Achttien boeiende breinweetjes

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door taigitu » 22 nov 2017, 13:07

Achttien boeiende breinweetjes
Juli 2017

Breinweetjes


De menselijke geest is een grenzeloos mysterie. Zelfs mét alle moderne wetenschappelijke vooruitgang, blijven er meer vragen dan antwoorden verschijnen, wat betreft de werking van onze hersenen, en hun haast onpeilbare potentie.

Hoewel het misschien nauwelijks voor te stellen, of geloven valt, bestaat er voor een meerderheid van onze mentale functies nog geen definitief bewezen, of consensus-genietend neurofysiologisch verklaringsmodel. Zo tast de wetenschap bijvoorbeeld nog behoorlijk in het duister wanneer het gaat om het hoe en waarom van onze dromen, de genese en opslag van onze herinneringen, en volgens welke mechanismen onze emoties ontstaan en zich ontwikkelen. En dat is slechts een willekeurig topje van de ijsberg.

“De geest rekt zichzelf (uit) in de richting van een nieuw idee, indruk of gevoel, en krimpt nadien nooit meer terug tot diens oorspronkelijke dimensie.”

-Oliver Wendell Holmes-


Aan universiteiten en laboratoria over de hele wereld, worden dagelijks door duizenden academici legio experimenten ontworpen, uitgevoerd én geanalyseerd. Deze intellectueel stimulerende bezig- en bedrijvigheid is een bron – en constante stroom – van pas ontdekte informatie, die ons nagenoeg non-stop blijft verbazen. Hieronder een kleine bloemlezing, of dwarsdoorsnede, in de vorm van achttien fascinerende feitjes over onze geest, en diens eigen-aardigheden.

Curiositeiten van ons brein

1. Uit onderzoek is gebleken dat we tijdens gesprekken een grotere mate van empathie ervaren met mensen die onze onderarm (lichtjes) aanraken, en die voornamelijk in ons rechteroor spreken.

2. Mensen die ter plekke (zomaar) dingen verzinnen – uit hun spreekwoordelijke duim zuigen – neigen ernaar schuin rechts omhoog te kijken. Wanneer ze zich werkelijk de waarheid proberen te herinneren, of sowieso als ze hun geheugen raadplegen, dan wijzen de ogen diagonaal naar links, en naar beneden.

3. Het is algemeen bekend dat mensen die tijdens hun sollicitatiegesprek een bril dragen, (beroepsmatig) een significant grotere kans hebben om aangenomen te worden. Een bril wordt onbewust namelijk geassocieerd mét, en geïnterpreteerd áls een teken van intelligentie en vakbekwaamheid.

4. Het duurt gemiddeld genomen zeventien maanden en zesentwintig dagen om een (ver- en gebroken) grote liefde te vergeten.

5. Een intrigerende studie toont aan dat bij het verbrand raken van onze huid, automatisch bepaalde breincircuits geactiveerd worden. En het frappante was nu net dat diezélfde circuits ook oplichtten – tijdens de live gemonitorde hersenscans – wanneer de proefpersonen geconfronteerd werden met romantische afwijzing.

6. Depressieve individuen dromen drie keer zo veel (en vaak) als mensen die niet lijden aan zulke chronische somber- en matheid.

7. De subjectieve intensiteitsbeleving van fysieke pijn, kun je met maar liefst vierenveertig procent verminderen door naar een foto van een dierbare te kijken. Het effect is bijna net zo effectief als vrij verkrijgbare verdovende middelen (zoals paracetamol, aspirientjes etc.).

8. De hersenactiviteit van kinderen die in de gezins- of familiesfeer zijn blootgesteld aan huiselijk geweld, vertonen vergelijkbare patronen als die van door oorlog getraumatiseerde gevechtssoldaten. Iedere gedachte en gewaarwording laat, letterlijk en figuurlijk, traceerbare sporen na in ons brein. Hoe vaker een gedachte geestelijk gerepeteerd wordt, des te dieper diens voetafdruk in jouw neurologische veld zal zijn, en des te eenvoudiger deze voetdruk je aandacht domineert, en koloniseert. Daarom is het zo belangrijk om opbeurende, bemoedigende gedachten te bevorderen.

9. Videospelletjes kunnen een verslaving veroorzaken zo heftig als heroïne. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de aan onze wilskracht gelieerde delicate cerebrale netwerken, die zeer gevoelig zijn voor schommelingen in het zuurstof- en suikergehalte van ons bloed.

10. Wanneer je afgepeigerd, of uitgehongerd bent, is het verhoudingsgewijs lastiger om (ergens) ‘nee’ (tegen) te zeggen, of jezelf gewetengetrouw aan een voornemen te houden.

11. Wat betreft uitputtingssymptomen, is berekend dat de doorsnee persoon zijn of haar concentratie begint te verliezen na ongeveer 90 minuten van aanhoudende, intensieve focus. Daaruit blijkt wel hoe noodzakelijk het is om gedurende de (werk)dag regelmatig pauzes in te lassen, en je (professionele) takenpakket even neer te leggen.

12. Ons brein herbergt een gigantische hoeveelheid neuronale verbindingen. Een miljoen tot de tiende macht, om een globaal getal te geven. In de taal der computers, van bits en bytes, zou het een waanzinnige opslagcapaciteit hebben van vier terabytes aan informatie. In ons innerlijk universum schieten er per dag zo’n 70 duizend gedachten door ons mentale luchtruim, inclusief (uiteraard) een hoop herhalingen.

13. Onze hersenen wegen, vergeleken met ons totale lichaamsgewicht, relatief weinig: zo’n 1.5 kg, gemiddeld. Toch verbruiken ze twintig procent van de door het lichaam geproduceerde energie, en twintig procent van de door de longen opgenomen zuurstof!

14. Een studie uitgevoerd in de Verenigde Staten, heeft geïndiceerd en uitgewezen dat mensen die synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen, en kunstmatige conserveermiddelen vermijden, over de gehele linie veertien procent hoger scoren bij IQ-testen. Oftewel: wat we eten beïnvloedt, hetzij positief, hetzij negatief, de prestaties en inherente efficiëntie van ons brein.

15. Ondanks hun ongeëvenaarde faculteiten, zijn onze hersenen niet bijster bekwaam in het onderscheiden van feit en fictie, van werkelijkheid en fantasie. Mede daardoor is het mogelijk om een film aan den lijve te ervaren, alsof het zich in de echte wereld, ‘buiten’ de beperkingen van het scherm, zou afspelen. De emoties die je voelt – angst, verdriet, vreugde – zijn net zo levensecht als wanneer de geënsceneerde, cinematografische gebeurtenissen, zich buiten de bioscoopmuren zouden voltrekken.

16. Onze herinneringen berusten niet altijd op de waarheid, of realiteit. In een experimentele setting, werden foto’s van deelnemende vrijwilligers (bij sociale gelegenheden) zodanig bewerkt – geknipt en geplakt – dat ze verschenen in scenario’s en situaties, of tussen mensen, waar ze nooit zelf bij waren geweest. Toch meenden een heel aantal van hen zich deze gezichten, en taferelen, te herinneren, en gaven ze zelfs gedetailleerde beschrijvingen van de vastgelegde ‘momentopnamen’.

17. Hoewel het je waarschijnlijk in de oren klinkt als een broodje aap verhaal, blijkt toch dat mensen eerder in gezegden geloven die rijmen, dan in gezegden die dat niet doen.

18. De impact van een klap die iemand anders te verduren krijgt, kunnen we zélf fysiek voelen, als diegene er emotioneel van ‘ondersteboven’ is, of een geloofwaardige grimas vertoont. Dit scherp invoelende vermogen hebben we te danken aan de zogeheten ‘spiegelneuronen’ in ons brein, die de waargenomen ervaring reproduceren alsof het jóu overkwam.

https://verkenjegeest.com/achttien-boei ... inweetjes/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door MetalPig » 22 nov 2017, 13:19

taigitu schreef:
17. Hoewel het je waarschijnlijk in de oren klinkt als een broodje aap verhaal, blijkt toch dat mensen eerder in gezegden geloven die rijmen, dan in gezegden die dat niet doen.
Klopt. Immers:

Al klinkt een spreekwoord nog zo raar,
als het rijmt dan is het waar.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door taigitu » 22 nov 2017, 13:23

1. Kan ik onderschrijven wat betreft 'de arm licht aanraken'. Dat klopt inderdaad.
2. Weet ik ook en let daar op als mensen op de tv iets verklaren.
4. Of langer.
7. Dat zal ik onthouden.
8. Een levenslang trauma, zoals nu duidelijk naar voren komt op dit moment met de
verhalen van seksueel misbruik van mensen die hun verhaal vertellen en hier nog steeds
negatieve gevolgen van ondervind
14. Goed om te weten.
15. Dat maakt een verklaring van een calamiteit kwetsbaar als 'de waarheid'.
16. zie 15.
17. Dat komt waarschijnlijk omdat de gerijmde gezegden vaker, te pas en te onpas, gebruikt worden.
Dus de herhalingsfactor. Zoals 'Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken'....?
18. Daar heb ik veel last van. Ik kan dan ook geen 'leuke' filmpjes bekijken die nogal eens op
de tv zijn waar kinderen vallen, struikelen of erger.
Ook volwassen die zoiets meemaken moet ik niet zien.
Ik voel het in mijn lichaam en dat is heftig. Dus klik ik direct weg als die beelden te zien zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door MetalPig » 22 nov 2017, 13:32

taigitu schreef:
14. Een studie uitgevoerd in de Verenigde Staten, heeft geïndiceerd en uitgewezen dat mensen die synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen, en kunstmatige conserveermiddelen vermijden, over de gehele linie veertien procent hoger scoren bij IQ-testen. Oftewel: wat we eten beïnvloedt, hetzij positief, hetzij negatief, de prestaties en inherente efficiëntie van ons brein.
Die conclusie lijkt me wat voorbarig.
Ik vind het waarschijnlijker dat mensen met een hoger IQ zich meer verdiepen in wat ze eten en meer geneigd zijn om synthetisch spul te vermijden.

gusteman

Re: Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door gusteman » 23 nov 2017, 09:58

taigitu schreef:
15. Ondanks hun ongeëvenaarde faculteiten, zijn onze hersenen niet bijster bekwaam in het onderscheiden van feit en fictie, van werkelijkheid en fantasie. Mede daardoor is het mogelijk om een film aan den lijve te ervaren, alsof het zich in de echte wereld, ‘buiten’ de beperkingen van het scherm, zou afspelen. De emoties die je voelt – angst, verdriet, vreugde – zijn net zo levensecht als wanneer de geënsceneerde, cinematografische gebeurtenissen, zich buiten de bioscoopmuren zouden voltrekken.
15. Dat maakt een verklaring van een calamiteit kwetsbaar als 'de waarheid'.
Daarom verkies ik ook de wetenschappelijke methode: enkel gebruik maken van verifieerbare, vastgestelde en vastgelegde feiten wanneer het er om gaat de waarheid te bepalen.
Waarom denk je anders dat ooit het begrip "wetenschap" werd ingevoerd? Net omdat de mens ondervond dat het menselijke brein het moeilijk heeft om feit en fictie uit elkaar te houden.

Daar heb ik het al eens over gehad toen ik verwees naar fantoompijn maar dat werd toen weggewuifd.

Het blijft nochtans zo dat elke waarneming die door een mens wordt uitgevoerd ofwel vertrekt vanuit het brein zelf (na redeneren en overwegen) ofwel via de zintuigen wordt aangevoerd.
Elke waarneming die via de zintuigen wordt uitgevoerd volgt altijd hetzelfde patroon:

1) het zintuig (of de zintuigen, afhankelijk van de waarneming gebeurt die door één of meerdere zintuigen) ontvangt prikkels;
2) de ontvangen prikkels worden doorgestuurd naar de hersenen;
3) de hersenen vergelijken de prikkels met de reeds in het geheugen beschikbare informatie;
4) de hersenen vormen een beeld dat beantwoordt aan de normen die door het individu worden gehanteerd;
5) het individu realiseert zich de waarneming.

Tussen het ogenblik waarop prikkels het individu bereiken en het ogenblik waarop het individu zich realiseert wat die prikkels betekenen verloopt telkens een proces van herkenning; dat gebeurt aan de snelheid van het licht en is niet echt merkbaar.
Maar het gebeurt wel en wat belangrijk is: het uiteindelijke beeld dat wordt gevormd zal altijd beïnvloed zijn door de normen welke door het individu worden gehanteerd. Die normen zijn nogal vaak van ideologische aard (altruïstisch of religieus) maar kunnen bijvoorbeeld ook egocentrisch zijn, of egoïstisch, ja zelfs masochistisch of pedofiel.

Dat verklaart bijvoorbeeld ook het gemak waarmee IS fanaten hun gevangenen de keel oversnijden, of de evidentie waarmee het nazi regime een uitroeiingspolitiek heeft ingevoerd: de acties waren in overeenstemming met de gehanteerde normen en vormden dan ook een logisch gevolg binnen het denkpatroon.

Gast1

Re: Achttien boeiende breinweetjes

Bericht door Gast1 » 23 nov 2017, 18:39

taigitu schreef:Schreef niet, maar plaatste deze stellingen:
1. Uit onderzoek is gebleken dat we tijdens gesprekken een grotere mate van empathie ervaren met mensen die onze onderarm (lichtjes) aanraken, en die voornamelijk in ons rechteroor spreken.
Ik ben me hier niet bewust van, maar dat is wel wat ik erg vaak doe. Interessant.
2. Mensen die ter plekke (zomaar) dingen verzinnen – uit hun spreekwoordelijke duim zuigen – neigen ernaar schuin rechts omhoog te kijken. Wanneer ze zich werkelijk de waarheid proberen te herinneren, of sowieso als ze hun geheugen raadplegen, dan wijzen de ogen diagonaal naar links, en naar beneden.
Ook interessant, wanneer ik mijn hersenen raadpleeg, kijk ik meestal schuin rechts naar boven. Dit terwijl ik toch écht niets verzin.
3. Het is algemeen bekend dat mensen die tijdens hun sollicitatiegesprek een bril dragen, (beroepsmatig) een significant grotere kans hebben om aangenomen te worden. Een bril wordt onbewust namelijk geassocieerd mét, en geïnterpreteerd áls een teken van intelligentie en vakbekwaamheid.
Ik kan dit geloven, hoewel ikzelf aan zou nemen dat die sollicitanten echter minder goed zouden kunnen zien.
4. Het duurt gemiddeld genomen zeventien maanden en zesentwintig dagen om een (ver- en gebroken) grote liefde te vergeten.
Ik vergeet een grote liefde ... nooit meer en neem ze allen mee in mijn graf.
5. Een intrigerende studie toont aan dat bij het verbrand raken van onze huid, automatisch bepaalde breincircuits geactiveerd worden. En het frappante was nu net dat diezélfde circuits ook oplichtten – tijdens de live gemonitorde hersenscans – wanneer de proefpersonen geconfronteerd werden met romantische afwijzing.
Oké, bijzonder.
6. Depressieve individuen dromen drie keer zo veel (en vaak) als mensen die niet lijden aan zulke chronische somber- en matheid.
Iedereen droomt ongeveer evenveel dromen, depressieve mensen echter zijn vaker onrustiger en worden wakker (tijdens hun droom) en daarom kunnen ze zich die dromen dan ook herinneren.
7. De subjectieve intensiteitsbeleving van fysieke pijn, kun je met maar liefst vierenveertig procent verminderen door naar een foto van een dierbare te kijken. Het effect is bijna net zo effectief als vrij verkrijgbare verdovende middelen (zoals paracetamol, aspirientjes etc.).
Ja, dat kan ik zeker wel aannemen.
8. De hersenactiviteit van kinderen die in de gezins- of familiesfeer zijn blootgesteld aan huiselijk geweld, vertonen vergelijkbare patronen als die van door oorlog getraumatiseerde gevechtssoldaten. Iedere gedachte en gewaarwording laat, letterlijk en figuurlijk, traceerbare sporen na in ons brein. Hoe vaker een gedachte geestelijk gerepeteerd wordt, des te dieper diens voetafdruk in jouw neurologische veld zal zijn, en des te eenvoudiger deze voetdruk je aandacht domineert, en koloniseert. Daarom is het zo belangrijk om opbeurende, bemoedigende gedachten te bevorderen.
Ja, dat kan ik zeker wel aannemen.
9. Videospelletjes kunnen een verslaving veroorzaken zo heftig als heroïne. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de aan onze wilskracht gelieerde delicate cerebrale netwerken, die zeer gevoelig zijn voor schommelingen in het zuurstof- en suikergehalte van ons bloed.
Ja, dat kan ik zeker wel aannemen, hoewel ik geen ervaring heb met heroïne.
10. Wanneer je afgepeigerd, of uitgehongerd bent, is het verhoudingsgewijs lastiger om (ergens) ‘nee’ (tegen) te zeggen, of jezelf gewetengetrouw aan een voornemen te houden.
Ja, dat kan ik zeker wel aannemen.
11. Wat betreft uitputtingssymptomen, is berekend dat de doorsnee persoon zijn of haar concentratie begint te verliezen na ongeveer 90 minuten van aanhoudende, intensieve focus. Daaruit blijkt wel hoe noodzakelijk het is om gedurende de (werk)dag regelmatig pauzes in te lassen, en je (professionele) takenpakket even neer te leggen.
Ja, dat kan ik zeker wel aannemen. Die ervaring heb ik bij de vele museumbezoeken. na anderhalf of twee uurtjes moet is écht zeker een half uur pauzeren.
12. Ons brein herbergt een gigantische hoeveelheid neuronale verbindingen. Een miljoen tot de tiende macht, om een globaal getal te geven. In de taal der computers, van bits en bytes, zou het een waanzinnige opslagcapaciteit hebben van vier terabytes aan informatie. In ons innerlijk universum schieten er per dag zo’n 70 duizend gedachten door ons mentale luchtruim, inclusief (uiteraard) een hoop herhalingen.
Dat geloof ik best.
13. Onze hersenen wegen, vergeleken met ons totale lichaamsgewicht, relatief weinig: zo’n 1.5 kg, gemiddeld. Toch verbruiken ze twintig procent van de door het lichaam geproduceerde energie, en twintig procent van de door de longen opgenomen zuurstof!
Waarvan akte.
14. Een studie uitgevoerd in de Verenigde Staten, heeft geïndiceerd en uitgewezen dat mensen die synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen, en kunstmatige conserveermiddelen vermijden, over de gehele linie veertien procent hoger scoren bij IQ-testen. Oftewel: wat we eten beïnvloedt, hetzij positief, hetzij negatief, de prestaties en inherente efficiëntie van ons brein.
Waarvan akte.
15. Ondanks hun ongeëvenaarde faculteiten, zijn onze hersenen niet bijster bekwaam in het onderscheiden van feit en fictie, van werkelijkheid en fantasie. Mede daardoor is het mogelijk om een film aan den lijve te ervaren, alsof het zich in de echte wereld, ‘buiten’ de beperkingen van het scherm, zou afspelen. De emoties die je voelt – angst, verdriet, vreugde – zijn net zo levensecht als wanneer de geënsceneerde, cinematografische gebeurtenissen, zich buiten de bioscoopmuren zouden voltrekken.
Ja, ik denk dat dit helemaal klopt.
16. Onze herinneringen berusten niet altijd op de waarheid, of realiteit. In een experimentele setting, werden foto’s van deelnemende vrijwilligers (bij sociale gelegenheden) zodanig bewerkt – geknipt en geplakt – dat ze verschenen in scenario’s en situaties, of tussen mensen, waar ze nooit zelf bij waren geweest. Toch meenden een heel aantal van hen zich deze gezichten, en taferelen, te herinneren, en gaven ze zelfs gedetailleerde beschrijvingen van de vastgelegde ‘momentopnamen’.
Klopt, ik vind dat fascinerende experimenten.
17. Hoewel het je waarschijnlijk in de oren klinkt als een broodje aap verhaal, blijkt toch dat mensen eerder in gezegden geloven die rijmen, dan in gezegden die dat niet doen.
Waarschijnlijk ook omdat dat makkelijker te onthouden is.
18. De impact van een klap die iemand anders te verduren krijgt, kunnen we zélf fysiek voelen, als diegene er emotioneel van ‘ondersteboven’ is, of een geloofwaardige grimas vertoont. Dit scherp invoelende vermogen hebben we te danken aan de zogeheten ‘spiegelneuronen’ in ons brein, die de waargenomen ervaring reproduceren alsof het jóu overkwam.
Zeker weten.

Leuk taigitu.

Plaats reactie