Expert in ruimtepuin waarschuwt VS 'vreselijk achter' bij pogingen om rommel in een baan om de aarde op te ruimen

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Expert in ruimtepuin waarschuwt VS 'vreselijk achter' bij pogingen om rommel in een baan om de aarde op te ruimen

Bericht door univers » 09 jan 2022, 08:40

Afbeelding
Het conceptuele gezichtsveld van de West-Australische ruimteradar van LeoLabs. Krediet: LeoLabs

Darren McKnight: Het probleem zijn niet commerciële megaconstellaties, maar het niet omgaan met bestaand puin
WASHINGTON - De Verenigde Staten zijn een supermacht in de ruimte, maar doen niet zoveel als andere landen om het probleem van orbitaal puin op te lossen , zei een industrie-expert op 6 januari.

Darren McKnight, senior technisch fellow bij LeoLabs en lid van het Space Debris Committee van de International Academy of Astronautics, zei dat initiatieven van de US Space Force om technologieën voor het opruimen van puin te financieren lovenswaardig zijn, maar lang niet genoeg om aan te pakken wat een ernstige bedreiging voor de ruimte wordt. bedrijf.

LeoLabs is een particulier bedrijf gevestigd in Californië dat radars op de grond gebruikt om een ​​lage baan om de aarde te bewaken.

"Ik vind het geweldig dat die Space Force zei: 'ja, we maken ons zorgen over het opruimen van puin.' Maar ik zal je vertellen dat de VS op dit gebied jammerlijk achterloopt op de rest van de wereld', zei McKnight op een webcast die werd georganiseerd door het Space Policy and Research Center van de University of Washington.

In tegenstelling tot andere landen pakken de Verenigde Staten het puinprobleem aan als een langetermijnprobleem dat tientallen jaren verwijderd is, zei hij. In werkelijkheid neemt het risico dat satellieten botsen met puinobjecten - en puin-op-puin-botsingen die nog meer ruimteafval veroorzaken - snel toe en zou binnenkort van invloed kunnen zijn op het vermogen van de industrie om satellieten betrouwbaar te laten werken.

"Ik vind het beschamend om mensen te horen praten over de noodzaak van actieve puinverwijdering en de noodzaak van puinbemiddeling alsof het iets is dat over tientallen jaren zal zijn", zei McKnight. "De European Space Agency en de Japanse ruimtevaartorganisatie zijn ver vooruit op dat soort dingen."

De European Space Agency heeft ClearSpace een contract van $ 104 miljoen toegekend om in 2025 een missie te lanceren om een ​​puinobject uit een baan om de aarde te verwijderen. een stap die de weg zou effenen voor een missie om puin te verwijderen. Astroscale tekende ook een overeenkomst met Nieuw-Zeeland om geavanceerde concepten voor het verwijderen van orbitaal puin te bestuderen. En het won een contract van de UK Space Agency om de verwijdering van twee ter ziele gegane satellieten uit een lage baan om de aarde tegen 2025 te bestuderen.

“Je hebt geen van deze bedrijven in de VS die nu dingen doen omdat het wordt gezien als iets waar we ons decennia later zorgen over kunnen maken. We moeten ons er nu zorgen over maken', zei McKnight.

Actieve satellieten niet de grootste zorg

In de Verenigde Staten ligt de focus van ruimteverkeersbeheer op operationele satellieten en ervoor te zorgen dat ze niet met elkaar in botsing komen of geraakt worden door puin, zei McKnight. Maar er wordt niet genoeg aandacht besteed aan puinbeheer, voegde hij eraan toe.

Dode ladingen, verlaten raketlichamen of stukjes fragmentatiepuin vliegen uit de hand en zullen waarschijnlijk botsen, zei McKnight. "Twee derde van het puin dat potentieel genereert in een lage baan om de aarde komt niet van ruimteverkeersbeheer. Het komt van het beheer van ruimteafval, het komt van het voorkomen dat grote, dode dingen andere grote dode dingen raken.”

Soms betekent sanering niet verwijderen, maar alleen zorgen dat het niet botst, zei hij. Sommige raketlichamen die rond de aarde cirkelen, zijn enorm, met een gewicht van ongeveer 9.000 kilogram. 'Het zijn grote gele schoolbussen zonder remmen en zonder chauffeur,' zei McKnight. "Er is op dit moment geen enkel bedrijf dat van plan is een object van 9.000 kilogram neer te halen." Een optie in dit geval zou zijn om 'het uit de weg te ruimen'.

Enkele van de meest angstaanjagende hoogten in een lage baan om de aarde zijn 750 tot 850 kilometer waar er talloze Russische, Chinese en Amerikaanse dode satellieten zijn die gedurende tientallen jaren zijn verlaten. "Dit is een unieke, ironische, gezamenlijke inspanning van de drie grote ruimtevaartlanden om deze hoogte aanzienlijk te verpesten", zei McKnight. Alle drie de naties "hadden geweldig werk verricht door samen te werken om een ​​zeer belangrijk deel van een lage baan om de aarde te verknoeien."

Een andere problematische hoogte is tussen 1.400 en 1.500 kilometer waar er niet genoeg atmosferische weerstand is om puin naar beneden te halen. Op 500 tot 600 kilometer zal de luchtweerstand het puin wegspoelen, zelfs als het 10 tot 20 jaar duurt. “Op 1.400 kilometer ligt het er al eeuwen.”

Wanneer mensen praten over de potentieel catastrofale effecten van puin, denken ze aan het Kessler-syndroom, of een cascade van botsingen in LEO veroorzaakt door de dichtheid van puin. Dat kan ver in de toekomst zijn, zei McKnight. “Als ik aan catastrofaal denk, is dat wanneer het de bedrijfsresultaten begint te beïnvloeden en mensen moeten veranderen waar ze satellieten plaatsen. En daar zijn we niet ver vandaan.”

McKnight zei dat commerciële megaconstellaties zoals Starlink of OneWeb van SpaceX worden bekritiseerd omdat ze de congestie in LEO vergroten, maar deze bedrijven moeten worden gezien als slachtoffers die steeds meer risico lopen. "Oude verlaten massieve objecten vormen een groter risico dan kleinere, meer behendige sterrenbeelden," voegde hij eraan toe. “Veel van deze satellietoperators werken met mitigatierichtlijnen en operationele procedures die veel strenger zijn dan welke overheidsrichtlijn dan ook. Ze zijn veiliger dan wat de regering van ze vraagt. Maar ze zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk een aantal moeilijke tijden doormaken vanwege puinobjecten.”

US Space Command volgt momenteel ongeveer 35.000 puinobjecten, waarvan 70% zich in een lage baan om de aarde bevindt. LeoLabs volgt softbal-formaat en grotere objecten. McKnight zei dat er ergens tussen de 500.000 en 900.000 kleinere items zijn die momenteel niet worden gevolgd en "we kruisen onze vingers en hopen dat we niet worden geraakt door."

https://spacenews.com/space-debris-expe ... -in-orbit/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie