Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Tammy » 16 jan 2023, 19:27

Afbeelding
Zonnepanelen op het dak van een rijtjeshuis in de Utrechtse wijk Oudwijk.

Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

DEN HAAG - Het plan van D66-minister Rob Jetten (Energie) om huishoudens met zonnepanelen op het dak minder financieel voordeel te geven, bevat nog allerlei haken en ogen. Kamerleden willen meer zekerheid. „Dit is een vorm van contractbreuk”, oordeelt SP-Kamerlid Renske Leijten over het afbouwen van de zogeheten salderingsregeling. Ook binnen de coalitie en bij gemeenten klinkt gemor.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9300786 ... tractbreuk

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Fenna » 16 jan 2023, 22:38

Dat de saldering er af gaat was te verwachten.
Eerst mensen lekker maken en als het te succesvol is, pakken ze het weer af.
Zo werkt het in Den Haag.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Tammy » 17 jan 2023, 04:31

Ik heb weleens van mensen gehoord Fenna die zonnepanelen hebben dat ze de kosten er na een paar jaar uit hebben.
Bedoelen ze daar dit mee ?
Ik ben niet bekend hoe het precies werkt met zonnepanelen.
Maar Robje is weer aan het prutsen zo te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door univers » 17 jan 2023, 08:28

Maar Robje is weer aan het prutsen zo te zien.
Is zijn beroep, hij kan niet anders.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Tammy » 17 jan 2023, 09:42

Maar het is niet zijn beroep Univers.
Hij kreeg dat baantje van Kaag waar hij niks van afweet.
Dat is het ergste juist.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Fenna » 17 jan 2023, 10:04

;P! Tammy.
Het is een kleuter.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Fenna » 17 jan 2023, 10:07

Tammy schreef:
17 jan 2023, 04:31
Ik heb weleens van mensen gehoord Fenna die zonnepanelen hebben dat ze de kosten er na een paar jaar uit hebben.
Bedoelen ze daar dit mee ?
Onder anderen.
Na 10 jaar misschien, maar een paar jaar is te idealistisch voorgesteld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Tammy » 17 jan 2023, 10:29

Ik herinner me iets van dat Determinist zonnepanelen heeft ?
Tenminste als ik het goed heb.
Die weet het precieze aantal jaren misschien wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Fenna » 17 jan 2023, 11:52

Eigenlijk is de salderingsregeling voor zonnepanelen niet eerlijk, want iedereen betaald indirect mee aan de saldering, ook diegene die geen zonnepanelen kan betalen en de hoofdprijs moet betalen voor zijn geleverde stroom.
Diegene die ze wel kan betalen heeft al gratis stroom en krijgt dan ook nog eens geld toe door de teveel opgewekte stroom terug te leveren.

Kortom, Jan met de pet met de kleine beurs die geen zonnepanelen kan betalen, betaald de saldering van de zonnepaneel eigenaar.

Daarbij komt dat het netwerk het teveel aan opgewekte stroom veelal niet aankan wat problemen veroorzaakt, waardoor de mensen die geen zonnepanelen hebben daar ook nog eens aan mee moeten betalen om het netwerk aan te passen.
Dit laatste is grotendeels de schuld van de energieleveranciers die de bonussen van de CEI's belangrijker vinden dan het onderhoud van het netwerk en te hard van stapel zijn gelopen met de energietransitie.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Determinist » 17 jan 2023, 12:06

Tammy schreef:
17 jan 2023, 10:29
Ik herinner me iets van dat Determinist zonnepanelen heeft ?
Tenminste als ik het goed heb.
Die weet het precieze aantal jaren misschien wel.
Dat hangt af hoeveel je verbruikt, hoeveel kwh aan panelen je hebt liggen en uiteraard hoeveel je het betaald voor het installeren daarvan.
(eh en hoeveel zon je krijgt, maar dat is uiteraard vanzelfsprekend).

Ook belangrijk: wat zijn de kosten van stroom als je die in moet kopen bij een energieleverancier. Hoe duurder hoe sneller de investering eruit is.

Gezien de saldering nog wel een paar jaar doorgaat en daarna in stappen wordt teruggedraaid is de schatting dat in mijn situatie ik de investering zo rond 2 a 3 jaar terug heb verdiend.
Uiteraard zal de terugverdientijd langer worden als er geen saldering is.

Dat ik kan salderen is mooi en dat geeft mij nu een snellere terugverdientijd.

MAAR

Het salderen is eigenlijk niet eerlijk. Ik ben blij dat het er is, maar het is eigenlijk raar dat de energie die ik produceer op het moment dat de prijs laag is (en dus voor een lage prijs zou moeten verkopen) wel lever, maar pas verkoop op momenten dat de prijs hoog is.
De kostprijs van wat ik produceer is gelijk. Het is niet zo dat zomers ik meer geld kwijt ben aan productie dan in de winter. De prijs die ik krijg voor mijn geleverde productie in de zomer (waar de prijs laag is) mag ik verkopen voor een hoge prijs in de winter.

Een ietwat scheve vergelijking, maar toch:

Ik verkoop aardbeien het gehele jaar door en in de zomer is de prijs laag. Echter achteraf verkoop ik dezelfde aardbeien die ik in de zomer al verkocht had voor een veel hogere prijs, de prijs van aardbeien in de winter.

Salderen is iets waar je voor moet investeren vind ik. Echter kan dat nu nog niet met zonne energie. Eigenlijk zou ik een kelder vol met accu's moeten hebben die ik in de zomer vol laad.
Dan in de winter als er minder zon is tap ik mijn dan benodigde energie uit de accu's die ik eerder in de zomer had opgeladen.

Het enige wat ik kan zeggen is: heb je nu spaar geld wat je niet nodig hebt, gooi nu zonne panelen op je dak.
Dan heb je nog een tijdje voordeel van salderen. Maar dat gaat er op een gegeven moment af en zal je langer moeten doen om je investering eruit te halen.

Maar wellicht over X jaar is er nieuwe technologie die het inderdaad mogelijk maakt dat wat je zomers extra produceert je in de winter kan gebruiken. Dan heb je de "echte eerlijke" saldering.
Fenna schreef:
17 jan 2023, 11:52
Eigenlijk is de salderingsregeling voor zonnepanelen niet eerlijk, want iedereen betaald indirect mee aan de saldering, ook diegene die geen zonnepanelen kan betalen en de hoofdprijs moet betalen voor zijn geleverde stroom.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Fenna » 17 jan 2023, 13:59

:post: Determinist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kritiek op versoberen zonnepanelenregeling: ’Dit is een vorm van contractbreuk’

Bericht door Tammy » 17 jan 2023, 15:59

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Determinist. :hands:

Er is nu een debat daarover aan de gang trouwens.
Te zien op tv zender NPO Politiek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie