Elektrisch rijden ??

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4750
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Elektrisch rijden ??

Bericht door Osiris » 22 aug 2023, 17:24

Vanaf 2025 gaan elektrische rijders wegenbelasting betalen, die eerst 0 was.
:rolfl: :rolfl: :rolfl:

Daarmee worden benzine auto's veel goedkoper om te rijden .
Elektrische auto's gaan bijna dubbel zo veel aan wegenbelasting betalen t.o.v. een vergelijkbare benzine auto ,uiteraard vanwege gewicht .
Daarnaast blijkt dat de kleinste elektrische auto ( en dus voor minder bedeelden ' betaalbaar ' ) de grootste klap gaat krijgen.
Bij de grote bakken ( elite rijders ) is dat verschil stuk kleiner.

Fantastische stimulans om elektrisch te gaan/blijven rijden.

We doen het voor het klimaat, we doen het voor het klimaat......
:rolfl: :rolfl: :rolfl:

Bron; RTL Z
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4750
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Osiris » 22 aug 2023, 18:01

Even een belangrijke mededeling voor degenen die denken , als niet elektrisch rijder ,nu spekkoper te zijn ,nee dus.
En ik ben er ook één , die met een benedenmodaal inkomen onmogelijk zo'n elektrisch ding kan aanschaffen of leasen.
En voornamelijk mee naar werk reist.
Uiteraard kunnen ook de kosten daarvan ( brandstof,wegenbelastingen,verzekeringen,aanschaf ) nog fors aangescherpt gaan worden.

Kijk niet raar op, in de aanloop naar de zogenaamde 15 minuten steden ( WEF ) , dat als klimaatterrorist Frans T. het schopt tot premier ( niet toevallig ),
samen met al die nieuwe klimaataanhangers, die als paddestoelen uit de grond schieten, in een coalitie, er een wet aangenomen kan gaan worden die alleen nog maar elektrische auto's toestaat binnen bebouwde kom.

Reisvrijheidsberoving....
Alleen nog vrij voor de elite, die elektrisch wel kan betalen .

Uiteraard 'voorlopig ' bestempeld word als complottheorie.

:rolfl: :rolfl: :rolfl:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Witte wel » 22 aug 2023, 18:27

Ik rijd nog gewoon een diesel en heb niet eens een katalysator. Ze kunnen de boom in van mij.
Was te verwachten natuurlijk net als met het terugleveren van stroom.
We worden bij de neus genomen, of mag die uitspraak ook niet meer. De neus schijnt op dit moment ook een gevoelig iets te zijn..
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4750
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Osiris » 22 aug 2023, 18:50

Witte wel schreef:
22 aug 2023, 18:27
De neus schijnt op dit moment ook een gevoelig iets te zijn..
Iets met joods ...... ?
Kijk uit hè, voor je het weet ben je antisemiet :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Vitharr » 22 aug 2023, 21:51

Ik vind dit niet om te lachen. Natuurlijk wordt het alternatief duurder qua wegenbelasting. Kilometerheffing werd eerst gepresenteerd als alternatief voor de wegenbelasting maar dit is stilletjes verschoven naar vervanging van de accijns op brandstof met instandhouding van wegenbelasting. Het doel om in 2050 geen verbrandingsmotoren meer op de weg te hebben zal gehaald worden.

Dus persoonlijk vervoer wordt inderdaad duurder maar het alternatief voor elektrisch wordt onbetaalbaar en als de brandstofpompen verdwenen zijn zelfs onhaalbaar. Je kunt je eigen brandstof maken maar daar niet ongezien mee rijden dus ook dat is geen optie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Peer
Onderzoeker
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 mar 2023, 21:06

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Peer » 22 aug 2023, 22:31

Osiris schreef:
22 aug 2023, 18:01
Kijk niet raar op, in de aanloop naar de zogenaamde 15 minuten steden ( WEF )
Heeft het WEF vroeger jouw lolly afgepakt of is er een andere reden waarom jij zo panisch word van die club (bijvoorbeeld het geloven in de meermaals ontkrachte complotten)?
Weet jij trouwens wel waar die "15 minuten steden" precies voor staat?
Osiris schreef:
22 aug 2023, 18:01
Alleen nog vrij voor de elite, die elektrisch wel kan betalen .
Vanaf €21.750,00 heb je al een splinternieuwe elektrische auto. 2e hands komen er ook steeds meer van op de markt, en accupakketten verwisselen en recyclen is nu al mogelijk. En dat er belastinginkomsten nodig zijn om het land draaiende te houden is logisch, net als dat bij het wegvallen van die inkomsten de regels op de schop moeten.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Vitharr » 23 aug 2023, 07:16

Peer schreef:
22 aug 2023, 22:31
En dat er belastinginkomsten nodig zijn om het land draaiende te houden is logisch, net als dat bij het wegvallen van die inkomsten de regels op de schop moeten.
Logisch? Autorijden is met belasting kunstmatig duur gemaakt om gebruik van alternatieven te stimuleren vanwege vervuiling. Het plan nu is om gebruik van zo'n alternatief even duur te maken en vervolgens de verbrandingsmotoren nog duurder te maken. Dat is geen compensatie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Fenna » 23 aug 2023, 08:43

Vitharr schreef:
22 aug 2023, 21:51
Ik vind dit niet om te lachen. Natuurlijk wordt het alternatief duurder qua wegenbelasting. Kilometerheffing werd eerst gepresenteerd als alternatief voor de wegenbelasting maar dit is stilletjes verschoven naar vervanging van de accijns op brandstof met instandhouding van wegenbelasting. Het doel om in 2050 geen verbrandingsmotoren meer op de weg te hebben zal gehaald worden.

Dus persoonlijk vervoer wordt inderdaad duurder maar het alternatief voor elektrisch wordt onbetaalbaar en als de brandstofpompen verdwenen zijn zelfs onhaalbaar. Je kunt je eigen brandstof maken maar daar niet ongezien mee rijden dus ook dat is geen optie.
👍🏻
Ik hoop dat mij de kiezen dan niet meer jeuken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Fenna » 23 aug 2023, 08:49

Ik kan geen electrische wagen betalen, maar ook zou ik het wel kunnen wil ik die milieuonvriendelijke wagens niet.
Het productieproces alleen al is al zo'n 7x milieuonvriendelijker dan wat een wagen met verbranding motor in heel zijn leven is.
En dan de accu's.
Na ca.8 jaar zijn ze af en moet je of een nieuw pakket kopen à 10/15.000€ of je koopt een nieuwe auto à 50.000€.
De accu's zijn maar beperkt recyclebaar, dus krijg je een afvalberg van accu's wat het milieu zwaar mee wordt belast.

Grootste grap las ik tijden geleden, dat e-rijders massaal, voor dat ze op vakantie gaan, een auto met verbrandingsmotor huren omdat ze anders veel meer tijd kwijt zijn aan de reis.
En ze hebben geen garantie dat ze op tijd en laadpaal vinden.

https://nos.nl/artikel/2432875-laadpaal ... -brandstof
Laadpaalstress lokt elektrische rijder op vakantie naar brandstof
Autoverhuurbedrijven merken dat veel elektrische rijders op vakantie een benzine-auto huren om onderweg minder stress te hebben. Veel elektrische bestuurders durven het niet aan om lange ritten naar Zuid- of Oost-Europa te maken.

"Mensen willen zorgeloos reizen. Het geeft stress als er onderweg niet snel een laadpaal in zicht is", erkent voorzitter Henk van den Helder van BOVAG-autoverhuur........
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peer
Onderzoeker
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 mar 2023, 21:06

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Peer » 24 aug 2023, 22:06

Fenna schreef:
23 aug 2023, 08:49
Ik kan geen electrische wagen betalen, maar ook zou ik het wel kunnen wil ik die milieuonvriendelijke wagens niet.
Het productieproces alleen al is al zo'n 7x milieuonvriendelijker dan wat een wagen met verbranding motor in heel zijn leven is.

De accu's zijn maar beperkt recyclebaar, dus krijg je een afvalberg van accu's wat het milieu zwaar mee wordt belast.
Gelukkig is de Solid State accu op komst. Een hogere capaciteit, minder brandgevaarlijk en een lagere impact op het millieu.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Kristof Piessens » 24 aug 2023, 22:24

Peer schreef:
24 aug 2023, 22:06
Fenna schreef:
23 aug 2023, 08:49
Ik kan geen electrische wagen betalen, maar ook zou ik het wel kunnen wil ik die milieuonvriendelijke wagens niet.
Het productieproces alleen al is al zo'n 7x milieuonvriendelijker dan wat een wagen met verbranding motor in heel zijn leven is.

De accu's zijn maar beperkt recyclebaar, dus krijg je een afvalberg van accu's wat het milieu zwaar mee wordt belast.
Gelukkig is de Solid State accu op komst. Een hogere capaciteit, minder brandgevaarlijk en een lagere impact op het millieu.
Lagere impact op het milieu ?
Dat geloof je nu toch zelf niet ?
Het is niet dat er een eindproduct is dat in de toekomst geen impact op is, het is het productieproces tot het eindproduct dat wel impact heeft op het milieu zoals vernietiging van de natuur door mijn bouw...winning van materialen heeft zijn prijs tijdens de omzetting naar materialen die nodig zijn om die auto's te maken...
Je hebt nog steeds te maken met zuren die nodig zijn om batterijen hun capaciteit te behouden, is nooit een duurzaam eindproduct..economisch al veel minder duurzaam...maar ja onder het mom van klimaatverandering/vernietiging is de oorzaak een mysterie...
Neen...ik heb niet de mogelijkheden om elektrisch te rijden, ik mag een flink bedrag ophoesten voor een overgenomen tweedehandswagen van 15 jaar op de verkeersbelasting.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Fenna » 24 aug 2023, 23:23

:post: Kristof
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4750
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Osiris » 25 aug 2023, 07:32

Yep :post:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Witte wel » 25 aug 2023, 08:52

Hoe ga je de supermarkt vol krijgen met electrische wagens?
En zou dat lukken is dan het product nog betaalbaar?
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrisch rijden ??

Bericht door Fenna » 25 aug 2023, 09:22

:post: Witte
Met heel veel wagens.
--------------
En nog afgezien van het feit dat ze veel minder capaciteit hebben wat doet het gewicht van de wagens die door de accu's veel zwaarder zijn dan gewone wagens met verbrandingsmotor, wat duurt dat gewicht met straten en stoepen (word vaak op geparkeerd om goederen af te leveren)?
Dat rijdt straten en hoofdriolering veel eerder kapot, dus voorzie ik daar ook een onvoorziene kostenpost.
Maar ook de actieradius is veel, veel kleiner met volle belading.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie