Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Tammy » 28 apr 2023, 04:34

Afbeelding
Turkse kiezers in de rij voor de stemlokalen bij de ambassade in Berlijn.

Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen.

De eerste Turken in het buitenland kunnen sinds vandaag stemmen voor de Turkse presidents- en parlementsverkiezingen.
Onder meer in Duitsland en Oostenrijk is dat het geval.
In totaal zijn er zo’n 3,4 miljoen Turken in het buitenland die stemgerechtigd zijn, zij kunnen tot 9 mei hun stem uitbrengen.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/eerste-tur ... ~a2ff117d/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dit is iets wat ik nooit zal snappen.
Mensen die kunnen stemmen in het buitenland terwijl men niet woont in het land zelf waar de verkiezing over gaat.
Ik vind dit gewoon niet kunnen.
En dat zou voor alle landen in de wereld moeten gelden.

Alleen stemmen als je ook in het land zelf woont.
Want je gaat je vader/moederland vaak idealiseren terwijl je ergens anders woont.
Ik schrijf dit omdat ik weet hoe dat voelt.
Ik deed dat toen ik jong was met mijn vaderland Italia.
Alle nare dingen in mijn leven was de schuld van Nederland, in mijn bella Italia was het niet gebeurd en nog meer blabla.

Was natuurlijk onzin dat beeld maar je gaat iets idealiseren en dat zie ik met stemmen in het buitenland ook zo.
Ik heb Turken in een rapportage weleens horen zeggen in Turkije dat ze het niet fijn vinden dat Turken in het buitenland kunnen stemmen.
Ze zeiden dat die niet weten hoe het leven in Turkije is.
Daar hebben ze gelijk in.

Het blijft een vreemd iets dat stemmen in het buitenland.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Fenna » 28 apr 2023, 09:47

Tammy schreef:
28 apr 2023, 04:34
Dit is iets wat ik nooit zal snappen.
Mensen die kunnen stemmen in het buitenland....
Nederlandse expats kunnen dat immers ook, maar ik vind net als jij dat dat niet kan.
Je verlaat je vaderland omdat het je er niet meer bevalt, anders was je niet weggegaan, en dan toch nog een stem uitbrengen voor het land wat je verlaten hebt?
Waar bemoeien ze zich dan nog mee?

Ze hebben er niets meer te zoeken, maar kiezen dan wel de regering voor de bewoners van hun oude vaderland die de heleboel misschien wel verzieken voor de bewoners die niet vertrokken zijn
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Tammy » 08 mei 2023, 07:32

Afbeelding

ME grijpt in na nacht vol rellen in RAI bij Turkse verkiezingen.

AMSTERDAM - In en bij de RAI in Amsterdam-Zuid is het zondagavond en in de nacht van zondag op maandag „zeer onrustig” geweest, meldt de politie. Even na 21.00 uur braken vechtpartijen uit tussen groepen Turkse Nederlanders die aanwezig waren in het gebouw. De politie greep in, onder meer met honden, en de ME werd ingezet. Rond 02.30 uur waren de laatste mensen vertrokken, meldt een politiewoordvoerder.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3510723 ... rkiezingen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Heel gauw ophouden met ruimtes in dit land beschikbaar te stellen aan Turken om hier te stemmen.
Wilt men stemmen dan vliegticket kopen en daar je stem uitbrengen.
Het is al te gek dat dit kan in Nederland en nu slaan ze elkaar ook nog de tent uit.

De ME en politie moeten notabene ingrijpen, gewoon nooit meer doen dat stemmen hier in Nederland voor een ander land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door taigitu » 08 mei 2023, 15:13

.RIJKSOVERHEID
.
Stemmen buiten Nederland bij verkiezingen
Bent u als Nederlander buiten Nederland? Dan kunt u toch uw stem uitbrengen bij Nederlandse verkiezingen en Europese Parlementsverkiezingen.
Laatst gecontroleerd op 1 januari 2023

Voorwaarden stemmen als u tijdelijk buiten Nederland bent
Bent u tijdelijk buiten Nederland, bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? Dan kunt u stemmen als u nog staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente.
U kunt op 2 manieren stemmen als u tijdelijk buiten Nederland bent:
...............

Voorwaarden stemmen als u buiten Nederland woont
Heeft u de Nederlandse nationaliteit? En woont u buiten Nederland en staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente?
Dan kunt u alleen stemmen bij verkiezingen voor de Tweede Kamer, het Europees Parlement en het kiescollege niet-ingezetenen voor de Eerste Kamer.
Om te kunnen stemmen moet u zich eenmalig als kiezer registeren bij de gemeente Den Haag.
U krijgt dan voor elke verkiezing de documenten waarmee u per brief kunt stemmen.

Lees het hele artikel via de link:
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... rkiezingen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door taigitu » 08 mei 2023, 15:31

.
Centrum voor Parlementaire Geschiedenis

Nederlanders in den vreemde naar de stembus
Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 1986 mochten in het buitenland woonachtige Nederlanders voor het eerst hun stem uitbrengen.
Het bleek een lastig te mobiliseren groep kiezers.

Afbeelding
De kenmerkende oranje envelop waarin Nederlanders in het buitenland die zich geregistreerd hadden als kiezer hun briefstembewijs terug moeten sturen

Halverwege de jaren tachtig kende Nederland zo’n zes à zevenhonderdduizend staatsburgers die om uiteenlopende redenen niet (meer) in Nederland woonden – veelal aangeduid als ‘Nederlanders woonachtig in het buitenland’. Hoewel een herziening van de Kieswet in 1977 het al mogelijk had gemaakt dat Nederlanders in diplomatieke dienst en uitgezonden militairen stemrecht kregen en mochten stemmen per volmacht, bepaalde de grondwetsherziening van 1983 pas dat ingezetenschap geen vereiste meer was voor het verkrijgen van kiesrecht. Dit maakte de weg vrij voor een herziening van de Kieswet in 1985, die het kiesrecht uitbreidde naar alle in het buitenland woonachtige Nederlanders.

Lees verder via de link:
https://www.ru.nl/cpg/honderd-jaar-nieu ... e-stembus/
Ik vind het een moeilijke keuze om te maken om Nederlanders, die nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebben, het stemrecht te ontnemen,
zeker als zij nog wel in Nederland staan ingeschreven. Logischer wordt het wel als zij helemaal geen wettelijke binding meer met Nederland hebben.
Zo stel ik me voor dat Turkije het misschien zich wat 'ruimer' opstelt in deze materie.

Niet-Nederlandse inwoners

Inwoners van Nederland die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, mogen in bepaalde gevallen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.
In alle gevallen geldt dat men 18 jaar of ouder is en niet is uitgesloten van kiesrecht.
Link: https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/ge ... e-inwoners
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Tammy » 08 mei 2023, 17:44

Taigitu schreef :
Ik vind het een moeilijke keuze om te maken om Nederlanders, die nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebben, het stemrecht te ontnemen , zeker als zij nog wel in Nederland staan ingeschreven.
Ik vind het helemaal geen moeilijke keuze.
Woon je niet in dit land dan ook niet stemmen.
Voor mij de normaalste zaak van de wereld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door taigitu » 14 mei 2023, 18:08

Erdogan volgens eerste resultaten Turkse verkiezingen aan kop

HR 14-05-23 --- Bron: Belga, ANP, Reuters

Volgens de eerste resultaten van de Turkse presidentsverkiezingen gaat de huidige president Recep Tayyip Erdogan aan kop.
Volgens de staatsomroep TRT Haber krijgt Erdogan op dit moment 49,84 procent van de stemmen, tegenover 45,72 procent voor zijn uitdager Kemal Kilicdaroglu.
Volgens Halk TV is op dit moment 1,1 procent van de stemmen geteld.

Erdogan heeft zondag na het uitbrengen van zijn stem de hoop uitgesproken dat de uitkomst van de historische presidents- en parlementsverkiezingen
‘goed zal zijn voor de toekomst van het land’, maar hij voorspelde geen overwinning.

Lees verder via de link:
https://www.hln.be/buitenland/erdogan-v ... ~a0cee3e2/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door taigitu » 18 mei 2023, 14:55

Waarnemers: Turkse verkiezingen oneerlijk en niet democratisch verlopen

15-05-2023

De verkiezingen in Turkije zijn oneerlijk en niet democratisch verlopen.
Dat zeggen waarnemers van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) en de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa (PACE).
Met name de vervolging van politieke oppositie en censuur van de media zorgden voor een "ongerechtvaardigd voordeel" voor de zittende regering van Erdogan.

De OVSE noemt onder meer de aanhoudende pogingen van de regering om de linkse pro-Koerdische Democratische Partij van de Volkeren (HDP) te ontbinden.
Zo werd HDP-presidentskandidaat Selahattin Demirtas in aanloop naar de verkiezingen van 2018 gevangengenomen. Hij zit nog steeds vast.
Hoewel er op papier "echte politieke alternatieven" waren voor de Turkse kiezers, stelt de OVSE dat de vervolging van politici daadwerkelijke diversiteit tegenhoudt.

Lees verder via de link:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... h-verlopen

Erdogan haalt net geen absolute meerderheid, tweede ronde volgt op 28 mei
Dus opnieuw stemmen, ook in Nederland.

Aangezien ze allebei onder de 50 procent zijn gebleven, komt er op zondag 28 mei een tweede ronde van de presidentsverkiezingen.
Dat betekent ook dat Turken die in het buitenland wonen, opnieuw naar de stembus kunnen.
In Amsterdam kan dit vanaf zaterdag vier dagen lang van 8.00 tot 22.00 uur.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Tammy » 28 mei 2023, 08:04

Afbeelding

Turkije naar de stembus voor tweede ronde presidentsverkiezingen.

ANKARA - Ruim 60 miljoen Turken kunnen zondag hun stem uitbrengen voor de tweede ronde van de presidentsverkiezingen. Zittend president Recep Tayyip Erdogan van de islamitische AK-partij kan volgens de laatste peilingen rekenen op ongeveer 53 procent van de stemmen. In de eerste ronde wist hij met 49,5 procent net geen meerderheid te halen.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2493441 ... rkiezingen

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste Turken in buitenland kunnen stem uitbrengen voor presidentsverkiezingen

Bericht door Tammy » 29 mei 2023, 07:46

Afbeelding

Herverkiezing van president Erdogan haalt Turkse lira verder onderuit.

ISTANBUL (ANP/BLOOMBERG) - De Turkse lira is maandag in waarde gedaald ten opzichte van de Amerikaanse dollar. De daling van de Turkse munt volgde op de herverkiezing van Recep Tayyip Erdogan die zondag de tweede ronde van de presidentsverkiezingen wist te winnen. Erdogan weet daarmee zijn tijd als langstzittende leider van het land met nog eens vijf jaar te verlengen.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/financieel/779 ... r-onderuit

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hoe dom kan je zijn om weer op deze man te stemmen. [doh]



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie