NASA's ruimteschip MAVEN Verkleint zijn Mars-baan om zich voor te bereiden op Mars 2020 Rover

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

NASA's ruimteschip MAVEN Verkleint zijn Mars-baan om zich voor te bereiden op Mars 2020 Rover

Bericht door univers » 12 feb 2019, 08:10

Afbeelding

NASA's 4-jarige atmosfeer-snuffelende Mars Atmosphere en Volatile Evolution (MAVEN) -missie is vandaag een nieuwe campagne begonnen om haar baan rond Mars aan te halen. De operatie verlaagt het hoogste punt van de elliptische baan van het MAVEN ruimtevaartuig van 3.850 tot 2.800 mijl (6200 tot 4.500 kilometer) boven het oppervlak en bereidt het voor op aanvullende verantwoordelijkheid als data-relay-satelliet voor NASA's Mars 2020 rover, die hierna wordt gelanceerd jaar.

"Het ruimtevaartuig MAVEN heeft een fenomenale klus geklaard die ons leert hoe Mars zijn atmosfeer verloor en andere belangrijke wetenschappelijke inzichten gaf over de evolutie van het Marsklimaat", zegt Jim Watzin, directeur van het Mars Exploratieprogramma van NASA. "Nu zijn we het aan het recruteren om NASA te helpen communiceren met onze komende Mars Rover en zijn opvolgers."

Hoewel de nieuwe baan van MAVEN niet drastisch korter zal zijn dan zijn huidige baan, zal zelfs deze kleine verandering de communicatiemogelijkheden aanzienlijk verbeteren. "Het is net alsof je je mobiele telefoon gebruikt", zei Bruce Jakosky , MAVEN hoofdonderzoeker van de University of Colorado, Boulder. "Hoe dichter je bij een celtoren bent, hoe sterker je signaal."

Een sterk antennesignaal voor telecommunicatie is niet het enige voordeel van een strakkere baan. Als je dichterbij komt in bijna 1000 mijl (ongeveer 1500 kilometer), kan de MAVEN-rondgang ook vaker rondcirkelen - 6,8 banen per dag op de aarde versus 5,3 eerder - en dus vaker communiceren met de Mars-zwervers. Hoewel hij geen relay-communicatie uitvoert, zal MAVEN de structuur en samenstelling van de bovenste atmosfeer van Mars blijven bestuderen. "We zijn van plan een verregaande wetenschappelijke missie tot ver in de toekomst," zei Jakosky.

De MAVEN-missie was ontworpen om twee jaar in de ruimte te duren, maar het ruimtevaartuig functioneert nog steeds normaal. Terwijl de missie haar brandstof beheert tot 2030, is de NASA van plan de releasemogelijkheden van MAVEN zo lang mogelijk te gebruiken. De MAVEN-orbiter draagt ​​een ultrahoogfrequente radio-transceiver - vergelijkbaar met transceivers die op andere Mars-banen worden gedragen - waarmee het gegevens tussen de aarde en rovers of landers op Mars kan overbrengen. Het ruimtevaartuig MAVEN heeft al af en toe dienst gedaan als NASA's communicatieverbinding met de Curiosity rover.

In de komende paar maanden zullen de ingenieurs van MAVEN een navigatietechniek gebruiken die bekend staat als aerobraking - zoals het remmen op een auto - om te profiteren van de slepende atmosfeer van de Rode Planeet om het ruimteschip langzaam omlaag te brengen, in een baan om de baan. Dit is dezelfde sleep die je zou voelen als je je hand uit het raam van een rijdende auto steekt.

Afbeelding
Aerobraking-plan voor MAVEN. (links) Huidige MAVEN-baan rond Mars: 6200 kilometer (~ 3.850 mijl) op de hoogste hoogte en een omlooptijd van ongeveer 4,5 uur. (midden) Aerobraking-proces: MAVEN voert een reeks "diepe dip" -banen uit die binnen ongeveer 125 kilometer (~ 78 mijl) van Mars op de laagste hoogte naderen, waardoor de atmosfeer wordt afgesleept om het ruimtevaartuig te vertragen. In ongeveer 360 banen van 2,5 maanden, reduceert deze techniek de hoogte van het ruimtevaartuig tot ongeveer 4.500 kilometer (~ 2.800 mijl) en zijn baanperiode tot ongeveer 3,5 uur. (rechts) Post-aerobraking baan, met verminderde hoogte en kortere baanperiode.
Credits: NASA's Scientific Visualization Studio / Kel Elkins en Dan Gallaghe

Op basis van het volgen van het ruimtevaartuig door het navigatieteam van het Jet Propulsion Laboratory van NASA in Pasadena, Californië, en Lockheed Martin in Littleton, Colorado, beginnen de ingenieurs het laagste gedeelte van de baan van het ruimtevaartuig in de bovenste atmosfeer van de Mars boven het volgende deel te laten zakken een paar dagen door zijn stuwraketten af ​​te vuren. Het ruimtevaartuig zal op deze lagere hoogte ongeveer 360 keer rondjes cirkelen gedurende de volgende 2,5 maanden, en zal iets vertragen bij elke passage door de atmosfeer. Hoewel het misschien een tijdrovend proces lijkt, is aerobraking de meest efficiënte manier om het traject van het ruimtevaartuig te veranderen, zei Jakosky: "Het effect is hetzelfde alsof we onze stuwraketten een beetje op elke baan hebben afgevuurd, maar op deze manier hebben we gebruik heel weinig brandstof. "

Gelukkig heeft het team ruime ervaring met het bedienen van het ruimtevaartuig op deze lagere hoogten. Bij negen eerdere gelegenheden tijdens de missie hebben de ingenieurs van MAVEN de baan in dezelfde hoogtedoelwitten gedompeld om aerobraking uit te voeren om de atmosfeer van Mars te meten. Als resultaat van deze "diepe dalen" en andere metingen, heeft NASA geleerd dat zonnewind en -stralen Mars het grootste deel van zijn atmosfeer hadden ontdoet , waardoor het vroege klimaat van de planeet veranderde van warme en natte naar de droge omgeving die we vandaag zien. MAVEN ontdekte ook twee nieuwe soorten aurora's op Mars en de aanwezigheid van geladen metaalatomen in zijn bovenste atmosfeer die ons vertellen dat er veel puin op Mars terechtkomt dat het klimaat kan beïnvloeden.

https://www.nasa.gov/feature/goddard/20 ... 2020-rover
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie