Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

Bericht door univers » 21 jun 2021, 10:00

Maak kennis met WISA WOODSAT: de allereerste houten nanosatelliet die uit moet wijzen of het hier op aarde veelgebruikte materiaal ook in de ruimte kranig standhoudt.

Bijna dagelijks worden er satellieten in de ruimte gebracht. En zo op het eerste gezicht zijn de plannen van de Finse start-up Arctic Astronautica om nog dit jaar een nanosatelliet te lanceren, dan ook niet zo heel bijzonder. Tot je een blik op de satelliet werpt. Die bestaat namelijk grotendeels uit..hout!

Afbeelding
Hier zie je een artistieke impressie van WISA WOODSAT. De oppervlaktepanelen zijn gemaakt van hout. In eerste instantie was het de bedoeling om ook de profielen die de panelen bij elkaar houden van hout te maken, maar daar is vanaf gezien. Ze zijn nu gemaakt van aluminium. “Omdat we dat zo min mogelijk wilden gebruiken, hebben we ze 3D geprint,” vertelt Mäkinen. “En eerlijk is eerlijk: dat is ook heel mooi!” Afbeelding: KITSAT.

WISA WOODSAT
Of het materiaal ook geschikt is voor gebruik in de ruimte zal nog dit jaar moeten blijken; Arctic Astronautics wil de houten satelliet – WISA WOODSAT genoemd – eind 2021 lanceren. Aan boord bevinden zich diverse sensoren en twee camera’s die gebruikt kunnen worden om de staat van het hout nauwlettend in de gaten te houden. Eén van de camera’s wordt op een soort selfiestick gemonteerd, waardoor deze de satelliet ook van een afstandje kan fotograferen. De apparatuur draait op elektriciteit die de satelliet met behulp van zonnepanelen zelf opwekt.

Meer : https://www.scientias.nl/nog-dit-jaar-w ... elanceerd/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

Bericht door Tammy » 21 jun 2021, 12:45

Ik ben geen wetenschapper en al helemaal niet technisch maar ik denk niet dat dit hout jarenlang mee kan in de ruimte.
Misschien even in een baan om de aarde maar verder de ruimte in richting maan en veel verder zal het niet lang goed blijven.
Hout kan op aarde duizenden jaren oud worden maar buiten deze aarde word het moeilijk.
Men zegt zelf al de temperaturen zijn extreem daar en de straling is ook hoog.
Wij hebben hier houtworm , wat zweeft er in de ruimte aan microbiologische wezentjes die het hout kunnen aantasten?
Ook door vrieskou in de nacht en opwarming door de zon kan het hout aantasten.

Maar zoals gezegd zomaar een gedachte van een leek op dit gebied die even probeert te denken als een soort Einstein. :geleerde:
Mission mslukt volgens mij.
Maar altijd proberen denk ik maar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

Bericht door univers » 21 jun 2021, 13:36

Gewoon afwachten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

Bericht door Tammy » 21 jun 2021, 18:17

Ja ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nog dit jaar wordt ‘s wereld eerste houten satelliet gelanceerd

Bericht door univers » 21 jun 2021, 19:59

Volgens mij, kan het hout niet wegrotten.
Maar wie ben ik ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie