken, nu steekt men miljarden in een maatregel die het niet betalen van je rekening belonen en dan gaat men ook nog midden in een energietransitie van fossiel naar elektrisch het elektriciteitsverbruik terugdringen? Wat een waanzin...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 14 sep 2022, 12:47

Wederom :post:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie