Ariane 6 ontwikkeling op schema.

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Ariane 6 ontwikkeling op schema.

Bericht door univers » 07 jun 2019, 07:08

Het Europese Ariane 6-startvoertuig zal in 2020 zijn debuut maken met een commerciële missie - de industrie voert de laatste tests uit en begint met de productie. De startzone van Ariane 6 in Europa's Spaceport in Frans Guyana is bijna voltooid.



De kern van de Ariane 6 wordt aangedreven door de Vulcain 2.1-motor, de bovenste trap wordt aangedreven door de regerende Vinci-motor. Op de kerntrap worden twee of vier P120C-brandstofboosters met vaste brandstof bevestigd, een technologie die wordt gedeeld met Vega-C, om stuwkracht te bieden bij het opstijgen.



Laatste ontwikkelingen

Sinds een vorige update over de vooruitgang in december is Ariane 6 verhuisd naar de laatste ontwikkelingsfase, waar tests de ontwerpen kwalificeren die de productie zullen begeleiden.

Bij het DLR-instituut voor ruimtevoortstuwing in Lampoldshausen, Duitsland, zijn testritten voor de vuren van de Vulcain 2.1-motor bijna voltooid. De vuurtest van Vinci-motoren is succesvol afgerond. Een team van experts zal de resultaten van deze tests onderzoeken en zodra deze beoordelingen succesvol zijn, zullen deze twee motoren gekwalificeerd zijn voor vlucht.

Een nieuwe testfaciliteit, de P5.2 , op dezelfde DLR-site werd in februari geopend en zal het testen van de volledige Ariane 6 bovenste trap mogelijk maken. Deze bovenste fase komt van ArianeGroup in Bremen, Duitsland, die zich momenteel toeleggen op motorintegratie, definitieve operaties en testen. MT Aerospace, ook in Bremen, levert aan de brandstoftanks.

Afbeelding
P5.2 teststandaard. Op 26 februari 2019 opende het DLR German Aerospace Center in Lampoldshausen een nieuwe testfaciliteit die de lancering simuleert voor de volledige Ariane 6 bovenste trap.

Een ArianeGroup-vestiging in Les Mureaux, Frankrijk, herbergt de grootste frictiestijglasmachines in Europa voor de productie van de Ariane 6 cryogene tanks voor de kernfase van Ariane 6. De Aft-baai, die de Vulcain 2.1-motor beveiligt tot de kernfase, is in productie en wordt op dezelfde locatie geïntegreerd.

Afbeelding
Ariane 6 tank voor de kernfase
Een ArianeGroup-vestiging in Les Mureaux, Frankrijk, herbergt de grootste frictiestijglasmachines in Europa voor de productie van de Ariane 6 cryogene tanks voor de kernfase van Ariane 6.

Het eerste kwalificatiemodel van de P120C strap-on booster geconfigureerd voor Vega-C werd in januari statisch afgevuurd op de testbank in Europe's Spaceport

Het tweede kwalificatiemodel, geconfigureerd voor Ariane 6, wordt begin volgend jaar getest. De geïsoleerde P120C-motorkoffer met een lengte van 11,5 m lang en 3,4 m diameter is gemaakt van koolstofvezel en is in één stuk gebouwd door Avio in Colleferro, Italië.

Afbeelding
Heet afvuren van P120C vaste raketmotor voor Vega-C
Op 28 januari 2019 werd het eerste kwalificatiemodel van de P120C-motor met vaste stuwstof, in de configuratie voor Vega-C, statisch afgevuurd op de testbank van de Europese ruimtehaven in Guyana.
Tijdens een brandtijd van 135 seconden leverde de P120C een maximale stuwkracht van 4650 kN. Er werden geen anomalieën waargenomen en de prestaties voldeden aan de verwachtingen.



Bij ArianeGroup in Issac en Le-Haillan, Frankrijk, hebben nieuwe volledig geautomatiseerde productielijnen de mogelijkheid om de productie met 30% te verhogen om de achterschorten te monteren en spuitmonden voor de P120C voorverbrandde solide raketmotoren te bouwen. MT Aerospace in Augsburg, Duitsland, levert aan de achterklep.

Afbeelding
P120C krijgt een mondstuk
Het mondstuk is bevestigd aan de P120C-raketmotor op ware grootte voor Ariane 6 en Vega-C.
De P120C is de grootste motor met vaste stuwstof ooit gebouwd in één segment, met een lengte van bijna 11,5 m en een diameter van ongeveer 3,4 m. Twee of vier worden vastgebonden aan Ariane 6 als boosters voor lancering.
Vega-C zal naar verwachting halverwege 2019 debuteren met P120C als eerste trapmotor, die de prestaties van Vega's huidige 1.5 t tot ongeveer 2.2 t in een referentie 700 km polaire baan zal verhogen

RUAG Space in Zwitserland heeft onlangs de eerste grote halve schaal van de stroomlijnkap voor Ariane 6 geproduceerd. Deze is in één stuk uit koolstofvezel vervaardigd en uitgehard in een industriële oven in plaats van in een autoclaaf - een proces dat is ontwikkeld met behulp van ESA

Afbeelding
Eerste halve schaal van kuip Ariane 6
Met de hulp van ESA ontwikkelde RUAG Space een uit-autoclaafproces waarbij de koolstofvezel omhulsels van de raketkuip worden uitgehard in een industriële oven in plaats van een autoclaaf. Het vermindert de kosten en bespaart tijd.
De eerste kuip vervaardigd op deze manier werd gevlogen op Ariane 5, vlucht VA238 op 28 juni 2017. Vega begon het nieuwe type kuip te gebruiken op 1 augustus 2017.
Ariane 6 en Vega-C stroomlijningen zullen ook op dezelfde manier worden geproduceerd. De eerste halve schaal van Ariane 6 (foto) is gemaakt.

Voorbereiding op de vlucht

Begin volgend jaar zal de P120C massieve raketmotor geconfigureerd voor Ariane 6 in Kourou worden getest om hem te kwalificeren voor vlucht. De bovenste trap van Ariane 6 wordt getest op het DLR-instituut voor ruimtevoortstuwing in Lampoldshausen, Duitsland. Een testmodel Ariane 6 start ook gecombineerde tests in Kourou, inclusief een statische brand van de core stage engine, de Vulcain 2.1



Ariane 6 lanceerbasis nabij voltooiing

De Ariane 6-lanceerbasis in Europa's Spaceport ligt op schema en is bijna voltooid. De belangrijkste structuren zijn het Launch Vehicle Assembly Building, het mobiele portaal en het startblok.

Het assemblagegebouw van de draagconstructie dat wordt gebruikt voor horizontale integratie en voorbereiding van Ariane 6-etappes voordat het wordt uitgerold naar het lanceerplatform, is voltooid en gereedschappen worden nu geïnstalleerd.

Het 90 meter hoge metalen frame van het mobiele portaal is volledig gebouwd en in februari begon de bekleding. De mobiele portaal brengt de Ariane 6 onder tot het wordt ingetrokken voor de lancering. De eerste rolling test van deze 8200-tons structuur zal deze zomer worden uitgevoerd.

De vlamspoelsystemen van het lanceerplatform werden eind april geïnstalleerd. Ze zullen bij het opstijgen de vurige pluimen van Ariane 6 in de uitlaattunnels begraven, diep begraven onder de lanceertafel. De nabijgelegen watertoren is ook geïnstalleerd.

De eerste vier niveaus van de mast zijn gemonteerd en gelast en in februari begon de integratie van de vloeiende lijnen die in verbinding staan ​​met het lanceervoertuig.

De LH2- en de LOX-fabrieken die de vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof produceren en opslaan die nodig zijn om de motoren van de lanceerinrichting van brandstof te voorzien, zijn voltooid.



Raketten vormen de ruggengraat van alle op ruimtevaart gebaseerde inspanningen. ESA ontwikkelt in samenwerking met de industrie de volgende generatie ruimtetransportvoertuigen, Ariane 6, Vega-C en Space Rider. Bij Space19 + zal ESA verdere verbeteringen voorstellen aan deze programma's en nieuwe ideeën introduceren om Europa te helpen samenwerken om een ​​robuuste ruimtevaarteconomie op te bouwen. Bekijk deze week wat ESA doet om de autonome toegang tot ruimte voor Europa te waarborgen en deel te nemen aan het online gesprek door de hashtag #RocketWeek te volgen

http://www.esa.int/Our_Activities/Space ... t_on_track
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie