De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De energiecrisis

Bericht door Witte wel » 25 nov 2022, 12:07

Vitharr schreef:
13 nov 2022, 09:28
Ik heb een spelletje met de energieleverancier van mijn vader gespeeld om het bedrog te ontmaskeren. Mijn vader heeft de eindafrekening in oktober ontvangen en daarmee hebben ze de laatste bewijzen voor hun oplichterij verschaft. Lees even aandachtig mee. :wink:

Mijn vaders periode loopt van oktober tot oktober. In het afgelopen jaar zijn 3x de tarieven verhoogd. De eindafrekening wordt echter bepaald op de meterstand van oktober vorig jaar en die van dit jaar. Daarom is in principe niet bekend wat je meterstand is op het moment dat een tariefverhoging plaatsvindt.

Wat de smeerlappen dus openlijk doen is je jaarverbruik delen door 365 dagen. Zo krijg je een gemiddeld dagverbruik. Vervolgens berekenen ze hoeveel dagen je een bepaald tarief hebt gehad en vermenigvuldigen dat met je gemiddelde dagverbruik. Dat zetten ze openlijk in de jaarafrekening.

Mijn vader had zijn piekverbruik in de winter, dus voor de tariefverhoging. Omdat niet zijn werkelijke verbruik, maar het daggemiddelde gebruikt wordt betaalt mijn vader dus een hoger tarief dan wat gold toen hij het product verbruikte. Aanzienlijk meer zelfs.

Nou ben ik niet dom en heb bewust gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf tussentijds de meterstanden door te geven. Daaruit blijkt overduidelijk dat ze te weinig tegen het goedkopere tarief hebben gefactureerd en veel teveel tegen het hogere tarief. Ik wil dit aan de kaak stellen en ben benieuwd wie hetzelfde op zijn jaarrekening ziet.

Het is eenvoudig te zien. Pak een jaarrekening en kijk of er een tariefverhoging opstaat. Tel het aantal dagen dat dit tarief voor jou gold. Deel vervolgens je jaarverbruik in kWh of m3 door 365, vermenigvuldig dat met het aantal dagen wat je net uit hebt gerekend en als de uitkomst gelijk is aan het verbruik waar ze in die periode mee rekenen dan wordt je bestolen.
Da's nu een goeie, ook ik ben er mee aan de slag gegaan.
Ik heb een variabel zakelijk contract bij de waterval en heb twee weken geleden een schrijven gehad dat per 1 januari de tarieven verhoogd worden. Ik heb ze vandaag gebeld en verteld over het schrijven en wat vragen gesteld. Ik vertelde dat ik de prijsverhogingen wel begreep en dat het prijsplafond nog niet helemaal rond was, dat snapte ik allemaal wel.

Mijn eerste vraag was of ik per 31 december een afrekening krijg, normaal krijg ik de jaarafrekening in mei, voor het afgelopen verbruik. Ik kreeg aanvankelijk het antwoord dat dit niet het geval is en dat de prijsverhoging gebaseerd is op een schatting van gebruik. Zo zijn in het verleden de wijzigingen altijd doorgevoerd en niemand heeft daar ooit iets van gezegd kreeg ik als antwoord. Ik zei toen dat dit niet klopt en niet eerlijk is en neer komt op diefstal. Omdat nu de tariefverhoging drastisch is, dan zou mijn energieverbruik van de voorgaande maanden meegenomen worden en ik nu dus in feite al het hogere tarief zou moeten afrekenen terwijl de consument denkt dat dit pas per 1 januari geldt. Dat is misschien bij een slimme meter wél het geval maar die heb ik niet, en velen onder mij ook niet, dus automatische registratie kan niet plaats vinden. De telefoniste vertelde mij dat zij deze vraag eigenlijk nooit kreeg waaruit ik op maak dat er maar weinig mensen zijn die zich hierover bekommeren.
Het vrouwtje ging even advies vragen op de achtergrond. Na een poosje kwam zij terug en vertelde mij dat het mogelijk is om per 31 december de meterstand door te geven en dat dan de waterval organisatie hiervan een schrijven toestuurt als bevestiging. Ik kan dat niet online doen maar moet telefonisch en daarna volgt de schriftelijke bevestiging per post.

Mijn tweede, en laatste vraag, was waarom deze optie niet vermeld staat in het toegezonden schrijven. Vele klanten met mij hebben met hetzelfde euvel te maken. Dat wist ze eigenlijk niet. We hebben deze inschattingsmethode al jaren toegepast, ook bij mij vanaf 2013, en daar heeft nooit iemand over gereclameerd vertelde ze mij. Ik vertelde dat het in het verleden vaak over een correctie van enkele centen per keer ging en dat wekt geen indruk maar dat nu de tariefverhogingen drastisch zijn en het toegepaste systeem nu in feite neer komt op diefstal. Men weet ook niet dat het zo gebeurd.
Zij kon mij daar geen duidelijk antwoord op geven maar herhaalde nog een keer dat ik met mijn contract de mogelijkheid had om per 31 december mijn meterstand op te geven, telefonisch, en dat dit dan verder door hun administratief geregeld en teruggekoppeld werd. Ik krijg dan geen afrekening maar de tariefwijziging wordt doorgevoerd. Ik krijg, zoals gebruikelijk, in mei mijn jaarafrekening.
Dat belooft wat.

Samenvattend komt het er op neer, en ik vermoed dat dit voor elke energiemaatschappij geldt, dat als de consument hiervan geen melding maakt hij door de energiemaatschappij benadeeld wordt en dat deze boven de huidige hoge winsten op de energie ook een extra inkomstenpost hierbij verkrijgen doordat er een administratief gekonkel wordt toegepast wat juridisch is ingedekt. Naderhand hier op terugkomen is niet mogelijk omdat het bewijs van de opgenomen meterstand dubieus wordt. Frauderen door een hogere meterstand op te geven kán, maar daarmee val je door de mand. De maatschappij weet exact wat je gemiddeld verbruikt per maand, al zeggen ze dat het een inschatting betreft. Al het verbruik wordt diverse keren gemeten, de netwerkbeheerder weet exact wie wat verbruikt en wanneer. Dat geldt voor gas en voor stroom.
Dus mensen, let goed op.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 25 nov 2022, 14:41

Is het niet zo bij een variabel contract dat je de variabele prijs betaalt over de periode waar het contract over gaat? Dus als het mogelijk is elke maand een ander tarief te krijgen dan geldt de prijs alleen over die maand.
Dus als bijvoorbeeld elke maand een nieuwe variabele prijs wordt berekend en je jaarlijks moet aftikken, dan staat er toch voor elke maand apart de daadwerkelijke prijs en de hoeveelheid afname op de factuur?
Als ze de laatste maand van het jaar de prijs met 1000% verhogen, dan geldt deze 1000% niet voor de andere 11 eerdere maanden, maar alleen voor de laatste maand.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De energiecrisis

Bericht door Witte wel » 25 nov 2022, 19:19

Nee, zoals ik omschreef per jaar en de variabelen worden ingeschat op verbruik historie. De energiemaatschappij heeft het recht de tarieven gedurende de contractperiode te wijzigen en hanteert dan een inschattingsmodel.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 03 dec 2022, 10:50

Afbeelding

EU-ban Russische olie mogelijk nieuw pijnpunt aan de pomp.

AMSTERDAM - De gedeeltelijke boycot op Russische olie die de Europese Unie maandag invoert kan voor extra ongemak aan de benzinepomp zorgen. Als een deel van de olie van de wereldmarkt wegvalt, drijft dat de prijzen voor aardolie op. Dat werkt door in de kosten voor benzine en diesel. Hoe hard de klap van het Europese embargo op tankerolie zal zijn, is volgens experts een groot vraagteken.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/financieel/247 ... an-de-pomp

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vraag me af wie hier het meeste last van heeft.
Poetin of wij die de boycot invoeren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 03 dec 2022, 11:34

Tammy schreef:
03 dec 2022, 10:50
Ik vraag me af wie hier het meeste last van heeft.
Poetin of wij die de boycot invoeren.
Wij.
We schieten ons hiermee wederom in de voet.
Putin verkoopt de olie nu gewoon aan een ander land waar wij het dan weer, net als het gas, duurder van kopen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 03 dec 2022, 11:53

Dat denk ik dus ook Fenna.
Al die sancties en Poetin is er nog steeds en de Russen ook nog in Oekraïne.
Men roept wel heel hard dat de oorlog niet gaat zoals Poetin het wilde maar de sancties tegen hem door ons gaat ook niet zoals we dachten.
Misschien tijd om wat minder hard te roepen en eens even goed de hersens te gaan gebruiken over hoe nu verder ?
Zonder dat ook anderen samenlevingen in elkaar donderen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 03 dec 2022, 17:25

Afbeelding

'Rusland wordt nauwelijks in portemonnee geraakt door boycot en prijsplafond.'

Maanden werd erover onderhandeld en gisteren was er dan eindelijk een akkoord in de Europese Unie: er komt een prijsplafond voor Russische olievaten die over zee worden verscheept. Het idee: Poetin hard raken in de portemonnee zodat hij de oorlog tegen Oekraïne moeilijk kan bekostigen. Goedbedoeld, zeggen deskundigen, maar zij schatten in dat de financiële schade voor Rusland in de praktijk beperkt is.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2454989-rusland- ... ijsplafond

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Er zijn er meer dus die zo denken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De energiecrisis

Bericht door Witte wel » 03 dec 2022, 18:04

Het einde van Europa is in zicht.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 03 dec 2022, 18:16

Witte wel schreef:
03 dec 2022, 18:04
Het einde van Europa is in zicht.
Lijkt hard die kant op te gaan.
Zal er niet rouwig om zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 04 dec 2022, 09:10

Afbeelding

Bij dreigende black-outs kunnen in Zwitserland rijverboden voor elektrische auto's worden afgekondigd. © ANP

De energievoorziening in de komende winter baart veel landen zorgen.
Ook Zwitserland bereidt zich voor op een mogelijke black-out en wil onder meer rijverboden voor elektrische auto’s toestaan.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/auto/eerste-rijverbod ... ~ab4b26ad/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Leuk dat elektrische rijden, er hoeft maar iets te gebeuren en het valt in elkaar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 04 dec 2022, 09:47

:rolfl:
Je zal maar naar een belangrijke afspraak moeten een stroomstoring hebben en je accu van je electrische auto is leeg.
Ben je mooi de sjaak.

Het is maar te hopen dat ze hulpverlenendediensten nooit met elektrische wagens laten rijden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De energiecrisis

Bericht door Tet » 04 dec 2022, 09:51

Als er een stroomstoring is kun je ook niet tanken bij de benzinepomp.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 04 dec 2022, 09:55

Tammy schreef:
04 dec 2022, 09:10
Leuk dat elektrische rijden, er hoeft maar iets te gebeuren en het valt in elkaar.
Doet mij denken aan een reclame van een verzekering, was de Ohra geloof ik, van een man die alles aan thuis had gedigitaliseerd.

Lampen aan en uit met de smartphone, garagedeur open met de smartphone, deur op slot met de smartphone, etc.

Komt zijn buurvrouw thuis en ziet hem voor zijn deur staan.
Zij draait haar deur gewoon met de sleutel open, maar hij komt zijn huis niet in omdat er een stroomstoring is.
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 04 dec 2022, 11:47

maar hij komt zijn huis niet in omdat er een stroomstoring is.
Oplossing. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 04 dec 2022, 13:07

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 05 dec 2022, 11:29

Elk nadeel heb zijn voordeel en de huidige mondiale energie problemen geeft een extra boost aan nieuwe ontwikkelingen en technieken die hopelijk uiteindelijk energie niet alleen goedkoper maar ook schoner maken.

Het is interessant om dit een beetje te volgen. Van miljarden projecten voor nieuwe methodes in kernenergie tot aan goedkope toepassingen voor consumenten.

Deze kwam ik tegen en is zeer interessant omdat deze niet alleen goedkoper is dan zonnepanelen maar ook meer opbrengt. Zodra zoiets beschikbaar is en betaalbaar is dit best een interessante mogelijkheid naast het hebben van zonnepanelen.


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 05 dec 2022, 11:48

Je bent me net voor. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De energiecrisis

Bericht door Fenna » 05 dec 2022, 12:07

Sympathiek ontwerp.
D'r is echter één nadeel, zowel dit systeem als windturbines hebben wind nodig en het waait niet altijd en dat is een pré om energie op te wekken.
De energieopbrengst is niet constant.
Voordeeltje lijkt mij dat dit systeem niet zo hevig aan slijtage onderhevig is als de windturbines die zodra het harder waait dan windkracht 4 al stilgezet worden omdat ze anders te hard slijten, dit ontwerp kan ook bij een stevige storm functioneren en het hakt vogels niet aan gort.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 05 dec 2022, 14:43

Een andere benadering van energie-efficiëntie neemt toe in New York City. Op het Pearson Court Square in Long Island City staan ​​drie strak ogende windturbines op het dak. De turbines zetten kinetische energie van de wind om in elektrische energie.



Weet dat er op fifth avenue er ook 1 staat, heb een keer een foto van geplaatst, kan het niet terug vinden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De energiecrisis

Bericht door Determinist » 05 dec 2022, 15:16

Fenna schreef:
05 dec 2022, 12:07
D'r is echter één nadeel, zowel dit systeem als windturbines hebben wind nodig en het waait niet altijd en dat is een pré om energie op te wekken.
Dat klopt inderdaad.

Wat ik zover van deze technologie begrepen heb en verrassend innovatief is dat dit gebruik maakt van een soort van "wet der communicerende vaten"-achtig ontwerp waarbij de lucht die opgestuwd wordt door het gebouw als aanjager wordt gebruikt voor de wind die horizontaal wordt opgevangen en deze versterkt. Het zogenaamde Venturi effect.
Aangezien gebouwen altijd wind zelf opwekken door de wind die tegengehouden wordt over het gebouw te laten lopen kan je deze "stroom" inzetten om bij veel minder horizontale wind dezelfde kracht te laten ontwikkelen. Dit is knap verzonnen.

Uiteraard zijn dit oplossingen in combinatie met. Past prima met zonnepanelen voor die momenten dat er zon is en bij slechter weer en daarmee minder/geen zon maar wel meer kans op wind.
De perfecte dag zou dan een strakke blauwe lucht zijn met flink wat wind.

Plaats reactie