'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 08 jan 2013, 13:47

Afbeelding
Een van de proefpersonen op het 'Marsoppervlak' tijdens het experiment in Moskou.

'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft bij aankomst'.

De mens is in staat om een reis naar Mars te maken. Bij aankomst op de Rode Planeet zal hij alleen niet uitgeslapen zijn, maar alsnog is hij in staat om te presteren. Dat suggereren onderzoekers na een experiment in Moskou, waar Trouw vandaag over schrijft.

Afbeelding
De 'ruimtevaarders' kijken televisie in het Mars500-complex.

In juni 2010 liet een groep 'ruimtevaarders' zich vrijwillig opsluiten in Moskou voor de missie 'Mars500'. Het experiment duurde meer dan zeventien maanden. De duur van de simulatie was gebaseerd op een heenweg van 250 dagen vliegen, twintig dagen op het Marsoppervlak en een terugreis van weer 250 dagen. Bij het Moskouse Instituut voor Biomedische Problemen was daarvoor speciaal daarvoor een ruimteschip nagebouwd van 180 vierkante meter.

Astronautenvoedsel.

Voor een salaris van ongeveer 70 duizend euro aten de deelnemers 520 dagen astronautenvoedsel, konden ze mailen met twintig minuten 'verzendtijd' en maakten ze een ruimtewandeling op 'Mars', gehuld in ruimtepakken. In november 'keerden' de zes terug op aarde.

De fysieke en psychische conditie van de mannelijke deelnemers - drie Russen, een Italiaan, een Fransman en een Chinees - werden continu geobserveerd. Hoewel cruciale omstandigheden van een ruimtereis - zoals gewichtloosheid - niet werden nagebootst, moest het experiment inzicht geven in de gezondheid van de bemanning en hun vermogen te werken in een situatie van langdurig isolement.

Afbeelding
Een van de testen tijdens de simulatie.


Inmiddels zijn de proefpersonen alweer ruim een jaar uit hun isolatie. Gisteren werden de resultaten van het experiment gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS. Met behulp van polsbandjes werd geregistreerd hoe actief de proefpersonen waren en hoeveel (kunst)licht zij zagen.

Slaapproblemen.

Vier van de zes proefpersonen kampten met ernstige slaapproblemen, en alle zes werden in de eerste weken na het opstijgen al minder actief. Dit komt mede doordat het slaap-waaksysteem in de war is door de afwezigheid van de zon. Uiteindelijk werd de totale dagelijkse slaap tijdens de vlucht een uur langer.

Daarnaast zakte de blootstelling aan licht in, deze blootstelling is belangrijk voor een goede slaap. De proefpersonen konden zelf instellen hoe vaak het kunstlicht aan was. Desalniettemin had hier maar één persoon last van, die had slechte scores op de computertests.

In de loop van het experiment hadden alle mannen moeite met het uitvoeren van hun dagelijkse taken. Pas toen het einde van het experiment in zicht was, werden ze weer wat actiever.

De missie was een voorbereiding op een echte missie naar Mars, die mogelijk rond 2030 werkelijkheid wordt. Momenteel doet Marswagen Curiosity onderzoek op de Rode Planeet. Het belangrijkste doel is om door middel van grondproeven uit te vinden of er ooit leven mogelijk is geweest op Mars. Daarnaast doet de robot onderzoek naar het klimaat van de planeet en de geologie van het Marsoppervlak.

Bron: AD.nl

Kijk in de link ook naar een kort filmpje.
De Italiaan zegt het zo mooi!
Dat de mens eens wakker word op een anderen planeet.! :grin:

Afbeelding
De zes proefpersonen.

Afbeelding
Het Mars500-complex.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 14 jan 2013, 22:39

Prachtig nagebootst, ik zou het zelf wel willen doen, hahaha :mrgreen:
Overigens denk ik dat het heel goed mogelijk is dat er leven op Mars is geweest. Dit doordat er sporen van rivieren zijn gevonden op de rode planeet. Er is dus een tijd geweest dat Mars op genoeg afstand van de zon stond zodat het water niet verdampte, en het dus ook een stuk koeler was! Wat dus ook andere processen stimuleert en anderen weer afremt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Vitharr » 15 jan 2013, 07:58

Starlight schreef:Prachtig nagebootst, ik zou het zelf wel willen doen, hahaha :mrgreen:
Wat let je Starlight? Mars One gaat werven hoor:

http://www.scientias.nl/in-aanmerking-k ... doen/78548

Zou zelf ook graag mee doen maar ik vergeet altijd wat als ik op reis ga en je kunt helaas niet terug. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 17 jan 2013, 23:21

Hahahaha, Mars One, dat klopt ja!!
Ook al is het een kinderdroom van mij om astronaut te worden, het zit er niet in denk ik.
Maar omdat ze hier niet perse dokters en superbrains voor zoeken, maak ik héééél misschien wel een kans maar ik vind het een erg griezelig idee om niet meer terug naar planet home te kunnen..
En toch lijkt het me stiekem ook wel een geweldige kans waar ik al mijn hele leven van droom maar oke, wie hou ik voor de gek..

Mijn doel is in ieder geval wel om in mijn leven, op wat voor manier dan ook, nog een keer in de ruimte te komen!!

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 17 jan 2013, 23:29

Voor de belangstellenden, dit is de officiële (Engelse) site van Mars One: http://mars-one.com/en/

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 18 jan 2013, 05:22

Het is ook een hele stap.
Maar wat voor een stap ! :wink:
Het zou anders zijn als je terug kon.
Het is een avontuur zoals geen ander. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 18 jan 2013, 05:28

Iemand in het artikel van Vitharr schrijft dit:
Jaren geleden was ik al van mening, dat de eerste bemande vlucht naar Mars niet goed zal aflopen.
Ondertussen is die mening nog steeds het zelfde, de eerste bemande vlucht zal Mars nooit bereiken, er zijn te veel problemen die eerst moeten overwonnen worden.

Na een paar niet succesvolle vluchten naar Mars, zouden ze genoeg kennis en ervaring hebben opgedaan en dan pas kan het echte werk beginnen.

Of waarom denkt men dat ze geen zgn hoogopgeleide mensen er naar toe sturen, eerst de infanterie of het zgn kanonnenvlees om daarna pas met het grote en doeltreffende geschut te beginnen.
De Maan is ook gelukt in 1 keer.
Maar Mars is wel een tikkeltje verder.
Maar dit berichtje zet me wel aan het denken. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Gast1 » 18 jan 2013, 07:35

Starlight schreef oa:
Mijn doel is in ieder geval wel om in mijn leven, op wat voor manier dan ook, nog een keer in de ruimte te komen!!
Daar kom je ook vandaan en daar zul je ook weer naar toe gaan. Of dat echter in jouw leven nog gaat gebeuren ... We'll see ... :wink:

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 18 jan 2013, 19:28

Ja, Tammy het zou inderdaad heel anders zijn als je wél terug kon!
Dan had ik er wat anders in gestaan, hahaha.
Ik zie mezelf er nog best wel voor aan om me voor zoiets aan te melden dan, niet geschoten is altijd mis.. :mrgreen:

Het klopt dat Mars een stuk verder weg is. Ik vraag me eigenlijk ook een beetje af waarom ze geen mensen zoeken die een superbrain hebben..
Dat zou je toch wel denken bij zoiets. De maan is dichterbij, en ook daar sturen ze niet zomaar mensen heen.
Nee, ik wacht nog wel even af hoor! :wink:
Gast1 schreef:Starlight schreef oa:
Mijn doel is in ieder geval wel om in mijn leven, op wat voor manier dan ook, nog een keer in de ruimte te komen!!
Daar kom je ook vandaan en daar zul je ook weer naar toe gaan. Of dat echter in jouw leven nog gaat gebeuren ... We'll see ... :wink:
Ja dat weet ik en dat vind ik sowieso al een prachtig idee!
Maar ik wil het zooo graag een keertje bewust meemaken..
En ik ben ongeduldig, haha..

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 19 jan 2013, 05:38

Starlight schreef:
Maar ik wil het zooo graag een keertje bewust meemaken..
En ik ben ongeduldig, haha..
Wat herken ik veel van mezelf in jou Starlight. :wink:
Vind ik zo leuk om te lezen.
Ik ben een stuk ouder dan jij, maar had hetzelfde al ook op jonge leeftijd.

Ik zeg altijd: ik ben te vroeg geboren.
Ik wil de sprong van de mensheid naar anderen planeten ook zo graag bewust meemaken.
Jij krijgt de kans, en ik vind het geweldig voor je.! ;P!

Jij ontroert me Starlight.
Dank je voor dat. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 19 jan 2013, 16:19

Ik herken mezelf ook heel erg in jou Tammy, jij bedankt voor dat! :mrgreen:
Dat wat jij zegt heb ik ook wel eens bij mezelf: ''volgens mij pas ik helemaal niet in deze tijd..''
En dat door verschillende redenen.
Of: ''ben ik wel op de goeie planeet..?''
Van dat tweede ben ik nu wel van overtuigd.
Ik voel mezelf vaak best anders als veel mensen maar ik zie het als iets wat met een reden zo is gedaan. Immers alles in de natuur heeft een reden!

Ik zou het echt prachtig vinden om te zien dat de eerste mens een stap op Mars zet..
Mensen doen niet altijd even goeie dingen mááár we kunnen ook heel veel dingen wel!
En als die tijd aanbreekt, ben ik niet achter de tv weg te krijgen hoor.
Ik zeg alles af van wat ik heb staan en plof neer om alles van begin tot eind te volgen!
(Niet alle 6/8 maanden van de vlucht hoor, maar je snapt me wel.. [joker] )

Gast1

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Gast1 » 19 jan 2013, 16:35

Ik zeg altijd: ik ben te vroeg geboren.
Geloof me Tammy, je bent precies op het juiste tijdstip geboren. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 20 jan 2013, 08:08

Wat ben je toch een geweldig mooi mens Starlight. :grin:
En dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Wat zou het toch leuk zijn gweest als wij saampjes een Starvloot zouden leiden.
We zijn geknipt voor de job.! :mrgreen:

Ik zie dat niet zo Gast1. :wink:
Ik had graag 200 jaar verder geboren willen worden.
Dan kan ik het meemaken. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Gast1 » 20 jan 2013, 08:35

Ik had graag 200 jaar verder geboren willen worden.
Dat weet je pas als je 200 jaar verder bent Tammy en eigenlijk zeg je (impliciet) dat je nu niet tevreden bent. Dat lees ik gelukkig niet van jou en ik bewonder je om wat je allemaal schrijft. Ik ben blij dat ik je heb leren kennen (als is het zelfs maar digitaal) en naast mij zijn er heel veel mensen die graag met je te doen hebben. Jij weet dat beter dan ik en al deze mensen zijn blij dat je nu leeft.

Misschien ziet het er over 200 jaar wel allemaal heel triest uit ...
Ik geloof niet in oneindige groei ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Tammy » 20 jan 2013, 08:45

Wat lief wat je zegt Gast1.
Dank je voor je lieve woorden. :wink:

Ik ben niet ontevreden met mijn leven, maar de honger naar kennis hoe de mensheid zich zal ontwikkelen , en dan heb ik het over deze planeet verlaten en elders opnieuw opstarten, fascineert mij zo dat ik het zo graag wil meemaken.
Ik ben een Visionair, all heel mijn leven.
En net als Starlight ben ik heel erg ongeduldig. :mrgreen:

I want to see it all.! :mrgreen:
Dat bedoel ik met te vroeg geboren worden. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Gast1 » 20 jan 2013, 09:03

Het is vanuit mijn hart geschreven, maar ik begrijp het heel goed hoor. :wink:
Zo hoop ik in dit leven mee te maken dat we bezoek krijgen van buitenaards leven. Dat zou ik werkelijk helemaal geweldig vinden en weet je, ik denk al heel erg lang dat dit ook gaat gebeuren. Ik denk ook dat ik nog een enorme catastrofe mee ga maken. Al mijn mijn eerdere dromen en gedachten zijn allemaal uitgekomen... Dat is echter geen garantie, I know. Maar ik hoop dat er één uit komt. En dat is die van bezoek van buitenaards leven ... :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 13:20

Gast1 schreef:... en naast mij zijn er heel veel mensen die graag met je te doen hebben.
I agree! :loveU:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Starlight

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Starlight » 20 jan 2013, 13:34

Tammy schreef:Wat ben je toch een geweldig mooi mens Starlight. :grin:
En dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Wat zou het toch leuk zijn gweest als wij saampjes een Starvloot zouden leiden.
We zijn geknipt voor de job.! :mrgreen:
Hahaha, misschien komt dat in de hele verre toekomst in een ander leven nog wel eens, je weer maar nooit!
Jammer dat dat dan nog zo lang moet duren maarja, het is niet anders he. :wacht:
Nu nog maar lekker fantaseren erover!
Tammy schreef:Ik ben een Visionair, all heel mijn leven.
Ik ook, vanaf mijn vroegste jaren al!! :mrgreen: :search:
Gast1 schreef: Maar ik hoop dat er één uit komt. En dat is die van bezoek van buitenaards leven ...
De buitenaardsen zijn hier al lang..!
Al hoop ik dat ik er ooit nog een persoonlijk mag ontmoeten. [joker]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 14:35

Starlight schreef:De buitenaardsen zijn hier al lang..!
Al hoop ik dat ik er ooit nog een persoonlijk mag ontmoeten. [joker]
Onaardsen ontmoet ik hele dagen, telt dat ook? *1*
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: 'Eerste mens op Mars kan presteren, maar is wel versuft

Bericht door Gast1 » 20 jan 2013, 16:08

:grin: Dat telt niet, ook ik ontmoet ze elke dag. Ik denk ook dat er al lang buitenaardsen zijn, maar ik ga het geweldig vinden wanneer het geopenbaard wordt en nog mooier is (en dat hoop ik) dat er beelden in het journaal gaan komen en dat men er dus niet meer omheen kan :wink:

Plaats reactie