Sterrenstelsel 'sterft' door kosmische tegenwind

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Sterrenstelsel 'sterft' door kosmische tegenwind

Bericht door univers » 04 jun 2013, 09:04

Waarnemingen met de 3.5-meter WIYN-telescoop in Arizona en de twee 10-meter Keck-telescopen op Hawaii hebben bevestigd dat het kleine dwergstelsel IC 3418 in de Virgo-cluster wordt 'schoongeblazen' door een soort kosmische tegenwind. Dat was eerder al geopperd op basis van ultraviolet-metingen van de Amerikaanse GALEX-ruimtetelescoop. Doordat het stelsel met hoge snelheid door het ijle gas in de cluster beweegt, wordt het interstellaire gas dat zich in het stelsel zelf bevindt naar buiten gedreven. Op die manier 'sterft' het stelsel: wanneer het geen gas meer bevat, kunnen er geen nieuwe sterren meer ontstaan. Zo kunnen onregelmatige gasrijke dwergstelsels langzaam maar zeker veranderen in gasarme elliptische dwergstelsels.

In IC 3418 komt al een paar honderd miljoen jaar geen actieve stervorming meer voor, maar de heldere gebieden in de weggeblazen ontstaan door recente stervorming in dat opgeveegde gas, zo blijkt uit de nieuwe waarnemingen. De resultaten worden voor publicatie aangeboden aan The Astrophysical Journal en zijn vandaag gepresenteerd op de 222ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Indianapolis. (GS)

Galaxy in its death throes may hold clues to birth of dwarf systems

Afbeelding

UV-opname van de 'staart' van IC 3418. (NASA)

Afbeelding

Astronomen geloven dat een heldere dwerg melkwegstelsel relatief dicht bij de Aarde Melkweg en achterrand vuurballen is de eerste duidelijke voorbeeld van een sterrenstelsel in de handeling van het sterven. De melkweg, in de Virgo Cluster, heet IC3418. Hier is een vals-kleur ultraviolet beeld van de dwerg sterrenstelsel IC3418 met zijn ram-druk-gestripte staart van jonge sterren (van de GALEX satelliet), blijkt een vals-kleur X-ray beeld van de Virgo cluster op, waaruit blijkt hete gas in het cluster (van de ROSAT satelliet). De grootte van IC3418 wordt vergroot met een factor 10 ten opzichte van de cluster, om het gemakkelijker te zien

http://news.yale.edu/2013/06/03/galaxy- ... rf-systems
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sterrenstelsel 'sterft' door kosmische tegenwind

Bericht door Vitharr » 04 jun 2013, 20:42

Kreeg de vertaler bij de laatste alinea haast? :mrgreen: Het lijkt wel een fantasyboek als je het zo leest. :wink:

Vertaal jij al die berichten zelf univers? Het viel me op dat de links meestal naar Engelse pagina's zijn namelijk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sterrenstelsel 'sterft' door kosmische tegenwind

Bericht door univers » 04 jun 2013, 22:57

Daar heb je toch google voor :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sterrenstelsel 'sterft' door kosmische tegenwind

Bericht door Vitharr » 05 jun 2013, 08:09

Ghehe, dat weet ik. Die 'auteur' herken ik in het tweede gedeelte. Maar het eerste komt volgens mij niet rechtstreeks uit zo'n vertaalmachine. :wink:

Niet dat het uit maakt hoor. Maar ik vind het al fantastisch dat je ze deelt. Bedankt! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie