De wensboom, een zeer bekend verhaal van Osho

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De wensboom, een zeer bekend verhaal van Osho

Bericht door taigitu » 21 jan 2019, 13:09

De wensboom, een zeer bekend verhaal van Osho

20 december 2018

Afbeelding

De wensboom is één van de bekendste verhalen van Osho.
Osho was één van de belangrijkste religieuze leiders van de twintigste eeuw.
Ondanks zijn harde kritiek op Mahatma Gandhi en andere leiders van zijn tijd werd hij als een spirituele leraar beschouwd.

Osho was ongetwijfeld een omstreden figuur. Mensen zagen hem als een buitengewone spreker en een unieke denker.
Meerdere schandalen waarbij Osho betrokken was, bezoedelen echter de herinnering aan hem.

Velen herinneren zich hem wegens zijn enorme verzameling luxueuze auto’s en zijn uitzetting uit de Verenigde Staten.
Hij blijft ook in het geheugen door van het feit dat 21 landen weigerden om hen toe te laten hun grenzen binnen te komen.

Voor sommigen was hij een held, voor anderen een schurk. Wat je ook gelooft, de waarheid is dat zijn lessen steek houden.
Ironisch genoeg heeft hij tijdens zijn leven waarschijnlijk veel van zijn eigen regels zelf overtreden.

Toch zijn zijn verhalen en zijn wijsheid de moeite waard om over te brengen.
Het verhaal van de wensboom delen we vandaag met jou.
Het toont aan dat Osho de gave van een grote wijsheid bezat.


“Schenk niet te veel aandacht aan angst want het wordt een zelfhypnose.
Als je blijft herhalen dat je in angst leeft, dan zal jouw leven beheerst worden door angst
en dat jij overheerst wordt door angst, dan zal je de angst helpen.”

-Osho-

De wensboom van Osho

Dit verhaal van Osho spreekt over het Hindoeïstische begrip van de hemel.
Hindoes geloven dat Eden een plek is die bevolkt wordt door buitengewone dingen. Eén van die buitengewone dingen is de wensboom.
Deze bomen hebben magische krachten. Ze lijken op gewone bomen maar ze kunnen stervelingen onmiddellijk geven wat ze ook maar verlangen.

Het verhaal gaat dat er ooit een man was die geobsedeerd was door materiële dingen. Hij had een pover spiritueel leven en besteedde
al zijn tijd en energie alleen maar aan wat zich recht voor zijn neus bevond. Op een dag viel de man in slaap. Zijn geest begon te dwalen.

Het was niet logisch dat dit gebeurde terwijl hij nog leefde. Er was echter een fout ontstaan in de natuurlijke orde van de dingen.
Zijn geest ging dus over naar de wereld die deze wereld overstijgt.

Plots bereikte de geest van de man een plek die zich in vele richtingen vertakte. Hij wist niet welk pad hij moest nemen.
Dus koos hij het pad dat het meest dichtbij was. Hoewel hij het zelf niet wist, had hij een wijze keuze gemaakt.
Het pad waarop hij zich bevond, leidde hem rechtstreeks naar het paradijs.

Toen de man in het paradijs aankwam, was hij door alles gefascineerd wat hij in de betoverende tuin vond.
Het was prachtig. Hij had echter geen idee dat hij in de hemel was. Dus gedroeg hij zich alsof hij op een doodgewone plek was.

Hij liep een tijdje rond tot hij zich moe voelde. Hij besloot even te slapen. Zonder het te beseffen krulde hij zich aan de voet
van één van de wensbomen op. Zodra hij comfortabel lag, viel hij in een diepe slaap.

Toen hij wakker werd, bedacht hij hoeveel honger hij had. Hij zei dus “Ik zou graag iets lekkers hebben om te eten. Ik heb zo’n honger.”

Tot zijn grote verbazing zag hij hoe de heerlijkste voedingsmiddelen voor zijn ogen verschenen.
Zonder twee keer na te denken over hoe dit kon gebeuren, begon hij te eten. Het enige waaraan hij dacht, was zijn buik vullen.

Toen hij klaar was met eten, had hij dorst. Dus zei hij hardop, “Ik zou graag iets te drinken hebben. Ik heb grote dorst.”
Nauwelijks had hij de zin uitgesproken of de heerlijkste wijnen verschenen voor hem. Hij dronk ze onmiddellijk op.

Een verontrustend einde


Zodra hij niet langer honger of dorst had, besefte hij dat wat er gebeurde, niet normaal was.
Osho zegt dat de man op dat moment begon te vermoeden dat er iets vreemd gebeurde.
Hij was bang en zei, “Droom ik of spelen de geesten met mijn verstand?”

Hij had dit nog maar uitgesproken of de wensboom zorgde ervoor dat zijn woorden werkelijkheid werden.
Plots verscheen een menigte geesten. Ze speelden met de man en lachten hem uit. De man was doodsbang.
Zonder echt na te denken zei hij, “Ze zijn verschrikkelijk! Ze zullen me zeker doden!”

Zoals jij je al kan voorstellen, doodden de geesten hem. Dit verhaal van Osho lijkt misschien onnozel.
Toch bevat het een belangrijke waarheid. Het verhaal heeft het over de magie van woorden.
Op één of andere manier trekken we de dingen aan die we willen.

Als je dus jouw leven op een bepaalde manier wil leiden, dan zal het verlangen jou in de juiste richting zetten.
Uiteraard spelen ook andere dingen een rol maar dit is een begin.

Met je woorden kan je jouw bewustzijn en je wil vorm geven. Misschien vind je het moeilijk om te geloven.
Dit is echter ook de reden waarom je uiteindelijk alles krijgt wat in je geest omgaat.

verkenjegeest.com
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie