Omtzigt wil informatie over geheimzinnige gascontracten: "Prijzen zijn hier hoger dan in andere landen terwijl we intern

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Omtzigt wil informatie over geheimzinnige gascontracten: "Prijzen zijn hier hoger dan in andere landen terwijl we intern

Bericht door taigitu » 16 sep 2022, 17:49

Omtzigt wil informatie over geheimzinnige gascontracten: "Prijzen zijn hier hoger dan in andere landen terwijl we interne gasmarkt hebben"

13 september 2022 - Bart Reijmerink

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt wil van de ministers Sigrid Kaag en Rob Jetten weten welke partijen 90 procent van onze gaswinning opkopen.
Volgens Omtzigt is het ongekend dat de gasprijs in Nederland hoger ligt dan in landen zoals Spanje en Duitsland,
terwijl Nederland zelf enorme hoeveelheden gas uit de grond haalt.

Het jaarlijkse gasverbruik van Nederland bedraagt zo'n 40 miljard kuub.
Ongeveer de helft van deze hoeveelheid haalt Nederland ieder jaar uit eigen bodem.
20 miljard kuub aan gas wordt uit de gasvelden in de Noordzee, de Waddenzee en in Groningen gehaald.

Echter gaat 90 procent hiervan direct naar het buitenland, maar niemand weet exact naar welke landen of welke buitenlandse partijen.
Dit omdat de contracten geheim zijn. Pieter Omtzigt eist van ministers Jetten en Kaag transparantie.
Hij wil dat de contracten op tafel komen te liggen.

"Ik wil die contracten op tafel binnen 48 uur.
Wie koopt dat gas en tegen welke prijs? Want voorzitter, de belangrijkste taak van de minister van Financiën is de inflatie laag houden.
13 procent inflatie. En de inflatie hier wordt vooral veroorzaakt door de stijgende energieprijzen.
En die energieprijzen zijn bij ons 30, 40 procent hoger dan in landen als Spanje, Griekenland, Frankrijk en Duitsland.
Terwijl we een interne gasmarkt hebben.
Kan iemand mij uitleggen waarom de huishoudens in Nederland 30 tot 40 procent meer betalen?"

Lees verder via de link:
https://nieuwrechts.nl/89538-omtzigt-wi ... rkt-hebben
Het is toch raar dat er niet bekend is wie de partijen zijn die ons gas kopen wat de Nederlander in de geldproblemen duwt?
Waarom moet dat geheim zijn en gehouden worden?
Wie heeft dit mede veroorzaakt....? Weer een partijtje stiekem regelen geweest...., met wat voor voordeel en voor wie?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Omtzigt wil informatie over geheimzinnige gascontracten: "Prijzen zijn hier hoger dan in andere landen terwijl we in

Bericht door Fenna » 16 sep 2022, 19:24

Ik weet wel dat Duitsland, Italië, België en Frankrijk gas van ons afnemen voor een veel lager tarief dan wat wij betalen, maar exacte bedragen per kuub weet ik niet.
Wat wel verschil maakt is dat wij veel meer heffingen hebben dan de landen die het gas van ons afnemen.

Het is van de zotte dat ze over de grens minder betalen voor ONS gas dan wij terwijl wij op de gasbel zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie