Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas

Bericht door Tammy » 28 sep 2023, 14:09

Afbeelding

Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas.

Vanaf komende zondag wordt er helemaal geen gas meer opgepompt uit het Groningenveld, vanwege het risico op aardbevingen. Alleen de gasvelden in de Noordzee leveren dan nog een substantiële hoeveelheid Nederlands gas. Het overgrote deel van het gas dat in Nederland wordt gebruikt, komt nu uit het buitenland.

Lees verder via link :

https://nos.nl/collectie/13902/artikel/ ... onings-gas

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas

Bericht door Fenna » 28 sep 2023, 14:43

Ik vind het ronduit dom om de putten te sluiten.
Ze kunnen het gas winnen zonder dat het aardbevingen veroorzaakt.
Er zijn wetenschappers en deskundigen op het gebied van aardgaswinning die zeggen te weten hoe dat moet en dan kan voor ons de kachel blijven branden en weer betaalbaar worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas

Bericht door Tammy » 30 sep 2023, 12:43



In Groningen komt er bijna een einde aan de gaswinning. Is de schade door aardbevingen daarmee ook verleden tijd? In deze video zoeken we dat uit en blijkt dat het probleem nog niet zomaar is opgelost, ook al gaat de gaskraan dicht.

Sowieso is Groningen ook niet de enige plek in ons land die met aardbevingen te maken heeft. Het zuiden van het land, zoals de provincie Limburg, wordt ook regelmatig getroffen. Wat is er daar aan de hand?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas

Bericht door Fenna » 01 okt 2023, 13:49

Ik als Groninger vind het dichtdraaien van de gaskraan onverstandig.

Ook ik heb scheuren in mijn muren veroorzaakt door de aardbevingen en heb daardoor meerdere keren zitten trillen op mijn stoel en werd nachts wakker omdat mijn bed daardoor schudde, maar de gaskraan dichtdraaien ben ik geen voorstander van, want ondanks dat de gaskraan nu dicht is, zullen de bevingen nog decennia doorgaan en schade veroorzaken.

De arme mensen die hun huis op instorten staat, het zijn er helaas teveel, daar niet van, maar niet zoveel dat de Gasunie en Shell hun ruimschoots kan compenseren.
Deze mensen zouden zich moeten realiseren dat hun geliefde huis niet te redden is, ook al word de schade keer op keer hersteld, het huis word nooit aardbevingsbestendig.
Gasunie en Shell hebben geld genoeg om deze mensen op hun eigen grond een veilig en aardbevingbestendige kopie van hun geliefde huis te bouwen zonder dat de bewoners het ook maar een cent hoeft te kosten.
En ook de verhuiskosten en stoffering van het huis moeten voor rekening van de Gasunie en Shell komen, zij kunnen ook dat makkelijk betalen, dan hoeft niemand in Nederland in de kou te zitten en zich blauw betalen aan de gasrekening.

Kortom, Gasunie en Shell houdt op met traineren, compenseer deze mensen ruimhartig en luister naar de wetenschappers die een methode hebben bedacht om het veilig op te pompen, dus leegpompen die hap.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie