Heldere flits bij zwarte gat in centrum Melkweg

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Heldere flits bij zwarte gat in centrum Melkweg

Bericht door univers » 16 aug 2019, 08:02

Afbeelding
Waarnemingen met de Keck-telescoop van het zwarte gat in het centrum van de Melkweg tonen het uitdoven van een plotselinge flits. (Tuan Do/UCLA)
Het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg heeft in mei van dit jaar een enorme uitbarsting laten zien. Het was plotseling 75 keer zo helder als normaal. In twee uur tijd nam de helderheid weer af. Dat heeft astronoom Tuan Do van de Universiteit van Californië (VS) op Twitter laten weten.

Het onderzoeksteam nam afgelopen mei het zwarte gat waar met de 10-meter Keck-telescoop op Hawaï op nabij-infrarood golflengten. In de data zagen ze plotseling een heldere flits, die in een paar uur tijd uitdoofde. Het is de helderste uitbarsting die ooit op deze golflengte is waargenomen.

De wetenschappers tasten in het duister over de oorzaak van de plotselinge uitbarsting. Het zwarte gat zelf kan zo'n flits niet produceren want aan een zwart gat kan niets ontsnappen, ook geen licht, dus het zal afkomstig zijn van materiaal uit de buurt. Een mogelijke verklaring is de activiteit van de ster S2, die iedere 16 jaar relatief dicht langs het zwarte gat scheert. Meer waarnemingen over een langere tijdsperiode zijn nodig om de plotselinge helderheidstoename te verklaren.

http://allesoversterrenkunde.nl/actueel ... m-melkweg/

https://arxiv.org/abs/1908.01777
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heldere flits bij zwarte gat in centrum Melkweg

Bericht door Tammy » 17 aug 2019, 08:57

Ik had hier al over gelezen , zeer interessant dit.
Wat zou het kunnen zijn ?
Ze denken aan materiaal uit de buurt maar is niet zeker dat dat de lichtflits heeft veroorzaakt.

Zijn we er zeker van dat niks kan ontsnappen aan een zwart gat ?
Of hebben we het al die jaren fout ?
Zou dat mogelijk zijn wat ik denk of is het uitgesloten ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Heldere flits bij zwarte gat in centrum Melkweg

Bericht door gusteman » 17 aug 2019, 14:04

De vraag die ik me hierbij stel is de volgende:

zo'n geweldige lichtflits moet toch wel gepaard gaan met een enorme energiestoot.

Werd zulk een energiestoot op één of andere manier gemeten?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heldere flits bij zwarte gat in centrum Melkweg

Bericht door Vitharr » 17 aug 2019, 14:35

Tammy schreef:
17 aug 2019, 08:57
Ik had hier al over gelezen , zeer interessant dit.
Wat zou het kunnen zijn ?
Ze denken aan materiaal uit de buurt maar is niet zeker dat dat de lichtflits heeft veroorzaakt.

Zijn we er zeker van dat niks kan ontsnappen aan een zwart gat ?
Of hebben we het al die jaren fout ?
Zou dat mogelijk zijn wat ik denk of is het uitgesloten ?
Ik vind het artikel een beetje warrig. Of er wel of niets iets ontsnapt uit een zwart gat hangt een beetje af van wat je als een zwart gat ziet. Volgens de theorie bestaat het hart van een zwart gat uit een singulariteit. Dat is een punt met een oneindig klein volume en een oneindig zwaar gewicht. Wiskundig zijn daar wat bezwaren tegen, maar vooruit. Op een afstandje van het centrum van een zwart gat vind je de event horizon. Alles wat deze grens passeert kan in principe niet meer terug. Voorbij die grens kunnen we dus ook niet meer zien. Of iets kan ontsnappen aan een zwart gat hangt dus af van de positie. Binnen de event horizon ontsnapt in principe niets. (alleen Hawking straling maar vergeet dat hier maar even) Buiten de event horizon kan er nog vanalles gebeuren.

Zwarte gaten produceren soms Gammaflitsen. Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits

Door de manier hoe ze materie opeten laten ze ook boeren:

https://www.sciencenewsforstudents.org/ ... holes-burp

Technisch bekeken is 'in een zwart gat' achter de event horizon en daar komt bij mijn weten niets uit terug. Maar rond het zwarte gat in ons sterrenstelsel draait buiten de event horizon een enorme hoeveelheid materie die wel zichtbaar is en als flits waargenomen kan worden terwijl zij vermalen en opgepeuzeld wordt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie