Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door taigitu » 04 sep 2018, 11:15

Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op'

https://media.nu.nl/m/024xjhvap7js_wd64 ... men-op.jpg[/img][/url]

Gepubliceerd: 31 augustus 2018

Het aantal zelfhulpboeken lijkt niet aan te slepen; de boekenwinkels staan vol met titels over hoe je leven kan verbeteren en zou moeten leiden,
en hoe je echt gelukkig wordt. Maar heeft het echt zin om zo'n boek te lezen, wanneer je je leven wil omgooien?
NU.nl vraagt aan deskundigen waar een goed zelfhulpboek aan moet voldoen.


De verkoop van informatieve boeken, waaronder zelfhulpboeken uiteraard ook vallen, lieten in 2017 een stijging zien in de Boekenmonitor 2017.
Er was dit jaar een toename van 3 procent op te merken en de omzet steeg met 4 procent. Uit de titels in de top honderd is af te leiden dat
vooral de genres psychologie en mens en maatschappij deze groei stimuleren.

"Veel succesvolle zelfhulpboeken komen uit het buitenland, er zijn veel Amerikaanse schrijvers die ze maken", vertelt Marijke Schotanus-Dijkstra,
geluksonderzoeker die onderzoek deed naar de effectiviteit van een zelfhulpcursus. "Deze boeken spreken vaak een groot publiek aan en
zijn geschreven in een toegankelijke toon. Het gaat over problemen waarin veel mensen zich kunnen herkennen, met voorbeelden die mensen
het gevoel geven: oja, zo ben ik ook."

“De mens heeft altijd een soort gids en hulp nodig in het leven”

Schrijver Marianne Power
Marianne Power, auteur van het boek Help Me!, waarvoor ze een jaar lang en elke maand leefde volgens de regels uit een ander zelfhulpboek,
kan de hype rondom de adviesboeken wel verklaren. "De mens heeft altijd een soort gids en hulp nodig in het leven. Dat begon met filosofen
als Aristoteles, maar inmiddels is het leven totaal anders geworden. Nu voelen mensen zich vaak niet goed genoeg, of voelen ze de druk om
meer te doen om wel aan die Instagram-idealen te voldoen. We vliegen onszelf voorbij. Die druk zorgt ervoor dat we naar de zelfhulpboeken grijpen."

"Mensen ervaren steeds meer negatieve verschijnselen van de huidige prestatiemaatschappij, zoals stress, burn-out en depressie",
stelt ook Milena Kriek, senior marketeer bij Boom uitgevers Amsterdam, over de reden dat er zo veel zelfhulpboeken uitkomen.
"Dit bevordert de zelfredzaamheid van mensen. Op bepaalde onderwerpen ligt toch een drempel, mensen vinden het bijvoorbeeld lastig om
naar een therapeut te stappen. Ze willen eerst via een boek onderzoeken of ze iets aan de situatie kunnen doen."

Nog weinig zelfhulpboeken voor jongeren
Boom geeft boeken uit die wetenschappelijk onderbouwd en door vakprofessionals zoals psychologen en hoogleraren geschreven zijn.
"We merken dat deze boeken goed lopen, we zien ook dat steeds jongere mensen de boeken kopen." Overigens zijn er nog weinig zelfhulpboeken
voor jongeren en die zouden er wel moeten komen, stelt Kriek.

"Er worden vooral boeken verkocht waarin je als lezer zelf aan de slag kunt gaan met stress, burn-out of lichte depressieklachten",
zegt de marketeer van de uitgeverij. Ook titels die over compassie in je leven en mindfulness gaan zijn gewild. "Hoewel dat laatste wel
over zijn grootste hype heen is. We zien een verschuiving in de trend van mindfulness en acceptatie naar het zoeken naar meer zingeving
en het juist actief aanpakken van problemen."

“Ik accepteer mezelf nu veel meer, ben veel meer ontspannen en minder streng voor mezelf”

Schrijver Marianne Power
Zelfhulpboekervaringsdeskundige Power besloot haar leesuitdaging aan te gaan toen haar leven niet meer liep zoals zij wilde.
"Ik wilde slank zijn, rijk, een geweldige kledingkast hebben. Na dit jaar is dat allemaal niet verbeterd, maar ik accepteer mezelf nu veel meer,
ben veel meer ontspannen en minder streng voor mezelf. Als ik voorheen een kamer in liep, keek ik gelijk wie er beter uitzag dan ik,
of wie er succesvoller was. Dat doe ik niet meer en dat bespaart zo veel energie."

Power las in totaal twaalf boeken, die niet allemaal even nuttig bleken. "Het meest heb ik gehad aan De kracht van het nu (Eckhart Tolle, red.)",
vertelt de auteur. "Hierdoor ben ik het leven beter gaan waarderen. Het boek gaat over de stem in je hoofd die dingen kan verwoesten.
Je kunt je elk moment wel zorgen maken om iets, maar het enige wat er toe doet, is het nu."
Power las het boek eerder ook al, maar legde het toen snel weer weg.
"Het is een van die boeken die werkt als je 'm op het juiste moment leest."

“Goede zelfhulpboeken moeten hun nut bewijzen”


Boekenmarketeer Milena Kriek
Waar moet een goed zelfhulpboek aan voldoen? "Goede boeken moeten hun nut bewijzen", zegt Kriek.
"Een goed zelfhulpboek is evidence based, wat inhoudt dat de theorie in het boek wetenschappelijk onderbouwd is en door een professional
geschreven moet zijn. Het is ook belangrijk dat het boek een goede afwisseling biedt tussen theorie en oefeningen die de lezer direct kan toepassen."

Maar hoewel zo'n zelfhulpboek in veel gevallen is opgebouwd uit wetenschappelijke literatuur, wordt niet getest of het boek zelf ook effectief is.
Schotanus-Dijkstra is een van de eersten die hier wel naar heeft gekeken. "Het boek dat wij onderzochten bleek effectief, maar hierbij geldt
als voorwaarde dat je er wel actief iets aan moet doen. In dit geval moesten de lezers aan de slag met oefeningen en kregen ze persoonlijke mailbegeleiding."

Power vindt het het prettigst wanneer een auteur in een zelfhulpboek eerlijk is. "Dat kan Brené Brown goed, de auteur van Daring Greatly.
Ze praat niet op een manier dat zij alle antwoorden heeft. Ze zegt niet: dit moet je niet en wel doen, want dan voel je je beter.
Accepteren dat het leven zwaar kan zijn, geeft geruststelling."

Een goed zelfhulpboek bevat volgens Power dan ook die eerlijke toon.
"Zolang de auteur eerlijk is en goede intenties heeft, kan zo'n boek goed werken."

Hoe kan je leven veranderen na het lezen van een zelfhulpboek?

De kans dat een leven 180 graden zal draaien na het leven van een zelfhulpboek, acht Schotanus-Dijkstra klein.
"Je haalt er meestal hoogstens inspiratie of wat inzichten uit, maar als je wil veranderen, moet je er echt iets voor doen.
" Als voorbeelden hierbij noemt zij het volgen van een cursus, een lezing, het volgen van adviezen van een coach of het bezoek aan een psycholoog.
"Je moet dus wel een bepaalde maat van discipline hebben."

Desondanks kunnen de boeken die meer als leesboek fungeren - volgens Schotanus-Dijkstra vaak de populairdere titels -
wel kleine veranderingen teweegbrengen. "Ik kan me voorstellen dat je meer inzichten opdoet door dat soort boeken.
Stel dat je door zo'n boek besluit om je telefoon vaker uit te zetten, dan zijn dat kleine dingen die toch een groot verschil kunnen maken."

Ook Kriek stelt dat een zelfhulpboek er waarschijnlijk niet voor kan zorgen dat je leven totaal verandert.
"Het lost niet in een keer al je problemen op, maar kan je zeker een stap verder helpen in de goede richting.
Maar lezen alleen is niet voldoende en gedrag veranderen kost tijd.
Naast theorie bevat een goed zelfhulpboek ook altijd oefeningen om als lezer mee aan de slag te gaan."

Toch schuilt er volgens Power ook een gevaar in de zelfhulpboeken. "We krijgen hierdoor weer anderen redenen om kritiek op onszelf te hebben,
als het ons ondanks de boeken niet lukt om toch elke dag gelukkig en positief te zijn. Dat kan als falen voelen."

Probeer daarom - naast het lezen van de boeken - ook met elkaar te praten, adviseert de schrijver. "Praat eerlijk over wat je dwarszit.
In plaats van proberen perfect te zijn, moet je meer eerlijke gesprekken voeren die je doen beseffen dat je niet de enige bent.
Dat voelt als een ontzettende opluchting."

https://www.nu.nl/weekend/5436773/zelfh ... en-op.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 04 sep 2018, 11:38

Het aantal zelfhulpboeken lijkt niet aan te slepen; de boekenwinkels staan vol met titels over hoe je leven kan verbeteren en zou moeten leiden,
en hoe je echt gelukkig wordt. Maar heeft het echt zin om zo'n boek te lezen, wanneer je je leven wil omgooien?

Mijn antwoord op die vraag is nee.
Het word tijd dat de mens eens ophoud om overal achteraan te huppelen als een kip zonder kop.
Ergens word een boek aangeprezen hoe je gelukkig kan worden en velen vliegen naar de boekenwinkel om het te kopen.

Waar zijn de hersens gebleven ?
Dat orgaan die jezelf laat nadenken ?

Als ik het volgende lees kan die persoon misschien beter naar een psychiater gaan om de inhoud van haar hersenpan te laten onderzoeken en een andere richting op te laten gaan ?

Dus niet via een boek maar iemand die deze persoon even in de spiegel laat kijken.

Ik heb het over dit bericht :
Zelfhulpboekervaringsdeskundige Power besloot haar leesuitdaging aan te gaan toen haar leven niet meer liep zoals zij wilde.
"Ik wilde slank zijn, rijk, een geweldige kledingkast hebben. Na dit jaar is dat allemaal niet verbeterd, maar ik accepteer mezelf nu veel meer,
ben veel meer ontspannen en minder streng voor mezelf. Als ik voorheen een kamer in liep, keek ik gelijk wie er beter uitzag dan ik,
of wie er succesvoller was. Dat doe ik niet meer en dat bespaart zo veel energie."
En die heeft een zelfhulpboek geschreven ? :mrgreen:
Mijn god wat een geestelijke armoede heeft deze vrouw om zo te denken.
Toch schuilt er volgens Power ook een gevaar in de zelfhulpboeken. "We krijgen hierdoor weer anderen redenen om kritiek op onszelf te hebben,
als het ons ondanks de boeken niet lukt om toch elke dag gelukkig en positief te zijn. Dat kan als falen voelen."
Ooh boy deze vrouw heeft echte hulp nodig. [doh]


Mijn advies is ga eens vaker naar buiten en kies een bankje uit.
Ga daar op zitten en laat je hersens werken.
Niet naar een boek kijken die een ander heeft geschreven maar zelf nadenken wat je niet leuk vind aan je leven.
Schrijf dat op voor jezelf en ga er wat aan doen.
Of probeer het en anders schakel professionele hulp in maar niet die zelfhulpboeken van anderen die jouw situatie helemaal niet kennen en achtergrond.
Elk mens is namelijk anders.

Ga dus naar buiten en laat die hypes via social media achter je.
Snuif de frisse lucht op en think ! :grin:
Je hebt zelf hersens om na te denken.
Je kan veel meer dan achter anderen mensen aan lopen .


Laat anderen mensen niet bepalen in hun boeken hoe jij het gelukkigste kan leven.


Dus...……………...THINK ! :wink:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Mypos » 04 sep 2018, 12:20

De kracht van het nu van Tolle. Beste boek dat ik ooit heb gelezen. Bommetje vol wijsheid.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Vitharr » 04 sep 2018, 19:46

Tammy schreef:
04 sep 2018, 11:38
Laat anderen mensen niet bepalen in hun boeken hoe jij het gelukkigste kan leven.
Heb je er wel eens over nagedacht om daar een boek over te schrijven? Schijnt een goeie markt voor te zijn. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 04 sep 2018, 20:35

Die is goed Vitharr. :mrgreen:
Maar mijn berichtje moet voldoende zijn of niet natuurlijk. :grin:

Wat vind jij over dit soort boeken ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Vitharr » 04 sep 2018, 21:16

Tammy schreef:
04 sep 2018, 20:35
Wat vind jij over dit soort boeken ?
Om het semi-mystiek te beantwoorden; ik denk dat die boeken verslagen zijn van mensen (de auteurs) die de eerste stap naar bewustwording hebben gezet maar beter eerst zichzelf verder kunnen helpen omdat ze denken dat zij weten wat anderen nodig hebben. De enige echte zelfhulpboeken zijn blanco. Een dagboek kan een mooi zelfhulpboek worden bijvoorbeeld.

Als een rode draad in mijn leven pas ik zelfhulp toe op basis van introspectie en heb daarbij meerdere boeken gebruikt als inspiratiebron. Ik weet daardoor redelijk goed waarom ik ben zoals ik ben. Ik ben me letterlijk bewust van het moment dat ik iets hoor, zie of lees waarvan ik het nut in zie en het integreer in mezelf. Deze afwijking heeft vast ook een naam. :mrgreen:

Iemand op het forum heeft me onbewust, en wanneer dit gelezen wordt mogelijk zelfs ongewild, in doen zien dat ik niet in staat ben iemand te helpen. Ik kan anderen alleen helpen zichzelf te helpen. Het is niet aan mij om de ander te beoordelen maar ik heb recht op een mening en in het kader van openheid en transparantie deel ik die. Meestal vertel ik dan over mezelf. Je prachtige forum staat er vol mee.

De keuze om geholpen te worden of tegengewerkt bepaal je helemaal zelf. Het is niet de actie van een ander, maar de waarde die je er aan toe kent die dat bepaald. Als je inspiratie vindt in zelfhulpboeken dan is dat een keuze. Ikzelf vindt het hele concept arrogant maar heb regelmatig mijn mening bijgesteld als de auteur wederom in naïeve onschuld probeerde het zijn grootste goed met anderen te delen. Dat is de Liefde waar op het forum zo vaak over geschreven werd.

Maar tussen al mijn boeken zal je er in ieder geval geen vinden. Waar een ander voor kiest moet hij/zij uiteraard zelf weten. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door univers » 04 sep 2018, 22:07

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Mypos » 05 sep 2018, 00:49

Zelfhulpboeken zijn prima. Gewoon een mooie bron van wijsheid. Haal eruit wat je nodig hebt en vergeet de rest.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door taigitu » 05 sep 2018, 03:13

Ik denk dat in de huidige maatschappij waarin zoveel van mensen wordt verlangt, en het leven zoals
we het zouden willen ervaren/leven onbereikbaar (b)lijkt te zijn, we zoekende zijn naar onszelf, dat wat in wezen zijn.
En van daaruit het leven te ervaren waar we zelf kunnen in vrede kunnen kiezen hoe we dit invullen.
Zelf heb ik een aantal boekenkasten vol met boeken waaronder ook menig boek waarin wordt verteld hoe een auteur
beschrijvingen geeft van zijn belevings- en denkwereld en hoe hij/zij dat ervaren hebben. Het is in feite eenzelfde
aanreiking als zou ik een gesprek hebben met iemand die mij zijn ervaringen verteld. Ik kan alleen met een boek
niet direct de vragen stellen die bij mij opkomen naar aanleiding wat me wordt 'verteld'.
Na dat ik het boek uit heb kan ik voor mezelf oordelen of het gelezen verhaal mij verrijkt heeft op dat moment
of niet. Maar het kan me ook op één of meerdere punten geraakt hebben waardoor ik na ga denken waarom iets
me raakt, ofwel me iets wordt aangereikt waar ik over wil nadenken. Voor mij is dat de reis 'naar binnen' ofwel
introspectie. Dat 'geraakt worden' kan iets naar boven halen bij me, zoals een herinnering die pijnlijk is, maar
door er op de manier er naar te kijken zoals in het boek wordt aangereikt, kan die herinnering alsnog minder
pijnlijk worden of de pijn helemaal weg halen. Voor mij is dat iets wat een zelfhulpboek met je kan doen.
Maar als je zo'n boek leest met het idee dat het allemaal larie is (alhoewel die boeken er ook zijn omdat de auteur
een erg groot ego heeft) dan is dat zonde van je tijd.

Ik heb heel veel boeken (ik ben verslaafd aan boeken) en daarvan zijn er vele die ik zie als zelfhulpboeken.
Dat zijn boeken over alternatieve geneeskunde, psychologie, spiritualiteit, spirituele romans, enz.
Ook de I Tjing heeft me veel geleerd o.a. hoe een en ander, door eigen toedoen, op je pad komt.
Wat me weer duidelijk maakte dat we verantwoordelijk zijn voor ons denken, doen en laten.
En het principe dat 'wat we zaaien', we zullen op de een of andere manier zullen oogsten op een later tijdstip.
Waar het mij om gaat is dat we al doende dichter bij onszelf kunnen komen wanneer er de mogelijkheid
bestaat om o.a. via boeken of goede gesprekken met anderen meer inzicht te krijgen in hoe we functioneren
in de verschillende situaties in ons leven, en het waarom ervan duidelijk kunnen krijgen.
Een voor mij belangrijk citaat van Albert Schweitzer is 'alles wat we doen, doen we uit egoïsme.
Egoïsme dat ons doet groeien, of egoïsme dat ons beperkt of schade veroorzaakt.
En zoals ik dat ervaar, komt die drang voort uit de drang om aan een innerlijke behoefte te voldoen.

Nu kan je zeggen dat men naar een psycholoog of psychiater moet of kan gaan als je 'vastgelopen' bent.
En dat is een goed advies. Alleen zijn die ook niet altijd in staat om je weer helemaal 'op de rit' te krijgen.
Psychologen en psychiaters zijn ook mensen en hun kan hetzelfde overkomen wat andere mensen overkomt.
Het is niet vreemd dat via een patiënt een psychiater ook aan zijn eigen probleem werkt.

Afbeelding

Menno Oosterhoff, de psychiater die zelf ook een dwangstoornis heeft

12 mei 2017

Psychiater Menno Oosterhoff: "De grens tussen normaal en abnormaal is altijd ingewikkeld."

Hij is de psychiater die het zelf ook heeft.
Op de eerste ‘Dag van de dwangstoornis’ presenteert Menno Oosterhoff een openhartig boek.

Na het ontbijt aaide psychiater Menno Oosterhoff zijn hond en stuitte op een teek. Hij kreeg hem te pakken, maar toen was-ie pardoes weg.
“Ik had erg veel moeite om niet overal te zoeken. Mijn dochter kwam binnen en ik vertelde haar dat de teek weg was. Ze zei: ‘Maar dat geeft toch niets?’”

Veel mensen halen hun schouders op als een teek verdwijnt. Maar Oosterhoff moest zo vlak voor vertrek van huis even ontdwangen, zoals hij dat noemt.
Dat laat zich volgens hem nog het best beschrijven als over een onaf gevoel heenstappen, de teek lekker kwijt laten zijn.

“Mensen met dwang moeten oefenen in het bezweren van steeds terugkerende onrust.”


Vandaag, op de eerste ‘Dag van de dwang’ publiceert psychiater Oosterhoff een openhartig boek over zijn dwangstoornis.
‘Vals Alarm’ heet het. 2 à 3 procent van de bevolking heeft een obsessieve compulsieve stoornis, zoals de officiële naam luidt.
Zij proberen meer dan een uur per dag onrust te verhelpen met overbodige handelingen of gedachten.

Zoals de ramen tellen van ieder flatgebouw waar ze langs fietsten. Om de paar minuten handen wassen.
De hele dag bezig zijn met kleding recht leggen. Of, zoals Oosterhoff, uren zoeken naar een Post-it met een actie erop die hij allang heeft uitgevoerd.
De dwang kan ook in hun hoofd zitten: obsessieve twijfel aan hun seksuele geaardheid of partnerkeuze, of angst voor een enge ziekte.

Oosterhoff: “Ik merk dat ik, nu het boek af is, neig tot obsessieve twijfel of ik wel écht een dwangstoornis heb.
Omdat ik een goede kwaliteit van leven te heb, een goed huwelijk en drie lieve kinderen. Dat is bij sommige patiënten wel anders.
Ik zei gisteren tegen mijn vrouw: ‘Heb ik wel echt dwang? Of zit ik een beetje interessant te doen?’ Zij, spottend: ‘Nou, je zit iedereen te belazeren’.”

Slecht herkend

Dwang is na depressie en angst een van de meest voorkomende psychische aandoeningen. “Maar het is het ondergeschoven kindje.
Het wordt slecht herkend door behandelaren. Tussen de eerste klachten en de diagnose zit ongeveer zeven jaar en de helft van de
mensen krijgt nooit de goede behandeling.”


Iedereen heeft wel een klein beetje dwang: niet op de nerven van straattegels staan, twintig keer de naam van de bushalte opzoeken,
alinea’s niet langer dan vier regels maken, bij het traplopen één trede overslaan.

“Het is moeilijk om te bepalen wanneer er precies sprake is van een dwangstoornis. Dat is meestal het geval als die dwang voor serieuze problemen
in iemands leven zorgt, als het langer dan één uur per dag in beslag neemt. Maar de grens tussen normaal en abnormaal is altijd ingewikkeld”,
zegt Oosterhoff, die teamleider is bij de polikliniek dwangspectrumstoornissen van zorgorganisatie Lentis in Groningen.

Is zijn relatie met zijn patiënten veranderd sinds ze weten dat hij ‘het ook heeft’? “Een patiënt zei pas: ‘U hebt ook dwang, hè?
Ik wil ook hulpverlener worden en als u het kunt, kan ik het ook’. Maar het heeft twee kanten: ik had een andere patiënt die vastliep in haar werk
en haar ouders zeiden: ‘Waarom lukt het niet, bij Menno lukt het ook’.”

Volgens Oosterhoff houdt zijn dwang hem nederig als behandelaar. In zijn boek toont hij zich een psychiater die met zijn kennis naast patiënten gaat staan.
Het eerste hoofdstuk begint met hoe zijn dwang het schrijven van het boek onmogelijk maakt. Hij wil volledig zijn, heeft laden vol informatie.
Maar als hij dat allemaal gebruikt, wordt het boek onleesbaar.

Pas als hij het idee van volledigheid loslaat, krijgt hij plezier in het schrijven, vertelt hij. “Ondertussen denk ik koortsachtig: klopt het wel dat
het uiteindelijk meeviel?” Even stil. “Ja, dat is wel zo.” Weer even stil. “Ik aarzel. Ik ben maanden alleen maar met dat boek bezig geweest.
Ik noem dat niet dwangmatig, maar ik vind het moeilijk wanneer iets passie is en wanneer dwang.”

Omkeermomenten

Hij zucht. “Wat begint met een passie, eindigt bij mij vaak in dwang. De worsteling om niet toe te geven aan dwanggedachten of handelingen
die zich opdringen, is echt ergens goed voor. Er zijn wat ik noem omkeermomenten nodig. Dat je, zoals vanmorgen bij de teek,
de dwang voelt komen, maar je omdraait.”

https://www.trouw.nl/home/menno-oosterh ... ~aa0dda20/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 05 sep 2018, 16:55

Vitharr schreef :
De enige echte zelfhulpboeken zijn blanco. Een dagboek kan een mooi zelfhulpboek worden bijvoorbeeld.
Werkelijk prachtig omschreven. [clap]
Ik begrijp wat de anderen hier ook zeggen.
Mijn weerstand ligt bij mensen zoals Power over wat ik als quote heb aangehaald.
En dan ook nog erbij zeggen dat mensen het als falen kunnen zien als ze niet de beoogde doelen in het boek bereiken.
Daar zakt mijn broek vanaf, ook wat zij ziet als niet gelukkig zijn.
Maar elk mens is anders.

Maar dat dagboek dat is inderdaad een mooi zelfhulpboek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 05 sep 2018, 19:58

Wat leuk Taigitu dat je zoveel boeken hebt. :grin:
Bewaar je ze ook allemaal of gaan ze na verloop van tijd weg ?
Ik had vroeger ook veel boeken ik heb ze nog.
Maar door de komst van internet koop ik eigenlijk geen boeken meer, eigenlijk best jammer.
Wie weet eens weer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door taigitu » 06 sep 2018, 15:53

Tammy schreef:
05 sep 2018, 19:58
Wat leuk Taigitu dat je zoveel boeken hebt. :grin:
Bewaar je ze ook allemaal of gaan ze na verloop van tijd weg ?
Ik kan heel moeilijk afstand doen van mijn boeken. Dus heb ik er erg veel.
Ik heb 10 dagen geleden het wel kunnen opbrengen om 20 boeken/boekjes uit te zoeken
en die weggebracht naar een supermarkt. Deze winkel heeft aan de muur, nadat je door de kassa heen bent,
een boekenkast langs de muur gezet waarin iedereen boeken kan deponeren.
Het systeem is dat je een boek(en) kan neerleggen in die kast.
Maar je kan ook kijken of je een boek ziet wat je zelf graag wilt hebben om te lezen.
Dat alles gratis, ruilboeken zogezegd! Ik heb er ook DVD's neergelegd, en heb nu nog
een tas vol klaar staan met speelfilms die mijn zoon niet meer wil hebben.
Ik heb daar af en toe een boek gepakt wat mijn interesse heeft en een doosje met orakelkaarten
die ik spaar. Zo heb ik laatst de Parallelbijbel meegenomen, het Oude Testament in de taal van toen en nu.

Zelf koop ik ook maar zelden een nieuw boek. Toen ik ontdekte dat er vele boeken staat bij de kringloop
die enkele euro's kosten, en ik het leuk vind om op een rommelmarkt te snuffelen waar de boeken zelfs
1 euro kunnen kosten, en een enkele keer 3 voor 1,00 euro, is mijn verzameling flink toegenomen.
Maar ik moet nog verder mijn collectie nakijken om te zien waar ik nog afstand van kan doen.

Mijn kinderen proberen mij een e-reader aan te praten, maar mooi niet. Ik wil een boek in mijn
handen hebben zodat ik makkelijk even terug kan kijken op een ander blad. En ik wil niet de hele tijd
in het licht kijken van het scherm. Dat vind ik vermoeiend. Een boek leeft voor mij, een e-boek niet.

Afbeelding


Het lezen van een boek...
Auteur: Astrid van Rijsingen op dinsdag, 13 december, 2016 - 15:57

Is niet alleen heel leuk en vermakelijk, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat er vele voordelen zitten aan het lezen van een boek. Het maakt je slimmer en zorgt dat jij na het lezen van fictieve literatuur je beter kunt inleven in anderen. Het is goed om je te kunnen ontspannen tijdens stressvolle periodes en zorgt voor een betere nachtrust. Lees hieronder meer over de voordelen van het lezen van een boek!

1. Het lezen van een boek… Maakt je een Einstein
Vroeger werd het altijd al tegen je verteld, maar het is daadwerkelijk waar: lezen maakt je slimmer! Het lezen van boeken vergroot de woordenschat en de leesvaardigheden. Tijdens het lezen van boeken leer je nieuwe woorden. Ook al ken je een woord niet, door de zin eromheen begrijp je de betekenis wel. Daarnaast wordt geleerd hoe je een zin kan opbouwen. Waar zet je bijvoorbeeld de komma’s? Uit onderzoek is dan ook gebleken dat studenten die veel lezen, minder spellingsfouten maken. Daarnaast verbreed het je algemene- en feitenkennis. Je leert bijvoorbeeld meer over een cultuur of een religie. Bovendien blijkt uit onderzoek dat tijdens het lezen je concentratievermogen wordt getraind. Dit is vooral handig voor mensen met een korte spanningsboog!

2. Het lezen van een boek… Vergroot je emotionele intelligentie
Door het lezen van poëzie en romans kunnen mensen zich beter inleven in anderen. Uit het onderzoek van The New School blijkt dat het lezen van literaire fictie het empathisch vermogen bevordert. De onderzoekers denken dat dit komt doordat in literaire fictie gelaagde karakters worden beschreven. Je moet je als lezer erg inleven in de gedachtewereld van de personages. Bij populaire fictie is dit volgens de onderzoekers minder het geval, aangezien de personages een stuk voorspelbaarder gedrag vertonen.


Een onderzoek aan de University of Sussex bewijst dat lezen één van de beste dingen is die je kunt doen om te kunnen ontspannen. Na 6 minuten lezen is je stresshormoon met 68 procent verminderd. Lezen is zelfs effectiever dan het luisteren naar muziek of het maken van een ommetje. Volgens onderzoekers kan dit verklaard worden, doordat je met lezen je concentreert op de tekst en het verhaal en hiermee even ontsnapt aan de realiteit. Wat voor boek je leest, maakt niet uit.

4. Het lezen van een boek… Verbetert je nachtrust
Het is een prima idee om voor het slapen een boek te lezen. Als het lezen van een boek behoort tot een vaste routine voor het slapen gaan, went je lichaam hieraan en weet hij dat jij je klaarmaakt om te gaan slapen. Hierdoor kan je beter in slaap komen. Er zijn wel een paar kanttekeningen, zo kan je beter geen e-book lezen, want door het licht achter de letters blijf je juist alerter. Ook het lezen van een spannend boek is niet zo handig, want hierdoor wil je graag weten hoe het afloopt. En voordat je het weet, ben je veel te lang aan het lezen.

Tip!
Om optimaal te profiteren van de voordelen van het lezen van een boek, wordt door wetenschappers geadviseerd om minimaal vijftien minuten per dag te lezen, het liefst vanaf jonge leeftijd. Dit verkleint ook nog eens de kans op Alzheimer. Maar vooral is het lezen van een boek natuurlijk hartstikke leuk en dat is misschien nog wel de aller belangrijkste reden. Wil je nog een leuke boektip? Ga dan eens naar het Literatuurplein.nl.

http://boekwijzer.info/blog/het-lezen-van-een-boek
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 06 sep 2018, 17:34

Wat leuk Taigitu wat je schrijft over jouw boekenverzameling. :grin:
En een geweldig idee van die supermarkt , wat leuk om zo boeken onder de aandacht te brengen van de mensen.
Jij vermaakt je wel op de rommelmarkt zo te lezen.
Ik geef je groot gelijk wat betreft e-reader of echt fysiek boek.
Mooie passie heb jij. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door taigitu » 06 sep 2018, 20:05

Tammy schreef:
06 sep 2018, 17:34
Wat leuk Taigitu wat je schrijft over jouw boekenverzameling. :grin:
En een geweldig idee van die supermarkt , wat leuk om zo boeken onder de aandacht te brengen van de mensen.
Jij vermaakt je wel op de rommelmarkt zo te lezen.
Ik geef je groot gelijk wat betreft e-reader of echt fysiek boek.
Mooie passie heb jij. ;P!
Af en toe de rommelmarkt is een leuke onderbreking van mijn dagelijkse fietstochtje.
Als er een in de buurt is dan fiets ik daar heen en loop er even rond, en daarna vervolg
ik mijn fietstochtje. Af en toe heb ik leuke koopjes want er zijn vaak ook nieuwe
dingen te koop. Zoals pas nog pakken Xerox printerpapier voor 1,00 euro.
En die had ik toevallig nodig.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zelfhulpboeken zeer in trek: 'Het lost niet meteen al je problemen op

Bericht door Tammy » 07 sep 2018, 08:06

Klinkt goed Taigitu, heerlijke bezigheid heb jij. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie