NASA bereikt nieuwe mijlpaal op complexe, grote raket

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

NASA bereikt nieuwe mijlpaal op complexe, grote raket

Bericht door univers » 04 jun 2019, 20:29

NASA bereikte een belangrijke mijlpaal in de productie van de eerste grote, complexe kernfase die de raket van het Space Launch System (SLS) van stroom zal voorzien tijdens aankomende missies naar de maan. NASA en hoofdaannemer Boeing hebben vier vijfde van de enorme kernfase verzameld die nodig is om SLS en het Orion-ruimtevaartuig te lanceren tijdens hun eerste missie naar de maan: Artemis 1 .

Het Artemis-programma stuurt de eerste vrouw en de volgende man naar de maan in 2024 en ontwikkelt een duurzame menselijke aanwezigheid op de maan in 2028. Het programma ontleent zijn naam aan de tweelingzus van Apollo en de godin van de maan in de Griekse mythologie.

"Deze mijlpaal brengt het Space Launch System dichter bij het lanceren van de eerste Artemis-missie", zegt John Honeycutt, SLS-programmamanager. "Het SLS-raketteam is met de laser gefocust op het bouwen van de raket, niet alleen voor de eerste vlucht, maar ook raketten voor de tweede en derde Artemis-missie die astronauten naar de maan zullen sturen."

Afbeelding
Paul Diaz, een technicus van Boeing, installeert een van de 360 ​​bouten om de enorme vloeibare waterstoftank van het Space Launch System (SLS) met raketten te verbinden met de intertank van de kerntrap bij NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans. Vervolgens worden het motorgedeelte en de vier motoren aangesloten om het podium compleet te maken voor de Artemis 1-missie naar de maan.

Afbeelding
het voorste deel en de vloeibare waterstoftank voor de kerntrap werden verbonden om het grootste deel van de massieve kerntrap te vormen die de SLS-raket zal voortbewegen op de eerste Artemis 1-missie naar de maan.

Op ongeveer 190 voet, ongeveer de grootte van 12 geparkeerde auto's eind-aan-eind, is het stadium in zijn huidige configuratie het grootste raketstadium dat het agentschap heeft gebouwd sinds de Saturn V-etappes die bijna 50 jaar geleden mensen naar de maan stuurden. De voltooide kerntrap, die twee drijfgasreservoirs en vier RS-25-motoren bevat, zal torenen op 212 voet. Het zal, samen met de twin five-segment massieve raketboosters, het grootste deel van de kracht produceren om de SLS en Orion naar de ruimte te sturen.

"Het bouwen en assembleren van dit enorme geïntegreerde voortstuwings- en avionica-podium voor 's werelds krachtigste raket, het enige lanceervoertuig dat astronauten naar de maan kan brengen, is een technische prestatie", zegt Julie Bassler, SLS-stage manager. "Om het Space Launch System te fabriceren, werken we samen met meer dan 1.000 bedrijven in het hele land. Het is echt Amerika's raket. "

Deze belangrijke mijlpaal in het programma komt nadat bemanningen de tweede van de drie belangrijkste activiteiten hebben voltooid om de vloeibare waterstofbrandstoftank naar het bovenste deel van de kernfase te brengen. Het bovenste gedeelte bestaat uit drie eerder verbonden grote structuren: de voorste rok waar de vluchtcomputers van de raket zijn ondergebracht, de tank met vloeibare zuurstofstuwstof en de intertank die meer avionica bevat en hecht aan de krachtige boosters van de raket. Technici verbonden de vloeibare waterstoftank horizontaal met behulp van 360-bouten aan de intertank . NASA en Boeing, de hoofdaannemer van SLS, zullen nu het motorgedeelte afbouwen voordat ze, samen met de vier RS-25-motoren, worden geïntegreerd in de rest van de fase, waarmee het immense kernstadium in zijn geheel wordt voltooid .

Afbeelding
deze zomer worden alle vier de motoren voor Artemis 1 geleverd aan NASU's Michoud Assembly Facility in New Orleans voor integratie met de kernfase van het raket van het Space Launch System

Afbeelding
afgelopen april kende de laatste van de 16 RS-25-motoren van het spaceshuttleprogramma inspectie door, een 51-maands acceptatietestreeks af te sluiten bij NASA's Stennis Space Center nabij Bay St. Louis, Mississippi en alle 16 motoren te ontruimen voor vluchten om te verzenden meerdere missies naar de maan.

Als antwoord op de aanklacht van president Trump om Amerikanen naar de maan te brengen in 2024 , hebben ingenieurs en technici het kernstappenassemblageplan aangepast om de individuele structuren horizontaal te laten passen in plaats van verticaal. Deze mijlpalen - in combinatie met nieuwe productietools en de reactievermogen van het team - zorgen ervoor dat de kernfaseproductie op schema ligt om tegen het einde van het jaar te zijn voltooid.

"NASA is voortdurend op zoek naar manieren om werk efficiënter te doen zodat we astronauten tegen 2024 op de maan kunnen laten landen", aldus Ben Birkenstock, de assemblagelijn van de SLS-podia. "Het NASA en Boeing-team leren tijdens het bouwen van deze eerste kernfase. Het besluit om de kerntrapstructuren horizontaal te integreren, toont onze inspanningen om onze activiteiten continu te verbeteren. "

Het SLS-team blijft vooruitgang boeken met andere elementen voor de eerste drie missies van de raket. In april passeerde de laatste van de 16 RS-25-motoren van het spaceshuttle-programma de inspectie, waarbij een acceptatietest van 51 maanden in het ruimtestation Stennis Space Center van NASA bij Bay St. Louis, Mississippi werd afgedekt en alle motoren werden schoongemaakt die geschikt waren voor vluchten. De productie en afhandeling van alle 10 motorsegmenten voor de dubbele boosters op de eerste Artemis-vlucht werd in januari voltooid. NASA en Northrop Grumman technici in Promontory, Utah, hebben in de lente isolatie toegepast op alle boostersegmenten voor Artemis 2. De solide raketboosters en vier RS-25 motoren produceren een gecombineerde stuwkracht van 8,8 miljoen pond tijdens de lancering en vlucht.

Afbeelding
De productie en afhandeling van alle 10 motorsegmenten voor de eerste Artemis-vlucht werd in januari voltooid in de fabriek van Northrop Grumman in Promontory, Utah

Afbeelding
het laatste booster-motorsegment werd verplaatst naar opslag in Utah. Binnenkort zullen treinen alle tien segmenten leveren aan het Kennedy Space Center in Florida, waar ze worden gestapeld met de booster-voor-en achterschorten die worden voorbereid voor de vlucht op Kennedy.
Credits: Northrop Grumman

Andere delen van de raket voor de eerste vlucht, zoals de draagraamadapter en de solide raketboosters, worden binnenkort geleverd aan het Kennedy Space Center in Florida. De tussentijdse cryogene voortstuwingsfase die het ruimteschip van NASA de nodige druk zal geven om naar de maan te gaan en de adapter die dat stadium met het ruimtevaartuig verbindt, is al aan Kennedy geleverd.

NASA werkt eraan om tegen 2024 de eerste vrouw en de volgende man op de maan te landen . SLS en Orion, samen met de Gateway in een baan rond de Maan, zijn de ruggengraat van NASA voor verkenning van de diepe ruimte. SLS is de enige raket die Orion, astronauten en benodigdheden naar de maan kan sturen op een enkele missie

https://www.nasa.gov/exploration/system ... ocket.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie