Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 20 aug 2019, 19:12

Wie weet dit? In alle boeken die ik heb gelezen en cursussen die ik heb gehad is de oerknal het begin van ons universum. Ineens kom ik nu overal berichtgeving tegen dat de oerknal na de inflatieperiode plaatsvond. Wie kan dat toelichten want ik begrijp het niet meer? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door gouwepeer » 20 aug 2019, 20:30

De inflatieperiode is een aanvulling op de oerknal theorie. deze aanvulling beschrijft een gebeurtenis in de eerste fractie van de eerste seconde van de oerknal, namelijk tussen de 10-36 en 10-32 van de eerste seconde na de oerknal.
Ter verduidelijking: 10-32=0.000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 01 (de 1 is dus de 32e cijfer achter de komma).

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Kristof Piessens » 20 aug 2019, 21:15

Ik vroeg me zelf af met wat 'inflatieperiode' bedoeld wordt ?

Is er überhaupt wel een begin dat het universum verklaart ? Dat is de oerknal wat ik wel begrijp, hieruit volgt dat een begin ook een einde veronderstelt, immers de deur staat op een twijfelkier waarmee ik bedoel binnen welk scenario zal dit universum van de wetenschap zijn/haar einde kennen ? (eeuwig voortbestaan zal hiermee eigenlijk onmogelijk worden)

Met het vorige in het achterhoofd was er maar 1 mogelijke scenario mogelijk, zoals de wetenschap het universum heeft voorgesteld als een bolle aarde die in een eclips draait rondom de zon. Het is die zon dat per zoveel eeuwen of millennia een stukje groter wordt en de planeten die het dichtst bij de zon cirkelen opslokt zo ook de aarde, voor mij is dat de meest aannemelijke scenario waarin de aarde als het universum zal ophouden met bestaan.

Daarnaast heb ik over die scenario ook mijn bedenkingen bij omdat er geen aanwijzingen zijn die aantonen dat de zon groter wordt en dus dit scenario eigenlijk de minst gunstige scenario is voor die lagere energie die het menselijk voertuig gebruiken en aanwenden voor doeleinden die het omgekeerde zijn van de oorspronkelijke bedoeling(en).

In ieder geval, de oerknal kan een aanleiding zijn tot een eeuwigdurende bestaan in het geval dat het universum zou bestaan zonder begin en einde en dus een open systeem vooropstaat dat eeuwigdurend is !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gouwepeer

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door gouwepeer » 20 aug 2019, 22:04

De oerknal is eigenlijk het absolute begin van alle ons bekende natuurwetten waarbij alle eigenschappen van materie, energie, ruimte en tijd zoals we die kennen bestaan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 12:58

gouwepeer schreef:
20 aug 2019, 22:04
De oerknal is eigenlijk het absolute begin van alle ons bekende natuurwetten waarbij alle eigenschappen van materie, energie, ruimte en tijd zoals we die kennen bestaan.
Dat dacht ik dus ook. Tenminste, dat dit de theorie is. Blijkbaar is dit achterhaald want overal lees ik de laatste paar weken dat donkere materie ontstaan zou zijn voor de oerknal tijdens de inflatieperiode. Ik snap dit niet omdat inflatie van ruimtetijd volgens mij niet plaats kan vinden voor ruimtetijd ontstaat.

Ik heb diverse bronnen geconsulteerd en allen beweren ze hetzelfde; de inflatieperiode kwam voor de oerknal. Nergens wordt verklaard wat de oerknal volgens deze nieuwe visie dan is. Maar het kan niet meer het absolute begin zijn.

Vandaar dit topic.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 13:01

Kristof Piessens schreef:
20 aug 2019, 21:15
Dat is de oerknal wat ik wel begrijp, hieruit volgt dat een begin ook een einde veronderstelt, *knip*
Dat is valse logica. Een begin impliceert niet automatisch een einde.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door univers » 21 aug 2019, 13:08

Wat wij zien en waar wij in leven is een nieuwe universum.
Er zijn misschien miljoenen oudere universum's in het Heelal.
Ik wacht vol ongeduld op de nieuwe telescopen, die verder reiken dan de huidige.
Dan gaat de huidige theorie naar de prullenmand.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door MetalPig » 21 aug 2019, 16:19

Vitharr schreef:
21 aug 2019, 12:58
Ik heb diverse bronnen geconsulteerd en allen beweren ze hetzelfde; de inflatieperiode kwam voor de oerknal.
Zijn dat bronnen op internet? Heb je linkjes? Dit klinkt allemaal onbekend en leerzaam [jaja]

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Determinist » 21 aug 2019, 16:50

Vitharr schreef:
20 aug 2019, 19:12
Wie weet dit? In alle boeken die ik heb gelezen en cursussen die ik heb gehad is de oerknal het begin van ons universum. Ineens kom ik nu overal berichtgeving tegen dat de oerknal na de inflatieperiode plaatsvond. Wie kan dat toelichten want ik begrijp het niet meer? [think]
Voor zover ik begrepen heb waarbij de gehele originele tekst van de wetenschappelijke publicatie in ogenschouw genomen moet worden gaat het om
pre-big-bang-nucleosynthesis ("pre-BBN")
cosmic-inflation-model.jpg
Dat betreft dus de periode tussen 0 en 10-32 seconden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

gouwepeer

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door gouwepeer » 21 aug 2019, 17:13

univers schreef:
21 aug 2019, 13:08
Wat wij zien en waar wij in leven is een nieuwe universum.
Daar is totaal geen inzicht of zekerheid over.
univers schreef:
21 aug 2019, 13:08
Ik wacht vol ongeduld op de nieuwe telescopen, die verder reiken dan de huidige.
Dan gaat de huidige theorie naar de prullenmand.
We kunnen niet verder kijken dan het licht wat ons heeft bereikt. Indien de afstand zo groot is dat het licht nog niet op de Aarde aan is gekomen zal het met geen enkele telescoop zichtbaar zijn. En indien de theorie van een multiversum klopt moet het licht vanuit het ene universum in het andere universum terecht zien te komen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 18:06

MetalPig schreef:
21 aug 2019, 16:19
Vitharr schreef:
21 aug 2019, 12:58
Ik heb diverse bronnen geconsulteerd en allen beweren ze hetzelfde; de inflatieperiode kwam voor de oerknal.
Zijn dat bronnen op internet? Heb je linkjes? Dit klinkt allemaal onbekend en leerzaam [jaja]
Yes, heb ik. Maar ik wil het nog steeds NIET over donkere materie hebben. Jouw argumentatie heb ik ter harte genomen maar daarna bleef ik publicaties rond dat onderwerp zien die ik belachelijk blijf vinden. :mrgreen:

Ik citeer even mijn :shock: moment uit de directe bron:
Dark matter (DM) may have its origin in a pre-big-bang epoch, the cosmic inflation.
En daar lees ik dus in dat de kosmische inflatie voor de big bang plaats zou hebben gevonden. Zo wordt het ook uitgelegd in de diverse Nederlandstalige publicaties.

Dit is de bron:
https://journals.aps.org/prl/abstract/1 ... 123.061302
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 18:11

Determinist schreef:
21 aug 2019, 16:50
pre-big-bang-nucleosynthesis ("pre-BBN")
Wederom even :shock: . Volgens mij ken ik dat als primordial nucleosynthesis? En dat kwam volgens de publicaties ook na de big bang....ooit...dacht ik.

Het kan ook aan mij liggen hoor. Ik heb sinds een paar jaar 'valse herinneringen' door hersenschade. Maar de opgeslagen bronlinks sluiten aan bij mijn herinnering dus vandaar de vraag in dit topic.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 18:13

gouwepeer schreef:
21 aug 2019, 17:13
univers schreef:
21 aug 2019, 13:08
Wat wij zien en waar wij in leven is een nieuwe universum.
Daar is totaal geen inzicht of zekerheid over.
univers schreef:
21 aug 2019, 13:08
Ik wacht vol ongeduld op de nieuwe telescopen, die verder reiken dan de huidige.
Dan gaat de huidige theorie naar de prullenmand.
We kunnen niet verder kijken dan het licht wat ons heeft bereikt. Indien de afstand zo groot is dat het licht nog niet op de Aarde aan is gekomen zal het met geen enkele telescoop zichtbaar zijn. En indien de theorie van een multiversum klopt moet het licht vanuit het ene universum in het andere universum terecht zien te komen.
Los daarvan zitten we qua telescopen ook nog met het waarneembare universum. Door de uitdijing verdwijnt steeds meer voor eeuwig uit het zicht van een telescoop..
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door gusteman » 21 aug 2019, 19:49

Goed zo, heren, ik geniet met volle teugen ;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 19:55

gusteman schreef:
21 aug 2019, 19:49
Goed zo, heren, ik geniet met volle teugen ;P!
Vooralsnog een topic waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen... :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2019, 20:38

But when inflation came along, all of that changed. No longer could we extrapolate all the way back to a singularity. If we wound the clock of the Universe backwards, we would discover something remarkable. At some point, about 10-30 seconds before we would anticipate running into that singularity, the Universe instead would undergo inflation (in reverse, if we're looking backwards), and we have no evidence for anything that came before it.
Bron: https://scienceblogs.com/startswithaban ... ppen-befor

Interesting... [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door MetalPig » 23 aug 2019, 09:53

Vitharr schreef:
21 aug 2019, 20:38
But when inflation came along, all of that changed. No longer could we extrapolate all the way back to a singularity. If we wound the clock of the Universe backwards, we would discover something remarkable. At some point, about 10-30 seconds before we would anticipate running into that singularity, the Universe instead would undergo inflation (in reverse, if we're looking backwards), and we have no evidence for anything that came before it.
Bron: https://scienceblogs.com/startswithaban ... ppen-befor

Interesting... [think]
Interessant. Er zijn dus meerdere ideeën over wat de Big Bang is.
Volgens sommigen (waaronder ik) was het het moment dat de (vermeende) singulariteit stopte met singulariteit zijn, en volgens anderen is het het einde van de inflatie-periode.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wanneer vond de oerknal plaats volgens de wetenschap?

Bericht door Vitharr » 03 sep 2019, 19:06

Sorry Metalpig, ik had je reactie gemist. :oops:
MetalPig schreef:
23 aug 2019, 09:53
Interessant. Er zijn dus meerdere ideeën over wat de Big Bang is.
Volgens sommigen (waaronder ik) was het het moment dat de (vermeende) singulariteit stopte met singulariteit zijn, en volgens anderen is het het einde van de inflatie-periode.
Zoals ik het nu begrijp zou de inflatietheorie een einde hebben gemaakt aan het singulariteitsconcept. Terug in de tijd kijkend is de inflatieperiode oneindig (volgens de huidige (?) visie). Het wetenschappelijke bewijs uit de theoretische fysica voor een singulariteit is blijkbaar gesneuveld. Ik mis alleen de informatie over het hoe en wat.

Er wordt namelijk meerdere malen gesteld dat bij het implementeren van de inflatietheorie niets meer gezegd kon worden over wat er voor de inflatieperiode was. Dat roept bij mij veeeeeel meer vragen op. Dat de Big Bang na de inflatieperiode plaats zou vinden is m.i. een conceptkundige 'truc'. (net zoals met donkere materie. :mrgreen: ) Dat ons universum geen begin zou hebben (buitenom oneindige inflatie) kan ik nauwelijks bevatten. Dan moet mijn hele kennisbank op de schop.

Filosofisch beschouwd is oneindige inflatie volgens mij de grootste BANG die je kan hebben. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie