NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 05 dec 2022, 09:44

Vluchtdag 19: Orion bereidt zich voor op close Lunar Flyby, teams onderzoeken het probleem met de stroomvoorziening

Afbeelding
art001e002003 (4 december 2022) Op de 19e dag van de Artemis I-missie legt Orion de aarde vast met een camera die op een van zijn zonnepanelen is gemonteerd, terwijl het ruimtevaartuig zich voorbereidt op de terugvlucht langs de maan op 5 december. zal ongeveer 79 mijl boven het maanoppervlak passeren.

Orion voerde de tweede correctie van het retourtraject uit op zondag 4 december om 10:43 uur CST, met behulp van de hulpstuwraketten en verhoogde de snelheid van het ruimtevaartuig met 1,16 mph (1,71 voet per seconde).

Kort na het verkrijgen van een signaal met het Canberra-grondstation van het Deep Space Network om 12:41 uur CST, ondervond Orion een probleem met een stroomconditioneringsdistributie-eenheid (PCDU), waarbij vier van de vergrendelende stroombegrenzers die verantwoordelijk waren voor de stroomafwaartse stroom waren uitgeschakeld. Deze schakelaars op een lager niveau zijn verbonden met de voortstuwings- en verwarmingssubsystemen. Teams bevestigden dat het systeem in orde was en hebben met succes de stroomafwaartse componenten opnieuw opgestart. Er was geen stroomonderbreking voor kritieke systemen en er waren geen nadelige gevolgen voor de navigatie- of communicatiesystemen van Orion.

Teams onderzoeken of een potentiële bijdrager aan dit probleem verband houdt met een stroomconfiguratietest die door de vluchtteams is uitgevoerd om eerdere gevallen te onderzoeken waarin een van de acht eenheden zonder commando opende. De navelstreng werd elke keer met succes gesloten en er stroomde geen stroom naar de avionica van het ruimtevaartuig. 

Het ruimtevaartuig verkreeg aanvullende gegevens met behulp van zijn optische navigatiesysteem, een gevoelige camera die beelden van de maan en de aarde maakt om het ruimtevaartuig te helpen oriënteren door te kijken naar de grootte en positie van de hemellichamen in de beelden. Ingenieurs blijven ook werken aan plannen om verschillende aanvullende testdoelen te bereiken tijdens de reis van Orion terug naar de aarde. Een groot aantal testdoelstellingen geven ingenieurs informatie over hoe Orion in de ruimte werkt, waardoor ze prestatiemodellen kunnen valideren en zoveel mogelijk over het ruimtevaartuig kunnen leren.

Ter voorbereiding op de terugkeer van Orion naar de aarde voltooide het team van NASA's Exploration Ground Systems Program en de Amerikaanse marine, die Orion uit de Stille Oceaan zullen bergen, zijn laatste trainingsdag op zee, met behulp van een nepcapsule in het water voor duikers en kleine boten. procedures voor herstel in open water te oefenen.

Op maandag 5 december zal Orion de maan het dichtst naderen, met een vlucht van 79,2 mijl boven het maanoppervlak. Het zal de door retour aangedreven flyby-verbranding uitvoeren om 10:43 uur CST, die ongeveer 3 minuten en 27 seconden zal duren, waarbij de snelheid van het ruimtevaartuig met ongeveer 655 mph ( 961 voet per seconde) verandert. De door de terugkeer aangedreven flyby is de laatste grote manoeuvre van de missie, met alleen kleinere trajectcorrecties om de aarde te richten.

Live verslaggeving van de nabije maanvlucht en verbranding begint om 8 uur CST op NASA TV, de website van het bureau en de NASA-app . Tijdens de dekking zal de verlichting anders zijn dan tijdens Orion's eerste nabije maanvlucht op 21 november. Het ruimtevaartuig zal vanaf 10:40 uur CST gedurende ongeveer 31 minuten de communicatie met de aarde verliezen, terwijl het achter de andere kant van de hemel vliegt. Maan.

Op 5 december om 16.00 uur CST zullen NASA-leiders de resultaten bespreken van de door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding en de inzet van herstelmiddelen op zee voorafgaand aan de landing van Orion op 11 december. Live verslaggeving zal beschikbaar zijn op alle NASA-kanalen.

Net na 16.30 uur CST op 4 december reisde Orion 222.213 mijl van de aarde en 23.873 mijl van de maan, met een snelheid van 3.076 mph.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 05 dec 2022, 11:21



4 dec 2022
Artemis I vloog voorbij de maan in een verre retrograde baan, dit is een speciale baan die achterwaarts rond de maan lijkt te draaien op een afstand voorbij de lagrange-punten van de maan. De baan vereist een lage delta-V om te bereiken en is gedurende lange perioden stabiel, maar hij passeert regelmatig gebieden waar de maan de zon of de aarde verduistert, daarom heeft NRHO de voorkeur voor de Lunar Gateway.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 06 dec 2022, 08:10

Vluchtdag 20: Orion voert Return Powered Flyby uit

Afbeelding
Op 5 december 2022 voltooide Orion de door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding, waardoor het ruimtevaartuig op 11 december neerstortte in de Stille Oceaan.
NASA's Orion-ruimtevaartuig is op koers voor zijn terugkeer naar de aarde op zondag 11 december. Het ruimtevaartuig naderde de maan voor de tweede en laatste keer om 10:43 uur CST op maandag 5 december, net voor zijn terugkeer aangedreven flyby-brand. passeert 80,6 mijl boven het maanoppervlak.

De brandwond, waarbij de hoofdmotor van het ruimtevaartuig op de in Europa gebouwde servicemodule werd gebruikt, duurde 3 minuten en 27 seconden en veranderde de snelheid van het ruimtevaartuig met ongeveer 655 mph (961 voet per seconde). Het was de laatste grote motormanoeuvre van de testvlucht.

'Orion gaat naar huis! Vandaag heeft het team opnieuw een gedenkwaardige prestatie geleverd door Orion op slechts 80 mijl van het oppervlak van de maan te vliegen. De maanvlucht stelde het ruimtevaartuig in staat om de zwaartekracht van de maan te benutten en hem terug naar de aarde te slingeren voor een landing,' zei administrateur Bill Nelson. “Als Orion binnen een paar dagen weer de atmosfeer van de aarde binnenkomt, zal het heter en sneller dan ooit tevoren terugkeren – de ultieme test voordat we astronauten aan boord zetten. Vervolgens, opnieuw binnenkomen!

Enkele uren voor de maanvlucht voerde het ruimtevaartuig om 4:43 uur CST een baancorrectie uit met behulp van de stuwraketten van het reactiecontrolesysteem op de servicemodule. De brandwond duurde 20,1 seconden en veranderde de snelheid van het ruimtevaartuig met 1,39 mph (2,04 voet per seconde).

Het missiemanagementteam kwam bijeen en ondervroeg "go" om herstel in te zettenactiva voor de kust van Californië voorafgaand aan de landing van Orion op 11 december. Zodra Orion naar beneden plonst, zal een team van duikers, ingenieurs en technici het schip op kleine boten verlaten en bij de capsule aankomen. Eenmaal daar zullen ze het veiligstellen en voorbereiden om het naar de achterkant van het schip te slepen, ook wel het putdek genoemd. De duikers zullen een kabel bevestigen om het ruimtevaartuig het schip in te trekken, de lierlijn genoemd, en maximaal vier extra lijnen om punten op het ruimtevaartuig te bevestigen. De lier trekt Orion in een speciaal ontworpen wieg in het scheepsdek en de andere lijnen regelen de beweging van het ruimtevaartuig. Zodra de Orion boven de wiegconstructie is geplaatst, wordt het putdek leeggemaakt en wordt de Orion op de wieg vastgezet.

"Vorige week hebben we onze laatste repetitie afgerond met de USS Portland, die ons bergingsschip zal zijn voor Artemis I", zegt Melissa Jones, landings- en bergingsdirecteur, NASA's Kennedy Space Center. "We hebben drie geweldige dagen met hen gewerkt om onze procedures te verfijnen en onze teams te integreren, zodat we de doelstellingen van het bergen van het Orion-ruimtevaartuig kunnen halen."

Orion heeft tijdens Artemis I ongeveer 8.050 pond drijfgas gebruikt, wat 180 pond minder is dan de verwachte prelaunch. Er is 2.075 pond marge beschikbaar ten opzichte van wat was gepland voor de missie, een stijging van 165 pond.

Vanaf 17:29 CST op 5 december reisde Orion 244.629 mijl van de aarde en 16.581 mijl van de maan, met een snelheid van 668 mph.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 07 dec 2022, 06:31

Vluchtdag 21: Orion verlaat de invloedssfeer van de maan, gaat naar huis

Afbeelding
art001e002132 5 dec. 2022 Een deel van de andere kant van de maan doemt groot op net voorbij het Orion-ruimtevaartuig in deze afbeelding, gemaakt op de 20e dag van de Artemis I-missie door een camera op de punt van een van de zonnepanelen van Orion. De door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding verplichtte Orion tot een terugkeer naar de aarde, voorafgaand aan een landing voor de kust van Californië op 11 december. Op het dichtstbijzijnde punt vloog Orion binnen 80 mijl van het maanoppervlak.

Orion verliet dinsdag 6 december om 01:29 uur CST de maanbol met zwaartekrachtinvloed voor de laatste keer op de Artemis I-missie, minder dan een dag na het voltooien van de door de terugkeer aangedreven flyby-verbranding die het ruimtevaartuig op koers zette voor de landing op zondag. 11 december. De zwaartekracht van de aarde is nu de primaire zwaartekracht die op het ruimtevaartuig inwerkt.

Orion voerde met succes de vierde terugkeerbaancorrectiebrand uit om 04.43 uur met behulp van de stuwraketten van het reactiecontrolesysteem . De brandwond duurde 5,7 seconden en veranderde de snelheid van het ruimtevaartuig met 0,6 voet per seconde.

Vluchtleiders gebruikten de camera's van Orion om het thermische beveiligingssysteem van de bemanningsmodule en de Europese servicemodule te inspecteren, de tweede van drie geplande inspecties van externe ruimtevaartuigen. Teams voerden dit onderzoek vroeg in de missie uit om gedetailleerde beelden te maken van de externe oppervlakken van het ruimtevaartuig nadat het door het deel van de baan van de aarde was gevlogen dat het grootste deel van het ruimtepuin bevat, en de teams meldden geen zorgen na het bekijken van de beelden. Deze tweede inspectie tijdens de terugkeerfase wordt gebruikt om de algehele toestand van het ruimtevaartuig enkele dagen voor terugkeer te beoordelen.

Tijdens beide inspecties gaf de Integrated Communications Officer , of INCO, camera's op de vier zonnepanelenvleugels opdracht om een ​​reeks stilstaande beelden te maken. Ingenieurs en vluchtleiders van NASA's Johnson Space Center in Houston zullen de beelden de komende dagen bekijken. Een laatste fotografisch onderzoek zal vrijdag worden uitgevoerd terwijl Orion zijn reis naar huis voortzet.

Teams die verantwoordelijk zijn voor het bergen van Orion na het neerstorten, zijn bezig met de voorbereidingen voor de neerstorting van 11 december voor de kust van Californië. Het missiemanagementteam zal donderdag 8 december de locatie van de landingsplaats bepalen. Luister naar NASA's Artemis I-hersteldirecteur, Melissa Jones, die vertelt wat er nodig is om het Orion-ruimtevaartuig uit de Stille Oceaan te halen aan het einde van de missie op "Houston We hebben een podcast.”

Net na 17.30 uur op 6 december reisde Orion 244.000 mijl van de aarde en ongeveer 79.000 mijl van de maan, met een snelheid van 500 mijl per uur.

Afbeeldingen worden naar de aarde gestuurd en geüpload naar NASA's Johnson Space Center  Flickr -  account en  afbeeldingen- en videobibliotheek . Wanneer de bandbreedte het toelaat, zijn weergaven van de missie in realtime beschikbaar via  videostream .

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 07 dec 2022, 06:34

Reflecties: Henry Louis Gates, Jr. over de Artemis I-missie

Henry Louis Gates, Jr. reflecteert op de Artemis I-missie rond de maan:

"Deze beelden onthullen met verbluffende, nederige verhevenheid de triomf van de menselijke geest bij het doorbreken van de grenzen van de aarde. Laten we hopen dat deze mijlpaal ons zal inspireren om 'alle mogelijke soorten verschillen' te overstijgen, zoals de grote Du Bois eens zeg het, en houd vooral in gedachten wat we gemeen hebben als menselijke wezens; als zusters en broeders hier op aarde."



https://www.nasa.gov/feature/reflection ... -i-mission
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 08 dec 2022, 07:31

vlucht Dag 22 - Orion vervolgt zijn reis terug naar de aarde

Afbeelding
art001e002164 (5 december 2022): Camera's die op de bemanningsmodule van het Orion-ruimtevaartuig waren gemonteerd, legden deze beelden van het maanoppervlak vast. Op vluchtdag 20 van de Artemis I-missie maakte het ruimtevaartuig zijn tweede en laatste dichte nadering van de maan voordat zijn teruggekeerde aangedreven flyby verbrandde.
Orion vervolgt zijn reis terug naar de aarde op dag 22 van de 25,5 dagen durende Artemis I-missie met vluchtleiders en ingenieurs die het ruimtevaartuig en zijn systemen blijven testen ter voorbereiding op toekomstige vluchten met mensen aan boord .

Ingenieurs voerden het tweede deel uit van de ontwikkelingsvluchttest van de drijfgastank, de zogenaamde drijfgasklots, die gepland staat tijdens rustige of minder actieve delen van de missie. Drijfgasbeweging, of klotsen, in de ruimte is moeilijk te modelleren op aarde omdat vloeibaar drijfgas anders beweegt in tanks in de ruimte dan op aarde vanwege het gebrek aan zwaartekracht.

De test roept vluchtleiders op om de stuwraketten van het reactiecontrolesysteem af te vuren wanneer drijfgastanks tot verschillende niveaus worden gevuld. De gebruikte reactiebesturingsstuwraketten bevinden zich aan de zijkanten van de servicemodule en kunnen indien nodig afzonderlijk worden afgevuurd om het ruimtevaartuig in verschillende richtingen te verplaatsen of in elke gewenste positie te draaien. Elke motor levert ongeveer 50 pond stuwkracht. Ingenieurs meten het effect dat het klotsen van het drijfgas heeft op de baan en oriëntatie van het ruimtevaartuig terwijl Orion door de ruimte beweegt.

De test werd voor het eerst uitgevoerd na de uitgaande flyby-verbranding, en nu opnieuw na de terugkeer flyby-verbranding, om gegevens te vergelijken op punten in de missie met verschillende niveaus van drijfgas aan boord. Er is ongeveer 12.060 pond aan drijfgas gebruikt, wat 215 pond minder is dan de geschatte prelaunch , en laat een marge van 2.185 pond over wat gepland is voor gebruik, 275 pond meer dan de prelaunch-verwachtingen. Het eerste prop slosh-testdoel werd voltooid op dag acht van de missie terwijl het zich voorbereidde om de verre retrograde baan binnen te gaan.

Er zijn nog een paar belangrijke mijlpalen voor Orion, waaronder de check-outs van het toegangssysteem en de lekcontroles van het voortstuwingssysteem op missiedagen 24 en 25, respectievelijk.

Orion zal reizen met een snelheid van ongeveer 25.000 mph terwijl hij de atmosfeer van de aarde opnieuw binnengaat en 's werelds grootste ablatieve hitteschild test door temperaturen te bereiken tot 5.000 graden Fahrenheit - ongeveer de helft van de hitte van de zon. Het hitteschild bevindt zich aan de onderkant van de Orion-capsule, met een diameter van 16,5 voet, en voert intense hitte weg van de bemanningsmodule wanneer Orion terugkeert naar de aarde. Het buitenoppervlak van het hitteschild is gemaakt van 186 knuppels of blokken van een ablatief materiaal genaamd Avcoat, een geherformuleerde versie van het materiaal dat op de Apollo-capsules wordt gebruikt. Tijdens de afdaling ablateert de Avcoat of brandt hij op een gecontroleerde manier af, waarbij de warmte van Orion wordt afgevoerd. Lees meer over het hitteschild van Orion in de Artemis I-referentiegids .

Op donderdag 8 december om 17.00 uur EST zal NASA een briefing houden om de geplande terugkeer van Orion voor zondag 11 december te bekijken en om te bespreken hoe de herstelteams zich voorbereiden op binnenkomst en landing. De briefing is live op NASA TV, de website van het bureau en de  NASA-app .

Bekijk de nieuwste aflevering van Artemis All Access voor een terugblik op recente missieprestaties en een voorproefje van de landing, inclusief parachute-informatie.



Net na 15.00 uur CST op 7 december, reisde Orion 234.100 mijl van de aarde en 127.700 mijl van de maan, met een snelheid van 1320 mijl per uur.

Afbeeldingen worden naar de aarde gestuurd en geüpload naar NASA's Johnson Space Center  Flickr -  account en  afbeeldingen- en videobibliotheek . Wanneer de bandbreedte het toelaat, zijn weergaven van de missie in realtime beschikbaar via  videostream .

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 09 dec 2022, 07:34

Vluchtdag 23: missieteams bereiden zich voor op Splashdown, selecteer landingsplaats

Afbeelding
art001e002188 (7 dec. 2022) De maan lijkt kleiner vanuit het perspectief van Orion op vluchtdag 22, terwijl het Artemis I-ruimtevaartuig steeds verder afstand neemt van onze maanbuurman, op meer dan 200.000 mijl afstand in deze afbeelding.

Op vluchtdag 23 van NASA's Artemis I-missie, gaat het Orion-ruimtevaartuig door met het maken van de terugreis naar de aarde, terwijl het onderweg foto's en video's maakt.
"Momenteel liggen we op schema om een ​​volledig succesvolle missie te hebben met een aantal bonusdoelen die we onderweg hebben bereikt", zegt Mike Sarafin, missiemanager van Artemis I. "Op de dag van binnenkomst zullen we onze belangrijkste doelstelling realiseren, namelijk het demonstreren van het voertuig bij terugkeer naar de maan, evenals onze prioriteit drie, namelijk het terughalen van het ruimtevaartuig."

Het missiemanagementteam had een ontmoeting met de directeur van de instapvlucht en de NASA-hersteldirecteur, aangezien de geplande landing van Orion op zondag 11 december nu ongeveer 72 uur verwijderd is. Ze evalueerden het weer en kozen voor een landingsplaats in de Stille Oceaan nabij het eiland Guadalupe, ten zuiden van het primaire landingsgebied. Bekijk de re-entry preview-briefing voor meer details.

Later vanavond zullen vluchtleiders een laatste onderzoek uitvoeren naar de bemanningsmodule en servicemodule van de Orion met behulp van camera's op elk van de vier zonnepanelen van het ruimtevaartuig. Tijdens de inspectie van de bemanningsmodule zullen vluchtleiders kijken naar de achterkant van de schaal die bestaat uit 1.300 tegels van het thermische beschermingssysteem en het ruimtevaartuig beschermen tegen de kou van de ruimte en de extreme hitte van terugkeer.

Vlak voor terugkeer zullen de bemanningsmodule en servicemodule scheiden en zal alleen de bemanningsmodule terugkeren naar de aarde, terwijl de servicemodule opbrandt in de atmosfeer van de aarde bij terugkeer boven de Stille Oceaan. Het Artemis I-traject is ontworpen om ervoor te zorgen dat de resterende delen geen gevaar vormen voor land, mensen of scheepvaartroutes.

Na het scheiden van de servicemodule, bereidt de bemanningsmodule zich voor op het uitvoeren van een skip-entry- techniek waarmee het ruimtevaartuig nauwkeurig en consistent kan neerploffen op de geselecteerde landingsplaats. Orion duikt in het bovenste deel van de atmosfeer van de aarde en gebruikt die atmosfeer, samen met de lift van de capsule, om terug uit de atmosfeer te springen en vervolgens weer binnen te gaan voor de definitieve afdaling onder  parachutes  en naar beneden te plonsen. Deze techniek maakt een veilige terugkeer mogelijk voor toekomstige Artemis-missies, ongeacht wanneer en waar ze terugkeren van de maan.

De atmosfeer van de aarde zal het ruimtevaartuig aanvankelijk vertragen tot 325 mph, daarna zullen de parachutes Orion in ongeveer 10 minuten vertragen tot een neerwaartse snelheid terwijl het door de atmosfeer van de aarde afdaalt. Parachute-inzet begint op een hoogte van ongeveer vijf mijl met drie kleine parachutes die de voorste baaideksels wegtrekken. Zodra de afdekking van de voorste baai is gescheiden, zullen twee drogue-parachutes de bemanningsmodule vertragen en stabiliseren voor de inzet van de hoofdparachute. Op een hoogte van 9.500 voet en een ruimtevaartuigsnelheid van 210 km / u zullen drie pilootparachutes de hoofdparachutes optillen en inzetten. Die parachutes met een diameter van 35 meter van nylon popeline, of 'zijde', zullen de Orion-bemanningsmodule vertragen tot een landingssnelheid van 20 mph of minder.

Het parachutesysteem omvat 11 parachutes gemaakt van 36.000 vierkante voet luifelmateriaal. De luifel is aan de bovenkant van het ruimtevaartuig bevestigd met meer dan 21 mijl aan Kevlar-lijnen die in serie worden ingezet met behulp van kanonachtige mortieren en pyrotechnische stuwraketten en betonscharen. Lees meer over het parachutesysteem van Orion in de Artemis I-referentiegids .

NASA TV-verslaggeving over de terugkeer van Artemis I naar de aarde begint om 11.00 uur EST op zondag 11 december. Het Orion-ruimtevaartuig zal naar verwachting om 12.40 uur in de Stille Oceaan neerstorten nabij het eiland Guadalupe.

Net voor 18.00 uur CST op 8 december reisde Orion 207.200 mijl van de aarde en 180.400 mijl van de maan, met een snelheid van 1.415 mph.

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 10 dec 2022, 07:29

Vlucht Dag 24: Orion gaat naar huis

Afbeelding
NASA- en DoD-leden van het Artemis I-herstelteam voeren oefenvluchtprocedures uit aan boord van de USS Portland (LPD 27). Het team is op zee in de aanloop naar de plons van de Orion op 11 december in de Stille Oceaan.

Teams in Mission Control Houston voerden systeemcontroles van ruimtevaartuigen uit voorafgaand aan de geplande landing van Orion op 11 december, terwijl het herstelteam van Exploration Ground Systems zich een weg baande naar het landingsgebied voor de kust van Baja nabij het eiland Guadalupe.

Vluchtleiders activeerden de verwarming van het reactiecontrolesysteem van de bemanningsmodule en voerden zoals gepland een hot-fire-test uit voor elke boegschroef. De vijf pulsen voor elke boegschroef duurden elk 75 milliseconden en werden in tegengestelde paren uitgevoerd om houdingsveranderingen tijdens de test te minimaliseren. Stuwkracht voor het voortstuwingssysteem van de bemanningsmodule wordt gegenereerd door 12 monostuwstof MR-104G- motoren . Deze motoren zijn een variant van MR-104-stuwraketten, die zijn gebruikt in andere NASA-ruimtevaartuigen, waaronder de interplanetaire Voyagers 1 en 2 .

Er is ongeveer 12.100 pond drijfgas gebruikt, wat 240 pond minder is dan de geschatte prelaunch, en laat een marge van 2.230 pond over wat gepland is voor gebruik, 324 pond meer dan de prelaunch-verwachtingen.

Afbeelding
art001e002199 (7 ​​dec. 2022) De motoren op de servicemodule van Orion zijn prominent aanwezig op deze afbeelding van vluchtdag 22 van de Artemis I-missie. De grootste is de motor van het orbitale manoeuvreersysteem, omringd door acht kleinere hulpstuwraketten.

Op zijn weg terug naar de aarde zal Orion een periode van intense straling doormaken terwijl het door de Van Allen-gordels reist die ruimtestraling bevatten die rond de aarde wordt vastgehouden door de magnetosfeer van de planeet. Buiten de bescherming van het magnetische veld van de aarde, omvat de stralingsomgeving in de diepe ruimte energetische deeltjes die door de zon worden geproduceerd tijdens zonnevlammen, evenals deeltjes van kosmische straling die van buiten de melkweg komen.

Orion is vanaf het begin ontworpen om de betrouwbaarheid van essentiële ruimtevaartuigsystemen te garanderen tijdens mogelijke stralingsgebeurtenissen en kan een geïmproviseerde stormschuilplaats worden wanneer bemanningsleden afschermingsmaterialen gebruiken om een ​​barrière te vormen tegen zonne-energetische deeltjes.

Voor de onbemande Artemis I-missie heeft Orion verschillende instrumenten en experimenten bij zich om de omgeving die toekomstige bemanningen zullen ervaren beter te begrijpen en om waardevolle informatie te verstrekken aan ingenieurs die aanvullende beschermende maatregelen ontwikkelen. Er zijn actieve sensoren die op stroom zijn aangesloten en die tijdens de vlucht metingen naar de aarde kunnen sturen, evenals passieve detectoren die geen stroombron nodig hebben om stralingsdosisinformatie te verzamelen die na de vlucht zal worden geanalyseerd.

Commandant Moonikin Campos is uitgerust met twee stralingssensoren, een sensor onder de hoofdsteun en een sensor achter de stoel om versnelling en trillingen tijdens de missie te registreren. De stoel is geplaatst in een liggende of relaxte positie met verhoogde voeten, waardoor de bloedtoevoer naar het hoofd behouden blijft voor bemanningsleden tijdens toekomstige missies tijdens het opstijgen en instappen. De positie verkleint ook de kans op letsel door het hoofd en de voeten stevig vast te houden tijdens de lancering en landing, en door krachten over de hele romp te verdelen tijdens perioden van sterke acceleratie en vertraging, zoals bij het neerkomen.

Van een bemanning wordt verwacht dat ze tweeënhalf keer de zwaartekracht ervaart tijdens de opstijging en vier keer de zwaartekracht op twee verschillende punten tijdens het geplande terugkeerprofiel. Ingenieurs zullen de vluchtgegevens van Artemis I vergelijken met eerdere trillingstests op de grond met dezelfde pop en menselijke proefpersonen, om de prestaties voorafgaand aan Artemis II te correleren.

Naast de sensoren op de pop en de stoel, draagt ​​Campos een eerste generatie Orion Crew Survival System- drukpak - een ruimtepak dat astronauten zullen dragen tijdens de lancering, binnenkomst en andere dynamische fasen van hun missies. Hoewel het in de eerste plaats is ontworpen voor lancering en terugkeer, kan het Orion-pak astronauten in leven houden als Orion de druk in de cabine zou verliezen tijdens de reis naar de maan, tijdens het aanpassen van banen in Gateway, of op de terugweg naar huis. Astronauten kunnen tot zes dagen in het pak overleven terwijl ze terugkeren naar de aarde. De buitenste deklaag is oranje om bemanningsleden goed zichtbaar te maken in de oceaan, mochten ze Orion ooit moeten verlaten zonder de hulp van bergingspersoneel, en het pak is uitgerust met verschillende kenmerken voor pasvorm en functie.

Kort voor 14.30 uur CST op 9 december reisde Orion 171.500 mijl van de aarde en 214.200 mijl van de maan, met een snelheid van 2100 mph.

Bekijk de nieuwste aflevering van Artemis All Access voor een glimp van de laatste missiestatus en een kijkje in de aanloop naar de landing.



Live splashdown-verslaggeving begint op zondag 11 december om 11.00 uur EST. Splashdown is gepland om 12.39 uur en de verslaggeving gaat door tot Orion's overdracht van Mission Control in Houston aan de herstelteams van Exploration Ground Systems in de Stille Oceaan. De dekking zal live zijn op NASA TV, de website van het bureau en de NASA-app .

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 10 dec 2022, 08:26



Nadat Orion de atmosfeer van de aarde is binnengegaan aan het einde van zijn 25,5-daagse missie, vertrouwt het ruimtevaartuig op zijn rigoureus geteste parachutesysteem om zijn snelheid te vertragen en een zachte landing mogelijk te maken. Koki Machin, hoofdingenieur van Orion's parachute-assemblagesysteem, beschrijft het proces en de weg naar certificering van het systeem. Volg de missie: Twitter:https://twitter.com/NASAArtemis
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 11 dec 2022, 09:04

Vluchtdag 25: Orion in thuistraject van reis.

Afbeelding
art001e002518 (9 december 2022) Op vluchtdag 24 van de Artemis I-missie legde de optische navigatiecamera van Orion deze zwart-witfoto van de aarde vast als een splinter. Orion gebruikt de optische navigatiecamera om beelden van de aarde en de maan vast te leggen op verschillende fasen en afstanden, waardoor een verbeterde hoeveelheid gegevens wordt verstrekt om de effectiviteit ervan onder verschillende lichtomstandigheden te bevestigen als een manier om het ruimtevaartuig te helpen oriënteren op toekomstige missies met bemanning.

Het Orion-ruimtevaartuig is op zijn laatste volledige dag in de ruimte met een landing voor de kust van Baja nabij het eiland Guadalupe, gericht op 11:39 uur CST (12:39 uur EST) op zondag 11 december.

Ingenieurs voerden het laatste doel van de Artemis I-vluchttest in de ruimte uit om de temperatuureffecten op de vleugels van zonnepanelen door pluimen of uitlaatgassen te karakteriseren. Zodra de zonnepaneelvleugel zich in de juiste testpositie bevond, vuurden vluchtcontrollers de stuwraketten van het reactiecontrolesysteem af met behulp van tegengestelde stuwraketten tegelijkertijd om het koppel in evenwicht te brengen en een verscheidenheid aan schietpatronen te testen. Ingenieurs zullen verschillende extra vluchttestdoelen uitvoeren nadat Orion in het water is neergespat en voordat het ruimtevaartuig wordt uitgeschakeld.

De vijfde correctieverbranding van het retourtraject vond plaats om 14:32 uur CST, zaterdag 10 december. Tijdens de verbranding vuurden de hulpmotoren 8 seconden lang af, waardoor het ruimtevaartuig met 3,4 mph (5 voet per seconde) versnelde om ervoor te zorgen dat Orion op koers is naar opspattend water. De zesde en laatste baancorrectieverbranding vindt plaats ongeveer vijf uur voordat Orion de atmosfeer van de aarde binnengaat.

Bij de terugkeer van Orion naar de aarde, zal NASA's Tracking and Data Relay Satellite (TDRS) de communicatie vergemakkelijken voor de uiteindelijke terugkeertrajectcorrectieverbranding, ruimtevaartuigscheiding, terugkeer door de atmosfeer van de aarde en neerspatten. Kort voordat de servicemodule zich losmaakt van de bemanningsmodule, wordt de communicatie voor de rest van de missie overgeschakeld van NASA's Deep Space Network naar zijn Near Space Network. TDRS bevindt zich in een geosynchrone baan op ongeveer 22.000 mijl boven de aarde en wordt gebruikt om gegevens van ruimtevaartuigen op lagere hoogten door te geven aan grondantennes. Tijdens de terugkeer verandert de intense hitte die wordt gegenereerd wanneer Orion de atmosfeer ontmoet, de lucht rond de capsule in plasma en wordt de communicatie met het ruimtevaartuig kortstondig verstoord.

Hersteltroepen zijn gearriveerd op locatie voor de kust van Baja, waar ze gereed zullen staan ​​om het ruimtevaartuig te begroeten nadat het met een snelheid van 40.000 km/u weer de atmosfeer is binnengegaan. Op het schip voert het personeel voorbereidingen en simulaties uit om ervoor te zorgen dat het interagency landings- en herstelteam, geleid door Exploration Ground Systems van Kennedy Space Center in Florida, klaar is om hersteloperaties te ondersteunen . Het team bestaat uit personeel en middelen van het Amerikaanse ministerie van Defensie, waaronder amfibische specialisten van de marine en weerspecialisten van de Space Force, en ingenieurs en technici van Kennedy Space Center in Florida, Johnson Space Center in Houston en Lockheed Martin Space Operations.

Teams zullen Orion herstellen en proberen hardware te herstellen die tijdens de landing is overboord gegooid, inclusief de voorste baaiafdekking en drie hoofdparachutes. Een vierkoppig team van ingenieurs van Johnson zal aan boord van het herstelschip van de Amerikaanse marine zijn met behulp van " Sasquatch " -software om de voetafdruk te identificeren van hardware die uit de capsule is vrijgegeven. Het primaire doel van het Sasquatch-team is om het schip zo dicht mogelijk bij Orion te helpen voor een snel herstel. Een secundair doel is om zoveel mogelijk aanvullende elementen te herstellen voor latere analyse.

Net na 14.00 uur CST op 10 december bevond Orion zich 113.453 mijl van de aarde en 239.432 mijl van de maan, met een snelheid van 3.375 mijl per uur.   

Live verslaggeving van de terugkeer en landing van Orion begint om 11.00 uur EST op NASA TV, de website van het bureau en de NASA-app . Een post-splashdown briefing is gepland om ongeveer 15.30 uur

https://blogs.nasa.gov/artemis/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door univers » 11 dec 2022, 09:18

Verborgen berichten brengen hulde in NASA's Artemis I Orion-ruimtevaartuig

Afbeelding

Terwijl NASA's Artemis I -missie niet is geschroefd om ingenieurs de kans te geven het Orion-ruimtevaartuig te testen in de ruige omgeving van de diepe ruimte voordat astronauten naar de maan beginnen te vliegen, is de cabine van de bemanning verre van leeg - torso's voor het verzamelen van gegevens en een pop , deep space biologie-experimenten , een officiële vluchtkit , een spraakgestuurde technologiedemonstratie en een gewichtloze indicator, Snoopy, zijn allemaal mee geweest toen het ruimtevaartuig zich 270.000 mijl van de aarde waagde. Er zijn ook om andere redenen verschillende extra's in de hut van Orion geplaatst, van blijvende eerbetoon aan collega's tot knipogen naar NASA's Apollo-geschiedenis en zelfs puzzels met een verborgen betekenis, algemeen bekend als "Easter eggs".

Hoewel veel van de ladingen aan boord van de Orion de NASA zullen helpen om toekomstige astronauten te leren beschermen en meer te weten te komen over de effecten van de verre ruimte, en de vluchtkit-items zullen helpen om educatieve of culturele betrokkenheid te bieden, is het toevoegen van extra's een traditie die teruggaat tot de vroege verkenning van de ruimte. .

Herinneringen en verborgen berichten zijn een steunpilaar geworden. Op Voyager 1 en 2 bevat The Golden Record aan boord geluiden en beelden van de aarde voor potentiële verre ruimtevaarders die het ruimtevaartuig zouden kunnen vinden. Mars - rovers Opportunity en Spirit vervoerden metaal uit het wrak van de Twin Towers op 9/11 , en Spirit droeg ook een gedenkteken voor de bemanning van de spaceshuttle Columbia . Meer recentelijk vervoerde NASA's Perseverance Rover een verscheidenheid aan objecten , van herdenkingsborden tot een binaire puzzel die in de parachutestof was ontworpen.

Voor Artemis I heeft Orion vijf verborgen berichten geplaatst rond de bemanningscabine:

Een afbeelding van een kardinaal boven het raam rechts van de pilootstoel van Orion is een eerbetoon aan voormalig Orion-programmamanager, directeur van Johnson Space Center en vrome St. Louis Cardinals-fan Mark Geyer , die stierf in 2021. Geyer was de eerste programmamanager voor Orion, onder meer tijdens de succesvolle Exploration Flight Test-1 in 2014, voordat hij Johnson leidde.

Boven de spraakgestuurde technologiedemonstratie van Callisto in het midden van de cabine, herdenkt een morsecodesymbool voor "Charlie" het leven van de voormalige plaatsvervangend programmamanager van Orion, Charlie Lundquist, die stierf in 2020. Lundquist werkte tussen 2008 en 2008 in het Orion - programma zijn overlijden en speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van Orion.

Als bewijs van de internationale samenwerking van Orion met ESA (European Space Agency), zijn de landcodes van elk land dat heeft deelgenomen aan de ontwikkeling en bouw van de Europese servicemodule van het ruimtevaartuig direct voor de stoel van de piloot en onder de Callisto-lading te vinden. De landen zijn de Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Zwitserland, Frankrijk, België, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Spanje en Nederland.

Aan stuurboord of rechterkant van het ruimtevaartuig, naast de pilootstoel en onder een van de ramen, staan ​​de letters "CBAGF". Degenen die bekend zijn met het lezen van muziek, herkennen ze misschien als noten bij het nummer 'Fly Me to the Moon'. De versie van Frank Sinatra uit 1964 werd in verband gebracht met de Apollo-missies naar de maan.

De binaire code voor het getal 18 bevindt zich bovenaan de stoel van de piloot, rechts van het NASA-wormlogo. Dit is ter ere van NASA's geschiedenis van reizen naar de maan met het Apollo-programma en om de terugkeer van een menselijk ruimtevaartuig naar de maan te vieren na Apollo 17 voor de Artemis Generation.

Orion zal op zondag 11 december neerstorten in de Stille Oceaan. Artemis I is een missie die het Orion-ruimtevaartuig test in de extreme omgeving van de diepe ruimte rond de maan voordat astronauten op Artemis II worden gevlogen. Via Artemis zal NASA de eerste vrouw en eerste persoon van kleur op het maanoppervlak laten landen.

Afbeelding
Een afbeelding van een kardinaal is een eerbetoon aan de voormalige Orion-programmamanager, de directeur van het Johnson Space Center en de vrome St. Louis Cardinals-fan Mark Geyer, die in 2021 stierf.

Afbeelding
Een morsecodesymbool voor "Charlie" herdenkt het leven van de voormalige plaatsvervangend programmamanager van Orion, Charlie Lundquist, die stierf in 2020.

Afbeelding
Landcodes vertegenwoordigen elk land dat heeft deelgenomen aan de ontwikkeling en bouw van de Europese servicemodule van het ruimtevaartuig.

Afbeelding
Letters "CBAGF" zijn noten van het nummer "Fly Me to the Moon", waarbij de regels boven elke letter de lengte van elke noot vertegenwoordigen.

Afbeelding
Binaire code voor het getal 18 viert de terugkeer van een menselijk ruimtevaartuig naar de maan na Apollo 17.


NASA Artemis 1 Orion-ruimtevaartuig stuurde onverwachte verbluffende 4K-videobeelden van het maanoppervlak Op 10 december 2022 NASA's Artemis I-missie laatste Live Update: Op de 20e dag van de Artemis I-missie werden deze beelden en video gemaakt nadat Orion de Return Trajectory Correction 3 had uitgevoerd branden om het voor te bereiden op de Return Powered Flyby-manoeuvre waarmee het voor de tweede keer dicht bij het maanoppervlak komt en de reis terug naar de aarde voortzet Bedankt, Space Truth

https://www.nasa.gov/feature/hidden-mes ... spacecraft
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 11 dec 2022, 14:17

Wat doet NASA dat toch altijd ontroerend mooi die eerbetonen. [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 11 dec 2022, 17:43

Afbeelding

NASA tv opgezet.
Terugkeer van NASA's Orion-capsule over ongeveer een uurtje.


https://nos.nl/artikel/2455998-artemis- ... asa-en-esa

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 11 dec 2022, 20:21

Afbeelding

Nieuw ruimteschip Orion keert terug op aarde na succesvolle proefvlucht naar de maan.

Het nieuwe Amerikaanse ruimteschip Orion is terug op aarde. Na een reis van drie weken naar de maan en terug belandde de onbemande capsule zondag in de Stille Oceaan, vlak voor de kust van Mexico. Met de landing kan de testvlucht naar de maan als succesvol worden beschouwd.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/nieuw-ruim ... ~a0b4757e/

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Splash down gelukt. [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NASA wil met Artemis-missie science fiction werkelijkheid maken

Bericht door Tammy » 17 dec 2022, 10:30


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie