Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door taigitu » 16 nov 2017, 12:37

Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraaien
9 maart 2017

Afbeelding

Hoe overtuig je als politicus de kiezer om op jou te stemmen? Goede plannen zijn zeker niet genoeg. Om te winnen moet je de kiezer ook psychologisch bespelen.
In Quest Psychologie geeft redacteur Pepijn van der Gulden zeven tips om het tot premier te schoppen.

Tip: Ga soepel om met de waarheid.


Waarom?
Politici hebben een merkwaardige relatie met de waarheid, zegt hoogleraar klinische psychologie Willem Van der Does van de Universiteit Leiden, die zich met politieke psychologie bezighoudt. ‘Soms is een klein leugentje fataal, andere keren komen ze weg met groteske onzin. Betrouwbaarheid is dus een ruim begrip. Mensen moeten je geloven, het idee hebben: deze politicus snapt mij als kiezer. Als een politicus je zorgen kent en daadkracht heeft, dan maakt de rest niet zo uit.’ Wees dus creatief met feiten en vertel het verhaal dat jou uitkomt. Zelfs als anderen aantonen dat je liegt, kan dit in je voordeel zijn, bleek in 2010 uit onderzoek van politicologen Brendan Nyhan en Jason Reifler (VS). Geconfronteerd met onwelgevallige feiten over de Irakoorlog, groeven mensen zich juist in: ze gingen de leugen sterker geloven.

Zetelwinst?
Donald Trump won de Amerikaanse verkiezingen mede vanwege zijn loze belofte een enorme muur te bouwen aan de grens met Mexico, vertelt Van der Does. ‘Dat werkt niet en is veel te duur.’ Een rijke fantasie kan je president maken, maar kom je er ook mee weg? ‘Als Trump meer laaggeschoold werk terughaalt naar Amerika en iets kan doen aan illegale immigratie, dan maakt het mensen geen bal uit of er echt een muur staat of niet.’ Al kan het ook misgaan. ‘Of mensen zich bedrogen voelen, zal afhangen van of iemand de uiteindelijke doelstellingen haalt.’

Quest - Psychologie maart 2017.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door gusteman » 17 nov 2017, 08:59

Quest schreef:Geconfronteerd met onwelgevallige feiten over de Irakoorlog, groeven mensen zich juist in: ze gingen de leugen sterker geloven.
Inderdaad, en daarin zit de kracht van leiders en machtspotentaten: de stommiteiten van de massa.

Ik heb het altijd al gezegd en zal het ook altijd blijven herhalen: in een democratie kan een politicus slechts als politicus functioneren indien zij/hij daarvoor wordt aangeduid via verkiezingen.

Waardoor het volgende gezegde ook van kracht blijft: je hebt de leiders welke je verdient.

Schuif de schuld niet op de politici maar neem je verantwoordelijkheid en erken: ik ben mee verantwoordelijk voor de regering die er zit.

Die verantwoordelijkheid komt er doordat je ofwel zelf hebt gekozen voor die lui ofwel omdat je niet hard genoeg tegenwerk hebt geboden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 10:04

Gusteman schreef:
Ik heb het altijd al gezegd en zal het ook altijd blijven herhalen: in een democratie kan een politicus slechts als politicus functioneren indien zij/hij daarvoor wordt aangeduid via verkiezingen.
Inderdaad Gusteman en ik weet hoezeer jij democratie hoog acht.
Het is wel grappig dat jij dit zegt trouwens want was jij niet degene een tijdje terug die schreef dat alle stemmers van Trump elke dag moeten horen van de tegenstanders hoe slecht die man is ?
Omdat ze een stomme fout hebben gemaakt om op hem te stemmen ?
Maar democratie is toch dat iedereen kan en mag stemmen hoe hij of zij zelf wilt ?
Of als men verliest in dit geval de Democraten gelden er dan anderen regels ?.......
Schuif de schuld niet op de politici maar neem je verantwoordelijkheid en erken: ik ben mee verantwoordelijk voor de regering die er zit.

Die verantwoordelijkheid komt er doordat je ofwel zelf hebt gekozen voor die lui ofwel omdat je niet hard genoeg tegenwerk hebt geboden.

Juist Gusteman, ben het helemaal met je eens.
Maar jouw uitspraak staat in schril contrast met de gillers aan de zijkant tegen die Trump.
En ook met jouw eigen kijk erop gezien je eerdere uitspraken.
Dus heeft het totaal geen zin om 24/7 te schreeuwen naar Trump, hij zit er omdat hij democratisch is gekozen en niet hard genoeg is tegengewerkt.
Hij is elke dag op tv belachelijk gemaakt in aanloop naar het Witte Huis.
Wat had iedereen toch een lol .
Want hij kon niet winnen he ?...........over arrogantie gesproken .


Deal with it zeg ik altijd tegen die tegenstanders en zorg ervoor dat er over vier jaar iemand zit die het Witte Huis waardig is.
Maakt niet uit welke kant maar iemand met fatsoen.

Trump zit er Gusteman , hoelang zal de geschiedenis uitwijzen.
Misschien wel de volle vier jaar.
En dat beste Gusteman is democratie of je het leuk vind of niet. :wink:

Hetzelfde met de Brexit met die jongelui.
Velen hadden de moeite niet genomen om te stemmen maar zaten wel de volgende dag huilend hun verhaal te doen op tv .
Velen zeiden dat ze spijt hadden dat ze niet gestemd hadden.
Hadden ze maar beter hun best moeten doen of moeite moeten nemen om tegen te stemmen.
Precies zoals je zelf zegt Gusteman.

Dus nog een keertje jouw geweldige zin ;P! :wink: :
Schuif de schuld niet op de politici maar neem je verantwoordelijkheid en erken: ik ben mee verantwoordelijk voor de regering die er zit.

Have a nice day. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door gusteman » 17 nov 2017, 11:25

Nou, lieve Tammy, dat moest precies wel even van je hart ..... maar het is wel duidelijk.

Ik had het helemaal niet over Donald Trump maar over het fenomeen "politicus" in het algemeen.
Nu ja, met "in het algemeen" doel ik dan wel op politici die actief zijn in een bestuur van democratische oorsprong omdat ik er van overtuigd ben dat iemand die een leidinggevende positie bekleed binnen een dictatuur, oligarchie of staatsvorm van communistische strekking moeilijk als politicus kan bestempeld worden.
Donald Trump is geen politicus, hij werd verkozen tot president van de Verenigde Staten.
Dat is een leiderspositie en geen politiek mandaat. De president bekleedt een machtspositie, een politicus krijgt bevoegdheden toebedeeld.
Je kan die twee onmogelijk vergelijken.

Ik verwees hier trouwens voornamelijk ook naar het psychologische aspect van hoe naar een politicus wordt gekeken: hierbij zal de burger doorgaans de verantwoordelijkheid steeds bij de politicus leggen en niet bij de kiezer, alhoewel het de kiezer is die aan de politicus een mandaat heeft gegeven.
Tammy schreef:Het is wel grappig dat jij dit zegt trouwens want was jij niet degene een tijdje terug die schreef dat alle stemmers van Trump elke dag moeten horen van de tegenstanders hoe slecht die man is ?
Omdat ze een stomme fout hebben gemaakt om op hem te stemmen ?
Inderdaad, lieve Tammy, en dat strookt perfect met waar ik naar verwees
gusteman schreef:... omdat je niet hard genoeg tegenwerk hebt geboden.
namelijk dat de burger de verantwoordelijkheid heeft om weerwerk te bieden aan personen/krachten die de democratie onderuit halen en/of niet respecteren.
Tammy schreef:Maar jouw uitspraak staat in schril contrast met de gillers aan de zijkant tegen die Trump.
En ook met jouw eigen kijk erop gezien je eerdere uitspraken.
Ik vrees, lieve Tammy, dat je nog niet echt begrepen hebt wat exact de democratische beginselen zijn die ik verdedig ..... en hoe die precies werken.
Maar wees gerust, het merendeel der burgers begrijpt er geen snars van en dat is dan weer wat de politici heel goed weten en beseffen ..... en dat biedt hen dan weer de mogelijkheid om de burgers te bespelen zoals het hen uitkomt.

[fox]
Dus aan alle burgers: doe je huiswerk en studeer je in in Democratie; zorg dat je alle democratische beginselen en regels onder de knie hebt ..... en gebruik ze daarna tegen diegenen die ze zelf tegen jou gebruiken.

Aan de slag dan maar ..... want jullie weten het: van uitstel komt afstel! [jaja]
[fox]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door univers » 17 nov 2017, 11:37

[fox]
Dus aan alle burgers: doe je huiswerk en studeer je in in Democratie; zorg dat je alle democratische beginselen en regels onder de knie hebt ..... en gebruik ze daarna tegen diegenen die ze zelf tegen jou gebruiken.

Aan de slag dan maar ..... want jullie weten het: van uitstel komt afstel! [jaja]
[fox]
Met andere woorden, het komt er niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 12:20

Jij had het niet over Trump Gusteman maar ik wel. :grin:
En een president heeft heel de dag met politiek te maken.
Die twee gaan samen.
Ik haalde Trump aan omdat we het vaak over hem hebben en ik een tegenstrijdigheid zie in sommige dingen die je hebt gezegd.
Maar dat zal jij anders zien.

En het moest me niet van het hart , ik reageer op een topic en op jouw antwoord daarin.
Wij verschillen heel erg op dit gebied maar dat geeft niet.
Jij schrijft wat jij denkt en ik ook.
Maar bedenk dat die grote massa die jij vaak bestempeld als dom uit individuen bestaat.
Dat velen stemmen op wat dan ook wat niet jouw voorkeur heeft, betekend niet dat ze allemaal dom zijn.
Maar een andere overtuiging hebben , en dat recht hebben ze.

En ik denk dat ik wel weet wat democratie inhoud , zoals ik ook weet dat niet elk land zich daaraan houd.
We hebben de mond vol over democratie maar uitvoeren in perfectie wat het echt is , is geen enkele beschaving gelukt.
En dat zal nooit veranderen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Determinist » 17 nov 2017, 16:09

Het is wel grappig dat jij dit zegt trouwens want was jij niet degene een tijdje terug die schreef dat alle stemmers van Trump elke dag moeten horen van de tegenstanders hoe slecht die man is ?
Omdat ze een stomme fout hebben gemaakt om op hem te stemmen ?
Maar democratie is toch dat iedereen kan en mag stemmen hoe hij of zij zelf wilt ?
Uiteraard mag je stemmen hoe je wilt.

Een democratie houdt niet in dat als je eigen keuze niet de meerderheid haalt dat je dan niets meer te zeggen mag hebben.
Het is JUIST de bedoeling om je als burger te laten horen als je het niet eens bent met de huidige aangewezen vertegenwoordigers.
Dat kan je doen met demonstraties, met artikelen in kranten, met pamfletten, met bijeenkomsten, met toespraken etc etc.
Dat een democratisch gekozen vertegenwoordiger het recht heeft te vertegenwoordigen, heb jij het recht om deze vertegenwoordiger te wijzen op het in jouw ogen verkeerde beleid.
En hoe meer medestanders te weet te vinden hoe meer kans bij de volgende kiesronde de vertegenwoordiger te vervangen door een in jouw ogen betere kandidaat.

Dus gewoon lekker zeuren...we hebben niets aan ja-knikkers zonder de nee-knikkers.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 17:12

Determinist schreef :
Dat een democratisch gekozen vertegenwoordiger het recht heeft te vertegenwoordigen, heb jij het recht om deze vertegenwoordiger te wijzen op het in jouw ogen verkeerde beleid.
Ja maar om al zijn stemmers in dit geval van Trump als dom te bestempelen vind ik erg arrogant.
Ik kijk soms een aflevering van Eva Jinek in Amerika.
Is interessant om te zien waarom men op Trump heeft gestemd daar.
En nee , dat zijn niet allemaal domme Jerry Springer figuren.
Kijk maar eens .

Het gemak waarmee links Amerika en verder in de wereld over Trump stemmers praat als dat het domme mensen zijn vind ik niet goed.
Men voelt zich verheven lijkt het wel boven die stemmers.
Alsof zij de waarheid in pacht hebben.

Dus gewoon lekker zeuren zeg je .............laten ze dat nu inderdaad doen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 18:41

Nog even over dat programma van Eva Jinek.
Heb net de aflevering van gisteren gezien en zag daar een vrouw praten over iets waar Gusteman het over had .
Namelijk een Democraat die nu activist is maar daarvoor niet.
Ze zei dat ze niks had gedaan om te zorgen dat Trump niet werd gekozen.
Daar heeft ze spijt van toen hij wel werd verkozen.
Was leuk om te zien dat waar Gusteman het over had iemand het ook echt zei in Amerika , zei ik nog tegen mijn man. :grin:
Ik vertelde tegen hem : ik heb een man op mijn forum die precies hetzelfde zei vandaag in een topic. :mrgreen:

Ze zei ook dat je niet mensen in hokjes kan stoppen.
Dus mensen die hebben gestemd niet slecht of goed noemen.
Je moet het totaalplaatje zien zei ze , jezelf beter voelen dan een ander helpt niet.
Goed gesproken van haar.

Boeiende serie vind ik, allebei de kanten worden belicht.

Nu ga ik weer ontopic want deze topic draait om meer dan Trump natuurlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door Osiris » 19 nov 2017, 09:23

Helaas geldt het niet alleen voor politici,maar alle machtsposities.

Indien ze met een iets verdraaide waarheid wegkomen,zal het de volgende keer makkelijker zijn om dat weer te doen,maar dan een stapje verder.
Zonder tegenwerking word dit van kwaad tot erger.
Totdat er helemaal geen waarheidsgehalte meer in zit en het volledige leugens worden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Als politicus mag je soms best de feiten een beetje verdraai

Bericht door univers » 19 nov 2017, 09:29

Totdat er helemaal geen waarheidsgehalte meer in zit en het volledige leugens worden.
Dat is het nu al, leugen en bedrog.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie