Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 09 jan 2013, 06:19

Is Rode Planeet eigenlijk wit?

Afbeelding

Met de term de 'Rode Planeet' verwijzen we naar Mars, maar mogelijk is de planeet eigenlijk wit. De NASA-marsjeep Curiosity stuurde foto's door waarop te zien is hoe het rode stof maar een dun laagje aan de oppervlakte is. Daaronder blijkt Mars wit te zijn.


Voor alle duidelijkheid: aan de oppervlakte is Mars inderdaad de Rode Planeet. Maar de marsjeep Curiosity is uitgerust met enkele hoogtechnologische snufjes en kan daardoor inzicht verschaffen over meer dan de oppervlakte van de 'Rode Planeet'. Bij het eerste gebruik van de baanbrekende 'Dust Removal Tool' (een soort bezem of stofvod zeg maar) kregen de experts van NASA op het thuisfront al meteen straffe foto's te zien. Daaruit blijkt dat onder het rode stoflaagje Mars blinkend wit is.

Haarscherpe beelden.

De 'stofvod' van de Curiosity hangt aan het uiteinde van een robotarm en werd voor het eerst gebruikt op de 150ste Marsdag van de missie. Met de MAHLI (Mars Hand Lens Imager) nam de Curiosity vanop zo'n 25 centimer boven de oppervlakte de haarscherpe beelden van de witte marsbodem.

Ooit blauw?

Dat is opvallend, want vorige week dook nog een theorie op dat Mars ooit blauw zou geweest zijn. Software-ingenieur Kevin Gill toverde een virtuele versie van Mars uit zijn computer op basis van hoogtegegevens van de Mars Reconnaissance Orbiter van de NASA. Met alles erop en eraan zoals oceanen en flora. En de blauwe kleur. Een beetje aards dus. Een grote oceaan vult een zijde van Mars. Die voedt een van de langste valleien in ons zonnestelsel: de Vallis Marineris. De pieken van Mars' enorme vulkanen domineren de Tharsis Bulge. In die vulkanische regio situeert Gill een soort woestijn op grote hoogte, waar weinig vegetatie mogelijk is. Lagere gebieden zouden wel een natter klimaat kunnen herbergen en zo plantengroei toelaten.

Creatief.

"Ik had al gelijkaardige modellen voor de Aarde opgesteld en ik wilde die ook toepassen op Mars", vertelt Gill. "Het was een goede manier om meer te weten te komen over de planeet. Op deze creatieve manier kon ik de gebruikte software ook optimaliseren."

Geschiedenis.

Ook dankzij de Curiosity kunnen de NASA-experts de geschiedenis van Mars verder samenstellen. Uit de analyses blijkt meer en meer dat de planeet ooit een natte wereld was met heel wat aardse elementen. Zo onderzocht de marsjeep de rivierbodem van de Gale Crater, waar duidelijk ooit een rivier vloeide misschien wel meer dan een halve meter diep. Die andere marsjeep Opportunity trof ook bewijzen van klei aan. Die tonen aan dat mineralen in interactie gingen met de oppervlakte, ergens in het verleden. Verder zijn er ook bewijzen gevonden van grote rivierdelta's en oude kustlijnen.

Bemande missie.

Als al die fasinerende ontdekkingen over Mars ook u inspireren, kan u misschien ingaan op het aanbod van Mars One (een nonprofit-organisatie met zetel in Nederland) die een bemande missie naar Mars wil sturen in 2023. Ze rekruteren nu al astronauten voor hun plan om over tien jaar een menselijke vestiging op Mars te installeren. Elke aardbewoner kan zich kandidaat stellen als hij voldoet aan enkele basisvoorwaarden zoals "een diepgewortelde zin voor duidelijke doelen, de wil om in team te werken, een gezonde dosis zelfstandig nadenken, een stevige portie nieuwsgierigheid, creatitiviteit en energie." Voelt u zich geroepen? Eén adres:deze website!

Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 10 feb 2013, 06:44

Marsrobot Curiosity gebruikt voor het eerst boorarm.

Afbeelding

De robot Curiosity heeft voor de allereerste keer zijn boorarm gebruikt om een gat te maken in een rots op de planeet Mars, met de bedoeling het staal te laten onderzoeken. Dat maakte het Amerikaanse ruimtevaartagentschap Nasa vandaag bekend.

De robot werd in augustus op de Rode Planeet gedropt. Nu is voor het eerst een steen doorboord met de bedoeling het staal te analyseren. Volgens John Grunsfeld, verantwoordelijke voor de Marsmissie, gaat het om de belangrijkste verwezenlijking sinds de landing van de robot op Mars.

De Nasa ontwikkelde acht boortypes, die op aarde 1.200 testen uitvoerden in twintig verschillende rotstypes.

Zoektocht naar water
De Nasa verwacht dat de staal in de rots, waarbij een gat gecreëerd werd van 1,6 centimeter diameter en 6,4 centimeter diepte, aanwijzingen zal opleveren over de vroegere aanwezigheid van water op Mars. De bedoeling van de missie van Curiosity, die over tien wetenschappelijke instrumenten beschikt, is om te achterhalen of er ooit leven mogelijk was op de Rode Planeet.

Bron: HLN.

Afbeelding


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Nog steeds goed bezig daar voor ons! [clap] [clap] [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 13 feb 2013, 07:24

Kijk mee over de schouder van Curiosity.

Nasa's Curiosity doet momenteel onderzoek in de Gale-krater van Mars. Afgelopen weekend boorde de Marswagen voor het eerst een gaatje in een rots, genaamd John Klein. Nu is het mogelijk om over de schouder van Curiosity mee te kijken naar zijn werkomgeving.

Bovenstaande interactieve panoramafoto van fotograaf Andrew Bodrov laat de werkplek van Curiosity in 360 graden zien. Het beeld is gemaakt van 130 foto's die de Mars Hand Lens Imager, die aan de robotarm van Curiosity is bevestigd, eerder deze maand maakte.

Curiosity moet de boorstof van rots John Klein analyseren om de chemische samenstelling te achterhalen. Dit is de meest complexe operatie die de Marswagen tot nu toe op de Rode Planeet heeft uitgevoerd. Na zijn boortaak zal Curiosity de komende negen maanden naar een berg rijden.

Vorige Marswagens hakten ook in het gesteente van de planeet, maar Curiosity is de eerste die ook in de rotslaag kan boren om monsters te verkrijgen. Dit soort operaties zijn echter dusdanig ingewikkeld dat wetenschappers de rover dagenlang instructies gaven om eerst een proefboring te verrichten.

Curiosity landde in augustus op Mars. De komende twee jaar onderzoekt het rijdende laboratorium de bodem, rotsen en lucht. Wetenschappers willen zo te weten komen of op Mars ooit leven mogelijk is geweest.

De panoramafoto is HIER in het groot te zien.

Bron: AD.nl


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Kijk nu toch wat leuk!
Heb weer tranen in mijn ogen nu, zo ver en toch zo dichtbij.
Ooh ik kan hier zo van genieten.! :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 13 feb 2013, 07:34

Wat is die witte heldere plek aan de hemel daar ? [think]
Wie weet dat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Beatrix Kiddo » 13 feb 2013, 09:04

Ja, ik denk ook de zon.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tardis » 13 feb 2013, 10:14

Tammy, in Nederland is de zon toch niet zo'n zeldzaam verschijnsel dat je vergeten bent hoe dat ding er ook al weer uitziet? :wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Gast1 » 13 feb 2013, 17:42

Toch kan ik me er wel wat bij voorstellen. Zojuist heb ik 'm alhier nog even waargenomen en besefte daarbij, dat het toch weer een redelijke poos geleden is. Tijd dat we dat ding wat meer te zien krijgen en vooral ook gaan voelen op de blote huid. Nog een paar weekjes en we hebben alweer de meteorologische lente. Yes! :grin:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 14 feb 2013, 02:40

De zon...............natuurlijk is het de zon. [doh]

Ik dacht even aan iets anders , Kiddo, Gast1, Tardis, dank u allen!
Ik heb me net onsterfelijk belachelijk gemaakt. :oops:

De zon is het ! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Gast1 » 14 feb 2013, 07:19

Onsterfelijk? Misschien. Belachelijk? Niet. Beslist niet. "nee

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 15 feb 2013, 05:26

Nou in mijn geval toch wel hoor Gast1. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Gast1 » 15 feb 2013, 07:29

Dan zij het zo, maar zo ben je bij mij dus niet overgekomen :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Marssonde Curiosity stuurt eerste gegevens naar aarde

Bericht door Tammy » 16 feb 2013, 05:43

Ok dank je. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie