Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën

Bericht door Tammy » 31 aug 2018, 13:51

Afbeelding


Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën.

DEVENTER/NIJMEGEN - Wie gevoelig is voor schizofrenie, kan maar beter niet blowen, zeggen officiële instanties. Want wiet lokt waanideeën uit. Onderzoekers van de Radboud Universiteit betwijfelen nu of dat klopt. Zij denken juist dat schizofrene mensen cannabis gebruiken als zelfmedicatie.

Het eerste wat Barney* elke ochtend doet, is een joint opsteken, anders voelt de 47-jarige Deventenaar zich ‘niet tof’. ,,Blowen maakt me rustig en zorgt ervoor dat ik me afsluit voor prikkels. Het stelt mij in staat om dingen te doen.”

Op Cnnbs.nl deelt hij onder de naam Barney Green verhalen over zijn cannabisgebruik. ,,Ik heb vanaf mijn veertiende schizofrene klachten. Ik ben paranoia, heb waanideeën, maar blowen heeft voor mij een antipsychotische werking.”

Smoes.

Het klinkt als een mooie smoes, blowen om jezelf in het gareel te houden. Helemaal gezien het advies aan mensen die gevoelig zijn voor schizofrenie om vooral niet te blowen. Wiet zou een sluimerende psychose kunnen wakker maken. ‘6 tot 10 procent van alle gevallen van schizofrenie is te wijten aan het gebruik van cannabis’, staat op de website van verslavingsinstelling Jellinek.

Onderzoekers van de Radboud Universiteit, verbonden aan het International Cannabis Consortium, zien in een nieuw onderzoek inderdaad verband tussen schizofrenie en blowen, maar niet dat wiet schizofrenie opwekt. Ze denken dat patiënten cannabis gebruiken als medicijn. ,,Om zichzelf rustig te maken”, zegt onderzoeker Joëlle Pasman. Het onderzoek haalt nogal wat overhoop. ,,Maar het wordt wel heel serieus genomen, want het is een groot onderzoek.”

35 genen .

Pasman en haar collega’s konden aan de hand van het genmateriaal van 184.000 Westerse mensen vaststellen dat 35 genen van invloed zijn op wietgebruik. ,,Hoe meer risicovarianten je van die genen hebt, hoe groter de kans dat je cannabis gaat gebruiken.” Diezelfde genen hebben ook een relatie met psychiatrische problemen, verslavingsgevoeligheid en persoonlijkheidskenmerken, zoals naar buiten gericht zijn en risicovol gedrag. Hoe die relatie precies in elkaar zit, weten de onderzoekers niet.
Barney weet dat al jaren dat wiet als een medicijn voor hem is. ,,Voorheen dronk ik om mijn problemen te verzuipen. Dat hielp niet.” Toen hij 28 was, begon hij met blowen en nu rookt hij dagelijks 2 tot 3 gram wiet. Hij is ook onder behandeling bij een psychiater en slikt medicatie, maar zonder wiet wordt het niks. ,,In mijn dossier staat dat stoppen met cannabis niet gewenst is in mijn geval. Mijn behandelaar ziet het effect.”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën

Bericht door taigitu » 31 aug 2018, 14:00

Tammy schreef:
31 aug 2018, 13:51
Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën.

Barney weet dat al jaren dat wiet als een medicijn voor hem is. ,,Voorheen dronk ik om mijn problemen te verzuipen. Dat hielp niet.” Toen hij 28 was, begon hij met blowen en nu rookt hij dagelijks 2 tot 3 gram wiet. Hij is ook onder behandeling bij een psychiater en slikt medicatie, maar zonder wiet wordt het niks. ,,In mijn dossier staat dat stoppen met cannabis niet gewenst is in mijn geval. Mijn behandelaar ziet het effect.”
Fijn dat hij hierbij de steun heeft van zijn behandelaar.
En dat hij in zijn dossier de notitie heeft staan dat stoppen ongewenst is.
Daardoor heeft hij een enigszins leefbaar leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 690
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Schizofrene mensen blowen tegen de waanideeën

Bericht door Rudolf I » 01 sep 2018, 06:39

Ik begon op mijn 16e te blowen, het deed mij veel. Pas rond mijn 22e/23e levensjaar kreeg ik psychische randverschijnselen van schizofrenie. Die waar ikzelf last van had. Daarna veel gedronken, behandeling tegen alcoholverslaving gehad, tegenwoordig werkt de cannabis rustgevend, ik drink niet meer en kan genieten van tijd tot tijd, waar ik met alcohol niet aan toe kwam. Mijn verhaal kán echter veel uitgebreider. Opmerkelijk van Barney uit het artikel. Ik heb hier veel uitéénlopende gedachten bij. En nog meer vragen.
Daarom vind ik dit een interessant artikel.

Graag zou ik zelf nooit stoppen met blowen, het is mijn vrijdagse 'verzetje'. Pak dat niet af, luidt mijn advies. Nuchter red ik niet langer dan een week, en dan is het maar goed dat ik de kwade impuls, veroorzaakt door alcohol, onder controle heb.

Moeilijke stelling toch.

EDIT: Van wiet blijf ik langer wakker, en vermoeidheid levert niet veel op, kan juist een verwekker zijn van waanideeën. Maar beperkt is het goed.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Plaats reactie