Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 13:01

Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

2 september 2022


Een nieuwe studie suggereert voorzichtig dat langdurige blootstelling aan blauw licht het biologische verouderingsproces weleens zou kunnen versnellen.


Gedurende de dag worden we vrijwel voortdurend blootgesteld aan blauw licht. Zo zijn apparaten zoals smartphones, tablets, computermonitoren, laptops
en televisies uitgerust met een LED-scherm – en die stralen blauw licht uit. Onderzoekers hebben nu voorzichtig bewijs gevonden dat dit weleens
een behoorlijke aanslag op je lichaam kan zijn. Zo toont een nieuwe studie aan dat blauw licht een schadelijk effect heeft op een breed scala aan cellen,
wat er in ieder geval bij fruitvliegjes voor zorgt dat ze sneller verouderen.

Wat is blauw licht?
Blauw licht maakt deel uit van het zichtbare lichtspectrum. In vergelijking met de rest van dat spectrum heeft het zeer korte hoogenergetische golflengten.
Blauw licht is afkomstig van verschillende bronnen. Denk bijvoorbeeld aan de zon maar ook aan je laptop of telefoon. Uit eerder onderzoek is al eens gebleken
dat het de afscheiding van melatonine onderdrukt. Het wordt dan ook gezien als een oorzaak van sommige slaapstoornissen.

Lees verder via de link:
https://scientias.nl/het-blauwe-licht-v ... -je-denkt/

Het is jammer dat artikel van Scientias niet duidelijk aangeeft dat we blauw licht ook nodig hebben voor onze gezondheid.
Ik gebruik blauw licht als ik mezelf behandel, namelijk met kleurenlichttherapie.
Hiervoor heb ik onderstaand apparaat wat ik eventueel gewoon op mijn arm of been op de pijnlijke plek kan leggen voor 15 minuten.
En mijn ervaring is dat de pijn inderdaad minder wordt. Dat kan ik dan herhalen totdat de pijn weg blijft.
Blauw kan o.a. ook gebruikt worden voor: hoge bloeddruk, brandwonden, hartklachten (nerveuse), hoofdpijn, koorts, nerveusiteit, pijn en meer.....
Het mooie van dit apparaat is dat je kleuren ook kan mengen en/of het laten knipperen van de ledlampjes is ook mogelijk.
Helaas is dit apparaat niet meer in de handel. Gelukkig heb ik er ooit een paar gekocht bij het Kruidvat omdat ze uit de handel gingen.
Maar er zijn tegenwoordig meerdere apparaten in de handel.

Afbeelding
Dit blauwe licht heeft een golflengte van 440-495 nanometers.
Volgens Einstein's theorie van de kwantummechanica is licht energie die uit golven bestaat. Hierbij heeft elke kleur een bepaalde golflengte.
Blauw heeft dus invloed (volgens de handleiding bij het apparaat) Bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid. Teveel blauwe energie kan worden afgebroken door oranje.
(Uit de handleiding)

We hebben blauw licht nodig in ons leven


Huub Van den Eertwegh - juli 8, 2021

Er bestaat behoorlijk wat controverse over blauw licht. In het verleden hebben we hier als eens aandacht aan besteed in een voorgaand artikel. Feit is en blijft dat we blauw licht nodig hebben in ons leven. We zijn immers al sinds de oertijd geprogrammeerd om wakker te worden bij het opkomen van de zon, en het slapen gaan wanneer het donker wordt.

Wakker worden en gaan slapen wordt enorm sterk beïnvloed door de hoeveelheid licht die onze ogen opnemen. Het blauwe spectrum van het daglicht, 460 – 480 nanometer om precies te zijn. Het blauwe licht zorgt ervoor dat de aanmaak van cortisol in de ochtend en overdag wordt gestimuleerd en de aanmaak van het nachthormoon melatonine in de avond en ’s nachts wordt geremd. Het energie hormoon cortisol geeft ons lichaam een seintje dat de dag gaat beginnen en dat lichamelijke processen moeten opstarten. In de ochtend krijgen we bijvoorbeeld honger en moeten we vaak naar het toilet.

Het blauwe deel van het zonlicht heeft een stimulerend effect op de aanmaak van het energie hormoon cortisol en remt dus deaanmaak van het nachthormoon melatonine. Blauw licht in de avond echter kan het slaap- waakritme verstoren. Lastig als je wilt slapen maar juist handig als je nachtdienst hebt of bij het verminderen van jetlag bij intercontinentaal reizen naar het Westen.Bescherm dus je ogen als de zon te fel is maar probeer ook, met name in de ochtend, voldoende daglicht op te nemen om het slaap/waak ritme te ondersteunen.
https://www.propeaq.com/nl/we-hebben-bl ... ons-leven/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Witte wel » 02 sep 2022, 14:10

Moeten we nu een brilletje kopen?
Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Tet » 02 sep 2022, 14:12

taigitu schreef:
02 sep 2022, 13:01

Blauw heeft dus invloed (volgens de handleiding bij het apparaat) Bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid. Teveel blauwe energie kan worden afgebroken door oranje.
(Uit de handleiding)
Wie verzint dit?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 15:14

Tet schreef:
02 sep 2022, 14:12
taigitu schreef:
02 sep 2022, 13:01

Blauw heeft dus invloed (volgens de handleiding bij het apparaat) Bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid. Teveel blauwe energie kan worden afgebroken door oranje.
(Uit de handleiding)
Wie verzint dit?
Hoezo verzinnen? Het is een bewezen werkelijkheid.
De zon bestaat uit verschillende kleuren en één ervan is blauw.
Als je in de zon loopt absorb je de kleuren van de zon, zoals je huid verkleurt als je langer in de zon blijft.
Zo absorb je lichaam blauw licht en als je dat doet op een plek waar je pijn hebt (blokkade in je systeem)
dat werkt het blauwe licht daar op. Zoals het die plek doet afkoelen, kracht gevend en harmoniërend.
Ikzelf gebruik, indien nodig, al jaren kleurenlichttherapie.
Het licht van de zon lijkt wit te zijn, of kleurloos.
Maar eigenlijk is het licht opgebouwd uit allerlei kleuren.
Dit zie je heel goed bij een regenboog.
Dan valt het licht uiteen in verschillende kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet.
Maar om het voor jou iets meer wetenschappelijks te duiden..... Baby's die worden geboren en een gelige huid hebben
bij, of vlak na de geboorte gaan in het ziekenhuis direct onder de blauwe lamp. Daar blijven ze tot de gele kleur is verdwenen.
En die gele kleur geeft aan dat ze geelzucht hebben en door de werking van blauw licht verdwijnt dat.
En ik weet dit door ervaring, één van mijn zoons werd namelijk geboren met een gelige huid. Dus een paar dagen onder de blauwe lamp.
De enorme invloed van licht op je gezondheid

Wanneer de blaadjes van de bomen vallen en de dagen steeds korter worden, beginnen veel mensen zich steeds vermoeider te voelen. Ze krijgen een winterdip of zelfs een winterdepressie. De grote boosdoener is daglicht, of liever gezegd het gebrek hier aan. Lees alles over de enorme invloed van licht op je gezondheid én hoe je de komende maanden energiek doorkomt.

Onze ogen gaan hetzelfde om met licht van een Ipad om als van de zon
Wij zijn niet gemaakt om te vliegen, om twintig hoog te wonen of met een vriend in Nieuw-Zeeland te bellen. Ook zijn we niet gemaakt om wakker te zijn als de zon niet schijnt. Toch hebben we dat allemaal onder de knie. En daarvan is de beheersing van licht misschien nog wel de belangrijkste. Dankzij (kunst)licht kunnen we veel meer op één dag: van langer werken tot socializen.

Er is echter wel een probleem.
De evolutie heeft het menselijk lichaam namelijk zo geprogrammeerd dat het licht gelijk stelt aan ‘wakkerheid’.
Onze ogen gaan op dezelfde manier met het intense blauwe licht van een Ipad om als dat van de middagzon.
https://www.pfizer.nl/article/de-enorme ... gezondheid
Vroeger konden mensen, die last kregen van somberheid/depressie als de herfst begon, naar het ziekenhuis waar ze behandeld
werden met een daglichtlamp. Maar ook nu zijn deze behandelingen nog gewoon praktijk.
Ook ik heb die lamp omdat ik hier last van heb. Gewoon even een half uur zitten lezen in het licht van die lamp
en ik kreeg geen last van somberheid. Hoe simpel wil je het hebben....


Lichaam en gezondheid

Het zonnelicht geeft onze biologische klok een bepaald bioritme mee. Dit bioritme regelt de lichaamstemperatuur, bloeddruk, hartslag en hormoonspiegel.
Het zonlicht speelt een belangrijke rol in de overgang van jaargetijden zoals zomer en winter. De hoeveelheid energie die we nodig hebben
om een normaal functioneren veranderd dan. Dit is te merken aan eetlust, voortplantingsdrift, slaap en weerbaarheid.
Licht zorgt bijvoorbeeld voor de aanmaak van vitamine D. Niet alleen een dosis wit licht (zon) zorgt voor stimulering, ook licht in verschillende kleuren.

In de kleurentherapie wordt ieder gewenst lichaamsdeel door kunstmatig licht bestraalt volgens een specifiek kleurenrecept. V
oor sommige kunnen deze beweringen als mystiek en controversieel overkomen. Toch dienen zij zich te realiseren dat kleurentherapie 'herontdekt' is
al in de Griekse oudheid en bij nog oudere volkeren zoals de Egyptenaren en Chinezen werd licht en kleurentherapie toegepast vanwege de heilzame werking.
Yoga en meditatieve levenswijze uit India benutten de kracht van licht en kleur. Om ontvankelijk te worden voor de kleuren/lichttherapie zal
een eventuele aanwezige vooringenomenheid van geest aan de kant moeten worden gezet door kennis te nemen van de kracht en werking van licht en kleuren.
Kleuren zijn effectief op elk niveau. Niet alleen op spiritueel en geestelijk niveau maar ook op fysiek niveau.
Enz.....
(Handleiding)


Lees: https://www.umcg.nl/-/lichttherapie-bij-winterdepressie


Dus verzonnen.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 15:22

Witte wel schreef:
02 sep 2022, 14:10
Moeten we nu een brilletje kopen?
Die keuze is geheel aan jou.
Misschien kan je er een even lenen om het uit te testen?

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Tet » 02 sep 2022, 15:26

Ja maar wie verzint al de wonderlijke eigenschappen zoals: bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid, bij de kleur blauw?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Witte wel » 02 sep 2022, 15:52

Tet schreef:
02 sep 2022, 15:26
Ja maar wie verzint al de wonderlijke eigenschappen zoals: bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid, bij de kleur blauw?
De verkoper van het apparaat Tet. Dat licht effect heeft op het welzijn van de mens mag duidelijk zijn maar dit is gewoon verkooppraat.
taigitu schreef:
02 sep 2022, 15:22
Misschien kan je er een even lenen om het uit te testen?
Volgens de site, advertentie, moet je die kopen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 16:17

Tet schreef:
02 sep 2022, 15:26
Ja maar wie verzint al de wonderlijke eigenschappen zoals: bezinning, overdenking, meditatie, opoffering, plichtsbetrachting, harmonie,
rust, logica, afstandelijkheid, helderheid, koel, kracht en frisheid, bij de kleur blauw?
Omdat dat mensen die zichzelf of door anderen behandeld worden, is dat te ervaren.
Ik gebruik blauw voor pijn en als ik dan bv. de nacht door kan maken zonder wakker te liggen van de pijn
dan ontstaat daar een prettig gevoel bij, of door. En vanuit dat prettige gevoel kan ik
wel afstand nemen van een situatie die me bezwaarde waardoor ik niet blij kon zijn.
Door pijnvrij te zijn, je kan het ook 'bevrijd voelen' noemen, ben ik mezelf weer.
En vanuit die vrijheid kan je emoties voelen die hierboven beschreven staan. Je komt weer thuis bij jezelf.
Zo kan je dat vertalen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 16:19

Witte wel schreef:
02 sep 2022, 15:52
taigitu schreef:
02 sep 2022, 15:22
Misschien kan je er een even lenen om het uit te testen?
Volgens de site, advertentie, moet je die kopen.
Ik denk dat er ook wel brillenwinkels zijn die ze hebben liggen en je ze even kan proberen?
Deze bij voorbeeld: https://www.eyewish.nl/brillen/blauw-licht-filter-bril
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Tet » 02 sep 2022, 16:22

Ik ben blij voor je dat je er baat bij hebt. ;P!
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Witte wel » 02 sep 2022, 19:02

taigitu schreef:
02 sep 2022, 16:19
Ik denk dat er ook wel brillenwinkels zijn die ze hebben liggen en je ze even kan proberen?
Deze bij voorbeeld: https://www.eyewish.nl/brillen/blauw-licht-filter-bril
Maar dat is niet diegene die je aanbeveelt. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 02 sep 2022, 20:01

Witte wel schreef:
02 sep 2022, 19:02
taigitu schreef:
02 sep 2022, 16:19
Ik denk dat er ook wel brillenwinkels zijn die ze hebben liggen en je ze even kan proberen?
Deze bij voorbeeld: https://www.eyewish.nl/brillen/blauw-licht-filter-bril
Maar dat is niet diegene die je aanbeveelt. :wink:
Als je vind dat je een bril moet kopen dan zal je zelf moeten onderzoeken bij bijvoorbeeld
een brillenwinkel. Ik beveel niemand aan. Het gaat mij om de uitleg over wat blauw licht met je doet.
Dat deze site ook brillen verkoopt is handig omdat daardoor de info wat duidelijker kan zijn, juist
omdat ze gebruik van de verschillende brillen kunnen uitleggen. Als jij denkt een bril nodig te hebben
dan kan je je verder oriënteren zowel on-line of een winkel. Een winkel lijkt me handig omdat je dan
een bril kan opzetten en eventueel daardoor een werkelijk verschil kan ervaren. En niet direct verplicht
bent om er een te kopen. Je 'kan er dan nog een nachtje over slapen'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door Witte wel » 03 sep 2022, 01:17

Ik refereerde niet naar eyewish maar naar je eerste link, propeaq.com.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het blauwe licht van je laptop of telefoon is mogelijk schadelijker dan je denkt

Bericht door taigitu » 03 sep 2022, 10:26

Witte wel schreef:
03 sep 2022, 01:17
Ik refereerde niet naar eyewish maar naar je eerste link, propeaq.com.
Ik beveel niets aan, maar op die site wordt aangegeven dat we blauw licht nodig hebben.
En daar gaat het me om. Voor schadelijk blauw licht zijn er dus brillen tegenwoordig,
maar daar maak ik geen reclame voor. Dat er tegenwoordig die oplossing is als je
een probleem hebt met blauw licht is extra info in deze.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie