De energiecrisis

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 16 sep 2022, 04:09

Afbeelding

Kamer kritisch op minister Jetten: ’Er is dus geen plan’.

DEN HAAG - Het blijft nog vaag en onduidelijk of dit jaar extra maatregelen kunnen worden genomen om de energierekening te dempen. Energieminister Rob Jetten kon de Tweede Kamer donderdagavond niet geruststellen. Wel belooft de D66-minister tijdens een urenlang debat over de energiecrisis extra klimaatmaatregelen nu de kolencentrales weer zijn opgepookt.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3895928 ... -geen-plan

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Het is toch verschrikkelijk dat we zitten opgescheept met dit klimaatdrammig joch in deze crises.
Jetten is alleen maar bezig met onrealistische klimaatdoelen en verder niks.
Wat een sukkel is het toch.
De mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan aan meer klimaatregelingen die deze postzegel op de wereldbol niet gaat bewerkstelligen om een verschil daarin te maken.
Om redenen die ik al genoeg heb beschreven.

Stuur dit joch naar huis, Nederland zit niet te wachten op dit figuur.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De energiecrisis

Bericht door herman50 » 16 sep 2022, 09:53

nou daar zeg je wat Tammy, mensen hebben wat anders aan hun hoofd.........

Groeiend aantal boekingen verrast ANVR ...--.Crisis of niet, we gaan gewoon op vacantie .-!-.,, AD vanmorgen..
kijk naar TV,, die meute op vliegveld ... zijn die ook niet aan het drammen??,,
dan vraag ,, is er iemand die in °rond Maart /April wist dat er zo´n bloedhete zomer kwam??. . dus -je snapt het al- mijn vraag weet iemand wat voor winter we krijgen ??
en je het wel gelijk , want Nederland zit weer te wachten op mensen met een politieke achtergrond!!, maarja
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 16 sep 2022, 10:06

Waarom zijn mensen die gelukkig wel op vakantie kunnen drammers volgens jou Herman50 ?
Ik zie dat helemaal niet zo.
Schiphol is een puinhoop door slecht beleid, daar hebben de vakantiegangers niks mee te maken.

Je andere zinnen begrijp ik niet wat je daarmee bedoelt.
Het gaat over gasleveringen enz, niet hoe warm of koud het word.
Gasleveringen waar we grote problemen mee hebben omdat we ons zijn gaan bemoeien met de oorlog tussen Poetin en Zelensky.
De oorlog die niet de onze was maar nu wel.
Waardoor miljoenen mensen in de shit komen te zitten.

En waardoor klimaatdrammers als dat joch Jetten zijn kans schoon ziet om die klimaatregelingen er nu doorheen te drukken.
Het gaat hem niet om de burgers maar om zijn onrealistisch naief wereldbeeld waarin Nederland volgens hem de opwarming kan tegenaan .
Dat is waar ik kwaad om ben Herman50, want dat is wat er momenteel gaande is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 16 sep 2022, 10:56

Afbeelding

EU-president wil banden aanhalen met Arabische landen om energie.[//b]

BRUSSEL - De voorzitter van de raad van regeringsleiders Charles Michel wil de banden aanhalen met Saoedi-Arabië, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en Algerije als deel van een oplossing voor de energiecrisis. Deze landen kunnen volgens hem meer energie leveren aan de Europese Unie, dat onafhankelijk wil worden van Russische gas- en olieleveranties.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8743577 ... om-energie

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De manier waarop deze Charles Michel het goed probeert te praten over die belabberde mensenrechten is compleet lachwekkend.
Hoe krijgt hij het uitgesproken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 16 sep 2022, 12:18

De manier waarop deze Charles Michel het goed probeert te praten over die belabberde mensenrechten is compleet lachwekkend.
Hoe krijgt hij het uitgesproken.
Daar hebben phatische leugenaars geen enkele moeite mee.
Kijk maar naar die psychopaat, die hier de leiding in handen heeft.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 16 sep 2022, 12:21

Ja inderdaad Univers.
Wat een wereld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De energiecrisis

Bericht door Witte wel » 16 sep 2022, 13:48

Tammy schreef:
16 sep 2022, 10:56
EU-president wil banden aanhalen met Arabische landen om energie.
Daar is Rusland al lang mee bezig via BRICS. De EU pist naast het potje.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 16 sep 2022, 14:10

De EU pist naast het potje.
Moeten ze beter sturen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De energiecrisis

Bericht door Tammy » 18 sep 2022, 14:03

Topoverleg over maatregelen voor energierekening.[/img]

DEN HAAG - De top van het kabinet en fractievoorzitters van de coalitiepartijen komen zondagmiddag bij elkaar om te overleggen over maatregelen voor de stijgende energierekening.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5690811 ... ierekening

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De energiecrisis

Bericht door univers » 18 sep 2022, 14:07

De top van het kabinet en fractievoorzitters van de coalitiepartijen komen zondagmiddag bij elkaar
Moeten ze geen voetballen kijken ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 15:01

Heeft er hier iemand eigenlijk al zo'n hoge rekening gehad? Ik kan het namelijk niet helemaal volgen. Ik ken nog helemaal niemand die 1500 per maand moet betalen. En ik vraag me af waarom niet?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De energiecrisis

Bericht door taigitu » 18 sep 2022, 15:09

Vitharr schreef:
18 sep 2022, 15:01
Heeft er hier iemand eigenlijk al zo'n hoge rekening gehad? Ik kan het namelijk niet helemaal volgen. Ik ken nog helemaal niemand die 1500 per maand moet betalen. En ik vraag me af waarom niet?
Ik heb gewoon mijn maandelijkse "donatie" gedaan en de volgende wordt hoger, een verdubbeling van het het nog huidige bedrag.
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen, maar er zou een verrekening kunnen komen per maand die is gebaseerd
op het fluctuerende bedrag van die maand, of weken/dagen. Ik wacht nu om te zien hoeveel er komende maand wordt afgeschreven.
Maar misschien blijft het bedrag nu maandelijks de verdubbeling van het vorige maandbedrag en wordt er na een jaar een totale
jaarafrekening, zoals gebruikelijk was. Ik ben wel nieuwsgierig. Zou het iets te maken kunnen hebben dat ik al jaren vaste klant ben?
Ik heb ook nog van niemand zo'n hoog bedrag gehoord.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 15:55

Net als bij Corona zet de media ons op het verkeerde been. Jouw 'maandelijkse donatie' is het voorschot. Jij krijgt dus net als wij een jaarafrekening. Stel dat jij de verdubbeling niet kan betalen. Dan heb je volgens de media een betalingsachterstand. Dit is feitelijk onjuist. Een betaalachterstand ontstaat pas als je de jaarrekening niet kan betalen. Een collega van mij had de pech dat zijn energieleverancier om viel. Dan ben je al je betaalde voorschotten kwijt en moet je nog een keer betalen aan je nieuwe leverancier. Daarom betalen wij een minimaal voorschot van 50,- per maand en sparen de rest van het voorgestelde bedrag zelf per maand. Dit wordt door de media nu ook een betalingsachterstand genoemd.

Volgens de media komt de een na de ander in de problemen omdat de maandelijkse 'energierekening' zo veel is gestegen. Dit blijkt echter het voorschot te betreffen, de rekening komt nog. Dat een voorschot een rekening genoemd wordt vind ik eng. Nederland lijkt er massaal in te trappen. Het lijkt of staat en media de energiemaatschappijen helpen om massa's geld bij burgers weg te trekken middels het voorschot. Ze vertellen allemaal hetzelfde onjuiste verhaal immers en iedereen die ze interviewen lijkt hier in te trappen.

Heb jij variabele tarieven Taigitu? In je contract staat hoe vaak die aangepast mogen worden. Meestal is dit 2 keer per jaar. Wat jij beschrijft lijkt op zo'n aanpassing. Jouw tarieven zijn dan in een half jaar verdubbeld. Hierdoor moet je voorschot ook verdubbelen om dekkend te blijven. Wat jij beschrijft is wat ik ook verwacht. Maar hoe iemand van 200 naar 1500 gaat kan ik alleen verklaren door een absurd hoog verbruik in combinatie met het aflopen van een vast contract of door een energieleverancier die absurde voorschotten vraagt om te voorkomen dat hij failliet gaat door de mensen die hun rekening niet kunnen betalen.

De regering ramt de onderkant van de werkenden namelijk bewust de armoede in met hun compensatieplan voor 2023. Vandaar misschien het crisisoverleg vandaag want dinsdag moet dat gedrocht gepresenteerd worden...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 18 sep 2022, 16:41

Nog beter, ik heb mijn eerste voorschot betaald van boven de 100 euro dit jaar variabel contract, voor gas heb ik met vaste contract nog teruggetrokken, niet voor elektriciteit ondanks zonnepanelen...snapte dat niet zo goed, tot me tijdens een debatprogramma op tv ter ore kwam hoe de elektriciteitsprijs aan de gasprijs werd gekoppeld en dat daardoor de voorschot of eindafrekeningen zo hoog werden...
Nu de oorspronkelijke elektriciteitsmeters niet meer gemaakt worden, gaan die op termijn dienen vervangen te worden door elektronische op afstand leesbaar meters...
In dat verband moet je zelf een aanvraag doen bij de leverancier in kwestie om een maandelijkse afrekeningsfactuur te krijgen op die manier kun je facturen betalen die gekoppeld zijn aan het werkelijk verbruik, maar de meeste huishoudens kennen niet die mogelijkheid, totdat hun oude meters vervangen worden, want de afrekening is gebaseerd op het werkelijk jaarlijks verbruik (meterstanden doorgeven) en zijn daarom de voorschotten een inschatting van een vermoedelijk maandelijks verbruik, dan is de kwestie dat het jaarlijks verbruik recht geeft op teruggave of niet.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 16:49

Maar Kristof, als je per maand je verbruik betaalt is je rekening in de winter astronomisch!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 18 sep 2022, 17:23

Het is in de winter bij België meestal nog een eindafrekeningsperiode in november, maar de afrekeningsmethode per maand baseer je op het werkelijk verbruik dat betekend dat je begin tot eind van die maand nog een relatief verbruik kunt hebben, noteer gerust je begin en eindstanden van elke maand en reken het verschil uit, let wel enkel voor elektronische meters die op afstand kunnen uitgelezen worden, met de traditionele meters is dat ondoenlijk om er een maandelijkse afrekenfacturen voor te vragen als je elke maand 2 x de standen dien door te geven, beter is zelf de meterstanden te noteren en toets het verschil af aan wat je aan voorschotfacturen betaald, meestal zal je te weinig betalen per kwh dat je in die maand hebt verbruikt, er staat een duidelijk kwhprijs op je facturen.
In mijn geval heb ik 1 factuur voor gas en elektriciteit (zonnepanelen compenseren grotendeels al mijn verbruik).
Ik ga dat voor de komende maanden zelf eens nachecken op basis van de laatste eindafrekening, hierop mag je even de btw dat je daarop betaald negeren...
Ik weet enkel dat er nog veel traditionele meters zijn met draaiende schijf, het is daar dat er addertjes zijn waarop men inschat hoeveel je per maand verbruikt en dat is enkel via de eindafrekeningen dat jaarlijks onder of overschat zijn geweest, in geval van onderschatting heb je inderdaad astronomische bedragen, integendeel als je net te veel betaald zou je terugbetaald worden van het bedrag dat je te veel hebt betaald.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 17:33

Ik ben gewend om mijn energieverbruik maandelijks bij te houden. Maar wat ik bedoel is dat door verwarming het energieverbruik 's winters veel hoger ligt dan 's zomers. Als je zonnepanelen hebt wordt dat verschil nog groter. Als je dan maandelijks je werkelijke verbruik betaalt heb je in de winter een rekening die ruwweg 3x zo hoog is als nu een gemiddeld maandvoorschot. In NL horen we voorschotbedragen van 1500 euro per maand. In de winter zou je dan een werkelijk verbruik van 4500 euro per maand krijgen. Dat is toch niet te doen?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De energiecrisis

Bericht door Kristof Piessens » 18 sep 2022, 17:49

Oke, dat begrijp ik wel, dan is de bron de elektriciteit (kwh) of gas (m3) exuberant omhoog gegaan en niet in proportie met de werkelijke productieprijs/kost, dat hebben ze ook aangehaald...

De manier om dat te temperen is eventueel wel de lente/zomer periode toch het dubbele/drievoudige reeds te betalen dan compenseer je de winterperiode immers met iets lagere facturen...maar veel hangt af van bij welke leverancier je aangesloten bent ?

In feite zou je inderdaad een gespreide betalingswijze moeten zoeken, maar als de prijzen stijgen kun je nog een meevaller hebben op je eindafrekening...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De energiecrisis

Bericht door taigitu » 18 sep 2022, 18:08

Vitharr schreef:
18 sep 2022, 15:55
Net als bij Corona zet de media ons op het verkeerde been. Jouw 'maandelijkse donatie' is het voorschot. Jij krijgt dus net als wij een jaarafrekening. Stel dat jij de verdubbeling niet kan betalen. Dan heb je volgens de media een betalingsachterstand. Dit is feitelijk onjuist. Een betaalachterstand ontstaat pas als je de jaarrekening niet kan betalen. Een collega van mij had de pech dat zijn energieleverancier om viel. Dan ben je al je betaalde voorschotten kwijt en moet je nog een keer betalen aan je nieuwe leverancier. Daarom betalen wij een minimaal voorschot van 50,- per maand en sparen de rest van het voorgestelde bedrag zelf per maand. Dit wordt door de media nu ook een betalingsachterstand genoemd.
Mijn maandelijkse donatie is inderdaad gewoon mijn maandelijkse termijn.

Energieleverancier:
"In de berekening van het nieuwe termijnbedrag is voor stroom, gas en warmte rekening gehouden met 9% btw voor de periode van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022."

Mijn nieuwe termijnbedrag is nu 96,= euro per maand. Ik krijg ieder jaar meestal geld terug, ook over het afgelopen half jaar.
Ik heb een vast contract en ik heb geen melding van hoe of wat ze doen over de komende 6 maanden,. Of ik heb niet goed gekeken, zou ook kunnen.
Wel staat het blok flats waar ik in woon in de steigers omdat er geïsoleerd wordt, zonnepanelen voor de verwarming.... dus minder verbruik komt er aan.
Vitharr schreef:
18 sep 2022, 15:55
Heb jij variabele tarieven Taigitu? In je contract staat hoe vaak die aangepast mogen worden. Meestal is dit 2 keer per jaar. Wat jij beschrijft lijkt op zo'n aanpassing. Jouw tarieven zijn dan in een half jaar verdubbeld. Hierdoor moet je voorschot ook verdubbelen om dekkend te blijven. Wat jij beschrijft is wat ik ook verwacht. Maar hoe iemand van 200 naar 1500 gaat kan ik alleen verklaren door een absurd hoog verbruik in combinatie met het aflopen van een vast contract of door een energieleverancier die absurde voorschotten vraagt om te voorkomen dat hij failliet gaat door de mensen die hun rekening niet kunnen betalen.

De regering ramt de onderkant van de werkenden namelijk bewust de armoede in met hun compensatieplan voor 2023. Vandaar misschien het crisisoverleg vandaag want dinsdag moet dat gedrocht gepresenteerd worden...
Ik vind het triest dat mensen zo onder spanning worden gezet door deze regering. Je kan eigenlijk nergens 100% op meerdere, beloofde, dingen rekenen.
En door die hoge bedragen die je hoort wordt je toch gek als je toch al bijna niet rond kan komen en een gezin hebt.
En als je daarbij optelt dat Nederland het meeste betaalt voor gas? Waar gaat ons eigen gas allemaal naar toe?
Kunnen ze daarvan niet enkele kranen half dicht draaien en het aan onze eigen mensen leveren voor eerlijke bedragen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De energiecrisis

Bericht door Vitharr » 18 sep 2022, 18:37

Dat is dus exact waar ik mee worstel. De hoge bedragen die je hoort kan ik niet verklaren. Ik zou graag weten waar die door ontstaan.

Er gebeuren hele gekke dingen Taigitu. Neem het 'prijsplafond' wat als redmiddel genoemd wordt. Bij ieder voorbeeld wat ik zie gaan alleen gasverbruikers er voordeel van hebben. Iedereen die verduurzaamd heeft en daardoor van gasverbruik naar elektriciteit is verschoven valt buiten de boot. Dat is heel raar.

Maar nog even over je contract. (Vergeef me mijn nieuwsgierigheid!) Je schrijft dat je een vast contract hebt. Dat hebben wij ook. Maar binnen een contract heb je vaste en variabele tarieven. De hardste klappen vallen bij mensen die vaste tarieven hadden en aan het eind van hun looptijd zijn. Dan ga je namelijk over op variabele tarieven. Het is dus wel interessant om te weten of bij jou de klap nog komt doordat je vaste tarieven hebt of dat je, net als wij, al in de variabele tarieven zit.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie