De nieuwe haat tegen meisjes en vrouwen: omdat ze het té goed doen

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
taigitu
Orakel

Bericht door taigitu » 05 jan 2021, 13:04

Annedieke Kuchler - 5 januari 20217

In de afgelopen halve eeuw is over de hele wereld het onderwijs op alle niveaus in razend tempo uitgebreid, vooral voor meisjes en jonge vrouwen. Daarmee veranderden de opvoeding van kinderen en de man-vrouw-verhoudingen navenant. Vrouwen trouwen later, krijgen minder kinderen, werken langer en verdienen meer. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de demografie. Vrouwen nemen vaker dan ooit het initiatief voor echtscheidingen. En dat trekt helaas niet iedereen.

Die winst aan kennis, inkomen en ook aan macht is voor veel mannen maar moeilijk te verkroppen. Vrouwen hebben mannen nu minder nodig als beschermer of als bron van inkomen. Aldus emeritus hoogleraar Abram de Swaan. In zijn nieuwste boek ‘Tegen de vrouwen’ (overdrachtelijk bedoeld) legt hij uit dat deze ondermijning van de mannelijke overheersing tot maatschappelijke en psychische spanningen leidt. Die zijn op hun beurt te herleiden tot de kwetsuur van het mannelijk eergevoel: een collectieve en persoonlijke ‘narcistische’ krenking.

Wie?

Abram de Swaan (1942) was van 1973 tot 2007 hoogleraar sociologie en sinds 2001 ook universiteitshoogleraar sociale wetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doceerde tevens aan het Collège de France Paris en aan Columbia University New York. Tot zijn succesvolste boeken behoren ‘Amerika in Termijnen’, ‘De mens is de mens een zorg’, ‘Zorg en de staat’, ‘De mensenmaatschappij’, ‘Woorden van de wereld’ en ‘Compartimenten van vernietiging’. Zijn werk verscheen in 12 talen. Hij was jarenlang columnist voor NRC Handelsblad en ontving in 2008 de P.C. Hooft-prijs voor zijn volledige oeuvre.

https://reportersonline.nl/de-nieuwe-ha ... goed-doen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.

Lao Tse

Vitharr
Brabbeldas

Re: De nieuwe haat tegen meisjes en vrouwen: omdat ze het té goed doen

Bericht door Vitharr » 07 jan 2021, 18:38

taigitu schreef:
05 jan 2021, 13:04
Vrouwen nemen vaker dan ooit het initiatief voor echtscheidingen. En dat trekt helaas niet iedereen.
Nee, dat snap ik. Net voor de kerst ging de vrouw van mijn collega er vandoor met een andere vent maar ze wil wel graag zijn centen nog. Dat trekt hij inderdaad niet.
Morgen is vandaag ook gisteren....

univers
Observer

Bericht door univers » 07 jan 2021, 19:13

Oplossing. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Fenna
Kletskous

Bericht door Fenna » 07 jan 2021, 20:18

Vitharr schreef:
07 jan 2021, 18:38
taigitu schreef:
05 jan 2021, 13:04
Vrouwen nemen vaker dan ooit het initiatief voor echtscheidingen. En dat trekt helaas niet iedereen.
Nee, dat snap ik. Net voor de kerst ging de vrouw van mijn collega er vandoor met een andere vent maar ze wil wel graag zijn centen nog. Dat trekt hij inderdaad niet.
Da's niet fair van haar.
Ze kreeg van mij niets, behalve een trap onder de kont.
.............................................................................................
Beter gekwetst door de waarheid dan getroost door een leugen.
Khaled Hosseini.

taigitu
Orakel

Bericht door taigitu » 08 jan 2021, 18:18

Vitharr schreef:
07 jan 2021, 18:38
[/quote]

Dat is niet leuk voor die collega. Scheiden heeft zowel een emotionele als een financiële kant.
Maar zowel de man als de vrouw heeft tegenwoordig het recht op partneralimentatie.

Wanneer heb ik recht op partneralimentatie?
U heeft in principe recht op partneralimentatie als u na de echtscheiding onvoldoende inkomsten heeft om in uw levensonderhoud te voorzien. Daarbij wordt rekening gehouden met uw levensstandaard ten tijde van het huwelijk. In het Burgerlijk Wetboek staat het als volgt verwoord: ‘De rechter kan bij de echtscheidingsbeschikking of bij latere uitspraak aan de echtgenoot die niet voldoende inkomsten tot zijn levensonderhoud heeft, noch zich in redelijkheid kan verwerven, op diens verzoek ten laste van de andere echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toekennen.’ De gedachte achter deze wetsbepaling is dat echtgenoten niet alleen tijdens maar ook na het huwelijk verplicht zijn elkaar (financieel) te steunen.

In de praktijk is er voor een van beide partners vrijwel altijd recht op alimentatie. In veel gevallen zal dit de vrouw zijn, met name als zij voor het huishouden en een groot deel van de verzorging van de kinderen verantwoordelijk is geweest. In dat geval heeft de vrouw vaak geen inkomen of een beperkt inkomen uit een parttime dienstverband. In de situatie waarbij de man de rol van ‘huisman’ vervuld heeft en de vrouw carrière gemaakt heeft, zal de man in principe aanspraak kunnen maken op partneralimentatie.

Een voorbeeld.............

Lees verder via de link:
https://www.scheidingsinformatie.nl/wan ... imentatie/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.

Lao Tse

Plaats reactie