Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door Tammy » 25 feb 2020, 10:03

Schitterend wat ze heeft gedaan. [clap] [clap]
En wat een heerlijk zelfbeeld had ze.
Geweldig hoe ze zichzelf omschreef.
Goed zo dat ze zich niet minderwaardig voelde , en wat een geweldige vader had ze. ;P!


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden.

HOUSTON - De Amerikaanse Katherine Johnson, die achter de schermen een belangrijke rol speelde in de Amerikaanse ruimtevaart, is op 101-jarige leeftijd overleden. De wiskundige Johnson berekende de juiste momenten om te lanceren en de juiste routes naar bestemmingen. Zo bepaalde zij de baan van Neil Armstrong en Buzz Aldrin naar de maan in 1969. „Ze was een Amerikaanse held en haar pioniersgeest zal nooit worden vergeten”, liet bestuurder Jim Bridenstine van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten.

Toen John Glenn in 1962 als eerste Amerikaan in een baan rond de aarde moest komen, wilde hij pas vertrekken nadat Johnson de geplande route had nagerekend met een pen en een rekenmachine. Hij had meer vertrouwen in haar dan in de computers van de NASA. Volgens Johnson zei Glenn toen: „Als zij zegt dat het in orde is, ben ik klaar om te gaan.” Toen de vlucht van Apollo 13 in 1970 op een ramp dreigde uit te lopen, hielp zij de bemanning om veilig terug te keren naar de aarde. Ze legde ook de basis voor het spaceshuttleprogramma en dacht mee over reizen naar Mars.

Johnson ontving de twee hoogste Amerikaanse onderscheidingen, de Presidential Medal of Freedom (2015) en de Congressional Gold Medal (2019). De film Hidden Figures uit 2016 gaat over Johnson en haar collega’s. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vernoemde vorig jaar een belangrijk controlegebouw naar Johnson.

Johnson werd in augustus 1918 geboren in een dorp in West Virginia. Al vroeg bleek dat zij aanleg had voor wiskunde. Op 10-jarige leeftijd ging ze naar de middelbare school, op 14-jarige leeftijd haalde ze daar haar diploma en toen ze 18 was, studeerde ze summa cum laude af aan de universiteit. In 1953 kreeg Johnson een baan bij de voorloper van de NASA. Ze moest data analyseren, haar baan werd ’computer’ genoemd. Toen de Amerikanen vijf jaar later de NASA oprichtten en besloten flink te investeren in de ruimtewedloop, ging Johnson daar ook aan de slag.

Als zwarte vrouw in het diepe zuiden van de Verenigde Staten moest Johnson veel vooroordelen overwinnen. Zelf dacht ze daar niet bij na. „Ik had er geen tijd voor. Mijn vader leerde ons: je bent net zo goed als iedereen, maar niet beter. Ik heb me nooit minderwaardig gevoeld. Ik ben net zo goed als iedereen, maar niet beter”, zei ze in 2008.

Afbeelding
Katherine Johnson was in 2017 nog aanwezig bij uitreiking van de Oscars.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1744107 ... -overleden

https://www.volkskrant.nl/mensen/zonder ... e=facebook



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door Gast1 » 25 feb 2020, 11:09

[think]

Volgens mij heb ik van die dame (dames trouwens) een prachtfilm gezien.

:search:

Gast1

Re: Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door Gast1 » 25 feb 2020, 11:11

Hebbes, een aanrader:



Mijn diepste emoties werden weer eens flink geraakt bij het zien van die film.
Maar daar is niet zoveel voor nodig ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door Tammy » 25 feb 2020, 11:29

Hoop hem ook een keer te zien, is al paar jaar geleden uitgebracht maar nog niet tegen gekomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door univers » 25 feb 2020, 11:32

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Katherine Johnson (101), brein achter maanreizen, overleden

Bericht door Tammy » 25 feb 2020, 11:42

Bedankt voor de link Univers. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie