Asteroïde 2004 MN4 vliegt rakelings langs de aarde

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Asteroïde 2004 MN4 vliegt rakelings langs de aarde

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 11:01

Vrijdag de dertiende behoort een ongeluksdag te zijn, maar gelukkig zal dit in 2029 niet zo zijn. Dan zal een asteroïde rakelings langs de aarde vliegen. Miljoenen mensen zullen dan buiten naar de asteroïde kijken, omdat de asteroïde erg snel voorbij komt en omdat de asteroïde erg helder is. Asteroïde 2004 MN4 werd eind 2004 ontdekt door Paul Chodas, Steve Chesley en Don Yeomans van NASA's Near Earth Object Program.

Direct brak er paniek uit, want uit berekeningen kwam naar voren dat er een kans van 1 op 60 was dat de asteroïde de aarde zou gaan raken. Nog erger was de datum, namelijk 13 april 2029, op een vrijdag.

Op 27 december kwam NASA met het nieuwsbericht dat de asteroïde schaal 4 had bereikt in de Torino schaal. 2, 3 en 4 betekent geel alarm. Nog nooit had een asteroïde hoger dan 4 bereikt. De Torino schaal geeft het risico van asteroïden aan.

Toch laat dit weer zien dat alle ontdekkingen van asteroïden volgens een bepaald stappenplan gaat. Stap 1: een asteroïde wordt ontdekt. Stap 2: de baan van de asteroïde kruist de baan van de aarde. Stap 3: meer berekeningen komen binnen en de inslagkans daalt dramatisch (bijvoorbeeld van 1 op 40 naar 1 op 10 miljoen).

Op 13 april 2029 zal de asteroïde 2004 MN4 ons missen op een afstand van 30.000 kilometer. Daarbij komt de asteroïde echter binnen de baan van geosynchronische satellieten. Deze bevinden zich op een hoogte van 36.000 kilometer. "Wanneer de asteroïde zich het dichtst bij de aarde bevindt, heeft het object een helderheid van magnitude 3 aan de avondhemel," aldus Jon Giorgini van het Jet Propulsion Laboratorium. Dit is zeer zeldzaam en komt gemiddeld maar één keer per duizend jaar voor.

Daarmee zal de asteroïde vanuit Europa, Azië en Amerika te zien zijn met het blote oog. Magnitude 3 is redelijk helder, want de meeste sterren die zichtbaar zijn met het blote oog, hebben een nog hogere magnitude (wat betekent dat ze minder helder zijn).

De asteroïde heeft een doorsnee van 400 meter. Hiermee is de asteroïde groter dan de ruimtesteen die de Arizona krater heeft veroorzaakt. Tevens is deze asteroïde groter dan de asteroïde die in 1908 boven Siberië ontplofte en hiermee 1000 vierkante kilometer bos plat kreeg. Zou 2004 MN4 de aarde raken, dan zou deze lokaal veel schade aan richten.

De meeste asteroïden draaien rond de zon tussen Mars en Jupiter. Soms krijgen asteroïden een zwaartekrachtstoot, waardoor ze in het binnenste van het zonnestelsel terecht komen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 18:31

Pffffff, nu maar hopen dat de berekeningen kloppen!
Zometeen raakt hij evengoed de Aarde, dan ben je verder van huis!
Het lijkt me wel gaaf dit te mogen meemaken over 24 jaar! 8) 8)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 18:57

Ik hoop dat ik er dan nog ben, wil het graag meemaken dan :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 19:26

Tammy schreef:Ik hoop dat ik er dan nog ben, wil het graag meemaken dan :D
We spreken af dat als we nog leven en op dit forum zijn, gaan we samen kijken, okéé?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 19:28

Afgesproken Anet! Lijkt me geweldig! :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 19:33

Tammy schreef:Afgesproken Anet! Lijkt me geweldig! :D
DEAL!!! 8)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 19:37

Right on! :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 20:12

Wij gaan vaak in de zomer in de tuin naar sterren en satelieten kijken.
Redelijk vaak zie je ook meteorieten die verbranden in de dampkring.
En soms zie je vreemde dingen die je niet kunt verklaren en het is altijd beregezellig bij ons in de achtertuin! :lol:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 20:18

Ik zal deze zomer ook eens wat vaker naar de hemel kijken als het niet bewolkt is, wie weet wat ik zie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 20:28

Tammy schreef:Ik zal deze zomer ook eens wat vaker naar de hemel kijken als het niet bewolkt is, wie weet wat ik zie.
Daar zal je nog verbaast van staan te kijken, wat je allemaal ziet!
Als je maar omhoog blijft kijken, dus zet je rugleuning van je tuinstoel ver naar achter en blijf kijken!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 mei 2005, 20:31

Ik ga het uittesten Anet, ik laat je weten wat ik allemaal zie 8)

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Bericht door Anet » 19 mei 2005, 20:39

Tammy schreef:Ik ga het uittesten Anet, ik laat je weten wat ik allemaal zie 8)
Ja, laat het maar weten van de zomer!
Weet je dat het voor mij heel erg rustgevend is als ik naar de sterren kijk!
En gesprekken met diegene waarmee je sterren kijkt worden fijner, ik kan het niet verklaren maar zo komt het op mij over!

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 19 mei 2005, 22:18

En zoek een zo donker mogelijke plaats op, zodat je geen last hebt van lichtvervuiling.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Anet

Bericht door Anet » 20 mei 2005, 14:32

deheerst schreef:En zoek een zo donker mogelijke plaats op, zodat je geen last hebt van lichtvervuiling.
Ja, in de Naobi woestijn daar zal je veel sterren zien, ongeveer duizend keer zo veel!

Plaats reactie