Onbegrip om slavernijexcuses

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 04 nov 2022, 02:59

Afbeelding

Onbegrip om slavernijexcuses.

DEN HAAG - Rechtse oppositiepartijen in de Tweede Kamer zijn niet te spreken over het voornemen van het kabinet om excuses aan te bieden voor het slavernijverleden.
„Zijn ze helemaal gek geworden?”, vraagt PVV-leider Wilders zich af.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6167354 ... nijexcuses

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 04 nov 2022, 03:42

Afbeelding

Reacties op aanstaande slavernij-excuses: 'Moet in Suriname gebeuren'

De kogel is door de kerk: het kabinet gaat excuses aanbieden voor het Nederlandse slavernijverleden. "Het is fijn dat het nu gaat gebeuren", zegt Linda Nooitmeer van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden (NiNsee).
"Hier hebben we al twintig jaar voor geijverd."

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2450958-reacties ... e-gebeuren

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Fenna » 04 nov 2022, 08:52

Ik zal hiermee wel mensen kwetsen, maar zo zie ik het wel.
----------
Waarom excuses voor iets wat honderdvijftig jaar geleden is gestopt, waar de nazaten geen herinnering aan hebben en waar meer dan negentig procent van de Nederlanders zich nooit schuldig aan hebben gemaakt?
De meeste van deze Nederlanders hebben slavernij altijd al vreselijk gevonden.
Laten wij het dan ook maar eens hebben over Nederlanders die als slaaf zijn behandeld.
Wanneer krijgen zij excuses van de regering voor hun grootouders die als slaven moesten werken als landarbeiders onder erbarmelijke omstandigheden of veenstekers die als slaven werkten en leefden in een plaggehutje waar je niet eens rechtop in kon staan?
Zij hebben zich nooit schuldig gemaakt aan slavernij, ze zijn zelf als slaven behandeld en hebben altijd slavernij afgekeurd omdat zij zelf als slaven werden behandeld wisten als geen ander hoe erg dit was.
Een waarom word nooit gesproken over de mensen zoals de Ghanezen en Ashanti die de slaven verkochten aan de blanken?
Dit waren landgenoten van de slaven welke ze verkochten aan de blanken.
Eerlijk gezegd waren de slaven beter af bij de blanken die ze kochten omdat ze anders door diegene die ze gevangen hadden werden gedood.
Met een stammenstrijd werden de overlevenden, gevangen genomen en tot slaven gemaakt.
Werden ze niet verkocht, werden ze gedood.
Zo simpel was het.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door herman50 » 04 nov 2022, 11:39

kan me ergens we vinden ,, kijk wat ik uitgevogeld heb over de ´familie´ is dat rond die tijd de meeste leefden in huisjes waar ze nou der neus voor ophalen , en bestonden door het werk op veld maar dan wel van zes uur s ochtends tot 8 uur s avonds ,, ,,
waarbij ik nu tegenwoordig de vraag heb waarom kleurlingen -én blanken- de laatste tijd zoveel een ´ring´ door de neus hebben ?? ,, buiten dat ik niet zou weten waarom - IK- excuses zou moeten aanbieden dat zou gaan als het de mensen betrof die het aangaan ,,
maar goed ... als ze er blij mee zijn joepie
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 04 nov 2022, 12:33

Fenna schreef :
Een waarom word nooit gesproken over de mensen zoals de Ghanezen en Ashanti die de slaven verkochten aan de blanken?
Dit waren landgenoten van de slaven welke ze verkochten aan de blanken.
Precies waarom word dat ook niet in 1 adem genoemd.
Dat is namelijk gebeurd.
Ik word doodmoe van dat eenrichtingsverkeer.
Mogen alleen blanken de les worden gelezen en de rest niet ?
Erg irritant vind ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door taigitu » 04 nov 2022, 14:07

Essay - Dit verhaal is een geschiedenis in grijstinten.

23 maart 2021

Maak kennis met de zwarte, vrije vrouw die plantages had en een van de rijkste mensen van Suriname werd.
En met de witte, Schots-Nederlandse huurling wiens dagboek als een aanklacht tegen de slavernij gold.
Wat een zwarte slavenhoudster en een witte soldaat ons leren over de grijstinten van het koloniale verleden

Beluister in de app

Karin Amatmoekrim - Correspondent Verzwegen geschiedenis

De werkelijkheid is vaak veel minder overzichtelijk, veel minder makkelijk in te delen in goed of slecht, in zwart of wit.

Tijd dus voor een geschiedenis in grijstinten
.
Maak kennis met John Gabriël Stedman (1744 – 1797), een Schots-Nederlandse huurling die naar Suriname kwam als soldaat in de oorlog tegen weggelopen slaafgemaakten, en wiens dagboek werd gepubliceerd als aanklacht tegen de slavernij. En met Elisabeth Samson (1715 – 1771), een vrije, zwarte vrouw die plantages met slaafgemaakten hield en daarmee de rijkste persoon in Suriname werd.

Het dagboek van de witte huurling
Op 2 februari 1773 voer een vloot koloniale schepen de monding van de Surinamerivier op. Een paar maanden eerder, op kerstdag 1772, waren er vijfhonderd gezonde jonge mannen aangemonsterd op Texel. Onderweg sloeg een ongelukkige soldaat overboord – waarop het schip onverschillig doorvoer en de drenkeling op open zee achterliet. De 499 overgebleven mannen gooiden het anker uit bij Fort Amsterdam en zetten voet aan Surinaamse wal.

De soldaten raakten onmiddellijk ‘betoverd door de heerlijke geuren van de wonderschone limoen-, citroen- en sinaasappelbomen’
die aan de weelderige oevers van de rivier groeiden. Dit was Suriname, schreef een van de kapiteins in zijn dagboek. Een merkwaardig land, met een nog merkwaardiger samenleving, omringd door natuurgeweld dat even subliem als dodelijk was.

Lees/luister verder via de link:
https://decorrespondent.nl/12209/wat-ee ... 7-025f1cfd

Voor zover ik/je kennis hebt over het slavenverleden van Nederland of welk land ook, het zijn hele trieste geschiedenissen.
Er zijn ook zoveel facetten in deze geschiedenissen dat het bijna onmogelijk is om deze allemaal duidelijk te krijgen
en per geschiedenis verantwoordelijken aan te wijzen.
Ik vind het terecht dat Nederland straks zijn excuses aanbied over het slavernijverleden in Suriname.
Ik kan het zien als een erkenning dat we verantwoordelijk zijn voor ons aandeel in die geschiedenissen.
Ik kan me ook voorstellen dat door die wezenlijke erkenning van schuld in deze, er emotionele 'ruimte' ontstaat. Door het continue
weigeren van erkenning van schuld, geeft men de Surinamer het gevoel dat er aan onze kant geen (geërfde) schuld zou zijn.
Maar het geweld en de onmenselijkheid, die is toegepast in slavernijverleden door Nederlanders, zal altijd aanwezig zijn.
Hoe we dat gevoelsmatig aan elkaar tonen, met erkenning/begrip van de pijn die het Surinaamse volk hierover voelt, of het afdoen
met de tijdsfactor 'dat was toen' door onze voorouders, zal mede bepalen in hoeverre de pijn hierover zal blijven schrijnen.
Ik hoop dat welgemeende excuses van Nederland aan Suriname een helend effect heeft.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Determinist » 05 nov 2022, 13:25


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 05 nov 2022, 14:36

Dank je wel voor de video Determinist, heel interessant om te zien hoe het ontstond en waar zich slaven bevonden.
Vraag me af hoeveel mensen dit ook weten .
Zeer leerzaam Determinist.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Fenna » 24 nov 2022, 13:35

Eindelijk verstandige opmerkingen van, jawel, donkere mensen.
Dus wat wij blanken al jaren zeggen en niet gezegd mag worden dankzij de drammers, word misschien nu wel serieus genomen.

Klaar met slavernijdrammers: mensen van kleur
https://www.geenstijl.nl/5167937/klaar- ... van-kleur/
Klaar met slavernijdrammers: mensen van kleur.

Wij kunnen ventileren wat we van herstelbetalingen voor slavernij-afstammelingen vinden, maar gezien we boze witte kolonisten zijn telt onze mening niet als deze afwijkt van de activisten. De strijders voor een gelijke en inclusieve wereld grijpen ironisch genoeg net zo makkelijk terug op uitsluiting als de racisten die ze bestrijden. Dus fijn dat vandaag in de T. enkele 'Nederlanders van kleur' het woord nemen,

Lees verder in link.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 24 nov 2022, 13:46

Deze mensen komen veel te weinig aan het woord.
Alleen schreeuwers krijgen tegenwoordig een podium lijkt het wel.
Ben blij dat deze mensen ook eens de kans krijgen zich uit te spreken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 26 nov 2022, 19:53

Afbeelding
Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming, bij het Nationaal Monument Slavernijverleden, tijdens de nationale herdenking van het Nederlands slavernijverleden. Weerwind wil komende maand in Suriname excuses aanbieden voor het slavernijverleden. © ANP / ANP

Surinaamse commissie: excuses slavernij in december onacceptabel.

De manier waarop Nederland in Suriname op 19 december excuses voor het slavernijverleden wil maken, is in het verkeerde keelgat geschoten bij Armand Zunder, voorzitter van de Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS). Dat schrijft de Surinaamse krant de Ware Tijd.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/binnenland/surinaamse ... ~affd4550/

En lees voor een meer uitgebreidere uitleg het artikel uit de Surinamese krant De Ware Tijd :

https://surinamenieuwscentrale.com/arma ... acceptabel

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vind het ongelooflijk wat ik in de artikelen lees.
Tientallen jaren word er geroepen om excuses en dan gaat Rutte overstag en is het weer niet goed.
De eisen die worden gesteld zijn in mijn ogen compleet doorgeslagen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door univers » 26 nov 2022, 22:22

Ze zijn van de pot gepleurt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 27 nov 2022, 08:04

Dat zijn ze zeker Univers, ik wist niet wat ik las gisteren.
Al die eisen , Briefje van Jan verwoord het weer voortreffelijk:

Afbeelding

Aan de Surinamers.

Beste Surinamers,

In Nederland kennen we het gezegde ‘Je geeft ze een vinger, en ze pakken je hele hand’.

Blijkbaar heeft commandeur Abraham Crijnssen van de Zeeuwse admiraliteit, die Suriname op 28 april 1668 definitief veroverde op de Engelsen, dat gezegde niet helemaal goed overgebracht met zijn fregat Zeelandia.

Lees verder via link :

https://www.briefjevanjan.nl/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Fenna » 27 nov 2022, 08:57

Tammy schreef:
27 nov 2022, 08:04
ik wist niet wat ik las gisteren.
Al die eisen
Tja, dat krijg je als ze de deur op een kier zetten door excuses aan te bieden, dan bedenken ze vanalles om geld binnen te harken.

Het is pure onzin wat ze beweren dat zij nog de pijn voelen van het slavernijverleden van hun voorouders wat 150 jaar geleden is afgeschaft, maar ze voelen allemaal wel z.g.n pijn in de portemonnee.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Fenna » 27 nov 2022, 09:08

Afbeelding
:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door herman50 » 27 nov 2022, 09:11

Surinaamse commissie: in december excuses slavernijverleden 'overhaast'
De voorzitter van de Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS), Armand Zunder, is niet blij met de 'plotselinge haast' die de Nederlandse regering heeft met het maken van excuses voor het slavernijverleden. Volgens Zunder is het van belang dat alle betrokkenen hierover meepraten. Daarom wil hij dat de excuses op zijn vroegst op 1 juli 2023 worden gemaakt.

nog effe wachten en het is verleden -vérverleden- tijd ,,,, zou zeggen ´´graag of NIET´´
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 27 nov 2022, 09:31

Inderdaad graag of niet.
Maar het gaat nog veel verder.
Op Barbados word de eerste rechtszaak ter wereld voorbereid om een particulier tot herstelbetalingen te dwingen doordat zijn voorouders plantage eigenaars waren.
Ikzelf vind dit echt niet kunnen, deze man waar het over gaat was er toen niet bij.
Dit vind ik veel te ver gaan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Barbados overweegt rechtszaak tegen nazaat slavenhoudersfamilie.

De regering van Barbados overweegt een gang naar de rechter om een nazaat van een Britse slavenhoudersfamilie tot herstelbetalingen te dwingen. Dat schrijft The Guardian. De Britse krant had inzage in een artikel dat morgen verschijnt in de zondagskrant The Observer. Het is volgens The Guardian de eerste keer dat geprobeerd wordt om een particulier tot herstelbetalingen te dwingen vanwege de betrokkenheid van een voorouder bij slavernij.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2454057-barbados ... ersfamilie

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tammy » 27 nov 2022, 12:47

Stichting eist dat koning naar Suriname komt voor excuses: ‘Weerwind is zelf nazaat slaaf’

Niet minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) maar koning Willem-Alexander moet naar Suriname komen om excuses te maken voor het slavernijverleden.
Dat wil de stichting Eer en Herstelbetalingen Slachtoffers van slavernij in Suriname.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/stichting- ... ~a7ffb67b/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door univers » 27 nov 2022, 14:03

koning Willem-Alexander moet naar Suriname komen om excuses te maken voor het slavernijverleden
Als ik Willem was,

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Onbegrip om slavernijexcuses

Bericht door Tet » 27 nov 2022, 14:40

Fenna schreef:
27 nov 2022, 09:08
Afbeelding
:mrgreen:
Lekker racistisch.
truth is stranger than fiction

Plaats reactie