Re: NASA's Perseverance rover
Geplaatst: 19 apr 2021, 14:03
NASA's vernuftige Mars-helikopter slaagt in historische eerste vlucht
NASA's Ingenuity Mars-helikopter nam dit schot terwijl het op 19 april 2021 boven het oppervlak van Mars zweefde, tijdens het eerste exemplaar van een gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet. Het gebruikte zijn navigatiecamera, die tijdens de vlucht autonoom de grond volgt.
Credits: NASA / JPL-Caltech
Maandag werd NASA's Ingenuity Mars Helicopter het eerste vliegtuig in de geschiedenis dat een gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht maakte op een andere planeet. Het Ingenuity-team van het Jet Propulsion Laboratory van het bureau in Zuid-Californië bevestigde dat de vlucht was geslaagd na het ontvangen van gegevens van de helikopter via NASA's Perseverance Mars-rover om 06:46 uur EDT (3:46 uur PDT).
"Vindingrijkheid is de laatste in een lange en legendarische traditie van NASA-projecten die een doel voor ruimteverkenning bereiken dat ooit voor onmogelijk werd gehouden", zei waarnemend NASA-beheerder Steve Jurczyk. “De X-15 was een padvinder voor de spaceshuttle. Mars Pathfinder en zijn Sojourner-rover deden hetzelfde voor drie generaties Mars-rovers. We weten niet precies waar Vindingrijkheid ons naartoe zal leiden, maar de resultaten van vandaag geven aan dat de lucht - althans op Mars - misschien niet de limiet is. "
De helikopter op zonne-energie vloog voor het eerst in de lucht om 3:34 uur EDT (12:34 uur PDT) - 12:33 Lokale Gemiddelde Zonnetijd (Mars-tijd) - een tijd die volgens het Ingenuity-team optimale energie- en vluchtomstandigheden zou hebben. Hoogtemetergegevens geven aan dat Ingenuity naar de voorgeschreven maximale hoogte van 10 voet (3 meter) klom en gedurende 30 seconden stabiel bleef zweven. Het daalde vervolgens af en raakte weer het oppervlak van Mars na het registreren van een totale vlucht van 39,1 seconden. Aanvullende details over de test worden verwacht in aankomende downlinks.
De eerste vluchtdemonstratie van Ingenuity was autonoom - bestuurd door aan boord navigatie-, navigatie- en controlesystemen met algoritmen die waren ontwikkeld door het team van JPL. Omdat gegevens over honderden miljoenen kilometers van en naar de Rode Planeet moeten worden verzonden met behulp van satellieten in een baan en NASA's Deep Space Network , kan Ingenuity niet met een joystick worden gevlogen en was de vlucht ervan niet in realtime vanaf de aarde waarneembaar.
NASA Associate Administrator for Science Thomas Zurbuchen kondigde de naam aan van het Martian vliegveld waarop de vlucht plaatsvond.
"Nu, 117 jaar nadat de gebroeders Wright erin waren geslaagd om de eerste vlucht op onze planeet te maken, is NASA's Ingenuity-helikopter erin geslaagd deze verbazingwekkende prestatie op een andere wereld uit te voeren," zei Zurbuchen. “Hoewel deze twee iconische momenten in de luchtvaartgeschiedenis misschien gescheiden zijn door tijd en 173 miljoen mijl ruimte, zullen ze nu voor altijd met elkaar verbonden zijn. Als eerbetoon aan de twee innovatieve fietsenmakers uit Dayton, zal dit eerste van vele vliegvelden op andere werelden nu bekend staan als Wright Brothers Field , als erkenning voor de vindingrijkheid en innovatie die de verkenning blijven voortstuwen. "
De hoofdpiloot van Ingenuity, Håvard Grip, kondigde aan dat de International Civil Aviation Organization (ICAO) - het burgerluchtvaartagentschap van de Verenigde Naties - NASA en de Federal Aviation Administration de officiële ICAO-aanduiding IGY, roepnaam INGENUITY, heeft overhandigd.
Deze details zullen officieel worden opgenomen in de volgende editie van ICAO's publicatie Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services . De locatie van de vlucht heeft ook de ceremoniële locatie-aanduiding JZRO gekregen voor Jezero Crater.
Als een van de technologische demonstratieprojecten van NASA bevat de 19,3-inch hoge (49-centimeter hoge) Ingenuity Mars-helikopter geen wetenschappelijke instrumenten in zijn romp ter grootte van een tissue box. In plaats daarvan is het 4-pond (1,8 kg) girovliegtuig bedoeld om aan te tonen of toekomstige verkenning van de Rode Planeet een luchtperspectief zou kunnen omvatten.
Deze eerste vlucht was vol onbekenden. De rode planeet heeft een aanzienlijk lagere zwaartekracht - een derde van die van de aarde - en een extreem dunne atmosfeer met slechts 1% van de druk aan het oppervlak in vergelijking met onze planeet. Dit betekent dat er relatief weinig luchtmoleculen zijn waarmee de twee 4 voet brede (1,2 meter brede) rotorbladen van Ingenuity kunnen samenwerken om de vlucht te bereiken. De helikopter bevat unieke componenten, evenals kant-en-klare commerciële onderdelen - veel uit de smartphone-industrie - die voor het eerst in de ruimte zijn getest met deze missie.
"Het Mars Helicopter-project is van een 'blue sky'-haalbaarheidsstudie naar een werkbaar technisch concept gegaan en heeft de eerste vlucht op een andere wereld in iets meer dan zes jaar gerealiseerd", aldus Michael Watkins, directeur van JPL. “Dat dit project zo'n historische primeur heeft opgeleverd, getuigt van de innovatie en hardnekkigheid van ons team hier bij JPL, evenals bij NASA's Langley en Ames Research Centres, en onze industriële partners. Het is een lichtend voorbeeld van het soort technologieduw dat gedijt bij JPL en goed past bij de verkenningsdoelen van NASA. "
Geparkeerd op ongeveer 211 voet (64,3 meter) afstand bij Van Zyl Overlook tijdens de historische eerste vlucht van Ingenuity, fungeerde de Perseverance rover niet alleen als communicatierelais tussen de helikopter en de aarde, maar legde hij ook de vluchtoperaties vast met zijn camera's. De foto's van de Mastcam-Z- en Navcam- imagers van de rover geven aanvullende gegevens over de vlucht van de helikopter.
"We hebben er al zo lang over nagedacht om onze gebroeders Wright een moment op Mars te hebben, en hier is het dan", zegt MiMi Aung, projectmanager van de Ingenuity Mars Helicopter bij JPL. “We nemen even de tijd om ons succes te vieren en volgen dan een signaal van Orville en Wilbur over wat we nu gaan doen. De geschiedenis laat zien dat ze weer aan het werk gingen - om zoveel mogelijk te leren over hun nieuwe vliegtuig - en wij ook. "
Doorzettingsvermogen raakte op 18 februari met Ingenuity aan zijn buik vastgemaakt. Ingenuity werd op 3 april naar het oppervlak van de Jezero Crater ingezet en bevindt zich momenteel op de 16e sol, of Martiaanse dag, van zijn 30-sol (31-Aardedag) vluchttest venster. Gedurende de volgende drie sols zal het helikopterteam alle gegevens en beelden van de test ontvangen en analyseren en een plan opstellen voor de tweede experimentele testvlucht, die niet eerder gepland is dan 22 april. Als de helikopter de tweede test overleeft, zal de Ingenuity team zal bekijken hoe het vluchtprofiel het beste kan worden uitgebreid.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa ... rst-flight