NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 15 nov 2022, 08:28

Waar kun je de lancering van de Artemis I-missie naar de maan zien?

Afbeelding

Wanneer NASA's Space Launch System -raket en Orion-ruimtevaartuig lanceren op de onbemande Artemis I-vluchttest naar de maan, zal het gedurende een korte minuut zichtbaar zijn langs de Space Coast en in delen van Florida. NASA richt zich op de volgende lanceringspoging van de Artemis I -missie voor woensdag 16 november tijdens een lanceringsvenster van 120 minuten dat om 01:04 uur EST wordt geopend. Als het weer het toelaat, kon het heldere licht van de pluimen van de dubbele vaste raketaanjagers van de maanraket en vier RS-25-motoren tot 70 seconden na de lancering vanuit NASA's Kennedy Space Center tegen de donkere nachtelijke hemel worden gezien. De raket en het ruimtevaartuig zullen na het bereiken van een hoogte van 42.000 voet niet meer met het blote oog te zien zijn. De zichtbaarheid van de lancering is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de lanceringstijd en -datums. Volg NASA's Artemis-blog voor updates voor meer informatie over de Artemis I-missie.

Afbeelding tegoed: NASA/Kevin O'Brien

https://www.nasa.gov/exploration/system ... -moon.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 16 nov 2022, 08:03

We have a lift-off ! [clap] [clap] [clap] [clap] [clap]


NASA's onbemande maanraket Artemis eindelijk gelanceerd.

De NASA heeft de maanraket Artemis gelanceerd. De raket ging om 07.47 uur Nederlandse tijd de lucht in.
Twee keer eerder ging de lancering niet door, onder meer vanwege de orkaan Nicole.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2452609-nasa-s-o ... gelanceerd



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 22 nov 2022, 07:04

Artemis I - Vluchtdag zes: Orion voert Lunar Flyby uit, dichtstbijzijnde uitgaande nadering

Afbeelding
(21 nov. 2022) Een deel van de andere kant van de maan doemt groot op net voorbij het Orion-ruimtevaartuig in deze afbeelding, gemaakt op de zesde dag van de Artemis I-missie door een camera op de punt van een van de zonnepanelen van Orion. Het ruimtevaartuig kwam zondag 20 november de invloedssfeer van de maan binnen, waardoor de maan, in plaats van de aarde, de belangrijkste zwaartekracht op het ruimtevaartuig was. Op maandag 21 november kwam het tot minder dan 80 mijl van het maanoppervlak, de dichtste nadering van de onbemande Artemis I-missie, voordat het in een verre retrograde baan rond de maan belandde. De donkerste plek die zichtbaar is nabij het midden van de afbeelding is Mare Orientale.

Op de zesde dag van de Artemis I-missie voltooide Orion met succes zijn vierde baancorrectieverbranding met behulp van de hulpmotoren om 01:44 uur CST voor de eerste van twee manoeuvres die nodig waren om een ​​verre retrograde baan rond de maan te bereiken. De eerste drie baancorrectie-brandwonden boden de mogelijkheid om alle drie de boegschroeftypen op Orion af te vuren, waarbij de eerste de grote orbitale manoeuvreersysteemmotor gebruikte, de tweede de kleine reactiecontrolesysteem-stuwraketten gebruikte en de derde de middelgrote hulpmotoren gebruikte.

Orion voltooide de uitgaande gemotoriseerde flyby om 06:44 uur en passeerde ongeveer 81 mijl boven het oppervlak om 06:57 uur. De snelheid van het ruimtevaartuig nam toe van 2128 mph vóór de brandwond tot 5102 mph na de brandwond. Kort nadat de uitgaande flyby was verbrand, passeerde het ruimtevaartuig om 7.37 uur ongeveer 2.400 mijl boven de landingsplaats van Apollo 11 op Tranquility Base. een hoogte van ongeveer 7.700 mijl

"De missie gaat verder zoals we hadden gepland, en de grondsystemen, onze operatieteams en het Orion-ruimtevaartuig blijven de verwachtingen overtreffen, en we blijven onderweg leren over dit nieuwe ruimtevaartuig in de diepe ruimte", zei Mike Sarafin. , Artemis I-missiemanager, tijdens een briefing op 21 november in het Johnson Space Center.

Afbeelding
(21 nov. 2022) – De aarde wordt gezien vanaf de andere kant van de maan net voorbij het Orion-ruimtevaartuig in deze video, gemaakt op de zesde dag van de Artemis I-missie door een camera op het puntje van een van de zonnepanelen van Orion . Het ruimtevaartuig bereidde zich voor op de Outbound Powered Flyby-manoeuvre die het binnen 80 mijl van het maanoppervlak zou brengen, de dichtste nadering van de onbemande Artemis I-missie, voordat het in een verre retrograde baan rond de maan zou gaan. Het ruimtevaartuig kwam zondag 20 november de invloedssfeer van de maan binnen, waardoor de maan, in plaats van de aarde, de belangrijkste zwaartekracht op het ruimtevaartuig was.

Orion zal op vrijdag 25 november in een verre retrograde baan voorbij de maan komen met de tweede manoeuvre, de zogenaamde verre retrograde baan-insertie-brandwond. De baan is "ver" in de zin dat hij zich op grote hoogte van het oppervlak van de maan bevindt, en hij is "retrograde" omdat Orion rond de maan zal reizen tegengesteld aan de richting waarin de maan rond de aarde reist. Deze baan zorgt voor een zeer stabiele baan waar weinig brandstof nodig is om te blijven voor een lange reis in de diepe ruimte om Orion's systemen op de proef te stellen in een extreme omgeving ver van de aarde.

Orion zal op 25 november ongeveer 57.287 mijl voorbij de maan reizen op het verste punt van de maan, en passeert het record van Apollo 14 voor de verste afstand afgelegd door een ruimtevaartuig ontworpen voor mensen op 248.655 mijl van de aarde op zaterdag 26 november , en bereikt zijn maximale afstand vanaf de aarde van 268.552 mijl op maandag 28 november.

Vanaf maandag 21 november is in totaal 3.715,7 pond drijfgas gebruikt, 76,2 pond minder dan de verwachte waarden voor de lancering. Er is 2.112,2 pond aan marge beschikbaar ten opzichte van wat gepland is voor gebruik tijdens de missie, een stijging van 201,7 pond ten opzichte van de verwachte waarden van voor de lancering.

Net na 14.45 uur CST op 21 november had Orion 216.842 mijl van de aarde afgelegd en was hij 21.444 mijl van de maan verwijderd, met een snelheid van 3.489 mijl per uur.

Volg en  volg Orion  via de Artemis Real-Time Orbit Website, of AROW, en bekijk live beelden van het ruimtevaartuig. Je kunt de nieuwste beelden van Orion vinden op het Johnson Space Center Flickr-account.

https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/11/ ... -approach/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 22 nov 2022, 07:53

Bravo NASA ! [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 23 nov 2022, 07:09

Orion's optische navigatiecamera legt de aarde vast

Afbeelding

Op de tweede dag van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie gebruikte Orion zijn optische navigatiecamera om zwart-witfoto's van planeet Aarde te maken.
NASA's onbemande Orion - ruimtevaartuig maakte deze zwart-witfoto van de aarde op 17 november 2022, de tweede dag van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie. De optische navigatiecamera wordt gebruikt om beelden vast te leggen van de aarde en de maan op verschillende fasen en afstanden, wat helpt bij het vaststellen van de effectiviteit ervan als een manier om zijn positie in de ruimte te bepalen voor toekomstige missies onder verschillende lichtomstandigheden.

Volg de reis van Orion door de Artemis I-blog te bezoeken.

https://www.nasa.gov/image-feature/orio ... ures-earth
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 23 nov 2022, 19:55

Vluchtdag zeven: Orion test de zoekverwervings- en volgmodus, verlaat de invloedssfeer van de maan

Het Orion-ruimtevaartuig is nu op zijn zevende dag in de Artemis I-missie, een vluchttest rond de maan, die de weg vrijmaakt voor astronauten om te vliegen op toekomstige missies. Om 00:02 uur CST voltooide Orion de vijfde uitgaande baancorrectie door de hulpmotoren van de Europese servicemodule gedurende 5,9 seconden af ​​​​te vuren, waardoor de snelheid van Orion met 3,2 voet per seconde veranderde .

De R-4D-11-hulpmotoren zijn een variant van de beproefde R-4D-motor, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor het Apollo-programma en werd gebruikt bij elke missie naar de maan. De motoren zijn in vier sets van twee aan de onderkant van de servicemodule geplaatst en leveren elk ongeveer 100 pond stuwkracht. In totaal heeft de zeer capabele servicemodule van Orion  33 motoren van verschillende afmetingen en dient als de krachtpatser voor het ruimtevaartuig, met voortstuwingsmogelijkheden waarmee Orion rond de maan kan gaan en weer terug op zijn verkenningsmissies.

Het team in de White Flight Control Room in het Johnson Space Center van NASA in Houston ging door met het testen van de sterrenvolgers van het ruimtevaartuig om hun gevoeligheid voor thermische variaties te bepalen als onderdeel van geplande tests, en ingenieurs gebruikten het optische navigatiesysteem om aanvullende beelden van de maan te verzamelen. De sterrenvolgers en het optische navigatiesysteem maken deel uit van Orion's geavanceerde geleidings-, navigatie- en controlesysteem , verantwoordelijk voor het altijd weten waar het ruimtevaartuig zich in de ruimte bevindt, in welke richting het is gericht en waar het heen gaat. Het bestuurt zelfs het voortstuwingssysteem om het ruimtevaartuig op het juiste pad te houden. De optische navigatie kan later tijdens deze missie en in toekomstige missies dienen als back-up, waardoor een veilige reis naar huis wordt gegarandeerd als het ruimtevaartuig de communicatie verliest.



Van de ene op de andere dag voeren de vluchtleiders het ontwikkelingstestdoel van de zoekacquisitie- en volgmodus (SAT) uit . SAT-modus is een algoritme dat bedoeld is om de communicatie met de aarde te herstellen en in stand te houden na verlies van de navigatiestatus van Orion, langdurig verlies van communicatie met de aarde of na een tijdelijke stroomstoring waardoor Orion de hardware opnieuw moet opstarten. Om het algoritme te testen, zullen vluchtleiders het ruimtevaartuig de opdracht geven om naar de SAT-modus te gaan en na ongeveer 15 minuten de normale communicatie te herstellen. Het testen van de SAT-modus geeft ingenieurs het vertrouwen dat het de laatste optie is om een ​​communicatieverlies op te lossen wanneer de bemanning aan boord is.

Orion zal om 22:31 uur CST de invloedssfeer van de maan, of de aantrekkingskracht van de maan, verlaten en verder reizen in de richting van een verre retrograde baan . Het volgende live-evenement is NASA Television-verslaggeving van de verre retrograde baaninsertie-brandwond, gepland voor 16.30 uur EST op vrijdag 25 november. Kort voordat Orion de baan binnengaat, zal Orion ongeveer 57.287 mijl voorbij de maan reizen op het verste punt van het maanoppervlak tijdens de missie. Bekijk de missiekaart van Artemis I om het pad van Orion in de ruimte te zien.

Op zaterdag 26 november passeert Orion het record van Apollo 13 voor de verste afstand afgelegd door een ruimtevaartuig ontworpen voor mensen op 248.655 mijl van de aarde, en het ruimtevaartuig bereikt zijn maximale afstand van de aarde van 268.552 mijl op maandag 26 november. 28.

Net na 16.00 uur CST op 22 november reisde Orion meer dan 208.000 mijl van de aarde en was meer dan 36.000 mijl van de maan verwijderd, met een snelheid van meer dan 3.000 mijl per uur.

Luister naar een herhaling van de Twitter Spaces die NASA op dinsdag 22 november organiseerde, met NASA Flight Director Gerry Griffin, Jim Geffre van Orion, Nijoud Merancy met het Artemis-programma en Jennifer Ross-Nazzal met het NASA-geschiedenisbureau om de mijlpaal te bespreken.

Lees meer over de systemen van Orion die zijn ontworpen voor ruimtemissies met astronauten.

https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/11/ ... influence/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 24 nov 2022, 17:57



Mooiste geluid wat er bestaat voor mij.
Het opstijgen van een NASA raket.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 25 nov 2022, 06:47

Vluchtdag acht: Orion verlaat de invloedssfeer van de maan

Afbeelding
(22 nov. 2022) Vluchtdag 7, Orion's optische navigatiecamera legde de andere kant van de maan vast, terwijl het ruimtevaartuig 130 km boven het oppervlak cirkelde, op weg naar een verre retrograde baan. Orion gebruikt de optische navigatiecamera om beelden van de aarde en de maan vast te leggen op verschillende fasen en afstanden, waardoor een verbeterde hoeveelheid gegevens wordt verstrekt om de effectiviteit ervan onder verschillende lichtomstandigheden te certificeren als een manier om het ruimtevaartuig te helpen oriënteren op toekomstige missies met bemanning.

Op de achtste dag van zijn missie blijft Orion verder weg van de maan reizen terwijl het zich voorbereidt op een verre retrograde baan . De baan is "ver" in de zin dat hij zich op grote hoogte van het oppervlak van de maan bevindt, en hij is "retrograde" omdat Orion rond de maan zal reizen tegengesteld aan de richting waarin de maan rond de aarde reist.

Orion verliet de zwaartekrachtsfeer van de maan op dinsdag 22 november om 21:49 CST op een maanhoogte van 39.993 mijl. Het ruimtevaartuig zal vrijdag 25 november zijn verste afstand tot de maan bereiken, net voordat het de volgende grote brandwond uitvoert om de baan binnen te gaan. De verre retrograde baaninsertieverbranding is de tweede in een paar manoeuvres die nodig zijn om Orion in de zeer stabiele baan te stuwen die minimaal brandstofverbruik vereist tijdens het reizen rond de maan.

NASA's Mission Control Center in het Johnson Space Center van het bureau in Houston verloor onverwachts gegevens van en naar het ruimtevaartuig om 12:09 uur gedurende 47 minuten tijdens het opnieuw configureren van de communicatieverbinding tussen Orion en Deep Space Network. Teams hebben het probleem opgelost en het ruimtevaartuig blijft in een gezonde configuratie terwijl ingenieurs gegevens analyseren om de oorzaak te achterhalen.

Terwijl ze onderweg waren naar de verre retrograde baan, voerden ingenieurs het eerste deel uit van de ontwikkelingsvluchttest van de drijfgastank , genaamd prop slosh, die gepland staat tijdens rustige of minder actieve delen van de missie. De test roept vluchtleiders op om de stuwraketten van het reactiecontrolesysteem af te vuren wanneer drijfgastanks tot verschillende niveaus worden gevuld. Ingenieurs meten het effect dat het klotsen van het drijfgas heeft op de baan en oriëntatie van ruimtevaartuigen terwijl Orion door de ruimte beweegt. De test wordt uitgevoerd na de uitgaande flyby-verbranding en opnieuw na de terugkeer-flyby-verbranding om gegevens op punten in de missie te vergelijken met verschillende niveaus van drijfgas aan boord.

Drijfgasbeweging, of klotsen, in de ruimte is moeilijk te modelleren op aarde omdat vloeibaar drijfgas anders beweegt in tanks in de ruimte dan op aarde vanwege het gebrek aan zwaartekracht. De reactiebesturingstuwraketten bevinden zich aan de zijkanten van de servicemodule in zes sets van vier. Deze motoren bevinden zich in vaste posities en kunnen indien nodig afzonderlijk worden afgevuurd om het ruimtevaartuig in verschillende richtingen te verplaatsen of in elke gewenste positie te draaien. Elke motor levert ongeveer 50 pond stuwkracht.

Vanaf woensdag 23 november is in totaal ongeveer 3.971 pond drijfgas gebruikt, ongeveer 147 pond minder dan de verwachte waarden van vóór de lancering. Er is meer dan 2.000 pond aan marge beschikbaar ten opzichte van wat gepland is voor gebruik tijdens de missie, een stijging van ongeveer 74 pond ten opzichte van de verwachte waarden van voor de lancering.

Net na 13.00 uur CST op 23 november reisde Orion ongeveer 212.437 mijl van de aarde en was meer dan 48.064 mijl van de maan, met een snelheid van 2837 mijl per uur.

Om de missie in realtime te volgen, kun je  Orion volgen  tijdens zijn missie rond de maan en terug, een livestream van de camera's van Orion bekijken en de nieuwste beelden en video's vinden op Flickr . De tweede aflevering van Artemis All Access is nu beschikbaar als een samenvatting van de laatste paar dagen van de missie met een vooruitblik op wat komen gaat.

https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/11/ ... influence/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 25 nov 2022, 06:50

Vluchtdag negen: Orion één dag verwijderd van verre retrograde insertie

Afbeelding
Op vluchtdag 8 blijft NASA's Orion-ruimtevaartuig twee dagen verwijderd van het bereiken van zijn verre retrograde baan. De maan is in zicht terwijl Orion om 22:57 uur EST een selfie maakt met een camera die op een van zijn zonnepanelen is gemonteerd.

Orion is nu ongeveer een dag verwijderd van het binnengaan in een verre retrograde baan rond de Maan. De baan is "ver" in de zin dat hij zich op een grote hoogte bevindt, ongeveer 50.000 mijl van het oppervlak van de maan. Vanwege de afstand is de baan zo groot dat het ruimtevaartuig zes dagen nodig heeft om de helft van een omwenteling rond de maan te voltooien voordat het de baan verlaat voor de terugreis naar de aarde.

Tijdens de laatste dag in de overgang naar een verre retrograde baan voerden vluchtleiders een derde uit in een reeks geplande vluchttesten voor de ontwikkeling van sterrenvolgers ten opzichte van de zon, met een vierde gepland voor morgen. Sterrenvolgers zijn een  navigatiehulpmiddel  dat de posities van sterren meet om het ruimtevaartuig te helpen zijn oriëntatie te bepalen. Tijdens de eerste drie vluchtdagen evalueerden ingenieurs de eerste gegevens om  de  aflezingen van sterrenvolgers te begrijpen die verband hielden met het afvuren van de boegschroef.

Het ruimtevaartuig voltooide zijn zesde uitgaande baancorrectieverbranding om 15:52 uur CST, waarbij de hulpmotoren van de Europese servicemodule 17 seconden lang werden afgevuurd om het ruimtevaartuig voort te stuwen met een snelheid van 2,4 meter per seconde. Dit is de laatste baancorrectie voordat de verre retrograde baan ingaat. In een baan om de maan zal Orion drie orbitale onderhoudsbrandwonden uitvoeren om het ruimtevaartuig op koers te houden.

Van de ene op de andere dag zullen ingenieurs beginnen met een 24-uurs test van de motoren van het reactiecontrolesysteem om de motorprestaties te evalueren voor standaard en niet-standaard boegschroefconfiguraties. Deze test levert gegevens om procedures te informeren en ervoor te zorgen dat de stuwraketten voor reactiecontrole de oriëntatie van Orion in een alternatieve configuratie kunnen regelen als er een probleem is met de primaire configuratie.

Net na 13:42 CST op 24 november reisde Orion 360.993 mijl van de aarde en 55.819 mijl van de maan, met een snelheid van 2.210 mijl per uur.

NASA-televisieverslaggeving van de verre retrograde baaninvoegingsbrandwond, gepland voor 16.30 uur EST op vrijdag 25 november. De brandwond zal plaatsvinden om 16.52 uur

Afbeeldingen worden naar de aarde gestuurd en geüpload naar NASA's Johnson Space Center Flickr - account en afbeeldingen- en videobibliotheek . Wanneer de bandbreedte het toelaat, zijn weergaven van de missie in realtime beschikbaar via videostream . https://video.ibm.com/channel/b4dEcL3bJKW

https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/11/ ... insertion/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 26 nov 2022, 06:20

Vluchtdag 10: Orion komt in verre retrograde baan

Vluchtcontrollers in de White  Flight Control Room  in het Johnson Space Center van NASA in Houston hebben met succes een brandwond uitgevoerd om Orion in een verre retrograde baan te brengen door de motor van het orbitale manoeuvreersysteem gedurende 1 minuut en 28 seconden om 16:52 uur CST af te vuren, waardoor het ruimtevaartuig werd voortgestuwd met 363 voet per seconde. Kort voordat hij de brandwond uitvoerde, reisde Orion meer dan 57.00 mijl boven het maanoppervlak, wat de verste afstand aangeeft die hij tijdens de missie vanaf de maan zal bereiken. Terwijl ze zich in een baan om de maan bevinden, zullen vluchtleiders sleutelsystemen bewaken en kassa's uitvoeren in de omgeving van de verre ruimte.

De baan is ver weg omdat Orion ongeveer 40.000 mijl boven de maan zal vliegen. Vanwege de afstand van de baan zal Orion bijna een week nodig hebben om een ​​halve baan rond de maan te voltooien, waar hij de baan zal verlaten voor de terugreis naar huis. Ongeveer vier dagen later zal het ruimtevaartuig de zwaartekracht van de maan opnieuw benutten, gecombineerd met een nauwkeurig getimede maanvlucht om Orion te katapulteren op zijn terugkeerkoers naar de aarde, voorafgaand aan de plons in de Stille Oceaan op zondag 11 december.

Op zaterdag 26 november zal het Orion-ruimtevaartuig het record breken voor de verste afstand die is afgelegd door een ruimtevaartuig dat is ontworpen om mensen naar de ruimte te brengen en ze veilig terug te brengen naar de aarde. Deze afstand wordt momenteel gehouden door het Apollo 13-ruimtevaartuig op 248.655 mijl (400.171 km) van de aarde. Orion is speciaal ontworpen voor missies om mensen verder de ruimte in te brengen dan ooit tevoren.

Op Artemis I testen ingenieurs verschillende aspecten van het Orion-ruimtevaartuig dat nodig is voor deep space-missies met bemanning, waaronder het zeer capabele voortstuwingssysteem om zijn koers met precisie te behouden en ervoor te zorgen dat de bemanning thuis kan komen, communicatie- en navigatiesystemen om contact te houden met de grond en oriënteer het ruimtevaartuig, de systemen en functies om stralingsgebeurtenissen aan te kunnen, evenals een hitteschild dat een snelle terugkeer van de maan aankan. Zowel afstand als duur vereisen dat ruimtevaartuigen systemen moeten hebben die betrouwbaar ver van huis kunnen werken, in staat zijn om astronauten in leven te houden in geval van nood en toch licht genoeg zijn om een ​​raket te lanceren.

Artemis II zal de systemen testen die nodig zijn voor astronauten om in de diepe ruimte te leven en te ademen. Langdurige missies ver van Earth drive ingenieurs om compacte systemen te ontwerpen, niet alleen om de beschikbare ruimte voor het comfort van de bemanning te maximaliseren, maar ook om het volume te accommoderen dat nodig is om verbruiksartikelen zoals voldoende voedsel en water te vervoeren voor de hele missie van dagen of weken.

https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/11/ ... ade-orbit/

NASA deelt Artemis I-update met Orion op het verste punt van de aarde

Afbeelding
Orion maakte deze selfie met hoge resolutie in de ruimte op 18 november 2022, met een camera op de vleugel van het zonnepaneel tijdens een routinematige externe inspectie van het ruimtevaartuig op de derde dag van de Artemis I-missie.
Credits: NASA
NASA zal op maandag 28 november om 17.00 uur EST een persconferentie houden vanuit het Johnson Space Center van het bureau in Houston om de status van de onbemande Artemis I-vluchttest te bespreken terwijl het Orion-ruimtevaartuig het middelpunt van zijn maanmissie bereikt en zijn verste afstand van de aarde op bijna 270.000 mijl afstand.

Orion kwam op vrijdag 25 november om 16:52 uur EST in een verre baan om de maan, waar het ruimtevaartuig ongeveer een week zal blijven om systemen te testen in een diepe ruimteomgeving ongeveer 40.000 mijl boven het maanoppervlak voordat de reis terug naar de aarde begint .

NASA zal live verslag doen van de briefing op NASA Television, de website van het bureau en de NASA-app .

https://www.nasa.gov/press-release/nasa ... from-earth
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 27 nov 2022, 07:31

Vluchtdag 11: Orion overtreft Apollo 13 recordafstand vanaf de aarde

Afbeelding
Op vluchtdag 11 legde NASA'S Orion-ruimtevaartuig beelden vast die terugkeken naar de aarde vanuit een camera die op een van zijn zonnepanelen was gemonteerd. Het ruimtevaartuig bevindt zich momenteel in een verre retrograde baan rond de maan.

Op dag 11 van de Artemis I-missie vervolgt Orion zijn reis voorbij de maan nadat hij op vrijdag 25 november om 15:52 CST een verre retrograde baan is binnengegaan. Orion zal zes dagen in deze baan blijven voordat hij de baan om de maan verlaat om het ruimtevaartuig op een traject terug naar de aarde te zetten en op zondag 11 december in de Stille Oceaan te plonsen.

Orion overtrof het afstandsrecord voor een missie met een ruimtevaartuig dat is ontworpen om mensen naar de diepe ruimte en terug naar de aarde te brengen, om 07:42 uur op zaterdag 26 november. Het record werd gevestigd tijdens de Apollo 13-missie op 248.655 mijl van onze thuisplaneet . Op zijn maximale afstand van de maan zal Orion meer dan 270.000 mijl van de aarde verwijderd zijn op maandag 28 november.

Ingenieurs voltooiden ook de eerste orbitale onderhoudsbrandwond door hulpstuwraketten af ​​​​te vuren op de servicemodule van Orion om 15:52 uur gedurende minder dan een seconde om het ruimtevaartuig voort te stuwen met een snelheid van 0,47 voet per seconde. De geplande baanonderhoudsbrandwonden zullen het traject van Orion verfijnen terwijl het zijn baan rond de maan voortzet.

vanaf de aarde

Op vluchtdag 11 legde NASA'S Orion-ruimtevaartuig beelden vast die terugkeken naar de aarde vanuit een camera die op een van zijn zonnepanelen was gemonteerd. Het ruimtevaartuig bevindt zich momenteel in een verre retrograde baan rond de maan.
Op dag 11 van de Artemis I-missie vervolgt Orion zijn reis voorbij de maan nadat hij op vrijdag 25 november om 15:52 CST een verre retrograde baan is binnengegaan. Orion zal zes dagen in deze baan blijven voordat hij de baan om de maan verlaat om het ruimtevaartuig op een traject terug naar de aarde te zetten en op zondag 11 december in de Stille Oceaan te plonsen.

Orion overtrof het afstandsrecord voor een missie met een ruimtevaartuig dat is ontworpen om mensen naar de diepe ruimte en terug naar de aarde te brengen, om 07:42 uur op zaterdag 26 november. Het record werd gevestigd tijdens de Apollo 13-missie op 248.655 mijl van onze thuisplaneet . Op zijn maximale afstand van de maan zal Orion meer dan 270.000 mijl van de aarde verwijderd zijn op maandag 28 november.

Ingenieurs voltooiden ook de eerste orbitale onderhoudsbrandwond door hulpstuwraketten af ​​​​te vuren op de servicemodule van Orion om 15:52 uur gedurende minder dan een seconde om het ruimtevaartuig voort te stuwen met een snelheid van 0,47 voet per seconde. De geplande baanonderhoudsbrandwonden zullen het traject van Orion verfijnen terwijl het zijn baan rond de maan voortzet.

Aan boord van Orion vliegen op de Artemis I-missie is een geschikte oefenpop genoemd naar een hoofdrolspeler in het veilig terugbrengen van Apollo 13 naar de aarde. Arturo Campos was een elektrotechnisch ingenieur die een plan ontwikkelde om de commandomodule van voldoende elektrische stroom te voorzien om veilig naar huis te navigeren nadat een zuurstoftank aan boord van de servicemodule van het Apollo-ruimtevaartuig was gescheurd. Commandant Moonikin Campos is uitgerust met sensoren om gegevens te verstrekken over wat bemanningsleden tijdens de vlucht kunnen ervaren, waarmee Campos' erfenis van het mogelijk maken van menselijke verkenning in de diepe ruimte wordt voortgezet.

Artemis bouwt voort op de ervaring van Apollo. Met Artemis zullen mensen terugkeren naar het maanoppervlak, en dit keer om te blijven. NASA zal innovatieve technologieën gebruiken om de zuidpool van de maan en meer van het maanoppervlak dan ooit tevoren te verkennen met behulp van het Gateway-ruimtestation in een baan om de maan, samen met geavanceerde ruimtepakken en rovers. NASA zal het voortouw nemen in samenwerking met internationale en commerciële partners om de eerste langdurige aanwezigheid op de maan tot stand te brengen. Vervolgens gebruiken we wat we leren op en rond de maan om de volgende grote stap te zetten: de eerste astronauten naar Mars sturen.



Om 13:16 uur was Orion 252.133 mijl van de aarde verwijderd en 52.707 mijl van de maan, met een snelheid van 3.013 mijl per uur. U kunt Orion volgen via de Artemis Real-Time Orbit-website of AROW.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 28 nov 2022, 16:51

Vluchtdag 12: Orion Star Trackers, Reaction Control Thrusters getest

Afbeelding
Op vluchtdag 9 legde NASA's Orion-ruimtevaartuig beelden vast terwijl ze terugkeek naar de maan vanaf een camera die op een van zijn zonnepanelen was gemonteerd. Het ruimtevaartuig is op weg naar een verre retrograde baan rond de maan.
Op de 12e dag van de Artemis I-missie voerden teamleden nog een geplande test uit van de sterrenvolgers aan boord van Orion terwijl deze verder ging langs een verre retrograde baan om de maan, en begonnen ze aan een nieuwe vluchttest met reactiebesturing.

Ingenieurs hopen de uitlijning tussen de sterrenvolgers en de traagheidsmeeteenheden van Orion, die beide deel uitmaken van het geleidings-, navigatie- en controlesysteem, te karakteriseren door verschillende delen van het ruimtevaartuig bloot te stellen aan de zon en de stervolgers in verschillende thermische toestanden te activeren . Sterrenvolgers zijn navigatiehulpmiddelen  die de posities van sterren meten om het ruimtevaartuig te helpen zijn oriëntatie te bepalen. De traagheidsmeeteenheden bevatten drie apparaten, gyroscopen genaamd, die worden gebruikt om de rotatiesnelheden van ruimtevaartuigen te meten, en drie versnellingsmeters die worden gebruikt om versnellingen van ruimtevaartuigen te meten.

Samen worden de gegevens van de stervolger en de traagheidsmeeteenheid gebruikt door de voertuigbeheercomputers van Orion om de positie, snelheid en houding van het ruimtevaartuig te berekenen. De metingen zullen ingenieurs helpen begrijpen hoe thermische toestanden de nauwkeurigheid van de navigatietoestand beïnvloeden, wat uiteindelijk van invloed is op de hoeveelheid drijfgas die nodig is voor manoeuvres van ruimtevaartuigen. Lees meer over het geleidings-, navigatie- en controlesysteem van Orion in de Artemis I-referentiegids .

Ingenieurs zijn vandaag begonnen met een ontwikkelingsvluchttestdoel dat de minimale straalafvuurtijd voor de reactiecontrolestuwraketten over een periode van 24 uur heeft gewijzigd. Dit testdoel is ontworpen om de jets van het reactiecontrolesysteem in een andere configuratie uit te oefenen om te modelleren hoe boegschroefjets zullen worden gebruikt voor de bemande Artemis II - missie.

Teams hebben ook de Callisto -payload geactiveerd en gebruikt, een technologiedemonstratie van Lockheed Martin in samenwerking met Amazon en Cisco. Callisto bevindt zich in de Orion-cabine en zal spraakgestuurde en videotechnologie testen in de deep space-omgeving.

Maandag 28 november zal Orion zijn verste afstand van de aarde bereiken wanneer het bijna 270.000 mijl van onze thuisplaneet verwijderd is.

Vanaf 16.30 uur CST was Orion meer dan 264.000 mijl van de aarde en 45.600 mijl van de maan verwijderd, met een snelheid van 1.750 mijl per uur.

Om de missie in realtime te volgen, kun je  Orion volgen  tijdens zijn missie rond de maan en terug, en het  NASA TV-schema bekijken  voor updates over de volgende televisie-evenementen. De nieuwste beelden en video's zijn te vinden op de  Johnson Space Center Flickr.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 29 nov 2022, 02:59

[clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 30 nov 2022, 07:46

Vluchtdag 13: Orion gaat de (maximale) afstand af

Afbeelding
(28 nov. 2022) Op vluchtdag 13 bereikte Orion zijn maximale afstand tot de aarde tijdens de Artemis I-missie toen het 420.000 kilometer verwijderd was van onze thuisplaneet. Orion heeft nu verder gereisd dan enig ander ruimtevaartuig dat voor mensen is gebouwd.
NASA's onbemande Orion-ruimtevaartuig bereikte de verste afstand van de aarde die het zal afleggen tijdens de Artemis I -missie - 268.563 mijl van onze thuisplaneet - net na 15.00 uur CST. Het ruimtevaartuig legde de hele dag ook beelden vast van de aarde en de maan samen , inclusief van de maan die de aarde lijkt te verduisteren.

Halverwege de missie bereikt op vluchtdag 13 van een missie van 25,5 dagen, blijft het ruimtevaartuig in gezonde toestand terwijl het zijn reis voortzet in een verre retrograde baan , een ongeveer zes dagen durend deel van zijn grotere missie duizenden mijlen voorbij de maan.

"Vanwege de ongelooflijke can-do-geest heeft Artemis I buitengewoon succes gehad en een reeks geschiedenisschrijvende evenementen voltooid", aldus NASA-beheerder Bill Nelson. “Het is ongelooflijk hoe soepel deze missie is verlopen, maar dit is een test. Dat is wat we doen – we testen het en we benadrukken het.”

Ingenieurs hadden oorspronkelijk voor vandaag een orbitale onderhoudsverbranding gepland, maar besloten dat dit niet nodig was vanwege het toch al precieze traject van Orion in een verre retrograde baan. Op basis van de prestaties van Orion onderzoeken managers of ze zeven extra testdoelen kunnen toevoegen om de thermische omgeving en het voortstuwingssysteem van het ruimtevaartuig verder te karakteriseren om de risico's te verminderen voordat toekomstige missies met bemanning worden uitgevoerd. Tot op heden hebben vluchtleiders 37,5% van de testdoelstellingen die aan de missie zijn gekoppeld, behaald of zijn bezig met het voltooien ervan, met veel resterende doelstellingen die moeten worden geëvalueerd tijdens binnenkomst, afdaling, landing en herstel.

NASA's Exploration Ground Systems-team en de Amerikaanse marine beginnen met de eerste operaties voor het herstel van Orion wanneer het neerstort in de Stille Oceaan. Het team zal dinsdag worden ingezet voor training op zee voordat het terugkeert naar de kust om de laatste voorbereidingen te treffen voor de landing.

Managers sloten vandaag ook een team af dat eerder in de missie was gevormd om metingen te onderzoeken die verband houden met de sterrenvolgers van het ruimtevaartuig nadat was vastgesteld dat de hardware presteert zoals verwacht en aanvankelijk verdachte metingen een bijproduct zijn van de vluchtomgeving.

Vluchtleiders hebben ook 9 van de 19 translatiebrandwonden opgelopen en de drie soorten motoren op de Orion gebruikt: de hoofdmotor, hulpmotoren en stuwraketten van het reactiecontrolesysteem. Er is ongeveer 5.640 pond drijfgas gebruikt, wat ongeveer 150 pond minder is dan de verwachte waarden vóór de lancering. Er blijft meer dan 2.000 pond aan marge beschikbaar buiten wat de teams van plan zijn te gebruiken voor de missie, een stijging van meer dan 120 pond ten opzichte van de verwachte waarden van vóór de lancering. Tot nu toe hebben teams al meer dan 2.000 bestanden van het ruimtevaartuig naar de aarde gestuurd.


Net voor 20.00 uur EST bevond Orion zich op 268.457 mijl van de aarde en 70.138 mijl van de maan, met een snelheid van 1.679 mijl per uur.

Om de missie in realtime te volgen, kunt u  Orion volgen  tijdens zijn missie rond de maan en terug en live beelden van het ruimtevaartuig bekijken. Bekijk het  NASA TV-schema  voor updates over de volgende evenementen op televisie. De nieuwste beelden en video's zijn te vinden op de  Johnson Space Center Flickr.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 30 nov 2022, 07:53

Vlucht Dag 14: Deep Space Testing gaat door

Afbeelding
art001e000606 (24 nov. 2022) Op vluchtdag 9 toont de binnenkant van Orion de weergave van de Callisto-payload. Callisto is de technologiedemonstratie van Lockheed Martin in samenwerking met Amazon en Cisco, waarbij spraakgestuurde en videotechnologie wordt getest die toekomstige astronauten kan helpen bij missies in de verre ruimte.
Ingenieurs gingen door met het doel van de testvlucht voor het afvuren van jets, dat begon op vluchtdag 12. Vandaag demonstreerden teams het "lage" deel van het reactietijdbereik van de boegschroef . Dit testdoel is ontworpen om de jets van het reactiecontrolesysteem in een andere configuratie uit te oefenen om te modelleren hoe thruster-jets zullen worden gebruikt tijdens de Artemis II-missie, wat ons begrip van ruimtevaartuigoperaties bevordert voordat we bemanning aan boord hebben.

Als onderdeel van  geplande tests tijdens de missie voerde de begeleidings-, navigatie- en controleofficier, ook wel bekend als GNC, de zesde van acht geplande tests uit van de sterrenvolgers die het navigatiesysteem van Orion ondersteunen. Sterrenvolgers zijn een  navigatiehulpmiddel  dat de posities van sterren meet om het ruimtevaartuig te helpen zijn oriëntatie te bepalen. De sterrenvolgers blijven uitstekende gegevens leveren om onze vereiste navigatieoplossingen te ontwikkelen.

Ingenieurs zullen de uitlijning karakteriseren tussen de stervolgers die deel uitmaken van het geleidings-, navigatie- en controlesysteem en de traagheidsmeeteenheden van Orion, door verschillende delen van het ruimtevaartuig bloot te stellen aan de zon en de stervolgers in verschillende thermische toestanden te activeren om te bepalen of de temperatuurverschillen veroorzaken eventuele veranderingen. De traagheidsmeeteenheden bevatten drie apparaten, gyroscopen genaamd, die worden gebruikt om de rotatiesnelheden van ruimtevaartuigen te meten, en drie versnellingsmeters die worden gebruikt om versnellingen van ruimtevaartuigen te meten.

Er is een nieuw vluchttestdoel toegevoegd aan vluchtdag 14 om aanvullende informatie te verzamelen over de thermische karakterisering van Orion. Tijdens het grootste deel van de missie bevindt Orion zich typisch in een stand van de staart tegen de zon, wat betekent dat de zonnepanelen naar de zon zijn gericht om energie op te wekken. Dit vluchttestdoel oriënteert Orion doelbewust tot 20 graden buiten een perfecte staart-tot-zon-houding om het ruimtevaartuig te evalueren en aanvullende gegevens te verzamelen. Momenteel, wanneer Orion meer dan drie uur uit de staart-tot-zon-stand is, is een herstelperiode van tien uur van de staart tot de zon vereist. Deze aanvullende testvluchtdoelstelling zal ingenieurs helpen het bereik van de thermische prestaties van Orion te begrijpen om op te nemen in Artemis II en daarbuiten.

Tijd in een verre retrograde baan stelt ingenieurs in staat om het ruimtevaartuig en zijn systemen in een diepe ruimte te testen voorafgaand aan toekomstige missies met bemanning. Een verre retrograde baan is een zeer stabiele baan waar weinig brandstof nodig is om gedurende een langere periode te blijven. Terwijl het bezoeken van een verre retrograde baan ingenieurs in staat stelt te profiteren van een baan die uitgebreid is bestudeerd als onderdeel van een geplande missie voor eerdere inspanningen van het bureau, zal de toekomstige Artemis-missie verschillende banen bezoeken.

Op Artemis II zullen vier astronauten in Orion rond de maan reizen en duizenden kilometers boven de verre kant van de maan vliegen voordat ze terugkeren naar de aarde. Op Artemis III, de eerste Artemis-missie naar het maanoppervlak, zal Orion zich wagen aan een bijna rechtlijnige halo-baan, een baan die evenwichtig is tussen de zwaartekracht van de aarde en de maan en die bijna als een ketting aan de maan hangt. De baan biedt toegang tot de zuidpool van de maan, waar 13 kandidaat-landingsgebieden zijn geïdentificeerd voor toekomstige Artemis-missies.  

Net na 16.00 uur CST bevond Orion zich meer dan 264.000 mijl van de aarde en bijna 46.000 mijl van de maan, met een snelheid van 1.790 mph.

Bekijk de nieuwste aflevering van Artemis All Access voor meer informatie over de reis van Orion tot nu toe.



Op woensdag 30 november om 17.00 uur EST zal NASA een briefing houden om een ​​vooruitblik te geven op het verre retrograde vertrek op donderdag 1 december en hoe de herstelteams zich voorbereiden op binnenkomst en landing. De briefing is live op NASA TV, de website van het bureau en de NASA-app .

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 01 dec 2022, 07:59

vluchtdag 15 - Teampeilingen "Go" voor verre retrograde baanvertrek

Afbeelding
art001e000669 (27 nov. 2022) Op vluchtdag 12 van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie legde een camera op de punt van een van de zonnepanelen van Orion de maan vast terwijl Orion in een verre retrograde baan rond de maan reist.

Het managementteam van de Artemis I-missie is vandaag bijeengekomen om de algemene status van de vluchttest te beoordelen en heeft gevraagd "go" voor Orion om te vertrekken uit zijn verre retrograde baan, waar het zich sinds 25 november bevindt. Orion zal een brandwond uitvoeren om de baan te verlaten om 15:53 ​​uur CST donderdag 1 december en begint zijn tocht terug naar de aarde.

"We gaan door met het verzamelen van vluchttestgegevens en het afkopen van risico's voor bemande vluchten", zegt Mike Sarafin, missiemanager van Artemis. "We blijven leren hoe het systeem presteert, waar onze marges liggen en hoe we als een geïntegreerd team met het voertuig kunnen werken en werken."

Op vluchtdag 15 voerde Orion ook een geplande baanonderhoudsbrand uit om de baan van het ruimtevaartuig te behouden en de snelheid te verminderen voorafgaand aan het vertrek op donderdag uit een verre baan om de maan. Tijdens de verbranding gebruikte Orion zes van zijn hulpstuwraketten op de European Service-module om 95 seconden te vuren. De burn-out was aanvankelijk gepland voor een kortere duur, maar werd verlengd als onderdeel van de inspanning van het team om testdoelen aan de missie toe te voegen. De verbranding van 95 seconden leverde aanvullende gegevens op om de stuwraketten en de stralingsverwarming op de vleugels van de zonnepanelen van het ruimtevaartuig te karakteriseren om de operationele beperkingen van Orion te informeren. Alle eerdere brandwonden aan de boegschroef duurden 17 seconden of minder.

De in Europa gebouwde servicemodule van Orion heeft de voortstuwingsmogelijkheden geleverd om de koers van het ruimtevaartuig in de ruimte aan te passen via zijn 33 motoren van verschillende typen, en dient als de krachtpatser van Orion, die het voorziet van elektriciteit, thermische controle en lucht en water voor toekomstige bemanningen. tot voortstuwing. Artemis I is de eerste keer dat NASA een in Europa gebouwd systeem gebruikt als een cruciaal element om een ​​Amerikaans ruimtevaartuig van stroom te voorzien. De servicemodule, geleverd door ESA (European Space Agency) en zijn partner Airbus Defence and Space, breidt de internationale samenwerking van NASA uit van het internationale ruimtestation naar verkenning van de ruimte.

NASA blijft haar relaties met haar internationale partners uitbreiden om de maan onder Artemis te verkennen. De Gateway van het bureau , een multifunctionele buitenpost in ontwikkeling om in een baan om de maan te draaien en die essentiële ondersteuning zal bieden voor langetermijnverkenning van de maan, bevat bijdragen van zowel ESA als de Canadian Space Agency en de Japan Aerospace Exploration Agency. Agentschapbreed heeft NASA meer dan 600 actieve internationale overeenkomsten met organisaties en ruimteagentschappen over de hele wereld.

Teams kozen er ook voor om vier extra testdoelen toe te voegen aan de terugreis van Orion naar de aarde om aanvullende gegevens te verzamelen over de mogelijkheden van het ruimtevaartuig. Twee zullen evalueren of het openen en sluiten van een klep, de drukregeleenheid, een langzame leksnelheid in dat systeem beïnvloedt; een derde zal het vermogen van Orion demonstreren om houdingsmanoeuvres uit te voeren met de snelheid die nodig zal zijn voor een test op Artemis II; en de vierde test zijn vermogen om te vliegen in een houdingscontrolemodus met drie vrijheidsgraden, in tegenstelling tot de modus met zes vrijheidsgraden waarin hij normaal vliegt.

Voorafgaand aan de orbitale onderhoudsverbranding van vandaag was in totaal 5.681 pond drijfgas gebruikt, 203 pond minder dan de waarden die vóór de lancering werden verwacht. Er is ongeveer 2.004 pond aan marge beschikbaar boven wat gepland is voor gebruik tijdens de missie, een stijging van 94 pond boven de verwachte waarden van voor de lancering.

Net na 16.00 uur CST op 30 november reisde Orion 253.079 mijl van de aarde en 50.901 mijl van de maan, met een snelheid van 2.052 mph.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 02 dec 2022, 07:10

Vlucht Dag 16 - Orion voltooit met succes Distant Retrograde Departure Burn

Afbeelding
art001e001820 (1 december 2022): Op vluchtdag 16 maakte een camera gemonteerd op een van de zonnepanelen van Orion dit beeld van onze maan terwijl het ruimtevaartuig zich voorbereidde om een ​​verre retrograde baan te verlaten tijdens de Artemis I-missie.

Orion heeft zijn verre baan om de maan verlaten en is op weg naar huis. Het ruimtevaartuig voltooide met succes de verre retrograde vertrekverbranding om 15:53 ​​uur CST, waarbij de hoofdmotor gedurende 1 minuut en 45 seconden werd afgevuurd om het ruimtevaartuig op koers te zetten voor een nabije maanvlucht voordat het naar huis terugkeerde.

De verbranding veranderde de snelheid van Orion met ongeveer 140 meter per seconde en werd uitgevoerd met behulp van de Orion-hoofdmotor op de European Service Module. De motor is een motor van een orbitaal manoeuvreersysteem die is aangepast voor gebruik op Orion en is gebouwd door Aerojet Rocketdyne. De motor heeft het vermogen om 6.000 pond stuwkracht te leveren. De beproefde motor die op Artemis I vloog, maakte 19 spaceshuttlevluchten, beginnend met STS-41G in oktober 1984 en eindigend met STS-112 in oktober 2002.

De brandwond is een van de twee manoeuvres die nodig zijn voorafgaand aan de plons van Orion in de Stille Oceaan op 11 december. De tweede vindt plaats op maandag 5 december, wanneer het ruimtevaartuig 79,2 mijl boven het maanoppervlak zal vliegen en de door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding zal uitvoeren. , die Orion op zijn koers naar de aarde zal binden.

Teams gingen ook door met thermische tests van de star trackers tijdens hun achtste en laatste geplande test. Sterrenvolgers zijn een  navigatiehulpmiddel  dat de posities van sterren meet om het ruimtevaartuig te helpen zijn oriëntatie te bepalen. Tijdens de eerste drie vluchtdagen van de missie evalueerden ingenieurs de eerste gegevens om de  metingen van sterrenvolgers te begrijpen die verband hielden met het afvuren van de boegschroef.

Vandaag om ongeveer 21:53 CST is een baancorrectie gepland, wanneer de hulpstuwraketten van Orion het pad van het ruimtevaartuig zullen verfijnen.

Net na 16.30 uur CST op 1 december reisde Orion 237.600 mijl van de aarde en 52.900 mijl van de maan, met een snelheid van 2.300 mph.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 03 dec 2022, 06:25

Vluchtdag 17 — Orion verfijnt traject, downlinkgegevens, zet testdoelstellingen voort

Afbeelding
art001e001859 (1 december 2022) De optische navigatiecamera van Orion legde dit beeld van de maan vast op vluchtdag 16 van de Artemis I-missie. Orion gebruikt de optische navigatiecamera om beelden van de aarde en de maan vast te leggen op verschillende fasen en afstanden, waardoor een verbeterde hoeveelheid gegevens wordt verstrekt om de effectiviteit ervan onder verschillende lichtomstandigheden te bevestigen als een manier om het ruimtevaartuig te helpen oriënteren op toekomstige missies met bemanning.

Na zijn vertrek uit een verre retrograde baan in de middag van donderdag 1 december, voltooide Orion een geplande baancorrectie om zijn koers naar de Maan te verfijnen. De brandwond van vijf seconden vond plaats om 21:54 CST donderdag en veranderde de snelheid van het ruimtevaartuig met ongeveer 0,3 mph of minder dan een halve voet per seconde.

Op 2 december verzamelden teams extra beelden met de optische navigatiecamera van Orion en downlinkten ze een breed scala aan gegevensbestanden naar de grond, waaronder gegevens van de Hybrid Electronic Radiation Assessor of HERA. De stralingsdetector meet geladen deeltjes die door zijn sensoren gaan. Metingen van HERA en verschillende andere stralingsgerelateerde sensoren en experimenten aan boord van Artemis I zullen NASA helpen de ruimtestralingsomgeving die toekomstige bemanningen zullen ervaren beter te begrijpen en effectieve beschermingen te ontwikkelen. Op bemande missies zal HERA deel uitmaken van het waarschuwings- en waarschuwingssysteem van het ruimtevaartuig en zal het een waarschuwing laten horen in het geval van een zonne-energetische deeltjesgebeurtenis, om de bemanning op de hoogte te stellen om te schuilen . NASA is ook aan het testen een vergelijkbare HERA-eenheid aan boord van het internationale ruimtestation ISS.

Orion voert andere experimenten uit om gegevens over straling te verzamelen, waaronder verschillende stralingsgebiedmonitors ter grootte van een luciferdoosje die de totale stralingsdosis tijdens de missie registreren, dosimeters geleverd door ESA (European Space Agency) die in de cabine zijn gemonteerd om stralingsgegevens met de tijd te verzamelen postzegels om wetenschappers in staat te stellen het dosistempo tijdens verschillende missiefasen te beoordelen, en drie " doelbewuste passagiers " die aanvullende informatie verzamelen over wat bemanningen zullen ervaren tijdens toekomstige missies. Vier ruimtebiologische onderzoeken, gezamenlijk Biology Experiement-1 genoemd, onderzoeken de impact van deep space-straling op zaden, schimmels, gisten en algen.

Orion zal op zaterdag 3 december weer de invloedssfeer van de maan betreden, waardoor de maan de belangrijkste zwaartekracht wordt die op het ruimtevaartuig inwerkt. Het zal de invloedssfeer van de maan voor de laatste keer verlaten op dinsdag 6 december, een dag na zijn terugkeer langs ongeveer 79 mijl boven het maanoppervlak.

Er is in totaal ongeveer 7.940 pond drijfgas gebruikt, wat ongeveer 150 pond minder is dan verwacht voor de lancering. Er is ongeveer 2.040 pond aan marge beschikbaar boven wat vluchtleiders van plan zijn te gebruiken voor de rest van de missie, wat bijna 130 pond meer is dan de verwachte bedragen vóór de lancering. Het ruimtevaartuig heeft ongeveer 97 gigabyte aan gegevens naar de grond gestuurd.

Net na 13.00 uur CST op 2 december reisde Orion 229.812 mijl van de aarde en 80.516 mijl van de maan, met een snelheid van 2.512 mijl per uur.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 03 dec 2022, 06:29

NASA stelt verslaggeving in over de terugkeer van de historische maanmissie van Orion, Splashdown

Afbeelding
NASA's onbemande Orion-ruimtevaartuig bereikte een maximale afstand van bijna 270.000 mijl van de aarde tijdens de Artemis I-vluchttest voordat hij aan zijn reis terug naar de aarde begon. Orion legde beelden vast van de aarde en de maan samen vanuit zijn verre baan om de maan, waaronder deze afbeelding op 28 november 2022, gemaakt met een camera op een van de vleugels van het zonnestelsel van het ruimtevaartuig.
Credits: NASA
NASA zal op maandag 5 december live verslag doen van de terugkeer van het onbemande Orion-ruimtevaartuig naar de maan, evenals de terugkeer naar de aarde op zondag 11 december.

Het bureau zal ook verschillende briefings organiseren om de komende activiteiten van Johnson Space Center in Houston te bespreken. NASA zal live verslag doen van NASA Television, de website van het bureau en de NASA-app .

Orion is begonnen aan zijn terugreis naar de aarde en voltooit op 1 december een brandwond om een ​​baan om de maan te verlaten duizenden kilometers voorbij de maan, waar ingenieurs systemen hebben getest om het begrip van het ruimtevaartuig te verbeteren voor toekomstige missies met astronauten.

De dekking van de terugkeer naar de maan begint op maandag 5 december om 9.00 uur EST. De door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding, waarbij het ruimtevaartuig de zwaartekracht van de maan zal benutten en terug naar de aarde zal versnellen, wordt verwacht om 11.43 uur. Het ruimtevaartuig zal naar verwachting vliegen ongeveer 79 mijl boven het maanoppervlak om 11:42 uur, net voor de brandwond.

Amerikaanse media die persoonlijk willen deelnemen aan de persconferenties, moeten uiterlijk om 13.00 uur op de dag van elke briefing geloofsbrieven opvragen bij de redactiekamer van Johnson via 281-483-5111 of jsccommu@mail.nasa.gov . Media die geïnteresseerd zijn om telefonisch deel te nemen, moeten ook uiterlijk een uur voor aanvang van de briefings contact opnemen met de redactiekamer van Johnson.

Live-verslaggeving terwijl Mission Control, Houston, de binnenkomst, afdaling en landing van het ruimtevaartuig voor de kust van San Diego volgt, begint om 11.00 uur op zondag 11 december. Splashdown wordt verwacht om 12.40 uur, waarna de verkenning van grondsystemen herstelt team van NASA's Kennedy Space Center in Florida, in samenwerking met de Amerikaanse marine, zal het ruimtevaartuig bergen.

NASA organiseert ook een STEM-evenement in samenwerking met het San Diego Air and Space Museum op zondag 11 december om 9.00 uur PST voor studenten en gezinnen om meer te weten te komen over Orion en de wetenschap, technologie, techniek en wiskunde die het succes van de opdrachten van het agentschap. Deelnemers kunnen een livestream van de splashdown bekijken, deelnemen aan STEM-hands-on-activiteiten en horen van NASA-experts en plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Onderwijs, Cindy Marten.

Na de maanvlucht op 5 december zal NASA om 17.00 uur een persconferentie houden in Johnson.

https://www.nasa.gov/press-release/nasa ... splashdown
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 04 dec 2022, 08:18

vlucht Dag 18 - Orion komt opnieuw in de invloedssfeer van de maan

Afbeelding
art001e001933 (2 december 2022) Een camera gemonteerd op een van de vier zonnepanelen van Orion legde dit beeld van de maan vast op vluchtdag 17 van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie vanaf een afstand van meer dan 222.000 mijl van de aarde. Orion heeft de verre maanbaan verlaten en is op weg naar een landing op 11 december in de Stille Oceaan.

Orion kwam zaterdag 3 december om 16.45 uur CST opnieuw de invloedssfeer van de maan binnen, waardoor de maan de belangrijkste zwaartekracht op het ruimtevaartuig werd. De binnenkomst in de maansfeer van binnenkomst vond plaats toen het ruimtevaartuig zich ongeveer 39.993 mijl van het maanoppervlak bevond. Het zal de invloedssfeer van de maan voor de laatste keer verlaten op dinsdag 6 december, een dag na de terugvlucht op ongeveer 79 mijl boven het maanoppervlak.

Op vluchtdag 18 voerden ingenieurs ook een ontwikkelingsvluchttestdoel uit dat de minimale straalafvuurtijd voor de reactiecontrolestuwraketten gedurende een periode van 24 uur veranderde. Dit testdoel is ontworpen om de jets van het reactiecontrolesysteem in een vooraf geplande volgorde uit te oefenen om het afvuren van straalmotoren te modelleren dat zal worden opgenomen in de bemande Artemis II-missie.

De test maakte gebruik van de reactiecontrolesysteem (RCS) stuwraketten , gebouwd door ArianeGroup, op de Europese servicemodule. Alle afvuren van RCS-thrusters tijdens de vluchttest tot nu toe hebben die op de servicemodule gebruikt . Een andere set van 12 RCS-thrusters, gebouwd door Aerojet Rocketdyne, bevindt zich op de bemanningsmodule.

an de maan

art001e001933 (2 december 2022) Een camera gemonteerd op een van de vier zonnepanelen van Orion legde dit beeld van de maan vast op vluchtdag 17 van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie vanaf een afstand van meer dan 222.000 mijl van de aarde. Orion heeft de verre maanbaan verlaten en is op weg naar een landing op 11 december in de Stille Oceaan.
Orion kwam zaterdag 3 december om 16.45 uur CST opnieuw de invloedssfeer van de maan binnen, waardoor de maan de belangrijkste zwaartekracht op het ruimtevaartuig werd. De binnenkomst in de maansfeer van binnenkomst vond plaats toen het ruimtevaartuig zich ongeveer 39.993 mijl van het maanoppervlak bevond. Het zal de invloedssfeer van de maan voor de laatste keer verlaten op dinsdag 6 december, een dag na de terugvlucht op ongeveer 79 mijl boven het maanoppervlak.

Op vluchtdag 18 voerden ingenieurs ook een ontwikkelingsvluchttestdoel uit dat de minimale straalafvuurtijd voor de reactiecontrolestuwraketten gedurende een periode van 24 uur veranderde. Dit testdoel is ontworpen om de jets van het reactiecontrolesysteem in een vooraf geplande volgorde uit te oefenen om het afvuren van straalmotoren te modelleren dat zal worden opgenomen in de bemande Artemis II-missie.

De test maakte gebruik van de reactiecontrolesysteem (RCS) stuwraketten , gebouwd door ArianeGroup, op de Europese servicemodule. Alle afvuren van RCS-thrusters tijdens de vluchttest tot nu toe hebben die op de servicemodule gebruikt . Een andere set van 12 RCS-thrusters, gebouwd door Aerojet Rocketdyne, bevindt zich op de bemanningsmodule.

Terwijl de stuwraketten van de bemanningsmodule een paar dagen voor het neerstorten van Orion op aarde zullen worden getest, speelt hun primaire rol zich af in het laatste uur voor het neerstorten in de Stille Oceaan. Nadat de bemanningsmodule en de servicemodule zijn gescheiden, worden de RCS-stuwraketten van de bemanningsmodule gebruikt om ervoor te zorgen dat het ruimtevaartuig goed is georiënteerd voor terugkeer, met het hitteschild naar voren gericht, en stabiel tijdens de afdaling onder parachutes.

Orion zal gedurende ongeveer 4,5 uur van 19.40 uur CST tot 00.00 uur geen communicatie hebben met NASA's Deep Space Network, terwijl netwerkteams grondstations opnieuw configureren. Het vluchtleidingsteam heeft de tijdlijn van de activiteiten aangepast en er is geen impact op het traject van de missie. Geautomatiseerde commando's zullen het ruimtevaartuig gedurende deze periode begeleiden en Orion zal het signaal opnieuw ontvangen als het binnen bereik van het Canberra-grondstation passeert.

Net na 16.30 uur CST op 3 december reisde Orion 221.630 mijl van de aarde en 40.086 mijl van de maan, met een snelheid van 2.777 mijl per uur.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie