U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door taigitu » 26 jun 2014, 11:50

U zult zien dat U in het leven precies datgene ontvangt wat U geeft.

Uw leven is de spiegel van datgene wat U bent, het vormt Uw beeld.
U bent passief, blind, veeleisend.
U neemt alles, U aanvaardt alles, zonder dat dit ooit met een gevoel van verplichting gepaard gaat.
Uw houding jegens de wereld en tegenover het leven is de houding van diegene, die het recht heeft te eisen en te nemen; die het niet nodig vindt om te betalen of te verdienen. U gelooft dat alle dingen U toekomen, eenvoudig omdat U het bent!

Daar schuilt Uw hele verblinding.
U heeft daar nooit aandacht aan besteed.
Toch is het datgene wat in U een wereld scheidt van een andere wereld.
U heeft geen maatstaf waar U Uzelf mee meten kunt.
U leeft uitsluitend volgens: "Dat vind ik prettig" of "Dat vind ik niet prettig".
Dat wil zeggen dat U alleen maar waardering voor U zelf heeft.
U erkent niets boven U - misschien wel in theorie of volgens de logica -maar werkelijk echt, neen.
Daarom bent U veeleisend en blijft U geloven dat alle dingen te koop zijn, dat U met hetgeen U in Uw zak heeft alles kunt kopen wat U verlangt.
U erkent niemand boven U, noch hierbuiten, noch in Uzelf.
Het is daarom, ik herhaal het, dat U geen maat kent en passief leeft zoals U dat plezierig vindt.

Ja, Uw eigenliefde verblindt U!
Het is de grootste hinderpaal naar een nieuw leven.
Men dient deze hindernis te overwinnen, deze drempel, aleer verder te gaan.
Het is de proefneming die de mens in twee soorten verdeelt: het "kaf" en het "goede koren".
Hoe intelligent, hoe begaafd, hoe briljant een mens ook moge zijn, als hij zijn eigenliefde niet opgeeft, zal hij verloren zijn voor een innerlijke ontwikkeling, voor een arbeid om tot zelfkennis te komen, voor een waarlijk "worden". Hij zal zijn gehele leven blijven zoals hij is. De eerste eis, de eerste voorwaarde, de eerste beproeving voor degene die aan zichzelf wil werken, is het tenietdoen van de hoge dunk die hij van zichzelf heeft. Hij moet zich dat niet alleen verbeelden, niet alleen maar eenvoudig geloven of denken, maar in zichzelf dingen zien die hij daarvoor niet gezien had, deze werkelijk "zien".

Zijn eigenliefde zal hij nooit kunnen afleggen als hij niet in zichzelf zal zien.
En om te kunnen zien, dient hij dat te leren: dat is de eerste inwijding van de mens tot zelfkennis.
Vóór alles dient hij te weten waar hij naar moet kijken.
Als hij dat eenmaal weet, dient hij zich in te spannen om zijn aandacht vast te houden, voortdurend te kijken, met volharding. Wanneer hij zich dwingt zijn aandacht te blijven richten, en niet vergeet te kijken, zal hij misschien eens op een dag kunnen zien. Als hij één keer ziet, kan hij ook een tweede keer zien en wanneer zich dat herhaalt, zal hij niet meer 'niet" kunnen zien.
Deze toestand is het doel van al ons kijken. Van daar uit wordt het ware verlangen geboren, het onweerstaanbare verlangen om te "worden". Van koud zullen wij warm worden, vibrerend. Wij zullen aangeraakt worden door onze werkelijkheid.
Vandaag hebben wij slechts de illusie van wat wij zijn.

Wij slaan ons zelf te hoog aan.
Wij hebben geen eerbied voor onszelf.
Om eerbied voor mijzelf te hebben is het nodig dat ik in mijzelf een deel herkend heb dat superieur is aan de andere delen in mijzelf en dat ik door mijn houding tegenover dat superieure deel getuig van de eerbied die ik daarvoor koester.
Op deze wijze verkrijg ik respect voor mijzelf. En mijn verhouding tot de andere delen zal door hetzelfde respect gekenmerkt worden. Men moet begrijpen dat alle andere beoordelingsmaatstaven, bekwaamheden, talent, geleerdheid, genie, veranderlijke beoordelingsmaatstaven zijn, maten van het kleine.

De enige juiste maatstaf, nooit veranderlijk, objectief, dat is de maatstaf van de innerlijke visie.
Mijn "ik" ziet, "ik" zie mijzelf - daarmee heeft U Uw waarde gemeten.
Met een hoger deel, reëel, heeft U een lager deel, ook reëel, gemeten.
En deze beoordeling, die door zichzelf de rol van het ene zowel als die van het andere deel vaststelt, zal U leiden tot eerbied voor U zelf. Maar U zult zien dat dit niet gemakkelijk is. En evenmin krijgt U het goedkoop. Het wordt duur betaald. Voor de slechte betalers, de luiaards, de parasieten, is er geen hoop. Men moet betalen. Duur betalen en dadelijk. Vooruit betalen. Betalen met zichzelf. Door serieuze inspanning, gewetensvol, zonder bijbedoelingen. Hoe meer U bereid bent te betalen zonder U te ontzien, zonder te knoeien, zonder enige oplichterij, des te meer zult U ontvangen. En van dat moment af zult U kennismaken met Uw eigen natuur.
En U zult alle listen zien, alle bedriegerijen waartoe zij haar toevlucht neemt om niet contant behoeven te betalen. Want U moet betalen met Uw gratis theorieën, met Uw diepgewortelde overtuigingen, met Uw vooroordelen, Uw gewoonten, Uw "dat vind ik prettig" en "dat vind ik niet prettig". Zonder af te dingen, eerlijk, zonder te doen alsof. Door te trachten oprecht te zien terwijl U Uw valse geld gebruikt.

Probeer eens één moment het denkbeeld te aanvaarden dat U niet bent die U gelooft te zijn, dat U Uzelf te hoog aanslaat, dat U liegt tegen Uzelf. Dat U voortdurend liegt, ieder moment, de gehele dag, Uw hele leven. Dat de leugen U zo beheerst dat U hem niet meer in de hand heeft. U bent de prooi van de leugen. U liegt overal. Uw relaties met anderen: leugen! Uw opvoeding van anderen, de gewoonten: leugens! Uw onderricht: leugen! Uw maatschappelijk leven, Uw gezinsleven, leugen! En dat wat U van Uzelf denkt, evenzeer leugen!

Maar U stopt nooit met waaraan U bezig bent, noch met wat U zegt, want U gelooft in Uzelf. Men moet daarmee ophouden van zijn innerlijk uit en waarnemen. Waarnemen zonder vooringenomenheid. Door een tijdje dat denkbeeld van die leugen te aanvaarden. En als U op die manier waarneemt terwijl U met Uzelf betaalt, zonder medelijden met Uzelf te hebben, al Uw zogenaamde rijkdommen inwisselend voor één ogenblik van werkelijkheid, misschien zult U dan plotseling datgene zien wat U tot die dag nog nooit gezien heeft.

U zult zien dat U een ander bent dan U dacht te zijn.
U zult zien dat U twee wezens bent. Diegene die niet de werkelijke is, maar die de plaats in neemt en de rol speelt van de andere. En diegene die de werkelijke is, maar die zo zwak is, zo onbestendig, dat hij nauwelijks verschenen is of hij verdwijnt onmiddellijk. Hij verdraagt de leugen niet. De kleinste leugen doet hem verzwakken. Hij strijdt niet, hij biedt geen weerstand, hij is bij voorbaat overwonnen. Leer te kijken totdat U het verschil gezien heeft tussen Uw beide naturen, totdat U de leugen gezien heeft, de huichelaar in Uzelf. Wanneer U Uw twee naturen gezien heeft, zal op die dag in U de waarheid geboren worden.

Gurdjieff
Dit is een heftige tekst.
Wat komt in opstand als ik dit lees ......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Zoeker » 26 jun 2014, 12:38

taigitu schreef:
Dit is een heftige tekst.
Wat komt in opstand als ik dit lees ......

Als dit heftig voor je is, dan betekent dat er nog wat te doen is.
Het is je onechte zelf die in opstand komt.
Hier staat zoals ik het ervaren heb. De mens is een tweeledig wezen.
We staren ons blind op de onechte zelf en kunnen zo ons echte zelf niet waarnemen.
De enige weg om ons echte zelf waar te nemen is door de onechte zelf te laten sterven.
Dit niet als een overtuiging omdat een guru dat zegt.
Nee, het moet ten diepste in je zelf gerealiseert.

Iedereen die dit meemaakt die zal WETEN dat dit 'het' is.
Geen twijfel mogelijk. Ons echte zelf is alleen waar te nemen in het 'niet-zijn'.
In deze toestand kan je niet blijven, je kan dat niet verdragen.
Hierna is het enige wat je nog te doen staat het onechte zelf naar het echte zelf toebrengen.
Dat is een groeiproces. Er wordt een zaadje in je gezaaid wat ook nog weer teloor kan gaan.
Want het plantje wat er uit komt dient aandacht te krijgen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door taigitu » 26 jun 2014, 13:16

Zoeker schreef:
taigitu schreef: Dit is een heftige tekst.
Wat komt in opstand als ik dit lees ......
Als dit heftig voor je is, dan betekent dat er nog wat te doen is.
Wat je schrijft is me niet onbekend. Het leeft in mij.
Ik kan zeer analytisch zijn over wat mij beweegt en waarom ik iets doe wat ik niet in
orde vindt. Maar het begin van de tekst is even heel confronterend, en na verder
lezen begrijp je de bedoeling. Ik schrijf al regelmatig 'ik ben nog niet af' en zo'n
tekst maakt me dat weer even duidelijk.
Een van de dingen die ik al jaren deed is de stoep oprijden vlak bij mijn huis. Dat
deed ik heel langzaam omdat er uit de portieken die ik langs rijd kinderen kunnen
rennen. De laatste tijd zie ik dit veel mensen doen alleen die rijden harder en blijven
op de stoep rijden. Omdat ik me daar aan ergerde werd ik geconfronteerd met
mezelf.... het duiveltje op mijn schouder tikt me aan en vraagt "en wat doe jij"?
Ja, ik doe hetzelfde en toen was het over. Ik hou me aan mijn regels.
Zodoende rij ik niet meer de stoep op, maar ik moet nog wel goed opletten omdat ik
nog steeds een beetje op de automatische piloot sta....

Het is theorie en praktijk..... van kennis naar wijsheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Tardis » 26 jun 2014, 14:13

Zijn dit de woorden van een wijsheidsleraar of is deze tekst het begin van hersenspoeling door een sekteleider? Meteen al tijdens het lezen van de eerste alinea bekruipt me een gevoel van onbehagen. De beweringen zijn zo stellig alsof het op iedereen van toepassing is, en indien je jezelf daar niet in herkent dan is het goed mis met je. Je bent verblind! Zo is het een zichzelf bevestigende tekst.

Wie zijn eigenliefde niet opgeeft zal zijn hele leven blijven zoals die is. Wat is dit voor onzin? Helpt een hoge dunk van jezelf je geen stap verder en een lage dunk wel? Volgens de schrijver is het antwoord ja, en de combinatie met eerst geven voordat je kunt ontvangen doet me dus meteen denken aan een leermeester die zijn volgelingen een minderwaardigheidscomplex aanpraat en ze langzaam maar zeker in zijn macht krijgt.

Ik heb het niet zo op goeroes die je vertellen dat je drastisch moet veranderen en je moet gaan gedragen zoals deze je voorschrijft. Dit soort teksten zijn niet aan mij besteed.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Zoeker » 26 jun 2014, 14:28

taigitu schreef:
Het is theorie en praktijk..... van kennis naar wijsheid.
Klopt. Uiteindelijk is het in ieder moment van je leven terug te vinden. Aan kennis heb je niks als je het niet toepast.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Zoeker » 26 jun 2014, 14:38

Tardis schreef:Zijn dit de woorden van een wijsheidsleraar of is deze tekst het begin van hersenspoeling door een sekteleider? Meteen al tijdens het lezen van de eerste alinea bekruipt me een gevoel van onbehagen. De beweringen zijn zo stellig alsof het op iedereen van toepassing is,
Het is idd op iedereen van toepassing. Het is een universele wet. Maar wel in de woorden van een mens weergegeven. Dus altijd vervormd.
Ik begrijp echter wel waar hij het over heeft.
en indien je jezelf daar niet in herkent dan is het goed mis met je. Je bent verblind! Zo is het een zichzelf bevestigende tekst.
Je bent niet VERblind, je bent blind. Maar nu is het tegen jou gezegd, dus kan je nooit meer zeggen dat het niet gezegd is;-)
Wie zijn eigenliefde niet opgeeft zal zijn hele leven blijven zoals die is. Wat is dit voor onzin?
Het zijn de woorden van de schrijver. Ik zou me anders uitdrukken. Maar…don't shoot the messenger…
Helpt een hoge dunk van jezelf je geen stap verder en een lage dunk wel? Volgens de schrijver is het antwoord ja,
Hier ga je de fout in. Hoge dunk of lage dunk zijn overtuigingen. Waar we het hier over hebben valt buiten de wereld van overtuigingen.

en de combinatie met eerst geven voordat je kunt ontvangen doet me dus meteen denken aan een leermeester die zijn volgelingen een minderwaardigheidscomplex aanpraat en ze langzaam maar zeker in zijn macht krijgt.
In dit proces is geen leermeester meer aanwezig. Je bent je eigen leermeester. Ik weet waar hij het over heeft en ik ben bij geen enkele sekte aangesloten en een minderwaardigheidscomplex heb ik al helemaal niet. Ook een minderwaardigheidscomplex is een overtuiging. En zoals gezegd: dit valt geheel buiten de wereld van de overtuigingen.
Ik heb het niet zo op goeroes die je vertellen dat je drastisch moet veranderen en je moet gaan gedragen zoals deze je voorschrijft. Dit soort teksten zijn niet aan mij besteed.
Zo mag ik het horen. Zolang je hier nog niet aan toe bent valt het je nog niet toe. Leef je eigen leven en als dat prima is, waarom zou je dan veranderen? Voor 'dit' is een innerlijke drijfveer nodig en die is er niet zolang je leven rustig voortkabbelt. Laat dit gelul voor wat het is. Op het moment dat je het echt nodig hebt komt het vanzelf wel op je pad.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Tardis » 26 jun 2014, 16:00

Zoeker schreef:Zo mag ik het horen.
mooi zo.
Zoeker schreef:Zolang je hier nog niet aan toe bent valt het je nog niet toe.
Dat is dan toch een rare opmerking, want dan wilde je het eigenlijk helemaal niet zo horen en denk je het beter te weten.

Ik ben er niet aan toe, zal er zelfs niet meer aan toekomen, want het stadium van het volgen van anderen ligt achter me. Ik volg niemand, pas in geen enkel scherp te definiëren hokje, op formulieren en in enquêtes moet ik bij de meerkeuzevragen meestal het vakje 'overige' aanvinken. In de kern van mijn wezen ben ik non-conformist, dat zal je misschien tussen de regels door al eens zijn opgevallen. Aanvankelijk was ik me daar niet van bewust en deed ik erg mijn best om me te conformeren naar wat er van me verwacht werd, de opvoeding thuis, leren op school, werk in dienst van een bedrijf, overal. Dat ging me niet goed af, ik ben me misschien pas tien jaar geleden gaan realiseren dat ik non-conformist ben en toen ik dat ben gaan inzien heb ik het meteen geaccepteerd. Met non-conformist zijn bedoel ik vrij (onafhankelijk) denkend, op zoek naar waarheid en in beweging, wat niet wil zeggen dat ik niet luister naar wat anderen te zeggen hebben, dat doe ik wel, maar daarna wik en weeg wat ik daar mee doe. Met alles wat ik weet ben ik in het dagelijks leven een leraar die mensen van informatie voorziet, Zelfstandige Zonder Personeel. Dat bevalt uitstekend.

Die Goerdjieff kan van mij de boom in. Aan de vruchten herkent men de boom en hij troggelde de goedgelovige gemeente zoveel geld af dat hij zich een Frans kasteel aanschafte om er cursussen te geven. Ik heb zonet nog wat over die man opgezocht en zijn beweging had inderdaad sektarische trekjes. Lekker veel seks met de vrouwelijke volgelingen en de rest afbeulen met twijfelachtige oefeningen.

Je moet eerst geven, om daarna iets te kunnen krijgen. Velen zullen zonder daar al te goed over na te denken een diepzinnige waarheid in lezen. Maar ze beseffen niet dat je, om te kunnen geven, eerst iets zult moeten hebben. Wie niets heeft, kan niets geven. Ons leven begint met niets. Als baby heb je niets te geven, je bent na je geboorte nog lange tijd voor 100% afhankelijk van wat je gegeven wordt. Dus in werkelijkheid is het omgekeerde waar: je moet eerst ontvangen voordat je kunt geven. Daarna verzamel je iets, misschien slechts een verlangen, of iets van immateriële waarde, waarna je in staat bent om daarvan zelf iets af te staan aan anderen en iets in gang te zetten.

Geven en nemen en de balans in de gaten houden. Ik heb mezelf ooit weggecijferd ten bate van een anorexiapatiënte, ik gaf en gaf en gaf en kreeg niets terug. Op het laatst voelde ik me een lege accu. Duur leergeld betaald; dat nooit meer. Ik had me daarvoor ook al weggecijferd ten bate van iemand anders, geen rekening gehouden met mijn belangen, alleen aan het belang van de ander gedacht, dat is ook niet goed afgelopen. De titel van dit topic is niet waar. Dit speelde zich in 1990 en 1991 af, toen werd me duidelijk dat je niet automatisch terugkrijgt wat je geeft.

Ik pak het vanaf die tijd anders aan, door schade en schande wijzer geworden.

Het dagelijks leven en mijn reactie daarop is mijn enige leermeester.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Zoeker » 26 jun 2014, 17:16

Tardis schreef:
Ik ben er niet aan toe, zal er zelfs niet meer aan toekomen, want het stadium van het volgen van anderen ligt achter me. Ik volg niemand, pas in geen enkel scherp te definiëren hokje, op formulieren en in enquêtes moet ik bij de meerkeuzevragen meestal het vakje 'overige' aanvinken. In de kern van mijn wezen ben ik non-conformist, dat zal je misschien tussen de regels door al eens zijn opgevallen. Aanvankelijk was ik me daar niet van bewust en deed ik erg mijn best om me te conformeren naar wat er van me verwacht werd, de opvoeding thuis, leren op school, werk in dienst van een bedrijf, overal. Dat ging me niet goed af, ik ben me misschien pas tien jaar geleden gaan realiseren dat ik non-conformist ben en toen ik dat ben gaan inzien heb ik het meteen geaccepteerd. Met non-conformist zijn bedoel ik vrij (onafhankelijk) denkend, op zoek naar waarheid en in beweging, wat niet wil zeggen dat ik niet luister naar wat anderen te zeggen hebben, dat doe ik wel, maar daarna wik en weeg wat ik daar mee doe. Met alles wat ik weet ben ik in het dagelijks leven een leraar die mensen van informatie voorziet, Zelfstandige Zonder Personeel. Dat bevalt uitstekend.
Dat lijkt veel op mij. Ik conformeer me ook nergens aan. En ik ben ook nog een zelfstandige zonder personeel. En niet te vergeten auto-didact.
Ik zoek het allemaal zelf wel uit.
Die Goerdjieff kan van mij de boom in. Aan de vruchten herkent men de boom en hij troggelde de goedgelovige gemeente zoveel geld af dat hij zich een Frans kasteel aanschafte om er cursussen te geven. Ik heb zonet nog wat over die man opgezocht en zijn beweging had inderdaad sektarische trekjes. Lekker veel seks met de vrouwelijke volgelingen en de rest afbeulen met twijfelachtige oefeningen.
Ik weet niks van de beste man af. Maar er zijn zo veel goeroes die het mooi kunnen vertellen. Vooral om lekker te kunnen neuken met de vrouwelijke volgelingen en verder een bruin leven te leiden. Osho was er ook zo een.
Je moet eerst geven, om daarna iets te kunnen krijgen. Velen zullen zonder daar al te goed over na te denken een diepzinnige waarheid in lezen. Maar ze beseffen niet dat je, om te kunnen geven, eerst iets zult moeten hebben. Wie niets heeft, kan niets geven. Ons leven begint met niets. Als baby heb je niets te geven, je bent na je geboorte nog lange tijd voor 100% afhankelijk van wat je gegeven wordt. Dus in werkelijkheid is het omgekeerde waar: je moet eerst ontvangen voordat je kunt geven. Daarna verzamel je iets, misschien slechts een verlangen, of iets van immateriële waarde, waarna je in staat bent om daarvan zelf iets af te staan aan anderen en iets in gang te zetten.

Geven en nemen en de balans in de gaten houden. Ik heb mezelf ooit weggecijferd ten bate van een anorexiapatiënte, ik gaf en gaf en gaf en kreeg niets terug. Op het laatst voelde ik me een lege accu. Duur leergeld betaald; dat nooit meer. Ik had me daarvoor ook al weggecijferd ten bate van iemand anders, geen rekening gehouden met mijn belangen, alleen aan het belang van de ander gedacht, dat is ook niet goed afgelopen. De titel van dit topic is niet waar. Dit speelde zich in 1990 en 1991 af, toen werd me duidelijk dat je niet automatisch terugkrijgt wat je geeft.

Ik pak het vanaf die tijd anders aan, door schade en schande wijzer geworden.

Het dagelijks leven en mijn reactie daarop is mijn enige leermeester.
Vanaf hier verschillen we van mening. Vroeger had ik ook deze mening. Maar dit heb ik verlaten. Geen probleem verder, even goede vrienden.

Dat lege accu gevoel ken ik wel. Als je weggeeft dan wordt je leeg.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door Zoeker » 26 jun 2014, 17:17

verwijderd ivm dubbel
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: U zult zien dat U in het leven datgene ontvangt wat u geeft

Bericht door univers » 26 jun 2014, 17:30

verwijderd ivm dubbel
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie