Coronabeleid is inhumaan

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Susan » 27 mei 2020, 12:34

Gast1 schreef:
25 mei 2020, 16:29
Suus, je hebt helemaal gelijk!!
Met jouw post dan, maar lezen kan ik de link niet.

Overigens denk ik inmiddels een beetje gematigder over de geplaatste video in het OT. :wink:
Ik hoef geen gelijk, ben het geheel eens met wat Erwin Kompanje zegt, maar daar mag iedereen totaal
anders over denken.

Bij mij werkt de link wel Gast1, ook nu nog steeds.

Ik heb daarom (omdat geen lange stukken geplaatst mogen worden)
even een paar stukjes tekst overgenomen:

Het belang van aanraken wordt in onze Westerse maatschappij onderschat. Hoe rijk we ook mogen zijn aan materiële zaken, er heerst hier een ander soort armoede: aanraakarmoede of huidhonger. Een knuffel, een aai over de bol, een kus, iemands hand vasthouden: het wordt slechts tot op zekere hoogte normaal gevonden. Een moeder die haar kind over de rug aait, kietelt – ja, dat is oké – maar doen volwassenen dit bij elkaar, dan krijg je al gauw opgetrokken wenkbrauwen. En dus blijven we – tenzij we in een verzorgend beroep werken – van elkaar af. Huidcontact, elkaar aaien en strelen is vooral voorbehouden aan geliefden en zelfs dan is het ‘not done’ om dit in het openbaar te demonstreren. Fysieke uitingen van genegenheid worden helaas veelal gênant gevonden…

Vier knuffels per dag voor geluk
Ook tussen partners is er – vaak met als argument tijdgebrek – veelal weinig aandacht voor lichamelijke aanraking. Als het al gebeurt, is het haast een routineklusje dat voorafgaat aan het vrijen. Terwijl een liefdevolle aanraking juist eerder met verbondenheid, tederheid en zelfs met gezond blijven te maken heeft. Aanraken is geen overbodige luxe, maar een eerste levensbehoefte waarmee je elkaar erkenning, herkenning en aandacht geeft. Volgens de oermoeder van de gezinstherapie Virginia Satir (1916-1988, red.) hebben mensen zelfs vier knuffels per dag nodig om te overleven, acht per dag om gelukkig te blijven en twaalf knuffels per dag om te groeien. Kom jij aan die scores?

Aanraken voor ervaring
Volgens studies raak je al gespannen en onrustig als je ongeveer drie dagen niet aangeraakt wordt. Het Touch Research Institute (TRI) van de Universiteit van Miami deed de afgelopen twintig jaar tientallen onderzoeken naar het nut van aanraking en ontdekte opzienbarende feiten: te vroeg geboren baby’s groeien bijvoorbeeld 47% harder als zij drie keer per dag gemasseerd of geknuffeld worden. Kinderen die veel worden aangeraakt groeien beter, zijn minder vaak ziek, leren beter, hebben een beter lichaamsbesef, zijn socialer en communiceren beter. Door gezonde aanrakingservaringen leert een kind zijn grenzen kennen en – door middel van deze gewenste intimiteiten – goed van fout te onderscheiden. Zonder ervaring met gewenste aanraking staan kinderen eerder open voor ‘foute’ fysieke toenadering van vreemden. Ze zitten kortom ‘niet lekker in hun vel. Al deze inzichten hebben op kinderdagverblijven en basisscholen in Zweden geleid tot invoering van speelse vormen van lichaamscontact. Naar tevredenheid, want kinderen die elkaar masseren, slaan elkaar niet. Agressie en jeugdcriminaliteit neemt er af en gelukkig waait deze vorm van ‘opvoeding’ steeds meer over naar ons land en de rest van Europa.

Ook in de zorg ontstaat meer besef: in een aantal Nederlandse ziekenhuizen bestaat al de mogelijkheid om massages te ondergaan. Het werkt goed bij pijnbestrijding en slaapproblemen en onder andere kankerpatiënten blijken zich door het intensieve huidcontact sterker en gezonder te voelen. Wordt iemand voor een operatie stevig gemasseerd, dan blijkt de operatie en het herstel bovendien soepeler te verlopen.

Een aai als begroeting
In zuidelijker streken is elkaar aanraken veel meer onderdeel van het dagelijks bestaan en bijvoorbeeld in Indonesië wordt massage zelfs van generatie op generatie doorgegeven. Baby’s worden vanaf hun geboorte door hun moeder, tante en/of oma ge-pitjit: een no-nonsense, stevige massage. Hiervoor wordt geen cursus of opleiding gevolgd; de kennis is intuïtief, men masseert zonder ‘know-how’ van aura’s, chakra’s en meridianen en voelt van nature hoe het ‘moet’. En als je erop let zie je het: mensen uit zuidelijke streken geven elkaar zelden formele handjes. In plaats daarvan leggen ze bij een begroeting beide handen op elkaars schouder of rug, al dan niet erbij aaiend.


Minder last van depressies
Met de heersende huidhonger is het niet verwonderlijk dat we hier in het Westen een inhaalslag op aanraakgebied maken. Steeds meer mensen verdiepen zich in aanrakingsvormen zoals Reiki, Touch of Health, baby- en andere vormen van massage. De gever en ontvanger zijn daarbij gelijk, want aanraken blijkt net zo helend als aangeraakt worden. Uit een onderzoek waarbij ouderen op verzoek een maand lang kinderen masseerden, bleek dat deze hierdoor minder last hebben van depressies. Dit effect was zelfs sterker dan wanneer ze zelf gemasseerd werden! Het is voor velen misschien een beetje wennen, maar aanraken valt prima in het dagelijkse leven te integreren. Je kunt bijvoorbeeld met je partner, kinderen of huisgenoten afspreken om elkaar dagelijks ter begroeting te omhelzen en elkaar tijdens het relaxen op de bank te kroelen. Hierbij houd je natuurlijk rekening met de wensen van degene die je aanraakt. De een houdt van stevige knuffels, de ander van zachte aaitjes en je spreekt af dat je het aangeeft als je er genoeg van hebt of als iets niet prettig voelt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 27 mei 2020, 19:18

Susan schreef:
27 mei 2020, 12:34
Gast1 schreef:
25 mei 2020, 16:29
Suus, je hebt helemaal gelijk!!
Met jouw post dan, maar lezen kan ik de link niet.

Overigens denk ik inmiddels een beetje gematigder over de geplaatste video in het OT. :wink:
Ik hoef geen gelijk,
Oké ende wow ... je hebt daar toch ook niet om gevraagd?
Ik begrijp deze opmerking niet Susan, ik heb enkel geschreven dat je helemaal gelijk hebt.
Hoe kun je dan zoiets schrijven, ik begrijp dat niet ...
Susan schreef:
27 mei 2020, 12:34
ben het geheel eens met wat Erwin Kompanje zegt,
Ja, niets mis mee hoor.
Wat een stelligheden Susan ...
Susan schreef:
27 mei 2020, 12:34
maar daar mag iedereen totaal anders over denken.
Ja, vanzelf Susan.
Wie zou immers bepalen dat dat niet of wel mag?
Ik schrik een beetje van jouw eerste zin die ik in drie mootjes heb 'gehakt' om het proberen te begrijpen.
begrijpen doe ik het echter nog steeds niet.
Susan schreef:
27 mei 2020, 12:34
Bij mij werkt de link wel Gast1, ook nu nog steeds.
:grin:

Bij mij nu ook, ik kreeg echter de laatste pagina te zien en had niet in de gaten dat ik naar boven diende te scrollen [doh]

Ik gaf je gelijk in jouw post, die je nu aanvult met (ik noem het maar even zo) 'de kracht van de aanraking'.
Lieverd, wat heb ik daar wel niet allemaal over geschreven?
Aanraken is communiceren en 'helende handen', dat weet je toch nog wel allemaal?
Ik heb zelf meer benoemd dan dat het artikel benoemt en dus heb je uiteraard gelijk.
Niet omdat je dat hoeft te hebben ...

Aanraken ...
Hoe moeilijk is het voor mij om te communiceren wanneer ik de ander niet aan 'mag' raken ...
Je zou dat toch moeten weten.

Tja, en dan Erwin Kompanje.
Ik heb onlangs een tweede filmpje gezien dewelke Tardis plaatste, samen met mijn vrouwtje.
Met al dat wat hij hier zegt heeft hij grotendeels (het woordje kondigt zich weer aan) gelijk.
Dat betekent dus dat we het met hem (grotendeels) eens zijn, maar beiden vinden we zijn lachje en pretogen niet overkomen.
Vandaar dus dat ik al eerder schreef dat hij 'makkelijk praten heeft' en dat snap ik ook wel.
Maar IK vind het geen prettige man en toevallig is mijn eega het met mij eens.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 01 jun 2020, 08:48



“Ärtze für Aufklärung” is een initiatief van vier onafhankelijke Duitse artsen. De oprichters van dit initiatief zijn Walter Weber, Heiko Schöning, Olav Müller en Marc Fiddike.

Zij willen Duitsland en de wereld waarschuwen voor de wereldwijde coronazwendel, waarin we ons op dit moment bevinden. Ze onderbouwen heel goed waarom deze maatregelen irrationeel en gevaarlijk zijn en duidelijk een politieke agenda dienen. Ze willen, indien nodig, zelf een oppositie vormen om zo Duitsland te behoeden voor een ramp.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 01 jun 2020, 09:39

Welja ... :roll:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Witte wel » 01 jun 2020, 11:34

Zo is dat Fenna. In Nederland beginnen ook steeds meer artsen zich af te zetten tegen het gevoerde coronabeleid en terecht in mijn optiek. Of dat ze hier groeperen is de vraag maar ze spreken zich al vaker publiek uit tegen de politieke agenda die de boventoon viert.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Tardis » 01 jun 2020, 12:56

Gast1 schreef:
01 jun 2020, 09:39
Welja ... :roll:
Wat bedoel je Pierre? Hoor je liever geen kritiek op het gevoerde beleid?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 01 jun 2020, 12:59

Tardis schreef:
01 jun 2020, 12:56
Gast1 schreef:
01 jun 2020, 09:39
Welja ... :roll:
Wat bedoel je Pierre? Hoor je liever geen kritiek op het gevoerde beleid?
Daar lijkt het wel op.
Maar zo zijn er velen die door angst verblind worden helaas.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Tardis » 01 jun 2020, 14:06

Angst wordt gecultiveerd. Het levert spannende verhalen op in de media. Daarom is het zo hard nodig dat artsen in verzet komen en zich uitspreken. Ze lopen geen risico want er is geen enkele overheid die het zich kan veroorloven om 1000 of meer dissidente artsen te arresteren of ontslaan. Zelfs Rijkscommissaris Seyss-Inquart kwam er al snel achter dat hij ondanks de onderwerping van de bevolking aan de richtlijnen van de nazi's tegen het landelijke artsenverzet van zomer 1943 vrijwel niets had in te brengen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 01 jun 2020, 19:49

Tardis schreef:
01 jun 2020, 12:56
Gast1 schreef:
01 jun 2020, 09:39
Welja ... :roll:
Wat bedoel je Pierre? Hoor je liever geen kritiek op het gevoerde beleid?
Jawel hoor. :grin:

Grappig, eerst "welja" en nu "jawel", maar dat terzijde.
Je weet dat ik heel graag kritiek heb, ik ben er zelfs dol op. :grin:
Dat heb ik geloof ik een paar keer eerder geschreven.

Mijn 'welja' met die smiley is bedoeld dat je als waarnemer niet meer weet waar je nog vanuit kunt gaan.
De ene partij zegt dit, de ander dat.
Nou vind ik dat altijd wel leuk (en ga er niet te diep op in, vanwege mijn lange fietstocht van vandaag) maar soms (in dit geval vooral van corona) ... slaat bij mij de vermoeidheid toe.
Vandaar dus mijn reactie.

Ik heb nu zoiets van ... ik zie wel.

:peace:

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 01 jun 2020, 19:53

Fenna schreef:
01 jun 2020, 12:59
Tardis schreef:
01 jun 2020, 12:56
Gast1 schreef:
01 jun 2020, 09:39
Welja ... :roll:
Wat bedoel je Pierre? Hoor je liever geen kritiek op het gevoerde beleid?
Daar lijkt het wel op.
Maar zo zijn er velen die door angst verblind worden helaas.
Ik kan me inderdaad iets bij voorstellen dat het daar op lijkt, maar dat heb ik zojuist ontkracht.
Er zijn er inderdaad ook velen die door angst verblind worden, zeker.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Susan » 03 jun 2020, 17:34

Deze kreeg ik vanmiddag binnen.
Nog niet helemaal gehoord, kleine stukjes er van wel en ik plaats
het hier omdat het (onder andere) een ander geluid laat horen over wat er
niet bekend is gemaakt en iets vreemds gaande is ivm onderzoeken die al
in maart gedaan zijn.

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 18 jun 2020, 22:10

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Susan » 20 jun 2020, 09:48

Kijk maar eens bij biomedisch waar ik net een video heb geplaatst over
de oneerlijke praktijken die voor de zoveelste keer plaatsvinden door
onderzoeken te manipuleren middels regels van de WHO, en goede
resultaten te saboteren waardoor er veel meer doden zijn gevallen dan
nodig was.
Alles om weer vaccinaties er door te drukken.... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 20 jun 2020, 09:57

Heb ik gezien.
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 01 jul 2020, 14:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 01 jul 2020, 18:01

Ik zag het inderdaad op teletekst, vanavond toch maar eens een van die praatprogramma's bekijken ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 04 jul 2020, 16:37

Erasmus magazine.

DE KWESTIE
‘Nederlands coronabeleid veroorzaakt meer leed dan het voorkomt’


De maatregelen tegen het coronavirus zijn misschien wel dodelijker dan het virus zelf. Dat zeggen psycholoog Michaéla Schippers en klinisch ethicus Erwin Kompanje, die samen een vlijmscherp artikel schreven over de effecten van het coronabeleid. “Juist de mensen die we wilden beschermen, hebben we met dit beleid verzwakt.”

volksgezondheid. Maar om me heen was er nauwelijks aandacht voor kritiek. Mensen wuifden het weg. Ik heb contact gezocht met Erwin nadat ik een verhaal op zijn blog las waarin ook hij zijn zorgen uitte.”

EK: “Je zet een beleid in om een doel te bereiken. Het doel was: de toestroom van patiënten naar de zorg verminderen, om te zorgen dat die niet overbelast raakte en er nog meer mensen zouden overlijden. Dat leek in eerste instantie ook te werken, de curve vlakte wat af. Maar elk medicijn heeft bijwerkingen, ook nu. Als ethicus is het mijn taak om continu de weging te maken tussen goede en slechte uitkomsten van een ingezet middel.”
lees verder in de link

https://www.erasmusmagazine.nl/2020/07/ ... r3aEaiRnuE
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door gusteman » 05 jul 2020, 11:26

Coronabeleid 'inhumaan'?

Waarschijnlijk wel, toch voor een deel van de samenleving.

Elk beleid zal altijd op één of ander ogenblik voor één of ander segment van de bevolking 'inhumaan' zijn ... dat is een logisch gevolg van de groei in de bevolking, en dat inhumane aspect zal recht evenredig met die groei mee versterken.

Dat stellen we wereldwijd vast tijdens deze pandemie: hoe dichter de bevolkingsconcentratie, hoe opvallender het (on-)evenwicht tussen pandemie en maatregelen.
Maar ook: hoe dichter de bevolkingsconcentratie, hoe opvallender de al dan niet positieve resultaten op plaatsen waar die behaald worden.
Het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar: hoe dunner de bevolkingsconcentratie, hoe minder opvallend het (on-)evenwicht tussen pandemie en maatregelen ... ook voor wat betreft de al dan niet positieve resultaten.

Daaruit voortvloeiend is er ook een merkbaar verschil in uiting van anti-maatregelen standpunten in al dan niet dichtbevolkte gebieden.

Dit maakt duidelijk dat een pandemie zich, in al haar vormen en nevenverschijnselen, heel duidelijk merkbaar manifesteert in dichtbevolkt gebieden en veel minder duidelijk in dun bevolkte gebieden.

Dat betekent echter niet dat die pandemie zich niet zou manifesteren in dunbevolkte gebieden, het toont alleen aan dat er minder wordt waargenomen en gecommuniceerd over de pandemie.

Beleidsmakers zijnde dienen overheden hiermee rekening te houden, waardoor soms maatregelen worden genomen, of gehandhaafd, waarvan niet zo meteen de noodzaak voor de hand liggend is.

Beleidsmakers mogen zich hierdoor niet laten leiden, zij moeten zorgen voor consistentie, voor continuïteit in het beleid, voor duidelijkheid, ook al kan dit soms ingaan tegen wat 'in het veld' wordt waargenomen door de burgers.

Trouwens, voor al wie vindt dat het beleid betreffende de Covid-19 pandemie een knoeiboel is: graag even jouw eigen aanpak van de pandemie, liefst in detail.

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 11:33

Goed geschreven guus! :post:

Hoewel enkele maatregelen toch ook wel een beetje verwarrend werken.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 21:50

Hoe inhumaan wil je het hebben.
En dit is niet het enige verzorgingshuis waar dit gebeurde.
Ook in Italie, Spanje en Nederland hebben zich dit soort taferelen afgespeeld in verzorgingshuizen.
https://www.ad.nl/buitenland/schrijnend ... ~ad45565f/
Schrijnende toestanden in Vlaamse woonzorgcentra: ‘Stervende vrouw lag al in lijkzak voor ze dood was’

Een rapport van de Vlaamse Ombudsdienst over de coronacrisis schetst een onthutsend beeld van hoe het er écht aan toe is gegaan achter de muren van sommige Vlaamse woonzorgcentra. De verhalen gaan door merg en been. ,,Er was zoveel angst voor besmetting dat mensen werden vastgebonden in hun rolstoel, zodat ze nergens naartoe konden.”

Op een kamertje van vier bij vier in een woonzorgcentrum in Vlaanderen ligt Marie (een gefingeerde naam) op haar sterfbed. Ze krijgt palliatieve zorg. Door de gangen van het tehuis raast Covid-19, dus bezoek is strikt verboden. Pas als de laatste uren zijn aangebroken, mogen twee familieleden bij Marie op de kamer. Ze krijgen 30 minuten. Niet langer. In die tijd kunnen ze op anderhalve meter afstand zien hoe Marie onder invloed van morfine stilletjes wegglijdt uit deze wereld. Onder het lichaam van de vrouw ligt een zwarte lijkzak.
Personeelsleden van het woonzorgcentrum hebben Marie er al ingelegd, zodat ze straks, na het overlijden, de lijkzak onmiddellijk kunnen dichtritsen. Zo wil men voorkomen dat de vrouw ook na haar dood nog mensen in het woonzorgcentrum besmet. De klok tikt. Het halfuur is om en aan de twee familieleden wordt gevraagd de kamer te verlaten. Marie is nog niet overleden, maar de regels zijn onverbiddelijk. Haar familie zwaait een laatste keer. De deur valt dicht. Marie is alleen. Ze wacht op het einde. In een plastic lijkzak.

Getuigenis

Bovenstaand tafereel mag fictie lijken, het heeft wel degelijk plaatsgevonden in het prille begin van de coronacrisis. Dat getuigt de verzorger die Marie op dat moment in het woonzorgcentrum naar haar dood begeleidde. ,,De bewoner wist dat ze stervende was. En ze wist dat ze alleen was. Het was voor mij een heel moeilijk moment”, vertelt hij in een rapport van de Vlaamse Ombudsdienst.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie