Duitsers op zoek naar de duurste komkommer, het symbool van de hoge inflatie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Duitsers op zoek naar de duurste komkommer, het symbool van de hoge inflatie

Bericht door taigitu » 04 mar 2023, 11:05

Afbeelding
NOS Nieuws• 3-3-2023

Duitsers op zoek naar de duurste komkommer, het symbool van de hoge inflatie

Joey Frankhuisen - redacteur Bureau Berlijn

De komkommer houdt al dagenlang de Duitse sociale media bezig.
Op TikTok ging een video viraal waarin er bij een schap met komkommers een prijskaartje van 3,29 euro hangt. In de caption staat:
"Ik dacht dat het niet waar was, dit kan toch alleen een grapje zijn."

De video's op TikTok over de Salatgurken worden bijzonder goed bekeken, variërend van 10.000 tot een paar miljoen kijkers per video.
Ook Twitter doet mee aan de zoektocht. Inmiddels noemt de krant Die Welt de komkommer al een Social-Media-Star.

Russisch gas en slechte oogst
De hoge komkommerprijs staat niet op zichzelf; deze week maakte het Duitse nationale bureau voor de statistiek bekend dat de voedselprijzen
in februari met 21,8 procent zijn gestegen. In januari was dit 20,2 procent. Ter vergelijking: in Nederland stegen de voedselprijzen in februari
met 15,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. In januari was dat 14,5 procent.

Lees verder via de link:
https://nos.nl/artikel/2466004-duitsers ... e-inflatie
De prijzen in de winkels zijn inderdaad hoog, en als je dan ziet dat ook verpakkingen van sommige verpakkingen zo onopvallend mogelijk
kleiner (iets dunner doosje bv.) zijn gemaakt waardoor het minder opvalt dat de oude prijs is aangehouden maar (wel in grammen zichtbaar)
met duidelijk minder inhoud.
Maar mensen letten niet altijd even goed op of de prijs en inhoud nu anders zijn in de schappen, het valt niet direct zo op.
Het is dus niet alleen de prijs, maar er zijn ook fabrikanten die via deze ('stille') prijsstijgingen de klant zand in de ogen strooit.

En komkommers.... die koop ik op de markt waar diverse prijzen worden gevraagd.
Bijvoorbeeld vanaf één kilo komkommers voor 1,00 euro. Ik koop meestal zelf meestal 4 (geplastificeerde) voor 1 euro.
En indien niet te koop ga ik wat duurder.
Die geplastificeerde blijven namelijk langer goed, en voor ik er 4 opgegeten heb....


Komkommers in plastic: https://www.foodwatch.org/nl/current-ni ... el=not-set
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie